Gå til innhold

Skremte trafikanter og ødelagte biler: Fjernstyrt vindebru går opp uten grunn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

litt merkelig at det i heletatt er tillatt med 100% automatisert bro-åpning, altså uten oversyn av en operatør som sitter et eller annet sted?

selv når varsellys blinker og bommer går ned, slik det skal fungere, vet man jo ikke hva som evt. befinner seg ute på broen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (52 minutter siden):

litt merkelig at det i heletatt er tillatt med 100% automatisert bro-åpning, altså uten oversyn av en operatør som sitter et eller annet sted?

Nei nei, hele prosessen var utmerket overvåket av (u)vedkommende som klarte ta over kontrollen over PLS’ene, gjennom det ubeskyttede grensesnittet for fjernstyring. Altså Windoze Remote Desktop. 
 

Det er i hvert fall hva jeg innbiller meg. Men så er jeg da også kjent som kyniker…

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

SJOKKERENDE om det er lov! Barn som leker, gamle folk med rullator i sneglefart, fulle folk, biler med motorstopp, løsgods som har ramlet av biler, gjenglemte sykler etc etc. SINNSYKT om det er lov å bare vippe opp uten menneskelig overvåkning og aktiv godkjenning.

Det finnes INGEN fulle folk i Danmark!!!

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

litt merkelig at det i heletatt er tillatt med 100% automatisert bro-åpning, altså uten oversyn av en operatør som sitter et eller annet sted?

selv når varsellys blinker og bommer går ned, slik det skal fungere, vet man jo ikke hva som evt. befinner seg ute på broen.

De er fjernstyrt, åpne-mekanismen er automatisert så en person trenger bare trykke på en knapp for å åpne broen.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Dubious said:
1 hour ago, Mr.M said:

litt merkelig at det i heletatt er tillatt med 100% automatisert bro-åpning, altså uten oversyn av en operatør som sitter et eller annet sted?

selv når varsellys blinker og bommer går ned, slik det skal fungere, vet man jo ikke hva som evt. befinner seg ute på broen.

De har naturligvis kamera og ser status der før den åpnes, til vanlig. Jeg fikk åpnet denne brua sist november for å komme ut med en seilbåt, og da snakket jeg med en person over VHF og avtalte dette.

 

Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig det er rart at sånne broer ikke er fullstendig automatisert, egentlig. Vi har ganske tilstrekkelige systemer for å kontrollere at det ikke er noen problemer med å skulle åpne den. Kameraer og sensorer som verifiserer at ingenting befinner seg på broen, eksisterer. Siden de alltid overvåker et og samme område, kan de tilpasses veldig bra.

Lenke til kommentar

Det er noe som heter《forrigling》og som er en veldig viktig sikkerhet. 
Man har gjerne  flere forriglinger, det er ufravikelige gjensidig sperrende koblinger i manuelle såvel som automatiske systemer for å unngå at feil ting skal kunne skje, og i feil rekkefølge. 
Idiotsikring kan man si.

Eksempelvis at hevemekanismen ikke skal kunne startes og kjøres uten at sinallys har blitt røde. sperrebommene er helt nede, og har vert nede lenge nok, og med følere,  som registrerer om broa er tømt for trafikk.
Dette bør gjøres både i programmet til PLS, og i måten 
kontaktorene kobles på.
Så hvor god har forriglingen vert her må man spørre???

Det er ikke ofte at slikt skjer, og vi har i stor grad forriglinger å takke for det.

Derfor er det et krav. Hvem ville f.eks. kjørt heiser uten forriglinger i systemene(?) Det hadde vert livsfarlig!

Endret av KjeRogJør
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (9 timer siden):

Var en episode i Tønsberg idag, en bro vippet opp pga seilbåt og en gammel dame klorer seg desperat fast for ikke å falle. Har hørt om et par slike episoder tidligere, avfeid det som vandrehistorier. Den i Tønsberg ble dog filmet. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/her-holder-kvinnen-seg-fast-i-brua-flere-meter-over-bakken-1.16087242

at dette tilsynelatende  ikke fikk noe etterspill er helt ubegripelig.

ser driitskummelt ut, eller for å si det sånn, er slike "scener" man vanligvis leier inn stuntfolk for å utføre. At en vanlig "hverdags-borger" hadde fysikk og sinnsro til å komme helskinnet fra det, er ren flaks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 timer siden):

Joda, flust av nordmenn i Danmark. 😄

Men seriøst, danske ungdom/unge voksne drikker seg og fulle. Men de blir kanskje tatt bedre vare på, fremfor å la de rave rundt drita fulle.

Jeg har aldri sett berusede mennesker i Danmark. Ikke selger de alkohol i butikkene heller. Og ikke har de julebord, kun julefrokost, hvor alle drikket rødbrus, eller melk. Helst melk.😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

Dette går ikke i det hele tatt. Enten har en kontroll på at der ikke er noen på broa, eller så åpner en ikke en slik bro. Mest trolig er det en stor feil å bygge og bruke slike broer.

Det er egentlig akkurat samme systemet på alle landets planoverganger med bomanlegg. Man har aldri 100% kontroll på at det ikke befinner seg noen der før et tog passerer. Folk må ta litt ansvar for eget liv og respektere lyd- og lyssignaler.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...