Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du rydde litt i linkene dine? 
Det har blitt påpekt før.
F.eks som dette:

https://www.nettavisen.no/okonomi/tallene-du-har-sett-om-havvind-subsidier-er-feil/s/5-95-1720724
 

Auksjonen (2023-kroner) 2024-kroner 2030-kroner*
Strømpris 115 øre 120,18 øre 143,5 øre
Strømpris ink mva. 143,8 øre 150,2 øre 179,4 øre
Maksimal støtte 23 milliarder 24,04 milliarder 28,7 milliarder

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Jarmo said:

Verden drukner i solcellepaneler. Det internasjonale energibyrået (IEA) spår at 1.100 GW kapasitet vil være installert innen utgangen av 2024, tilsvarende tre ganger estimert etterspørsel. Ifølge byrået er det kinesisk overproduksjon som driver trenden.

https://www.finansavisen.no/energi/2024/04/02/8113980/kineserne-bombarderer-verdensmarkedet-med-solcellepaneler

Det er nok dette de satser på:

Quote

 I februar advarte European Solar Manufacturing Council om at europeiske aktører snart må stenge om krisehjelpen uteblir

Men på en annen måte bra for de deler av verden hvor solceller er fornuftig. Altså der solskinn og strømforbruk sammenfaller i tid. Typisk steder med stort behov for air conditioning.

Å plassere slikt på hustak rundt omkring i Norge i stor stil medfører nok lett mer problemer enn det er verdt. Kanskje større sentrale annlegg kan være noe (om man ikke må fjerne skog, matjord eller myr for å få plass til de).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Smule8o said:

Det er nok dette de satser på:

Men på en annen måte bra for de deler av verden hvor solceller er fornuftig. Altså der solskinn og strømforbruk sammenfaller i tid. Typisk steder med stort behov for air conditioning.

Å plassere slikt på hustak rundt omkring i Norge i stor stil medfører nok lett mer problemer enn det er verdt. Kanskje større sentrale annlegg kan være noe (om man ikke må fjerne skog, matjord eller myr for å få plass til de).

Tvert i mot. Lokale små anlegg dekker lokalt behov, slik at belastningen på nettet går ned. Store, sentraliserte anlegg krever mye av nettet for å frakte energien fra der den genereres til der den kan brukes.

Gitt at prisen er lav, så kan det gi mening å installere lokale anlegg på hustak. Ikke like mye som i mer sørlige strøk, men gir bra effekt vår og høst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 timer siden):

Tvert i mot. Lokale små anlegg dekker lokalt behov, slik at belastningen på nettet går ned. Store, sentraliserte anlegg krever mye av nettet for å frakte energien fra der den genereres til der den kan brukes.

Gitt at prisen er lav, så kan det gi mening å installere lokale anlegg på hustak. Ikke like mye som i mer sørlige strøk, men gir bra effekt vår og høst. 

Jepp, vi passerer faktisk 120kWh produsert i dag, så det gir god effekt nå på våren.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kalle Klo said:

Tvert i mot. Lokale små anlegg dekker lokalt behov, slik at belastningen på nettet går ned. Store, sentraliserte anlegg krever mye av nettet for å frakte energien fra der den genereres til der den kan brukes.

Gitt at prisen er lav, så kan det gi mening å installere lokale anlegg på hustak. Ikke like mye som i mer sørlige strøk, men gir bra effekt vår og høst. 

Så lenge effekten stort sett brukes lokalt er det ingen problemer. Men straks en rekke små invertere skal begynne å mate strøm inn på lavspenntsiden av trafoer helt uten sentral kontroll får man lett problemer. Dette kan lett bli et problem om sommeren når lokalt forbruk tidvis er svært lavt og produksjonen er høy.

Det kan virke som kom "løsningen" på dette er politisk og ganske enkel å ignorere problemet da det ikke passer inn i verdensbildet og drømmen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (31 minutter siden):

Så lenge effekten stort sett brukes lokalt er det ingen problemer. Men straks en rekke små invertere skal begynne å mate strøm inn på lavspenntsiden av trafoer helt uten sentral kontroll får man lett problemer. Dette kan lett bli et problem om sommeren når lokalt forbruk tidvis er svært lavt og produksjonen er høy.

Det kan virke som kom "løsningen" på dette er politisk og ganske enkel å ignorere problemet da det ikke passer inn i verdensbildet og drømmen.

Here we go again.

Hvorfor må det være 'helt uten sentral kontroll'?

I Tyskland finnes det nå omtrent 2 millioner anlegg som mater inn i fordelingsnettet. Og det som tilsvarer NEK (tror jeg) har oppdatert regelverket tilsvarende.

Det finnes faktisk såkalte 'balkongkraftverk' for blokkleiligheter å kjøpe på Lidl og bensinstasjoner (og andre steder sef) - godkjent for opp til 600+ W i Tyskland og flere naboland - som tilkobles med Schuko 😱. Kan (inntil videre) også brukes i husholdninger med gammel mekanisk måler som da eventuelt kan gå baklengs.

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, trikola said:

Here we go again.

Hvorfor må det være 'helt uten sentral kontroll'?

Kort oppsummert, fordi Statnett sier det. Og jaja gamle menn, sidrumpa osv. Men dette ikke konsumentprodukt hvor man lar utviklingen gå ukritisk kapt og man kan akseptere at ting skjærer seg innimellom.Kostnadene om ting skjærer seg på strømnettet er ENORME.

