Gå til innhold

Hvorfor er cannabis så dyrt på apoteket?


Anbefalte innlegg

Har en kompis som har fått cannabis på resept, men fortalte han fikk sjokk når han skulle hente.

De skulle visst ha 20.000,- for 30ml olje, noe som jo er rart siden det ikke koster mer enn ca 4.000,- selv for 30ml av 40% her i norge uten resept.

Så hvorfor blir det brått 5 ganger dyrere så fort man får det på resept?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja så det må være noe sånt?

Trodde virkelig ikke det var så galt i lille norge altså.

Trodde liksom vi i annerledes landet norge var beskyttet mot slikt, og at det var en årlig maks grense på kr. 2.000,- på medisiner på resept.

Men nei?

Er det noen andre som kan bekrefte disse prisene?

Lenke til kommentar

kan ikke bekrefte prisene men det er ikke så enkelt at det er en årlig maks grense på resepter, B og A preparater som sterke smertestillende, sovemedisiner, angstdempende med mer får en ikke på blå resept og må betale for selv uansett om en har frikort. Jeg antar da at denne svindyre cannabis medisinen inngår i de samme kategoriene hvor staten norge ikke vil dekke den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat, så det er forskjellige farger på reseptene ja, og A og B og ja - det hadde jeg ikke fått med meg.

Så da er vel den grei.

Men etter hva jeg sjekket på nett, dette er jo en måneds utbetaling for en på minstepensjon og minste uføresats.

Så de er vel i ekstase nå vel?

Lenke til kommentar

Det var nok ikke Sativex.

Dette skulle være en flaske i dråpeform ala denne : https://naturecan.no/products/cbd-olje-40?variant=39519998935084

Men hans skulle visst bare være på 30% så da har vi en pris i dagligvaren på 3.500,-.

Er jo også merkelig at på apoteket så må du ha resept for å få kjøpt, men i helsekosten vegg i vegg står flaskene fritt, på tilbud.

Så hva er greia med det egentlig?

Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (29 minutter siden):

Det var nok ikke Sativex.

Dette skulle være en flaske i dråpeform ala denne : https://naturecan.no/products/cbd-olje-40?variant=39519998935084

Men hans skulle visst bare være på 30% så da har vi en pris i dagligvaren på 3.500,-.

Er jo også merkelig at på apoteket så må du ha resept for å få kjøpt, men i helsekosten vegg i vegg står flaskene fritt, på tilbud.

Så hva er greia med det egentlig?

Det du linker til her er CBD olje, som og er et reseptbelagt legemiddel i Norge å ikke lovlig å importere selv uten resept, CBD olje inneholder minimalt med det aktive stoffet THC som blant annet er det som gir deg rus fra cannabis planten. Siste par årene har det dukket opp en del nettsider som bruker NO domene men som egentlig opererer fra utlandet, bestiller du fra disse og pakken blir tatt i tollen kan en risikere straff for import av narkotiske stoffer. I de fleste andre europeiske land er CBD olje sett på som et kosttilskudd og noe som helsekost butikker, apotek osv. kan selge over disk, ettersom det rus givende stoffet er fjernet, men ikke i Norge, enda.

edit: Dette er eneste rene CBD konsentratet jeg finner i felleskatalogen, selges som et Antiepileptikum, en pakke innholder en flaske med 100 ml og koster henholdvis 15 545,- for ei flaske.  https://www.felleskatalogen.no/medisin/epidyolex-gw-pharma-688420

 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Det du linker til her er CBD olje, som og er et reseptbelagt legemiddel i Norge å ikke lovlig å importere selv uten resept, CBD olje inneholder minimalt med det aktive stoffet THC som blant annet er det som gir deg rus fra cannabis planten. Siste par årene har det dukket opp en del nettsider som bruker NO domene men som egentlig opererer fra utlandet, bestiller du fra disse og pakken blir tatt i tollen kan en risikere straff for import av narkotiske stoffer. I de fleste andre europeiske land er CBD olje sett på som et kosttilskudd og noe som helsekost butikker, apotek osv. kan selge over disk, ettersom det rus givende stoffet er fjernet, men ikke i Norge, enda.

edit: Dette er eneste rene CBD konsentratet jeg finner i felleskatalogen, selges som et Antiepileptikum, en pakke innholder en flaske med 100 ml og koster henholdvis 15 545,- for ei flaske.  https://www.felleskatalogen.no/medisin/epidyolex-gw-pharma-688420

 

Men kan man ikke importere selv, om man har resept?

Vet om folk som tidligere reiste til Nederland for å hente vanlig cannabis de hadde resept på, og fortollet det på flyplass.

Har hørt at apoteket har begynt å importere cannabis til reseptkunder også nå, men vet ikke hvar de må betale.

Lenke til kommentar
mandodiao skrev (1 time siden):

Men kan man ikke importere selv, om man har resept?

Vet om folk som tidligere reiste til Nederland for å hente vanlig cannabis de hadde resept på, og fortollet det på flyplass.

Har hørt at apoteket har begynt å importere cannabis til reseptkunder også nå, men vet ikke hvar de må betale.

Man kan med resept fra enten lege i Norge eller Nederland kunne hente ut resept av medisinsk cannabis i Nederland fra et apotek som formidler det der. Dette innebærer dog at du som person må reise ned å hente det ut med faste mellomrom, du kan ikke få det tilsendt i post av uforstålige grunner.

Ellers er det papirmølla med individuell importlisens som gjelder og medisinen må hentes ut hos norsk apotek, så det er mulig men det er laget så krøkete, vanskelig og dyrt som de overhode får det til.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Shifu77 skrev (På 21.8.2022 den 22.09):

Akkurat, så det er forskjellige farger på reseptene ja, og A og B og ja - det hadde jeg ikke fått med meg.

Så da er vel den grei.

Men etter hva jeg sjekket på nett, dette er jo en måneds utbetaling for en på minstepensjon og minste uføresats.

Så de er vel i ekstase nå vel?

Minste ufoere ligger paa en ca 15 000 kr utbetalt naa.

Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (29 minutter siden):

Forresten, ser nå at jeg hadde visst funnet den dyreste prisen på cannabis her i norge.

Har funnet 2 til som selges for ca 1500,-

https://www.cibdol.no/cbd-olje/cbd-olje-20-3000mg

https://no.formulaswiss.com/products/cbd-olie-i-olivenolie?variant=31787196907651


Så da blir det ca 13,33 ganger dyrere med resept da.

Som nevnt til deg tidligere er ikke dette norske utsalgssteder, cibdol er en nederlandsk og formulaswiss er som navnet indikerer sveitsisk. Men og som nevnt tidligere har disse sidene dukket opp mer og mer med norsk domene og norsk språk til tross for at de langt fra er norske. Reglene for import er fortsatt like, CBD blir regulert som narkotika og du kan risikere straff om du kjøper fra disse sidene og det blir stoppet i tollen.

Jeg er ikke enig i at CBD burde være regulert som narkotika, men det er igjen viktig å understreke at sider som selger CBD olje ikke er faktisk norske sider som er risikofritt å handle fra.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...