Gå til innhold

Enova må støtte energilagring


Anbefalte innlegg

Nedward skrev (33 minutter siden):

Tibber bør ikke styre noe som helst. Det trengs utstyr som ikke avhenger av at man kjøper strøm hos en bestemt leverandør. Mao. Bør heller Elhub ha et grensesnitt som M-Bus adaptere ala Tibber sin Pulse kan tilknyttes for å få ut den samme dataen, bare leverendøruavhengig.

Utover det burde det komme et generelt forbud mot el-kassett til vannbåren varme i nye installasjoner i eneboliger. Som.backup eller spisslast er greit, men ikke som hovedkilde. 

Når det gjelder støtte til batterier i eneboliger er ikke dette noe som gir noen stor gevinst i dag. Payback er alt for lang, selv med strømpriser som varierer flere kroner iløpet av dagen. Det gir heller ikke noen energieffektivisering. Når det gjelder selvbygde batteribanker er det gode grunner for at det er uønsket. Kjøper man noe er det bygget i henhold til visse standarder som skal sikre bruker og eiendom. Disse produktene er samsvarsvurdert av en 3. part. Det man bygger selv vil sannsynligvis ikke holde mål. I såfall må man få selvbygget samsvarsvirderte av f.eks. NEMKO. Det kommer sannsynligvis til å resultere i at selvbygget koster mer enn å bare kjøpe tilsvarende. Det kan uansett ikke bli slik at man skal ta snarveier med sikkerheten. Spillereglene må gjelde alle. 

Det Enova bør gjøre er å gjeninnføre støtte til luft/vann varmepumper og luft/luft varmepumpe. Det koster fortsatt mye (mer) penger (enn man har) for f.eks. en enslig forsørger eller minstepensjonist med egen bolig å få montert en luft/luft varmepumpe. Rett og slett behovsprøvd støtte, slik at de som trenger det mest har råd. Luft/vann er dyrt, men å gi støtte for å erstatte el-kassett er fornuftig.

 

 

Enig, Tibber var ment som ett eksempel. Burde skrevet det ser jeg. Burde være universelt tilgjengelig via app uavhengig hvilket strømselskap. Kanskje nettleverandørene burde kanskje være pliktig til å levere slik funksjonalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Som jeg påpeker er lønnsomheten ved solcelleanlegg med dagens støtteordninger enorm!

Ja, når man bruker priser fra Donald Duck & Co utgivelse nr. 4 1987 er det enkelt å regne hjem dette (saklighetsnivå kalibrert)....

7 hours ago, bo1e said:

Beskriv hva du ser for deg at det innebærer å få et fungerende system med brukte elbilbatterier opp og gå på en trygg og lovlig måte for en vanlig nordmann. Ta gjerne med alle kostnader.

At faste solanlegg over 48V/200VA bare kan installeres av registrert installasjonsvirksomhet er bare et påfunn fra elektrikerkartellet. 

Krav om CE merking ift. Low Voltage Directive er bare et ondt påfunn fra EU. (ironisk modus av)

 

49 minutes ago, Nedward said:

Når det gjelder støtte til batterier i eneboliger er ikke dette noe som gir noen stor gevinst i dag. Payback er alt for lang, selv med strømpriser som varierer flere kroner iløpet av dagen. Det gir heller ikke noen energieffektivisering.

Man trenger vel en gigantisk batteripakke hvis man skal lagre strømmen fra sommer til vinter.....

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, N8591NB4 said:

Utover det burde det komme et generelt forbud mot el-kassett til vannbåren varme i nye installasjoner i eneboliger. Som.backup eller spisslast er greit, men ikke som hovedkilde. 

Hvis folk betaler for strømmen sin selv må de da kunne bestemme hva de bruker den til også. Om det er matlaging, varmekabler, sauna, jacuzzi eller varme i oppkjørsel med elkassett.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 minutter siden):

Man trenger vel en gigantisk batteripakke hvis man skal lagre strømmen fra sommer til vinter.....

