Gå til innhold

Ansatte aksjonerer: Kampen om hjemmekontoret fortsetter i Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det fungerer jo for noen - og det de ansatte etterspør er nettopp at mellomledere i ulike avdelinger kan ta beslutningen. Skjønner at de ansatte reagerer på at toppledelsen skal sette en slik policy. Særlig i et klima hvor omtrent alle de andre store tech-selskapene er mer medgjørlige.
Lenke til kommentar
Det fungerer jo for noen - og det de ansatte etterspør er nettopp at mellomledere i ulike avdelinger kan ta beslutningen. Skjønner at de ansatte reagerer på at toppledelsen skal sette en slik policy. Særlig i et klima hvor omtrent alle de andre store tech-selskapene er mer medgjørlige.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Om en skal flytte arbeidstaker fra hjemmekontor til arbeidsstedet må en begynne med en god grunn for hvorfor det skal gjøres. Gjør en ikke det vill det være negativt for arbeidstaker og demotiverende. Noe en absolutt ikke ønsker.

Start med hvorfor, og ha en god grunn.

Etter to år med covid er det definitivt masse som ikke funker med hjemmekontor også, selv om det gjerne er vanskelig å se dette fra arbeidstakerens side. F.eks. alt som har med samhandling å gjøre. De som påstår at alt er bedre med hjemmekontor er enten fullstendig frakoblet fra virkeligheten, eller så misliker de jobben sin. Men at noen på toppen av et selskap med mange titalls tusen ansatte skal bestemme hvordan samtlige skal jobbe hører uansett ikke hjemme noen steder.

Så om man virkelig er så allergisk mot å jobbe sammen med andre at man truer med å slutte, er det kanskje nettopp det som er riktig å gjøre. Min erfaring er at de som nekter å komme på kontoret egentlig ikke ønsker å jobbe. Og da er det kanskje på tide å finne en annen jobb eller bli selvstendig næringsdrivende. 

Selv er jeg tilhenger av hybrid arbeidsdag, hvor man som hovedregel jobber på kontoret, men har muligheten til å ta hjemmekontor noen dager i uken når det passer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Etter to år med covid er det definitivt masse som ikke funker med hjemmekontor også, selv om det gjerne er vanskelig å se dette fra arbeidstakerens side. F.eks. alt som har med samhandling å gjøre.

Apple har haugevis av kontorer rundomkring. Hvis samhandling ikke kan fungere på hjemmekontor kan det heller ikke fungere mellom kontorer. Apple må kreve at alle skal møte opp på hovedkontoret.

Team med medlemmer som bor i forskjellige land og verdensdeler må bli forbudt. Det må kreves at alle på samme team må sitte fysisk samlet for at samhandling kan fungere.

Endret av asshole
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 timer siden):

Etter to år med covid er det definitivt masse som ikke funker med hjemmekontor også, selv om det gjerne er vanskelig å se dette fra arbeidstakerens side. F.eks. alt som har med samhandling å gjøre. De som påstår at alt er bedre med hjemmekontor er enten fullstendig frakoblet fra virkeligheten, eller så misliker de jobben sin. Men at noen på toppen av et selskap med mange titalls tusen ansatte skal bestemme hvordan samtlige skal jobbe hører uansett ikke hjemme noen steder.

Så om man virkelig er så allergisk mot å jobbe sammen med andre at man truer med å slutte, er det kanskje nettopp det som er riktig å gjøre. Min erfaring er at de som nekter å komme på kontoret egentlig ikke ønsker å jobbe. Og da er det kanskje på tide å finne en annen jobb eller bli selvstendig næringsdrivende. 

Selv er jeg tilhenger av hybrid arbeidsdag, hvor man som hovedregel jobber på kontoret, men har muligheten til å ta hjemmekontor noen dager i uken når det passer seg.

Ja jeg sier absolutt ikke at alt er bedre med å sitte hjemme, tvert i mot det er mye som trengs oppmøte for å fungere skikkelig. 

Men for å få motivasjon fra arbeidstaker må en komme opp med noen grunner som motiverer personen til å dra på kontoret, ikke bare si nå skal vi alle tilbake uten en grunn. Det gir bare negativitet. 

