Gå til innhold

Starlink har kommet til deler av Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prisen må ned for å kunne konkurere med feks fiber i Norge, noe som er veldig utbredt. 1060kr i måneden er drøyt for kun internet, å helt OK internett med dårlig opplasting, har 500/500 full duplex med Netflix og HBO for 1200kr, uten etablering på en liten formue. Skal det konkurere med 5g osv så må det ned mot 6-700kr ca tenker jeg, da kan det hende folk gjør byttet. Utenom nedgang i pris vil de få de få som ikke får noe bedre pga dårlig dekningsgrad for høyhastighets nett, that is it!
Lenke til kommentar
Heilt fint at det ikkje konkurrerer med fiber - kapasiteten til satellittane er ikkje stor nok uansett. For min del sit eg her med ADSL på 15 Mbps ned og 2 Mbps opp, og betalar 500 kr/mnd for dette. Og der er ingen raskare eller billegare alternativ, fordi det ikkje er tilstrekkeleg mange i gata som vil ha fiber til at det vert satt i gang utbygging. (Og om det det vart satt igong, ville oppstartskostnaden vere på 20-25000.)
Lenke til kommentar
Jeg har 1GB fiber linje, bor i Vestfold, betaler ca 799 kr. Dette er veldig billig, dette er OPP/Ned. Konkurere med Norge blir veldig vanskelig, vi får bedre og bedre fiberlinjer i fremtiden, blir vel snart 5G og 25GB her i løpet før 2025 kanskje. om 3 år. Kunkurere ut fiber er umulig. Sa ikke dem at det skulle være GRATIS internet på alle på jord da? LOL Musk er en løgner :)
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Starlink skal ikke konkurrere med fiber eller 5g for den saks skyld. Starlink er beregnet på områder som ikke har tilstrekkelig internett tilgang. De kan ta den prisen fordi kunden har rett og slett ingen andre muligheter. Når telenor nå legger ned kobberlinjene rundt om er det mange som må over på 4g og med de begrensningene det gir. 5g er foreløpig en utopi i distriktsnorge og det kommer det til å være i mange år fremover.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tom Are Ødelien skrev (4 timer siden):

Prisen må ned for å kunne konkurere med feks fiber i Norge, noe som er veldig utbredt. 1060kr i måneden er drøyt for kun internet, å helt OK internett med dårlig opplasting, har 500/500 full duplex med Netflix og HBO for 1200kr, uten etablering på en liten formue. Skal det konkurere med 5g osv så må det ned mot 6-700kr ca tenker jeg, da kan det hende folk gjør byttet. Utenom nedgang i pris vil de få de få som ikke får noe bedre pga dårlig dekningsgrad for høyhastighets nett, that is it!

Det var jo rimelig billig før kronen svekket seg ifra 5 til 10 mot usd.

Lenke til kommentar

Det fristet mer tidligere, men dagens hardware har ikke standardisert PoE (og overgang hvis du vil ha kablet uttak fra WiFi-routeren er utsolgt), og de har enda ikke IPv6 eller skikkelig IPv4 (de bruker CGNAT).. Du skal være virkelig desperat for å se på dette som et alternativ til dagens eksisterende løsninger i Kongeriket Norge. Synd at de har gått fra standardiserte plugger og løsninger til å velge proprietære plugger og dongle-helvete

Endret av AnthonyEdwardS
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Rexxus said:

Jeg har 1GB fiber linje, bor i Vestfold, betaler ca 799 kr. Dette er veldig billig, dette er OPP/Ned. Konkurere med Norge blir veldig vanskelig, vi får bedre og bedre fiberlinjer i fremtiden, blir vel snart 5G og 25GB her i løpet før 2025 kanskje. om 3 år. Kunkurere ut fiber er umulig.

Det forsøker de ikke. Tar de 10% av verdensmarkedet så er det sånn grovt sett omkring 200 millioner abonnenter.

Det har alltid vært ment å komme i tillegg til fiber. De som har tilgjengelig fiber kjøper det, de som ikke har det tilgjengelig går for Starlink eller 5G. I tillegg utfyller Starlink noen flere funksjoner:

1. Det gir internett til fly, skip o.l., hvor som helst på kloden.

2. Det lager et ekstra stamnett for verdens internett-trafikk. Med laserlinker vil latency være bedre med Starlink over lengre avstander, enn med bakkebasert kommunikasjon. Kommunikasjonen kan gå i en mer direkte rute, og beveger seg raskere. Lys i fiber beveger seg bare ca 80% av lyshastigheten.

3. Nå skal de også gi telefon-dekning direkte til forbrukere. (Vi får se hvordan det fungerer i praksis.)

4. Starlink fungerer i beredskaps-sammenheng. Hvis naturkatastrofer eller krig slår ut vanlig kommunikasjon vil Starlink fortsatt fungere. Man kan forvente å se at diverse offentlige organer i mange land (spesielt NATO) begynner å kjøpe opp beredskapslagre med Starlink-antenner.

2 hours ago, Rexxus said:

 Sa ikke dem at det skulle være GRATIS internet på alle på jord da? LOL Musk er en løgner :)

Nei, det sa de ikke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):
Rexxus skrev (6 timer siden):

Sa ikke dem at det skulle være GRATIS internet på alle på jord da? LOL Musk er en løgner :)

Nei, det sa de ikke.

