Gå til innhold

Enova må støtte energilagring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om en sammen med en ekspert på solcelleanlegg/elanlegg kan klare å kjøpe inn paneler billig og gjøre mye egeninnsats og bruke utrangerte batterier fra biler (gjerne nye batterier fra kondemnerte elbiler) kan dette bli en kjempeinvestering. Selv planlegger jeg neste år å installere et anlegg med en produksjon på ca 14.000 kWh (har 123 m2 flatt tak). 

Selv regner jeg at kostnaden vil være ca 65.000 kr (etter støtte fra Enova på ca 40.000). Støtten inkluderer både støtte til solcellene og kjøp av varmtvannsbereder med innebygd varmepumpe (henter luft fra baderom) til ca 20.000 kr. Sammen med eksisterende varmepumpe regner jeg å komme ned på 8.000 kWh per år (bare elektrisk varme) i mindre, eldre enebolig.

Jeg vil i tillegg kjøpe et et 28 kWh bilbatteri til ca 1.000 kr per kWh. For å investeringen tar jeg ut 93.000 kr fra banken som jeg nå får 0,6% rente på (årskostnad ca 550 kr). Om jeg får 1 kr per kWh for overskuddstrømmen (6.000 kWh) gir det en inntekt på 6.000 kr per år. 

Om jeg er optimistisk kan jeg regne 30 års levetid på anlegget, altså avskrivning på ca 4.000 per år. Så over 30 år vil jeg sitte med gratis strøm og netto inntekt på ca 45.000 kr (regner null prosent forrentning på inntekt). Ikke verst det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så batteripakke på husveggen lønner seg ikke og må derfor subsidieres? Selv med dagens strømpriser? Da er det ikke liv laga.

Og som artikkelen hinter om. Kundegruppen er godt holdne, teknologiinteresserte mennesker som trenger en hobby/fritidssyssel. Det er høyst diskutabelt om det er noe vi bør bruke fellesskapets penger på.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (12 minutter siden):

Og som artikkelen hinter om. Kundegruppen er godt holdne, teknologiinteresserte mennesker som trenger en hobby/fritidssyssel. Det er høyst diskutabelt om det er noe vi bør bruke fellesskapets penger på.

Som jeg påpeker er lønnsomheten ved solcelleanlegg med dagens støtteordninger enorm!

Annen gangs bruk at elbilbatterier er utmerket og noe alle er tjent med. Slike batterier er nå så relativt billige at noen støtte er ikke påkrevet. Støtte til nye batterier er galskap, så lenge vi har masse meget gode "brukte" batterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (13 minutter siden):

Annen gangs bruk at elbilbatterier er utmerket og noe alle er tjent med. Slike batterier er nå så relativt billige at noen støtte er ikke påkrevet. Støtte til nye batterier er galskap, så lenge vi har masse meget gode "brukte" batterier.

Hvordan gjør du dette i praksis? Drar på skrapern og finner et ødelagt batteri og fikser og ordner litt og så smeller det opp på veggen(hei, brannfare) og kopler og står på? Og kikker innom hver dag og sjekker og måler og sånt?

Hvilken timekost setter du på din egen fritid for at dette skal være lønnsomt? Null?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Hvordan gjør du dette i praksis? Drar på skrapern og finner et ødelagt batteri og fikser og ordner litt og så smeller det opp på veggen(hei, brannfare) og kopler og står på? Og kikker innom hver dag og sjekker og måler og sånt?

Hvilken timekost setter du på din egen fritid for at dette skal være lønnsomt? Null?

Brukte batterier settes inn i "nye biler" daglig. Elbiler står alene og forlatt døgnet rundt, året rundt uten særlig tilsyn. Et vanlig 12 volts batteri er mye mer krevende å holde gående.

Så hva er det egentlig du mener med dette innlegget? Et anlegg i hjemmet vil også ha BMS (battery management system) som ikke er raketteknologi i dag. Hva med alle de i Norge som har en løsning med slike batterier og solcelleanlegg i dag og som ikke har noen problemer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (5 minutter siden):

Hva med alle de i Norge som har en løsning med slike batterier og solcelleanlegg i dag og som ikke har noen problemer?

Ja, fortell oss hvor mange det er som har slengt et brukt elbil-batteri oppetter husveggen. Det må jo være flere tusen siden du mener dette er så uproblematisk og så utrolig lønnsomt.

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (8 minutter siden):

Om fem har gjort det og det er problemfritt, så er vel det bevis godt nok på at det går bra?

Greit vi kan godt gå fra tusenvis til 5. Hvem i Norge som har dette her og hva har det kostet i "time&material"? 

Eller for å stille spørsmålet på en annen måte. Hvilket firma kan gi meg en pris på solcelleanlegg med brukt elbil batteripakke ferdig levert og montert?

 

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (11 minutter siden):

Greit vi kan godt gå fra tusenvis til 5. Hvem i Norge som har dette her og hva har det kostet i "time&material"? 

Eller for å stille spørsmålet på en annen måte. Hvilket firma kan gi meg en pris på solcelleanlegg med brukt elbil batteripakke ferdig levert og montert?