Lenke til kommentar

Jobb fra hvor som helst for massene er potensielt en sosial revolusjon.

Hvis du like gjerne kan sitte i Utah som Silicon Valley så kan du også like gjerne sitte i Mumbai. Hvorfor skal arbeidsgivere gi veldig mye mer i lønn til noen som sitter i Silicon Valley bare for at disse skal bruke pengene på husleie?

Hvis Norge har forsørget meg i 25 år fram til mastergrad, så flytter jeg til Thailand for å jobbe med Japansk ansettelse, hvem skal jeg betale skatt til?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft har vel forstått at fleksibelitet gir mer fornøyde folk. Men det er store summer å spare ved å presse folk til hjemme kontor, problemt er bare at man ikke ser nytten av å være samlet og 100% konsentrert om jobben. Teknologien kan aldri erstatte den uvurderlige tilstedeværelsen. At enkelte bedrifter ivrer for hjemmekontor er korttenkt, selv om det kan fungere for noen. Det er allerede eksempler på bedrifter som har gått i oppløsning på grunn av feil fokus og lettvindt løsninger med data/teknikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 timer siden):

Etter to år med covid er det definitivt masse som ikke funker med hjemmekontor også, selv om det gjerne er vanskelig å se dette fra arbeidstakerens side. F.eks. alt som har med samhandling å gjøre. De som påstår at alt er bedre med hjemmekontor er enten fullstendig frakoblet fra virkeligheten, eller så misliker de jobben sin. Men at noen på toppen av et selskap med mange titalls tusen ansatte skal bestemme hvordan samtlige skal jobbe hører uansett ikke hjemme noen steder.

Så om man virkelig er så allergisk mot å jobbe sammen med andre at man truer med å slutte, er det kanskje nettopp det som er riktig å gjøre. Min erfaring er at de som nekter å komme på kontoret egentlig ikke ønsker å jobbe. Og da er det kanskje på tide å finne en annen jobb eller bli selvstendig næringsdrivende. 

Selv er jeg tilhenger av hybrid arbeidsdag, hvor man som hovedregel jobber på kontoret, men har muligheten til å ta hjemmekontor noen dager i uken når det passer seg.

Godt med slike besserwissere som kan alt og vet hva som er best for alle i enhver situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (7 minutter siden):

Microsoft har vel forstått at fleksibelitet gir mer fornøyde folk. Men det er store summer å spare ved å presse folk til hjemme kontor, problemt er bare at man ikke ser nytten av å være samlet og 100% konsentrert om jobben. Teknologien kan aldri erstatte den uvurderlige tilstedeværelsen. At enkelte bedrifter ivrer for hjemmekontor er korttenkt, selv om det kan fungere for noen. Det er allerede eksempler på bedrifter som har gått i oppløsning på grunn av feil fokus og lettvindt løsninger med data/teknikk. 

Det er langt flere eksempler på bedrifter som har gåt til grunne, konkurs som det kalles, med kontorer hvor det er fysisk oppmøte.

Men, veldig interessant om du kan legge frem eksempler. Jeg har ikke fått det med meg.

Det er ingenting av forskning  som tilsier at noen er 100% fokuserte på jobben i arbeidstiden dersom de sitter i et kontorlandskap. Eller celle kontorer for den saks skyld. Til det blir det for mange sosiale avbrudd med spørsmål ditt, kaffeprat datt.

Endret av -Birger-
Lenke til kommentar

Man kaster bort masse tid og penger på reising til/fra kontoret. Selv om dette ikke er lønnet arbeid fra arbeidsgivers side, så er det det fra arbeidstaker.

Eks;
Dersom jeg tjener 1000 kr netto pr arbeidsdag og arbeidsdagen er 8 timer og reiseveien er 45 minutter (inkl trafikk, parkering og gå til/fra bil)
Da tjener jeg

  • 1000kr/8 timer = 125 kr pr time netto på hjemmekontor
  • 1000kr - 200kr i bilutgifter( bensin, bom, forsikring, slitasje og service) / 8 timer + 2 * 45 minutter = 84 kr pr. time netto på oppmøtekontor.

