Gå til innhold

Mobiltelefoner og satellitter blinder avanserte romteleskoper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Fra før er det kjent at lys, blant annet fra satellitteer, forstyrrer fintfølende og avansert utstyr. Nå bidrar også økt radiokommunikasjon ytterligere til problmene.

Skulle tro teknisk ukeblad har hørt om stavekontroll, men her mangler det ikke på skrivefeiler i ett lite kort avsnitt.

 

Sitat

Forskerne advarer nå om at den kontinuerlige økningen i bruken av ikke bare motiltelefoni, men også all verdens fjernkontroller, snart kan blinde de mest avanserte romteleskopene.

Sitat

Da vil forskere og offentlige aktører nok en gang måtte kjempe mot sterke kommeriselle krefter for å sikre beskyttete frekvenser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vel hjemme etter jobb trykker en månebebeoer på garasjeportåpneren for å måneroveren parkert for helgen. Det vesle radiosignalet fanges opp i West Virginia.

Her trengs det en litt utdypende/bedre forklaring på problemstillingen syns jeg. Det er jo ikke noe som angår dagens problem i det hele tatt, den dagen vi har fastboende med egne rovere og rover-garasjer, så har vi kanskje plassert radioteleskop på både månen og andre planeter.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, oceana said:

Her trengs det en litt utdypende/bedre forklaring på problemstillingen syns jeg. Det er jo ikke noe som angår dagens problem i det hele tatt, den dagen vi har fastboende med egne rovere og rover-garasjer, så har vi kanskje plassert radioteleskop på både månen og andre planeter.

Tror det er både en eller to ting "lost in translation" her - de forsøker vel å illustrere hvor følsomme instrumentene er. Hvis man hadde en helt vanlig gasjeåpner på månen så kunne man åpnet en garasje i West virgina, dersom man brukte radioteleskopet som mottaker. 

Lenke til kommentar

Slike antenner er vel snart nødt til å flytte utenfor jorden.  

Å kunne se utenfor den jordiske aktiviteten, særlig fra et stadig økende antall satellitter blir ikke bedre med tiden.
Det blir bare mer signaler, og støylekkasjer fra alskens kilder. 
Jeg går ut ifra at det kan bli en bedring når antenner kan skjermes, og rettes utover, FRA støy og signalkilder, og dyrere...

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (12 timer siden):

Du vet at. du kan klikken på forfatteren i artikkelen og så finn e-postadressen? Så kan du sende direkte tilbakemelding.

Forklar meg gjerne hvordan det offisielle kommentarfeltet for artikkelen liksom er indirekte tilbakemelding eller mindre direkte enn e-post? Større sjans for at e-posten blir fanget opp i et SPAM-filter enn at kommentarfeltet ikke er synlig for "journalisten"..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ali q skrev (18 timer siden):

Forklar meg gjerne hvordan det offisielle kommentarfeltet for artikkelen liksom er indirekte tilbakemelding eller mindre direkte enn e-post? Større sjans for at e-posten blir fanget opp i et SPAM-filter enn at kommentarfeltet ikke er synlig for "journalisten"..

  1. Det har fungert for meg hver gang, så det har jeg god erfaring med.
  2. Det er ikke relatert til emnet. Alle gjør feil. Du kan være grei å gi direkte tilbakemelding privat, eller gni det inn offentlig.

 

Lenke til kommentar

Bruker poster på diskusjonsfora en lenke til artikkel han har skrevet, da er det så direkte som det kan bli å svare på hans originale forumtråd med faktisk konstruktiv kritikk. Å grave frem e-postadresse og håpe at den både skal bli levert skikkelig og faktisk prioritert lesning er slik jeg ser det som mer omveg og mindre direkte enn å svare på forumtråden som forfatteren selv opprettet, uavhengig om hva du har erfaring med.

Endret av ali q
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...