30 minutes ago, trikola said:

I Tyskland finnes det nå omtrent 2 millioner anlegg som mater inn i fordelingsnettet. Og det som tilsvarer NEK (tror jeg) har oppdatert regelverket tilsvarende.

Mye som er mulig om man bare kastet nok penger på et problem, men hvor mye har disse tiltakene kostet?

Mye, og stadig økende:

https://www.reuters.com/business/energy/operators-set-higher-2023-usage-fees-german-power-networks-2022-10-05/

https://www.euractiv.com/section/electricity/news/german-electricity-grid-upgrade-will-be-expensive-experts-warn/

"While some load shifting is expected to “come about for free” in the form of thermal storage and household batteries, further demand management technology will have to be installed on the network side, VDE says.

“If half of all German households were to install a home [energy] storage system, this would result in an acquisition cost in the higher double-digit billion range,” the experts note. And depending on battery lifetimes, these costs could be recurring every five to eight years, they add."

De et vel også i stor grad reddet av at mange av nabolandene har stabil og til en viss grad regulerbar produksjon.

Men istedet kunne de gjort det fornuftige. Brukt mye mindre penger på kjernekraft, og vært ferdig med hele greia.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/28/8059090/kjernekraft-ville-vaert-mye-rimeligere?zephr_sso_ott=nPIe0e

 

30 minutes ago, trikola said:

Det finnes faktisk såkalte 'balkongkraftverk' for blokkleiligheter å kjøpe på Lidl og bensinstasjoner (og andre steder sef) - godkjent for opp til 600+ W i Tyskland og flere naboland - som tilkobles med Schuko 😱. Kan (inntil videre) også brukes i husholdninger med gammel mekanisk måler som da eventuelt kan gå baklengs.

Tipper disse enten er et utrolig dårlig kjøp eller er tungt subsidiert? 600W noen timer midt på dagen er en fis i den store sammenhengen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (47 minutter siden):

Det er også unormalt lite snø i fjellet i nord, så problemene løser seg ikke bare med varmere vær. Vi trenger mer kraft. Det kan bety økt import fra Nord-Sverige og muligens Finland. Jeg håper det høljer ned konstant de sommerukene jeg er bortreist.. :)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det er også unormalt lite snø i fjellet i nord, så problemene løser seg ikke bare med varmere vær. Vi trenger mer kraft. Det kan bety økt import fra Nord-Sverige og muligens Finland. Jeg håper det høljer ned konstant de sommerukene jeg er bortreist.. :)

Jeg bor rmidt i mellom fjellene og i kraftriket på Vestland(NO5). Må si at vi har noe mindre snø på fjelltoppene enn vanlig nå. Ikke meldt noe særlig med nedbør de kommende 10 dager heller så..

Lenke til kommentar
On 3.4.2024 at 3:43 PM, Smule8o said:

Å plassere slikt på hustak rundt omkring i Norge i stor stil medfører nok lett mer problemer enn det er verdt.

Jeg kan ikke skjønne at solcelleanlegg er lønnsomt for privatpersoner her i innlandet. De to jeg kjenner som har anlegg på takene sine har samme meteren med snø på taket som det jeg har om vinteren da det er kaldt og folk bruker mye strøm. I vinter kan de umulig ha produsert noe som helst fra oktober og nesten frem til nå.

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (29 minutter siden):

Jeg kan ikke skjønne at solcelleanlegg er lønnsomt for privatpersoner her i innlandet. De to jeg kjenner som har anlegg på takene sine har samme meteren med snø på taket som det jeg har om vinteren da det er kaldt og folk bruker mye strøm. I vinter kan de umulig ha produsert noe som helst fra oktober og nesten frem til nå.

Vi (min kone og jeg) har hatt solceller på taket i snart 10 år og kan bekrefte at produksjonen på vinteren ofte er mager. Det er mørketid med lite sollys og snø er selvsagt ødeleggende for cellenes tilgang til sollys. Men siden cellene er mørke av farge (varmes effektivt av lyset) og har en glassfront skal det ikke mye varmt vær til før snøen glir av cellene. 

På sommeren kan man få det motsatte problemet ved at anlegget produserer mer strøm enn du trenger selv. Overskuddet sendes ut på nettet og vi får betalt spotpris minus ett øre for den. Men, til tross for de mange som påstår at fornybar energi er dyrt, så er spotprisen på sommerstid ofte lav grunnet mye tilgang til fornybar kraft. Vi har til og med opplevd  negativ strømpris og måtte betale for den strøm vi sender ut på nettet. 

Så fra et rent økonomisk perspektiv er solcellekraft lite egnet i Norge fordi det er lav produksjon på vinteren når spotprisen er høy og det er mest behov for strøm, og desidert mest produkisjon på someren da man trenger minst strøm og spotprisen er lav. Jeg har ikke regnet på det, men tror ikke våre solceller er en lønnsom investering. 

Det vi får er energisikkerhet ved at vi produserer egen strøm og for min del føles det godt å vite at jeg gir et bridrag til å løse energi- og klimakrisen.

Endret av Tronhjem
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (24 minutter siden):

Det vi får er energisikkerhet ved at vi produserer egen strøm og for min del føles det godt å vite at jeg gir et bridrag til å løse energi- og klimakrisen.

Men gir dette energisikkerhet? Er det ikke slik at systemet leverer ingenting til huset ved strømbrudd? Jeg har noen få strømbrudd i året og jeg har egen vannforsyning (borevann). Så jeg har heller ikke vann når strømmen er borte.

Jeg vurderer heller å utstyre garasjen med 'hyttestrøm' enn hustaket med nettilkoblet PV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...