Det er derfor soleklart at jeg blir demotivert dersom jeg må møte opp unødvendig.

Det betyr ikke at hjemmekontor fungerer ut av boksen. HR, ledere og ansatte må jobbe med hjemekontorkulturen og finne ut hva som fungerer og hva som må endres/forbedres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, -Birger- said:

Det er langt flere eksempler på bedrifter som har gåt til grunne, konkurs som det kalles, med kontorer hvor det er fysisk oppmøte.

Men, veldig interessant om du kan legge frem eksempler. Jeg har ikke fått det med meg.

Det er ingenting av forskning  som tilsier at noen er 100% fokuserte på jobben i arbeidstiden dersom de sitter i et kontorlandskap. Eller celle kontorer for den saks skyld. Til det blir det for mange sosiale avbrudd med spørsmål ditt, kaffeprat datt.

Enkelte har mer behov for det sosiale enn andre, og hjemmekontor hjelper ikke. Men kan øke følelsen av isolasjon og ensomhet. Åpent smittelandskap kan være problematisk av flere grunner, men en kaffe og avbrekk betyr ikke at men er eller blir mindre konsentrert eller fokusert. Det er bare sunt å ta en pause med eller uten kolleger, og teknologien løser i grunnen ingenting av mellommenneskelige behov. Det er en grunn til at Elon Musk har satt foten ned, dette til tross for hans enusiasme for å komble mennesker til datamaskiner. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Kajac said:

Etter to år med covid er det definitivt masse som ikke funker med hjemmekontor også, selv om det gjerne er vanskelig å se dette fra arbeidstakerens side. F.eks. alt som har med samhandling å gjøre. De som påstår at alt er bedre med hjemmekontor er enten fullstendig frakoblet fra virkeligheten, eller så misliker de jobben sin.

En svært lite innsiktsfull og dømmende kommentar.  Virker ærlig talt som det er du som er "fullstendig frakoblet virkeligheten" når du skriver slikt tull. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (10 minutter siden):

En svært lite innsiktsfull og dømmende kommentar.  Virker ærlig talt som det er du som er "fullstendig frakoblet virkeligheten" når du skriver slikt tull. 

Vår erfaring er at samhandling fungerer mye bedre når man jobber samlet. Terskelen for å spørre kollegaen er mye lavere når man er der fysisk enn å ta det på teams. Og adhoc-møter er definitivt lettere.

Selvsagt vil folk være uenige, men for vår del er teamets samhandling best når folk er der fysisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Om noen hadde sagt at jeg ikke hadde hatt mulighet for hjemmekontor hadde jeg bedt om 15% mer i lønn eller lønnet reisetid. Å sitte i ett åpent kontor landskap er døden om man skal jobbe hardt mentalt. Er en grunn til at det ikke er lov til å prate under eksamen eller på en lesesal.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Kajac said:

Terskelen for å spørre kollegaen er mye lavere når man er der fysisk enn å ta det på teams.

Hvilket nettopp er et godt argument for hjemmekontor... 

Veldig mange folk gidder ikke engang å prøve å finne ut av ting selv og har vært vant til helt fra grunnskolen å få svaret "gratis" ved å forstyrre sidemanden; altså "gratis" i den forstand at man ikke tar med hva disse forstyrrelser koster den man spørrer. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Kajac said:

Vår erfaring er at samhandling fungerer mye bedre når man jobber samlet. Terskelen for å spørre kollegaen er mye lavere når man er der fysisk enn å ta det på teams. Og adhoc-møter er definitivt lettere.

Selvsagt vil folk være uenige, men for vår del er teamets samhandling best når folk er der fysisk. 

Det handler om kultur.
HR, ledelsen og kolleger må sammen jobbe for å finne hvordan kultur for samhandling fungerer optimalt på hjemmekontor. 
Det er soleklart at hjemmekontor har all mulighet til å utkonkurrere oppmøte kontor på samhandling, dersom det gjøres riktig og dersom det gjøres med de riktige verktøyene. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...