Det er ingen som mener man skal lagre strømmen til vinteren. Det er snakk om å lagre i timer, toppen et par dager. Altså for å utjevne overskuddproduksjon på dagen med forbruk på natta eller å slippe ut mer strøm i nettet når prisen øker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Nedward said:

Det er ingen som mener man skal lagre strømmen til vinteren. Det er snakk om å lagre i timer, toppen et par dager. Altså for å utjevne overskuddproduksjon på dagen med forbruk på natta eller å slippe ut mer strøm i nettet når prisen øker. 

Joda, det er riktig. Det forutsetter riktignok at man har noen som vil kjøpe strømmen til timespotpris. Poenget mitt var at vi i Norge knapt bruker strøm om sommeren når all elproduksjonen fra sol skjer. Batteripakke er ikke økonomisk lønnsomt med mindre vi ender opp i en situasjon med uhyrlige prisvariasjoner gjennom døgnet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (3 minutter siden):

Joda, det er riktig. Det forutsetter riktignok at man har noen som vil kjøpe strømmen til timespotpris. Poenget mitt var at vi i Norge knapt bruker strøm om sommeren når all elproduksjonen fra sol skjer. Batteripakke er ikke økonomisk lønnsomt med mindre vi ender opp i en situasjon med uhyrlige prisvariasjoner gjennom døgnet.

Det er vel i korte trekk det jeg sier. Når det er tvilsom lønnsomhet med prisene vi har i dag, så er det i alle fall ulønnsomt når prisen normaliserer seg. Du skal selge noen MWh når differansen er 10 øre for at dette skal lønne seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enova spytter milliarder av våre avgiftskroner til "ny teknologi", dvs teknologi som hydrogen som ØKER energibruken i landet dramatisk! Enova forverrer situasjonen og gir utbytter til spekulative selskapers investorer. 

Dette er veldig feil, alle kronene skulle vært dedikert energisparing, med fokus på husholdninger. 

Endret av Herr Akkar
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Om en sammen med en ekspert på solcelleanlegg/elanlegg kan klare å kjøpe inn paneler billig og gjøre mye egeninnsats og bruke utrangerte batterier fra biler (gjerne nye batterier fra kondemnerte elbiler) kan dette bli en kjempeinvestering. Selv planlegger jeg neste år å installere et anlegg med en produksjon på ca 14.000 kWh (har 123 m2 flatt tak). 

Selv regner jeg at kostnaden vil være ca 65.000 kr (etter støtte fra Enova på ca 40.000). Støtten inkluderer både støtte til solcellene og kjøp av varmtvannsbereder med innebygd varmepumpe (henter luft fra baderom) til ca 20.000 kr. Sammen med eksisterende varmepumpe regner jeg å komme ned på 8.000 kWh per år (bare elektrisk varme) i mindre, eldre enebolig.

Jeg vil i tillegg kjøpe et et 28 kWh bilbatteri til ca 1.000 kr per kWh. For å investeringen tar jeg ut 93.000 kr fra banken som jeg nå får 0,6% rente på (årskostnad ca 550 kr). Om jeg får 1 kr per kWh for overskuddstrømmen (6.000 kWh) gir det en inntekt på 6.000 kr per år. 

Om jeg er optimistisk kan jeg regne 30 års levetid på anlegget, altså avskrivning på ca 4.000 per år. Så over 30 år vil jeg sitte med gratis strøm og netto inntekt på ca 45.000 kr (regner null prosent forrentning på inntekt). Ikke verst det!

Er ikke dette litt utopisk? Det er svært begrenset hva man kan gjøre lovlig selv. Også 12V-anlegget må monteres av autorisert installatør, og det er svindyrt. 

Har du ikke alt gjort etter boka (dvs svindyrt) får du vel ikke koplet til måleren. 

Og Enova gir vel ikke en krone hvis du har egeninnsats, med mindre du får skjult dette vha den autoriserte eksperten din. 

Otovo skal ha 180000 kr for én side av taket mitt etter Enova-støtte, husker ikke om det var 8 eller 11 kW. Det er i hvert fall uaktuelt. Særlig når jeg vet at selve solcellene nok koster en fjerdedel. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (30 minutter siden):

Otovo skal ha 180000 kr for én side av taket mitt etter Enova-støtte, husker ikke om det var 8 eller 11 kW. Det er i hvert fall uaktuelt. Særlig når jeg vet at selve solcellene nok koster en fjerdedel. 

