Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angående overvåkning på jobb


Gjest e1845...b13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest e1845...b13

Kan arbeidsgiver overvåke meg via dataprogrammet vi bruker på jobb, der jeg må logge inn med min egen bruker, altså bruke aktivitets logging for å følge med på hva jeg gjør?

 

Anonymous poster hash: e1845...b13

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Jeg bruker aldri jobb-utstyr privat av denne grunn, og tar det som en selvfølge at de er overvåket på en eller annen måte.

Gitt at de har satt opp utstyret. Jeg får både telefon og laptop fra jobben som teknisk sett brukes til jobb til tider, men jeg har ikke installert noen software fra de, så de har ingen måte å overvåke meg på.

Lenke til kommentar

Det korte svaret er nei! Utgangspunktet er nei, og deretter kommer unntakene, ikke motsatt som flere tror her (sikkert fordi det er unntakene vi ser omtalt i mediene).

Rom som toaletter, garderober o.l har man i ingen tilfelle lov til å overvåke. Overvåkning ellers skal de ansatte være varslet om samt at arbeidsgiver må ha gode, dokumentérbare grunner til det. I saker der en helsearbeider snoker i en journal, så er det jo for å beskytte en svakere part som også har rett til å vite hvem som har sett og har tilgang til journalen sin.

Arbeidsgiver har ikke rett til å bare overvåke alt en arbeidstager gjør på en PC fordi det regnes som meget inngripende selv om arbeidsgiver eier PCen. Det er stor forskjell på å ha rutiner der det går en varsling om noen åpner en epost med virus og det å logge alt som gjøres på datamaskinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (15 minutter siden):

Det korte svaret er nei! Utgangspunktet er nei, og deretter kommer unntakene, ikke motsatt som flere tror her (sikkert fordi det er unntakene vi ser omtalt i mediene).

Rom som toaletter, garderober o.l har man i ingen tilfelle lov til å overvåke. Overvåkning ellers skal de ansatte være varslet om samt at arbeidsgiver må ha gode, dokumentérbare grunner til det. I saker der en helsearbeider snoker i en journal, så er det jo for å beskytte en svakere part som også har rett til å vite hvem som har sett og har tilgang til journalen sin.

Arbeidsgiver har ikke rett til å bare overvåke alt en arbeidstager gjør på en PC fordi det regnes som meget inngripende selv om arbeidsgiver eier PCen. Det er stor forskjell på å ha rutiner der det går en varsling om noen åpner en epost med virus og det å logge alt som gjøres på datamaskinen. 

Paa et tungtransportfirma jeg jobbet, overvaaket de ikke pc'en eller telefonen, men bilene.

For aa kunne koordinere bedre ( var unnskyldingen ), fulgte de med paa hvor bilene, befant seg, hele tiden.

De kunne jo slenge dritt, om hvor lenge du sto, bak den bensinstasjonen, den dagen, men kunne ikke bruke det rettslig i en oppsigelse, eller noe.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Lebleu skrev (1 time siden):

Hvis noen har peiling på dette og vil hjelpe meg å skjønne om det jeg opplever på jobb ikke er greit, send meg en melding så kan jeg forklare mer detaljert. 

Dette er en sak for din fagforening, ikke en fremmed person på et forum.

Her vil fagforeningen din kunne svare deg konkret, og dem vil kunne hjelpe deg om det er andre problemer.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fagforening som nevnt. Flere kommuner har også advokatvakt en dag i uka, om msn ikke er organisert. 

Selv om dette, er postet i juss, så er innlegget for uklart juridisk til å svare noe. At bruk av PC og hvilke programmer man bruker osv logges er noe annet enn innsyn og lesing av hva som skrives i mail og nett.

Få arbeidsgivere tør å totalovervåke en PC til ansatt, da dem vet det vil gi reaksjoner fra fagforening mm.

Samtidig har en bedrift rett til mange sikkerhetsmekanismer for å forhindre bruk som er til skade, sårbarhet eller risiko for bedriften.

Til og med i basis program fra Microsoft mm kan man følge med på hva kollegaen til en viss grad gjør. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...