Gå til innhold

Ansatte aksjonerer: Kampen om hjemmekontoret fortsetter i Apple


Anbefalte innlegg

tigerdyr skrev (20 minutter siden):

Hvilket nettopp er et godt argument for hjemmekontor... 

Veldig mange folk gidder ikke engang å prøve å finne ut av ting selv og har vært vant til helt fra grunnskolen å få svaret "gratis" ved å forstyrre sidemanden; altså "gratis" i den forstand at man ikke tar med hva disse forstyrrelser koster den man spørrer. 

Helt uenig. De gode løsningene kommer ikke av at alle sitter på hvert sitt rom. Samhandling er viktig, og jo lavere terskel for samhandling, jo bedre IMO. Om du har holdningen om at alle som spør deg om noe er irriterende og forstyrrende, er det kanskje på tide å revurdere yrkesvalget ditt. Mitt inntrykk er at de som er størst tilhenger av hjemmekontor, og som gjør "opprør" når de blir pålagt å komme inn så lite som én dag i uken, er også de som misliker jobben sin mest. Og de er som regel ikke de som tilfører så mye verdi uansett.

 

WiiBoy skrev (8 minutter siden):

Det handler om kultur.
HR, ledelsen og kolleger må sammen jobbe for å finne hvordan kultur for samhandling fungerer optimalt på hjemmekontor. 
Det er soleklart at hjemmekontor har all mulighet til å utkonkurrere oppmøte kontor på samhandling, dersom det gjøres riktig og dersom det gjøres med de riktige verktøyene. 

Det har jeg ingen tro på, hverken på godt eller vondt. Det vil alltid være behov for regelmessige fysiske møter på teamet. Ingen er tjent med å utelukkende sitte hver for seg over lenger tid. Derfor jeg liker den såkalte fleksible arbeidsdagen. Da har man litt av begge deler. Hjemmekontor når du trenger å fordype deg ned i noe uten forstyrrelser, og vanlig kontor når man trenger å samhandle :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Kajac said:

Helt uenig. De gode løsningene kommer ikke av at alle sitter på hvert sitt rom. Samhandling er viktig, og jo lavere terskel for samhandling, jo bedre IMO. Om du har holdningen om at alle som spør deg om noe er irriterende og forstyrrende, er det kanskje på tide å revurdere yrkesvalget ditt. Mitt inntrykk er at de som er størst tilhenger av hjemmekontor, og som gjør "opprør" når de blir pålagt å komme inn så lite som én dag i uken, er også de som misliker jobben sin mest. Og de er som regel ikke de som tilfører så mye verdi uansett.

De gode løsninger kommer av at de dyktigste folkene får jobbe i fred. 

Ken Thompson skrev som kjent første versjon av Unix på 4 uker sittende hjemme etter konen hadde dratt bort å besøke familien, herunder ikke bare kernel'en, men også en shell, en editor og ikke minst assembleren for å faktisk generere maskinkode fra kildekoden (!)

Ad hoc møter er iøvrig også en uting og tydelig tegn på mangel på struktur, planlegging og dårlig ledelse.  Møter uten en klar definert agenda som folk har fått sett over før møtet er nesten altid spill av tid. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (12 timer siden):

De gode løsninger kommer av at de dyktigste folkene får jobbe i fred. 

Ken Thompson skrev som kjent første versjon av Unix på 4 uker sittende hjemme etter konen hadde dratt bort å besøke familien, herunder ikke bare kernel'en, men også en shell, en editor og ikke minst assembleren for å faktisk generere maskinkode fra kildekoden (!)

Ad hoc møter er iøvrig også en uting og tydelig tegn på mangel på struktur, planlegging og dårlig ledelse.  Møter uten en klar definert agenda som folk har fått sett over før møtet er nesten altid spill av tid. 

Det finnes nok forskjellige personligheter og forskjellige arbeidsoppgaver. Hvis du skriver på en master-oppgave eller jobber som forsker så er det ofte solo-løp og dyp konsentrasjon.

For andre oppgaver så er måten din jobb kobles opp til andre like viktig som oppgaven du individuelt løser. Hvis du spiller i et band så kan du være hur flink som helst å blåse trompet, men om du ikke har en løpende toveiskommunikasjon med resten av bandet så fremstår den brilliante soloen din ute av takt med resten.

 

Det denne diskusjonen viser er kanskje at noen av oss er introverte, mens andre er ekstroverte. Noen får energi og pågangsmot av å forholde seg til kolleger som jobber mot samme mål, mens andre blir tappet av energi av å måtte forholde seg til dem. Ingen av disse personlighetene er «bedre» enn den andre (selv om HR later til å mene at ekstrovert er best til alle oppgaver).

Jeg jar jobbet på enekontor, 4-6 manns kontor, åpent kontorlandskap og hjemmekontor. Det suverent verste for meg er å måtte forholde seg til støy, diskusjoner og spørsmål som ikke synes særlig relevant. Så som å sitte sammen med en selger. På andreplass kommer lange strekk uten å møte kolleger (så som under covid). Da mister jeg noe av interessen og fokuset. Det beste (for meg) er å få med meg noe av «det som skjer» for de som er nærmest meg. Og ja, dette inkluderer trivialiteter som hva folk gjorde i ferien. Ikke fordi det er relevant for jobben min å vite hva folk gjør i fridagene, men fordi det å bygge opp relasjoner gjør at man har tillit og kan fungere sammen også når ting går skeis eller er krevende og stressende.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...