Dette er jo et eksempel på hvordan bransjen skal skumme fløten knyttet til solceller på tak.

En får nå kjøpt solceller til ca 3.700 kr per kW pluss moms. Hva som er prisen fra fabrikk i Kina kan alle og enhver enkelt finne ut (tips ca 1.800 kr per kW pluss frakt og moms).

Se https://www.europe-solarstore.com/trina-honey-m-tsm-380de08m-08-ii.html 

Prisen for en 20 fots konteiner fra Kina til Oslo vil etter hvert komme ned på normalt nivå på ca 10.000 kr (fra ca 50.000 kr på det høyeste). Bare moms kommer i tillegg ved import til Norge (ingen toll). En 20 fots konteiner har plass til ca 400 paneler på hver ca 400 W, altså ca 160 kW til sammen, nok til ca 16 hus. Paneler med mindre effekt er også mindre i størrelse slik at det blir plass til flere.

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En del av tankegangen som foregår nå om tiltak og løsninger baserer seg jo på situasjonen som er nå. Er det fordi man er svært korttenkt eller er det fordi situasjonen som er i dag faktisk er den nye normalen? Er det et spørsmål man får forskjellig svar på etter hvem man spør?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (9 timer siden):

Prisen for en 20 fots konteiner fra Kina til Oslo vil etter hvert komme ned på normalt nivå på ca 10.000 kr (fra ca 50.000 kr på det høyeste). Bare moms kommer i tillegg ved import til Norge (ingen toll). En 20 fots konteiner har plass til ca 400 paneler på hver ca 400 W, altså ca 160 kW til sammen, nok til ca 16 hus. Paneler med mindre effekt er også mindre i størrelse slik at det blir plass til flere.

Kanskje du kan finne noen likesinnede og spleise på en konteiner?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Kanskje du kan finne noen likesinnede og spleise på en konteiner?

Den tanken er nok for lengst tenkt. Bra at du også ser fornuften i den!

I disse tider er det gjort millioner av kjøp av varer fra Kina via Internett bare i Norge. De fleste opplever at dette går svært bra.

Å kjøpe noen solpaneler fra en anerkjent kinesisk produsent, går nok veldig bra. Det er bare noen få store aktører og de har gjerne solpaneler som har vært i markedet noen år slik at kvalitet er avklaret. Om mange skulle gjøre dette, ville det naturligvis være svært uheldig for norske importører og aktører som flyter på at solceller/paneler er noe eksotisk som de kan ha veldig høye marginer på!

Solpaneler veier ca 15 til 20 kg og måler typisk 1 meter x 1,8 meter og er 3,5 cm tykke. De er derved lette å håndtere inkludert å frakte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (20 timer siden):

Ja, når man bruker priser fra Donald Duck & Co utgivelse nr. 4 1987 er det enkelt å regne hjem dette (saklighetsnivå kalibrert)....

At faste solanlegg over 48V/200VA bare kan installeres av registrert installasjonsvirksomhet er bare et påfunn fra elektrikerkartellet. 

Krav om CE merking ift. Low Voltage Directive er bare et ondt påfunn fra EU. (ironisk modus av)

 

Man trenger vel en gigantisk batteripakke hvis man skal lagre strømmen fra sommer til vinter.....

Her var det mye tull i konsentrert form! Om du mener mine tall for investeringer og kostnader for de enkelte komponentene er feil, så får du påpeke det konkret i stedet for å trekke inn Donald Duck!

Når det gjelder installasjon så har ikke jeg forfektet at andre enn fagfolk med kompetanse og autorisasjon skal se etter at  aller regler og krav blir fulgt. Dette er ikke til hinder for at også her kan gjøre en stor egeninnsats som er vanlig i veldig mange sammenhenger som hytte og husbygging, vedlikehold av biler etc. Din (forsøksvis) ironiske tilnærming forekommer meg å være lite intelligent.

