Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Å fyre for kråka i et land selvforsynt med vannkraft fungerer aldeles utmerket.

Mye bedre enn å bruke milliarder på å renovere bygningsmasse som allerede var i god stand for å kunne ha strømkrise og eksportere konkurransefortrinnet vårt til et land som skjøt seg selv og oss i foten.

Harald Hansen, daglig leder Byggmesterforbundet skrev dette debattinnlegget. Han ønsker flere oppdrag med å renovere bygninger som ikke krever renovering. Ikke nødvendigvis bedre økonomi for nordmenn.

Endret av Mannen med ljåen
Typo
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nye funn viser at norske styresmakter systematisk undervurderer kor godt gamle bygningar held på varmen. Ny studie ved NMBU seier at gamle hus ikkje er ein «energiversting» likevel. Det rokkar ved ein av føresetnadene til strategien om å oppgradere den norske bygningsmassen.
– Rapporten viser at bustader med lågast energimerking (G) lekker berre halvparten av det myndigheitene legg til grunn.
– Studien utfordrar strategien som ligg til grunn for Energimerkeordninga, som skal stimulere nordmenn til å investere i meir energieffektive løysingar.

Energieffektivitet i gamle bygningar: Lekker mindre varme enn myndigheitene trur – NRK Vestland

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (10 timer siden):

Målene for energireduksjon er så ambisiøse at det er lite trolig vi kommer til å nå de uten dramatiske tiltak. Det er spekulert i både krav med tilbakevirkende kraft (svindyrte for boligeiere) og subsidier for å få fortgang på energitiltak. Personlig tror jeg målene var så urealistiske at de virker mot sin hensikt. Folk gir opp før de har prøvd fordi de skjønner at det ikke kommer til å gå.

Den største skandalen i regnestykket er at varmepumper regnes etter avgitt varme og ikke etter strømforbruk. Så når de bruker 1kWh strøm for å produsere 4 kWh varme så regnes det som 4 kWh energiforbruk, som altså gir mye dårligere energikarakter på boligen enn hvis de regnet strømforbruk.

SINTEF Byggforsk går hardt ut og sier at det kun er bygningskroppens varmetap som skal regnes, ikke strømforbruket.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Jaja. Må vel hogge ekstra mye ved til neste vinter. Fikk en gratis lass forrige uke..

Sitat

Europa er under press for å fylle opp sine underjordiske gasslagre etter at forrige vinter etterlot dem mer nedtappet enn normalt. Uventede driftsstans og etterspørselsøkninger kompliserer innsatsen for å fylle på lagrene. 

https://www.finansavisen.no/ravarer/2025/05/26/8266732/gassprisene-stiger-etter-ny-stans-pa-troll-feltet

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Må vel hogge ekstra mye ved til neste vinter. Fikk en gratis lass forrige uke..

Jeg har et digert lass ved som jeg ikke gadd å bruke i vinter på grunn av lave strømpriser og noe jeg bør fikse på pipa.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Jeg har et digert lass ved som jeg ikke gadd å bruke i vinter på grunn av lave strømpriser og noe jeg bør fikse på pipa.

Bruker bare gratis ved når tempen er under -10-12(veldig sjelden) Har billig konsesjonskraft her. NO5.

Så jeg overdriver litt med vedhogging ;)

Endret av Jarmo
Skrevet

Energieffektivisering vil ofte føre til kostnader på ca 1 mill og en årlig besparelse i strømforbruk pga dette på mellom 5 til 10 tusen. For de fleste er dette et ekstremt dårlig regnestykke. Ta med at vintersesongen er beregnet å bli noe varmere i de nærmeste årene også så blir det jo ennå verre. 

• Liker 3
Skrevet
kremt skrev (51 minutter siden):

Energieffektivisering vil ofte føre til kostnader på ca 1 mill og en årlig besparelse i strømforbruk pga dette på mellom 5 til 10 tusen. For de fleste er dette et ekstremt dårlig regnestykke. Ta med at vintersesongen er beregnet å bli noe varmere i de nærmeste årene også så blir det jo ennå verre. 

https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/eueos_og_energi/Sporsmal-og-svar-om-bygningsenergidirektivet/id3084515/?fbclid=IwY2xjawIsN9dleHRuA2FlbQIxMAABHaRr6MoWmT-AsslGEti_OhWRFT_vyHkM-R7snByIeQLR2dAIqlyQfET5sw_aem_iI33PKq0XvLWqLryv7Bg3w

Skrevet
17 hours ago, kremt said:

Det kommer jo an å hvem som tar kostnaden og hvem som sparer. Hvis borgerne tar kostnaden og staten sparer så er det jo vinn-vinn. For staten og kraftselskapene vel og merke.

