Gå til innhold

Nå blir det billigere å kjøpe hytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs vel om dette er såkalt storm i vannglass.

Prisveksten på hytter siste 20 år er jo helt vill. Veksten har på ingen måte fulgt lønnsvekst osv. Hytte er i dag mer klasseskillemarkør enn før. Både fordi den koster like mye eller mer enn primærbolig, samt at en den kun brukes få ganger i året. 

Endret av plankeby
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
 
Sitat

Innen utgangen av neste år venter han at hytteprisene er 5 til 10 prosent lavere enn de var på toppnivået.

Jeg tror hyttemeglerne gir bevisst nøkterne anslag når det kommer til prisfall. Jeg tror boligmarkedet skal ned minst 10% det neste året. Hytter er luksusforbruk og vil alltid kuttes før primærbolig. Derfor tror jeg hyttemarkedet skal vesentlig mer ned enn det der. Men for meglerne gjelder det å forsøke å selge unna hytter nå, 5-10% under toppen, i stedet for å gi et mer realistisk anslag om over 20% prisfall, for da får de ikke solgt noen hytter nå. Meglerne vil jo gjerne ha inntekt det kommende året så de kan ikke si over 20% prisfall. Da er de uten jobb.

Et annet marked som faller dramatisk i økonomiske kriser er nybilsalget. 31% nedgang i juli 22 sammenlignet med juli 21. I tillegg vil jeg gjette på at gjennomsnittsprisen på bilene har falt, så total omsetning har falt mer enn de 31%.

Jeg tror på et lignende fall i hyttemarkedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Spørs vel om dette er såkalt storm i vannglass.

Prisveksten på hytter siste 20 år er jo helt vill. Veksten har på ingen måte fulgt lønnsvekst osv. Hytte er i dag mer klasseskillemarkør enn før. Både fordi den koster like mye eller mer enn primærbolig, samt at en den kun brukes få ganger i året. 

Vil si at det gjelder både bolig og hytte. På boligfronten, siste 30 år vil jeg si.

For min del skal markedet langt ned før jeg vurderer noe annet enn leie av hytte. Vi har også tittet men vi er ikke idioter slik markedet virker å være.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 timer siden):

En skal nyte livet også, en gammel hytte midt i skauen gir ro i sjelen. 

Det får du til 650.000 😄 Nye hytter skal ligge på rekke og rad med fiber, asfaltert veg helt frem og utsikt rett i veggen til nabon. Helst utsikt til 4-5 kliss like hytter som din egen i funkis stil.. 😂

 

Jeg skjønner at folk bor i leilighet i byen og føler litt på friheten i de fuglekassene, men det gjør ikke tilstanden mindre trist.. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansp skrev (7 minutter siden):

Det får du til 650.000 😄 Nye hytter skal ligge på rekke og rad med fiber, asfaltert veg helt frem og utsikt rett i veggen til nabon. Helst utsikt til 4-5 kliss like hytter som din egen i funkis stil.. 😂

 

Jeg skjønner at folk bor i leilighet i byen og føler litt på friheten i de fuglekassene, men det gjør ikke tilstanden mindre trist.. 

Ja slike hyttetun er ikke noe for oss, men vi bor i rekkehus til vanlig. Så vi får nok av det livet å trenger noe å trekke oss tilbake til å nyte freden:)

Koster nok dessverre mer her i området, iallefall det vi er på jakt etter. Titter opp mot 2 millioner 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 timer siden):

En skal nyte livet også, en gammel hytte midt i skauen gir ro i sjelen. 

Ser den og all respekt.

Ser at  du er veldig noektern i krav til den hytta. Virker som du gaar for vann i bekken, utedo og et lite 12v anlegg..........

Det er ikke dere vi er etter, dere trenger ikke stroemstoette engang.

Hvis du tar aa setter de pengene til en hytte, opp i mot aa reise. oppleve andre kulturer, utvide horisonten.

Du har minst 70 - 80 familieturer i den prisen du vil satse, i hvert fall.

Du har 4 turer i aaret 20 aar fremover.

Men jeg er ikke saa innsnevret, som jeg hoeres ut, ser den med roen i sjela og det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (6 minutter siden):

Ser den og all respekt.

Ser at  du er veldig noektern i krav til den hytta. Virker som du gaar for vann i bekken, utedo og et lite 12v anlegg..........

Det er ikke dere vi er etter, dere trenger ikke stroemstoette engang.

Hvis du tar aa setter de pengene til en hytte, opp i mot aa reise. oppleve andre kulturer, utvide horisonten.

Du har minst 70 - 80 familieturer i den prisen du vil satse, i hvert fall.

Du har 4 turer i aaret 20 aar fremover.