Skulle bli gratis for fattige i den 3. verden, betalt av oss fra rike deler av verden, er vel nærmere det Musk lovte. Og så er det visstnok en 30-dagers prøveperiode som blir "fully refunded" om man leverer tilbake utstyret.

image.png.138316464c46f1c30c5567c75f2c9bb0.png" 

https://planspapa.com/elon-musk-free-internet-starlink-free-satellite-internet/

https://www.starlink.com/

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snowleopard said:

Skulle bli gratis for fattige i den 3. verden, betalt av oss fra rike deler av verden, er vel nærmere det Musk lovte. Og så er det visstnok en 30-dagers prøveperiode som blir "fully refunded" om man leverer tilbake utstyret.

Jeg utelukker ikke at SpaceX/Musk har sagt at Starlink kan bli gratis for enkelte grupper (og SpaceX har jo faktisk donert terminaler og båndbredde til diverse formål. Tonga, Ukraina, skoler, osv.) Men du må ha en bedre kilde enn en tilfeldig nettside. Det står mye rart på internett.

Ingen offisiell kommunikasjon fra SpaceX/Musk som jeg har sett har sagt at Starlink skulle være gratis til noen utstrakt grad. Men de har derimot sagt at Starlink ville bli tilgjengelig for mange fattige regioner av verden. Det naturlige er at man har geografisk prising av tjenesten. Fattige land betaler mindre og rike land betaler mer, utifra betalingsevne, rett og slett. Dette fungerer godt sammen med konstellasjonens globale natur. Den gir nødvendigvis like god dekning i Los Angeles som i Afghanistan. Og uutnyttet kapasitet er en tapt mulighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg utelukker ikke at SpaceX/Musk har sagt at Starlink kan bli gratis for enkelte grupper (og SpaceX har jo faktisk donert terminaler og båndbredde til diverse formål. Tonga, Ukraina, skoler, osv.) Men du må ha en bedre kilde enn en tilfeldig nettside. Det står mye rart på internett.

Ingen offisiell kommunikasjon fra SpaceX/Musk som jeg har sett har sagt at Starlink skulle være gratis til noen utstrakt grad. Men de har derimot sagt at Starlink ville bli tilgjengelig for mange fattige regioner av verden. Det naturlige er at man har geografisk prising av tjenesten. Fattige land betaler mindre og rike land betaler mer, utifra betalingsevne, rett og slett. Dette fungerer godt sammen med konstellasjonens globale natur. Den gir nødvendigvis like god dekning i Los Angeles som i Afghanistan. Og uutnyttet kapasitet er en tapt mulighet.

Sitter ikke med Twitter-konto eller arkiv over uttalelser, men mener bestemt at jeg har sett en Twitter-melding fra Musk om akkurat dette. Når jeg da fant denne siden som skriver mer eller mindre det samme som Musk uttalte, så hentet jeg frem den linken.

Ett av kravene var selvsagt at det ville være områder der man neppe vil få internettilgang på andre måter på mange år. Men det betyr neppe at det blir gratis utstyr til alle og enhver. Større sjanse for at det er landsbyskoler som eventuelt får fri oppkobling.

Men skulle gjerne funnet link til twitter-posten...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Sitter ikke med Twitter-konto eller arkiv over uttalelser, men mener bestemt at jeg har sett en Twitter-melding fra Musk om akkurat dette. Når jeg da fant denne siden som skriver mer eller mindre det samme som Musk uttalte, så hentet jeg frem den linken.

Ett av kravene var selvsagt at det ville være områder der man neppe vil få internettilgang på andre måter på mange år. Men det betyr neppe at det blir gratis utstyr til alle og enhver. Større sjanse for at det er landsbyskoler som eventuelt får fri oppkobling.

Men skulle gjerne funnet link til twitter-posten...

Jeg lette litt. Her er f.eks noe Musk sa når Starlink ble annonsert første gang: https://spacenews.com/spacex-opening-seattle-plant-to-build-4000-broadband-satellites/

"Musk said SpaceX is entering the satellite production business with a new plant based in Seattle in part because there is more money associated with satellite manufacturing than with space-launch services.

“This is intended to be a significant amount of revenue and to help fund a city on Mars,” Musk said. “Looking at the long term, what’s needed to create a city on Mars? Well, one thing’s for sure – a lot of money. So we need things that will generate a lot of money.”"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2. Der er det jeg tror Starlink vil gjøre en forskjell, så fremst de kan klare på dra ned latencyen. Såg Nokia nå var inne på det på faktisk lage til mobil telefoner, som kunne kommunisere direkte på ka-bandet. Også regner jeg nesten med at godeste Musk har en baktanke med dette, slik at han kan ta det i bruk i Tesla modelene.
Lenke til kommentar
Det er fortsatt uklart hvor godt Starlink vil skalere, og det blir dyrt å drifte. Levetiden er begrenset da de ofte må justere banen før de styrter tilbake til jorden. I tillegg befinner mestepartene av satellittene/kapasiteten seg over havet der det er liten etterspørsel, men her kan de brukes til interkontinental svitsjing av trafikk. Det kreves også en ganske mange jordstasjoner for å mate in mot Tier-1 og de disse jordstasjonene har ikke ubegrenset frekvensområde for up/downlink å bruke av. Det er og uklart hvor godt Starlink har fått til inter-satellitt kommunikasjon, altså at trafikken har multi-satellitt hopp mellom kilde og destinasjon. Prosjektet har nok størst potensiale der det ikke er bredbåndsdekning eller der flere husstander går sammen om ett abonnement (i den grad det blir lovlig).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...