Gå til innhold

NAF mener staten tar tre firedeler av laderegningen. Men det er nesten umulig å vite hvor mye støtte du vil få


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (4 minutter siden):

er ladestasjoner også subsidiert med 75% ?

i så fall "skjevt og urettferdig" da staten ikke hadde fem øre å gi bort, når drivstoff kostet kr. 27,50

Det er nok umulig å unnta strøm til lading i private hjem fra støtten. Men offentlige ladestasjoner og hurtigladere mottar ingen strømstøtte foreløpig. 

Det er også litt forskjell på drivstoffprisen som kanskje har økt 50% det siste året og strømprisen som har økt 500%. Ingen hadde mast om strømstøtte om strømprisen kun hadde økt like mye som dieselprisen. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Roger Dyrøy said:

Det samme som vanlige biler, men det er i ferd med å endre seg. Det finnes nesten ingen gode grunner til å kjøpe elbil nå, om ikke man har eget kraftverk da. 

Noen har faktisk eget kraftverk på taket, andre lader bare automatisk i kun de billigste timene, og alle får strømstøtte.

Ladet forøvrig nylig litt i Strømstad:

image.png.5daa9872e9739abbb69f295761ed5b29.png

Samtidig var strømprisen hjemme - kanskje inkludert ørten avgifter (men uten hensyn til støtte) - over 6 kr:

image.png.a0d71874ef7f3429a1109060f318e831.png

Endret av trikola
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (3 timer siden):

Det samme som vanlige biler, men det er i ferd med å endre seg. Det finnes nesten ingen gode grunner til å kjøpe elbil nå, om ikke man har eget kraftverk da. 

Husk at elbiler lader i snitt 80-90% hjemme til en pris av ca. 2,70 pr. kWh (pris i dag etter strømstøtte). Det er derfor ikke så viktig hva hurtigladeprisen er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har betalt litt over 0 kr i strøm for de siste 10 000 km de siste 3 mnd på Teslaen. Ca 7 000 km gratis på superladere, og mange mindre ladeøkter på rundt - 20 kr (har spot-pris) inkl nettleie og strømstøtte. Bor i området med dyrest strøm i Norge (no 2).

Endret av mrxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det strømnettet eller produksjon som er hovedutforing i samfunnet for tiden?

 Lading på kalt batteri og med lav effekt gir større tap, slik at forbruket totalt øker. Spesielt i den kalde årstiden.  For meg som har variabel strøm i stedet for spot, er det derfor hensiktsmessig å lade når jeg kommer hjem med varmt batteri. Forbruksmessig vil det vel også lønne seg at alle lader med god effekt rett etter bruk, selv om det prismessig ikke nødvendigvis er gunstig.  Synd at skåning at nettkapasitet og strøforbruk her virker mot hverandre.  Hva bør prioriteres? Skulle gjerne sett noen forsøk på hvor mye det utgjør ved ulike temperaturer og ladehastigheter.

Lenke til kommentar
Magnus Nyborg skrev (5 minutter siden):

Er det strømnettet eller produksjon som er hovedutforing i samfunnet for tiden?

Lading på kalt batteri og med lav effekt gir større tap, slik at forbruket totalt øker. Spesielt i den kalde årstiden.  For meg som har variabel strøm i stedet for spot, er det derfor hensiktsmessig å lade når jeg kommer hjem med varmt batteri....

Her tror jeg ikke du er helt oppdatert. Et kaldt batteri kan fint lade med lave effekter som det du har hjemme (2-7kw) uten særlig "tap". Dog vil mange elbiler automatisk forvarme batteriet ved lading, noe som jo selvsagt bruker litt ekstra strøm. Men ulempen med kaldt batteri på natta oppveier ikke fordelen med lav pris og mye ledig kapasitet i nettet på natta.

I Norge nå så er det vel både nett og produksjon som er utfordring. På kort sikt produserer vi nok strøm til alt nasjonalt forbruk, hvis vi bare hadde hatt overføringskapasitet mellom regionene. Men i de neste X år må man også øke produksjonen for å holde tritt med etterspørselen, bl.a. ny industri og elektrifisering av ditt og datt.

Så regjeringen bør vel både begynne å bygge flere innenlands-kabler, og gi konsesjon for utbygging av mer fornybar kraft, slik at man er rustet for det som kommer. På kort sikt er det vel fint lite man kan gjøre annet enn å selge mer gass til europa..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det må gjerne for meg være "umulig å vite hvor mye støtte" jeg får, men det hadde vært en slags "befrielse" å vite hva jeg selv skal betale, i stedet for å få vite det etter handelen er gjort!

Bra det ikke er flere varer og tjenester som er underlagt et slikt handelsregime...

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor lenge man får lov å kjøre el bil avgiftsfritt er vel også et spørsmål. I gamle dager kjørte man diesel bil på avgiftsfri diesel. Da ble bilene utstyrt men km teller man måtte stemple og sende inn for å betale avgifta. I dag kan vel slikt gjøres over lufta. Er spent på hva regjeringen gjør

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge man får lov å kjøre el bil avgiftsfritt er vel også et spørsmål. I gamle dager kjørte man diesel bil på avgiftsfri diesel. Da ble bilene utstyrt men km teller man måtte stemple og sende inn for å betale avgifta. I dag kan vel slikt gjøres over lufta. Er spent på hva regjeringen gjør

Selv om man har fått kjøpe bil avgiftsfritt, så er drivstoffet fullt av avgifter, så blir feil å si at man kjører avgiftsfritt.

Nå ligger det jo i kortene at avgifter vil komme ved nyttår på kjøp av bil over 500 K,men at dette er fryst (så lenge de klarer å holde den lovnaden) til 2025. Da blir det garantert mer avgifter, og helt sikkert lavere innslagspunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Selv om man har fått kjøpe bil avgiftsfritt, så er drivstoffet fullt av avgifter, så blir feil å si at man kjører avgiftsfritt.

Nå ligger det jo i kortene at avgifter vil komme ved nyttår på kjøp av bil over 500 K,men at dette er fryst (så lenge de klarer å holde den lovnaden) til 2025. Da blir det garantert mer avgifter, og helt sikkert lavere innslagspunkt.

Det er på kjøp av ny bil. Vil tro at de kommer til å legge på noe tilsvarende veibruksavgift på bruken også. Den er jo 5 kr literen i dag. Det burde vel gi ca 50øre pr kWh om man regner kr/kWh 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...