Men jeg er ikke saa innsnevret, som jeg hoeres ut, ser den med roen i sjela og det der.

Ja vi har sett på flere hytter med kun solceller og vann i bekk. Det er idyllisk, men upraktisk. Vill helst ha vann og strøm innlagt. Iallefall strøm. Men vi får se, vi har ikke dårlig tid.

Jeg har reist veldig mye i arbeidslivet, så jeg er litt over det. Men, vi kommer såklart til å ta den årlige sydenturen etc selv om vi går for hytte. 

Lenke til kommentar

Det blir smalhans nå fremover, om man ikke umiddelbart melder Norge ut av EØS. Selv Hytteforbundet synes det er en god ide og gjør forskjell på folk.

Hytteforbundet finner det selvsagt at alle skal betale hva det koster om man overskrider de nevnte 5.000 kWh, men det skal faktisk godt gjøres å bruke opp dette mener de selv om en har fritidsbolig. Vi minner om at gjennomsnitt forbruk på fritidsboliger ligger mellom 650 – 1.000 kWh pr. måned, fremgår det av pressemeldingen.

https://energinytt24.no/2022/09/hoyesterettsdom-gir-hytte-eiere-krav-pa-stromstotte-mener-norges-hytteforbund/

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 timer siden):

Vi har lett I hele år, prisene har vært i overkant hva jeg føler det er verdt(vi ser etter enklere gamle hytter) så håper absolutt dette stemmer. Det er vell noen som må gi slipp pga strømmen samt at folk som kjøpte hytte i Pandemien og nå vill reise igjen

Enklere gamle hytter har vel som regel ikke innlagt strøm og da påvirkes neppe prisen av strømprisen heller. Det kanskje blir motsatt, at hyttene som ikke har innlagt strøm stiger i pris?

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Enklere gamle hytter har vel som regel ikke innlagt strøm og da påvirkes neppe prisen av strømprisen heller. Det kanskje blir motsatt, at hyttene som ikke har innlagt strøm stiger i pris?

Joda, men vi ser helst etter hytter med vann og strøm. Det er kanskje ikke definisjonen av enkelt, men det passer meg bedre. 

Men vi har absolutt sett på hytter uten noe som helst, men jeg blir ikke helt komfortabel med tanken om å tømme dasser osv. Det er bare ikke meg. Men ja, de vill nok få mer press nå og økte priser.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Joda, men vi ser helst etter hytter med vann og strøm. Det er kanskje ikke definisjonen av enkelt, men det passer meg bedre. 

Men vi har absolutt sett på hytter uten noe som helst, men jeg blir ikke helt komfortabel med tanken om å tømme dasser osv. Det er bare ikke meg. Men ja, de vill nok få mer press nå og økte priser.

Med vann og strøm, maks 2 millioner? Lykke til med søket ;)

Tømme dass trenger man ikke om man har vei helt fram og kommunen tillater installasjon av tett tank. Vi har Jets vacuumtoalett som er koblet til en 6m3 nedgravd tank (vel, egentlig 2x3m3 lavtbyggende, sammenkoblet). Innlagt vann fra egen boret brønn. Både svart- og gråvann går i tanken, som kommunen sørger for tømmes en gang i året (mot et gebyr på kr. 3950,-). Strøm fra solcelleanlegg, stort nok til å lade elbilen på i sommerhalvåret. 

Det er altså mye en kan ordne selv for en kvart million eller der omkring (Jets + tank kr. 100.000,-,  solcelleanlegg kr. 100.000,- og brønn m/pumpe kr. 50.000,- sånn circa). 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (38 minutter siden):

Med vann og strøm, maks 2 millioner? Lykke til med søket ;)

Tømme dass trenger man ikke om man har vei helt fram og kommunen tillater installasjon av tett tank. Vi har Jets vacuumtoalett som er koblet til en 6m3 nedgravd tank (vel, egentlig 2x3m3 lavtbyggende, sammenkoblet). Innlagt vann fra egen boret brønn. Både svart- og gråvann går i tanken, som kommunen sørger for tømmes en gang i året (mot et gebyr på kr. 3950,-). Strøm fra solcelleanlegg, stort nok til å lade elbilen på i sommerhalvåret. 

Det er altså mye en kan ordne selv for en kvart million eller der omkring (Jets + tank kr. 100.000,-,  solcelleanlegg kr. 100.000,- og brønn m/pumpe kr. 50.000,- sånn circa). 

Joda det er en del i vårt område til den prisen, men en får såklart mer om en går for mer primitive løsninger:)

Om vi droppet vannet hadde det nok blitt forbrenningstoalett. Det har vi på ett naust vi bruker. Helt topp men krever noe energi så da må en nesten ha strøm eller solceller med større 'tank'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...