• Liker 2
Skrevet
sedsberg skrev (8 timer siden):

Det kommer jo an å hvem som tar kostnaden og hvem som sparer. Hvis borgerne tar kostnaden og staten sparer så er det jo vinn-vinn. For staten og kraftselskapene vel og merke.

Kostnad?

Kostnaden pr kWh er langt lavere enn 40 øre.

Med mindre kraftverkene har ansatt tusenvis av influensere, samt doblet alle lønninger og ti-doblet alle styrehonorar og utbytter, så gir ikke NorgesPris noen utgift. Men det gir et noe lavere overskudd.

(Riktignok var næringen godt vant med lavere utbytte tidligere. De klarte helt fint å betale ut både lønn og utbytte da strømprisen lå langt nærmere produksjonskost)

• Liker 1
Skrevet (endret)
sk0yern skrev (5 timer siden):

Flytbasert markedstilkobling.
Forstå det den som kan.

Veldig enkelt. Det fungerer litt som en hevert, der væske renner oppover for å komme til et annet punkt lengre ned enn utgangspunktet.

Strømmen kan passere et lavprisområde på veien mot et høyprisområde.

Eksempel: Stockholm->Finland->Estland

image.thumb.png.590cfd5717db14621dbcb5bae2e3a909.png

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nye oppdateringer på magasinfylling i dag. Det gikk som jeg forventet, NO1 har nå magasinfylling vesentlig under median. Median påfyll denne uka er 10 prosentpoeng, i år ble det kun 3,1. NO2 har fortsatt over median, men bare litt. Median påfyll for NO2 denne uka er 6,2 prosentpoeng, i år ble det kun 0,1. Neste uke er nok også NO2 godt under median.

Landet som helhet ligger godt over median, men det skyldes utelukkende NO3 og NO4 som begge ligger godt over tidligere maksnivå for denne uka. Det hjelper nok fint lite på strømprisene i NO1 og NO2. 

Skrevet

Her i NO3 er det 60 % magasin, opp 3.2 % på en uke. Det har vært lite eller ingen snøsmelting de siste ukene, men det har bøttet ned med regn. Jeg har aldri sett elva så stor i år som mandag, tirsdag denne uken. Nå er det torden, hagl og regn, ganske vanlig med ustabilt vær her. Samtidig produseres og eksporteres det for fulle mugger, jeg vil tro de fleste kablene går for fullt til utlandet nå ut fra grafene.

Det blir interessant å se nedbøren i løpet av året og hvordan situasjonen er inn mot vinteren. Det skal jo bli et varmere, villere og våtere klima så det er vel store sjanser for at de kan gamble på å tømme magasiner nesten helt inn mot august og satse på våt og vindfull høst. 

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (17 minutter siden):

Lite snø i år så de kommer til å skylde på det. Det har ingenting med eksport å gjøre 

Vi har netto 10TWh eksport hittil i år.
Hva er det som ikke har noe med eksport å gjøre?

Skrevet
helsten2 skrev (14 timer siden):

image.png.309c488897708cfc5bda494ff0e127e8.png

Jeg gremmes ... 

Priser på 3 øre er helt dust. Da tjener ikke produsentene noe som helst, og det er økonomisk umulig å forsvare utbygging / vedlikehold. Ikke bra for Finland og Nord-Norge. 

Priser på ~30 øre er nok til å gi overskudd, så lenge energien kommer fra vannkraft (eller andre rimelige kilder). Skal den baseres på kjernekraft må nok prisen opp enda mer (>50 øre?).

At NO1 og NO2 er såpass høyt prises, er krise for industrien. Det er bare å flagge ut, og flytte fabrikker over til Nord-Norge, Nord-Sverige eller Finland. Vi skal tydeligvis ikke få lov til å ha konkurransedyktige betingelser. I stedet importerer vi mellom-europeiske priser. Riktignok noen øre opp til tyske priser, men det er jommen ikke mye om å gjøre ... 

---

Jeg blir ikke lei meg om noen klarer å kutte/skade en kabel eller tre ... :whistle:

Skrevet

De tar nok gjerne 3 øre nå hvis de får 2 kroner hele vinteren. Mer lønnsomt det enn 30 øre hele året. Samtidig må de passe på at magasinfyllingen er lav nok inn mot vinteren så de kan mangedoble prisene i god tid før vinteren setter inn for fullt. Hvis alle har fulle magasiner når vinteren starter vil det være et stort problem for prisingen av strømmen for produsentene sin del.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...