Så avslutter du med batteripakke og lagring fra sommer til vinter. Bare gale  og uvitende mennesker kan tenke på det som en mulighet og jeg antar du ikke er i den kategorien!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekket chainpro.no De satser på å komme sterkere tilbake når de har fått godkjenning til å både fungere on-og offgrid, dvs levere som plusskunde når det passer, og sørge for å kunne bruke egen strøm når det er ønskelig. Det kom opp mot 200 000 på god størrelse.
Enova krever ellers fagmessig innsats som gjør at vi ufaglærte må ha velvilje fra elektriker for å kunne legge inn egeninnsats både for solcellepanel,lagring og andre støtteverdige tiltak.
For de som vil tjene på egeninnsats er nok lavenergi vinduer og etterisolering med 10-20 cm glava beste mulighet (for de med halvdårlige hus) til å bidra med et femsifret antall kWh per år.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, kremt said:

Det beste er nok luft-luft vp til ca 25 tusen. Etterisolering, kledning og vinduer blir fort 1 million dersom man ikke skal gjøre alt selv. Og for hva, spare 5 tusen kroner i året? Selvsagt bedre komfort, men likevel...

Ja, luft-til-luft er en no-brainer, og når det først er gjort, så er det betraktelig dårligere tilbakebetaling på mer avanserte tiltak. Jeg var selv igjennom en runde med kledning+etterisolering+vinduer+tak for noen år siden, men da måtte taket, vinduene og kledningen tas uansett.

Solceller kan bli bra, men da avhenger det av at strømprisen forblir høy om vår/sommer/høst framover. Batteri er langt unna lønnsomt nå, men dersom det blir vanlig med veldig store variasjoner i løpet av døgnet, så kan det gi mening. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Her var det mye tull i konsentrert form! Om du mener mine tall for investeringer og kostnader for de enkelte komponentene er feil, så får du påpeke det konkret i stedet for å trekke inn Donald Duck!

Har du innhentet tilbud fra firmaer som driver med installasjon av solcelleanlegg? Midt på treet paneler med hardware for takmontering og strenginverter koster ca. 90-100k,- for et 10kWp anlegg.  Installasjon og elektriker kommer i tillegg. Du kan regne rundt 60-75k,- for stillas, montering og elektriker. Pga. høy etterspørsel øker prisene jevnt og trutt sammen med leveringstidene.

Hvis du skal ha garanti på anlegget og støtte fra Enova er det svært begrenset hva du kan gjøre selv utover det å være håndtlanger/ryddegutt.

Du oppgir ikke noen konkrete størrelser men 40k i støtte indikerer et anlegg på 16kW peak. Flatt tak reduserer produksjonen med 20% og hvis du holder panelene fri for snø hele vinteren kan du greie å produsere 9800 kWh på østlandsområdet. Hvis vi antar at panelene er dekket av snø hele vinteren forsvinner ca. 2000kWh og man er nede i 8000kWh årsproduksjon. Hvor får du tallet 14000kWh fra?

Et anlegg i den størrelsen du skisserer skal Otovo ha ca. 370k,- for, alt inkludert.

Tallene dine har ingen forankring i virkeligheten...

4 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Så avslutter du med batteripakke og lagring fra sommer til vinter. Bare gale  og uvitende mennesker kan tenke på det som en mulighet og jeg antar du ikke er i den kategorien!

Det var bare for å påpeke det alle vet og artikkelen bekrefter. Batterilagring er ikke lønnsomt...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (38 minutter siden):

Det var bare for å påpeke det alle vet og artikkelen bekrefter. Batterilagring er ikke lønnsomt...

Er ikke batterilagring lønnsomt om en betaler 1.000 kr per kWh?

Hva koster 10 kW  med paneler alene?

Hva koster en 6 kW inverter?

Om jeg har en fagmann som tar ansvar for installasjonen, så er det vel en sak mellom oss hvordan prosjektet gjennomføres. Så vidt jeg kan forstå er det krav til komponentene i et system og hvordan de er satt sammen. Eller er det andre ting som kommer inn i bildet?

Beløpet på 40.000 i støtte er også inkludert en bereder med innebygd varmepumpe. En kan her få 5.000 i støtte fra Enova.

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...