 

Jeg begriper ikke at du tør å lade elbilen din fra en 230 V kontakt! Det er "fali" det. I det hele tatt er strøm farlig og mange gikk inn for å forby strøm for over hundre år siden. Enda verre ble det da høyspent vekselstrøm ble introdusert. Nå er en oppe i mer enn 1 million Volt på langdistanse! Kanskje på tide å gå tilbake til 12 V og likestrøm (ironi kan forekomme)!

Og hydrogenbiler eksploderer stadig vekk (ironi kan forekomme)!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 minutt siden):

Jeg begriper ikke at du tør å lade elbilen din fra en 230 V kontakt! Det er "fali" det. I det hele tatt er strøm farlig og mange gikk inn for å forby strøm for over hundre år siden. Enda verre ble det da høyspent vekselstrøm ble introdusert. Nå er en oppe i mer enn 1 million Volt på langdistanse! Kanskje på tide å gå tilbake til 12 V og likestrøm (ironi kan forekomme)!

Og hydrogenbiler eksploderer stadig vekk (ironi kan forekomme)!

Det du skrev der var kjempesaklig og veldig relevant i forhold til spørsmålet jeg og andre stilte(ironi kan forekomme).

Hvordan gjør man dette i praksis og hva vil det koste. Mer skulle ikke til før fantasiprosjektet ditt klappet sammen.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Fant denne som sier de resirkulerer brukte celler, men er jaggu dyrt ennå. 
Chainpro Energy | Produkter | Kraftpakker hytte

Her i Norge får man knapt lov til å skifte en lyspære uten at en elektriker til 1100 kroner timen er involvert.

Men å på fritida si pelle ut en 400 Volts batteripakke fra en vræka elbil, slenge den opp på husveggen og kople det sammen med hjelp av en god dose optimisme og deler fra Clas Ohlsson, nei, det er ikke no probblem! Bare å kjøre på!

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Her i Norge får man knapt lov til å skifte en lyspære uten at en elektriker til 1100 kroner timen er involvert.

Men å på fritida si pelle ut en 400 Volts batteripakke fra en vræka elbil, slenge den opp på husveggen og kople det sammen med hjelp av en god dose optimisme og deler fra Clas Ohlsson, nei, det er ikke no probblem! Bare å kjøre på!

De skriver blant annet dette: 
image.png.08337104a14c24d8fb27241bdf8f1e98.png
Så det er nok ikke "bare bare" å kaste opp noe slikt selv som en "hobby-elektriker". Da er det småkjipt om hytta og hele hyttegrenden tar fyr i så fall i ettertid. Men det finnes jo løsninger for det, noe jeg ikke fant noe av tidligere for noen år tilbake. 

Det å hente ut celler fra hva det nå måtte være av utstyr blir det nok ei grei "buisness" ut av, men greit å stoppe slik for "hobbyisten". 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (45 minutter siden):

Her i Norge får man knapt lov til å skifte en lyspære uten at en elektriker til 1100 kroner timen er involvert.

Men å på fritida si pelle ut en 400 Volts batteripakke fra en vræka elbil, slenge den opp på husveggen og kople det sammen med hjelp av en god dose optimisme og deler fra Clas Ohlsson, nei, det er ikke no probblem! Bare å kjøre på!

Hva er forskjellen på en elbil i garasjen og et batteri som er tatt ut av bilen og ligger på gulvet eller er festet til veggen i garasjen?

Uansett så er det en 230 V inngang til batteriet som tåler minst 11 kW (noen ganger 22 kW). Et solcelleanlegg vil kunne komme opp på ca 11 kW som maks (noen mer). Deretter er det et uttak fra batteriet med 400 V strøm. Dette går til en inverter slik at en får ut 230 V strøm ut. Bilen vil trekke i området 100 til 300 kW mens en hjemme vil trekke ca maks 10 kW, altså en brøkdel. En vanlig inverter som brukes til titusener av solcelleanlegg på tak i Norge har denne kapasiteten og virker greit uten tilsyn i mange år (typisk levetid ca 15 år).

Hva er så vanskelig med å ha et elbilbatteri i garasjen? Det styrer seg selv, helt som det gjør i bilen.

I over hundre år har amatører/bilentusiaster (jeg er en av dem) skrudd på sine biler, enten det er motorer, forgassere, girkasser, bremser, dynamoer og hjuloppheng. En har kjøpt deler fra alle verdens kanter til en brøkdel av prisen som kreves på bilmerkets deledisk. Dette har gått utmerket i alle år og disse entusiastene gjør færre feil enn det bilverkstedene gjør. Om de har gjort en feil så oppdager de det fort, fordi det vet eksakt hva det dreier seg om.

Selv har jeg tatt fra hverandre en motor i atomer, blokk, topp, stempler, veiv, stempler og satt sammen igjen med til dels nye deler og nye løsninger (som Weber forgassere og modifisert kamaksel). Dette har naturligvis gått helt fint og jeg har kjørt med denne bilen ca ti år.

Så det er bare å kjøre på! Selv med moderne digital teknologi. Ny teknologi kan læres om en er åpen for det og har nødvendige basiskunnskaper, på samme måte som gamle dagers teknologi måtte læres og heller ikke alltid var helt enkel. Men trening gjør mester!. Om man er livredd for alt nytt, så bør en naturligvis holde seg langt unna!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 minutter siden):

Hva er forskjellen på en elbil i garasjen og et batteri som er tatt ut av bilen og ligger på gulvet eller er festet til veggen i garasjen?

At det ene er et ferdig produkt og det andre et Reodor Felgen-.prosjekt?

 

Ketill Jacobsen skrev (2 minutter siden):

Men trening gjør mester!. Om man er livredd for alt nytt, så bør en naturligvis holde seg langt unna!

Ja, det er holdningen når en amatør bryter alt som er av regelverk og hiver 400 Volts slitt batteripakke opp på husveggen. Trening gjør mester!

Det er veldig imponerende hvor fort du tar et teoretisk dagdrømprosjekt til kommersiell realitet. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

 

uname -i skrev (31 minutter siden):

Det er veldig imponerende hvor fort du tar et teoretisk dagdrømprosjekt til kommersiell realitet. 

Dette er naturligvis noe som veldig mange allerede har realisert. Reodor Felgen var vel for øvrig en dyktig kar!

Noe av poenget med det jeg skriver om er at det ikke skal bli en kommersiell virkelighet. Så snart en drar "rådgivere" og konsulenter inn i bildet så bli alt meningsløst dyrt.  En samarbeider med en som har formell kompetanse i stedet for å sette bort hele prosjektet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott innspill på at enova må ta ett større ansvar for strømbesparende og effektstyring i hjemmene bortover. Det bør studeres hvordan man kan lage gode lavterskel løsninger dom kan struktureres til enkle standard tiltak. Ikke alle har kompetanse til å bruke utrangerte bilbatterier etc kompliserte smarthus greier. Selv har jeg en 9KW elkolbe som igjen består av 6x1,5kw kobler som med fordel kunne vært styrt enkeltvis. Da kunne man tatt ned og opp effekt ettersom hva forbruket er ellers. Hub utgangen gir info, Tibber burde kunne styre kontaktorer i skapet, termostaten bør kunne leses av løsningen. Gjenbruk av dette kan brukes i gulvvarme VV beredere etc. Hadde dette vært prioritert for tidligere hadde det ikke vært behov for effekt tariff. 

Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (1 time siden):

Flott innspill på at enova må ta ett større ansvar for strømbesparende og effektstyring i hjemmene bortover. Det bør studeres hvordan man kan lage gode lavterskel løsninger dom kan struktureres til enkle standard tiltak. Ikke alle har kompetanse til å bruke utrangerte bilbatterier etc kompliserte smarthus greier. Selv har jeg en 9KW elkolbe som igjen består av 6x1,5kw kobler som med fordel kunne vært styrt enkeltvis. Da kunne man tatt ned og opp effekt ettersom hva forbruket er ellers. Hub utgangen gir info, Tibber burde kunne styre kontaktorer i skapet, termostaten bør kunne leses av løsningen. Gjenbruk av dette kan brukes i gulvvarme VV beredere etc. Hadde dette vært prioritert for tidligere hadde det ikke vært behov for effekt tariff. 

Tibber bør ikke styre noe som helst. Det trengs utstyr som ikke avhenger av at man kjøper strøm hos en bestemt leverandør. Mao. Bør heller Elhub ha et grensesnitt som M-Bus adaptere ala Tibber sin Pulse kan tilknyttes for å få ut den samme dataen, bare leverendøruavhengig.

Utover det burde det komme et generelt forbud mot el-kassett til vannbåren varme i nye installasjoner i eneboliger. Som.backup eller spisslast er greit, men ikke som hovedkilde. 

Når det gjelder støtte til batterier i eneboliger er ikke dette noe som gir noen stor gevinst i dag. Payback er alt for lang, selv med strømpriser som varierer flere kroner iløpet av dagen. Det gir heller ikke noen energieffektivisering. Når det gjelder selvbygde batteribanker er det gode grunner for at det er uønsket. Kjøper man noe er det bygget i henhold til visse standarder som skal sikre bruker og eiendom. Disse produktene er samsvarsvurdert av en 3. part. Det man bygger selv vil sannsynligvis ikke holde mål. I såfall må man få selvbygget samsvarsvirderte av f.eks. NEMKO. Det kommer sannsynligvis til å resultere i at selvbygget koster mer enn å bare kjøpe tilsvarende. Det kan uansett ikke bli slik at man skal ta snarveier med sikkerheten. Spillereglene må gjelde alle. 

Det Enova bør gjøre er å gjeninnføre støtte til luft/vann varmepumper og luft/luft varmepumpe. Det koster fortsatt mye (mer) penger (enn man har) for f.eks. en enslig forsørger eller minstepensjonist med egen bolig å få montert en luft/luft varmepumpe. Rett og slett behovsprøvd støtte, slik at de som trenger det mest har råd. Luft/vann er dyrt, men å gi støtte for å erstatte el-kassett er fornuftig.

 

 

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...