Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problem: ikke hele landet har tyske priser på strøm.

Løsning: 

Sitat

 Jeg begynner å lure på om Statnett kanskje i større grad enn i dag burde hatt som oppdrag å redusere prisforskjellene i Norge. Statnett får store inntekter fordi overføringen mellom landsdelene er for dårlig, og da bør disse pengene brukes på å redusere forskjellene ved å gjøre noe med overføringsforbindelsene, sier han.

https://e24.no/energi-og-klima/i/l302xe/stroemsmellen-i-soer-vedvarer-en-uting

"Redusere forskjellene" er selvfølgelig bare å forsøke å pakke inn at hele landet skal få tyske strømpriser.
Man får håpe folk sier ifra ved neste stortingsvalg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Vi kan trøste oss med at strømprisene trolig blir høye over hele Norge til vinteren.

Vel, nå er det en relativt effektiv price-cap på 70 øre, så det vil ikke ha noen stor betydning for husstander om det svinger noe høyere enn det. Bedrifter vil nok merke det mer, men sannsynligvis bare i ett av fem prisområder.

Høye priser vil derimot gjøre det til en gullgruve å brenne søppel for å produsere fjernvarme. Fjernvarmeprisen er koblet til strømprisen, ikke til renovasjonsavgifta. Fjernvarmeselskapene er i stor grad eid av kommunene så her vil kommunene håve inn, uten at det får betydning for renovasjonsavgifta. Siden renovasjon utføres som monopol så er det lovmessig regulert slik at man ikke kan dra ut profitt fra det over tid. Siden kommunene eier både renovasjonsselskaper (med monopolregulert profitt) og fjernvarmeselskaper (uten monopol-regulert profitt), så styrer de selvsagt internprising av søppel mellom selskapene slik at profitten havner i fjernvarmeselskapet og gir kommunen store ekstrainntekter når prisene er høye.

Nordmenn har generelt nisselua så langt ned over øynene at de tror slik korrupsjon ikke er særlig utbredt. Kommuner og miljøtiltak er jo tabu å angripe. Da må man regne med å bli sablet ned med floskler om miljø og at pengene kommer kommunenes mange gode saker til gode.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Pengene bidrar unektelig til å dekke inn den underfinansieringen staten gir kommunene, uavhengig av resten av resonnementet. Det er jo ujevnt fordelt og alle de andre argumentene dine består. Det betyr ikke at du kan avskrive et særdeles viktig poeng. Det er svært viktige inntekter for de kommunene som kan få dem.

All den tid staten ikke dekker kostnadene lovpålagte tjenester, må kommunene melke ett eller annet for å dekke resten. Andre kommuner må kanskje makse ut boligskatt eller gjøre andre grep for å dekke sin underfinansiering. På en eller annen måte må hver kommune finne sin måte å finansiere lovpålagte krav, og de har forskjellige forutsetninger/ressurser de må hente dem fra.

Jeg hadde helst sett at staten og kommunene løste dette sammen, men sånn er det ikke og da blir det mange forskjellige utfall og enkeltpersoner får større makt og ganske mye handlingsfrihet ute i kommunene.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Jarmo said:

Fra og med fredag skal strømstøtten være timebasert. Systemene for avregning er ikke på plass, men nettselskapene har fortsatt en måned på seg.

Så til vinteren er det nesten ingen insentiver til å forsøke å styre strømforbruket etter prisen med andre ord. Er det egentlig heldig?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Rart det der hvordan folk er helt overbevist at når strømmen går fra helt forjævlig, absurd, idiotisk dyrt ned til helt forjævlig dyrt så kommer alle til å begynne å sløse med strømmen.

Jeg setter jo ikke panelovnen ut på verandaen bare fordi strømmen nå "bare" koster 1kr/kWh i stedet for 6kr/kWh.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Ja. Jeg har bedre ting å gjøre enn å dusje om natten.

Det er bedre på alle måter å slippe å sjekke om det blåser i Danmark før jeg lager mat, lader elbil eller varmer leiligheten.

Jo, men det er nå en gang ikke tilfeldig at prisene svinger som de gjør. Det blir ikke negativ strømpris bare for morroskyld (selv om akkurat det er en lite relevant problemstilling på vinterstid).

Men når det er høy uregulerbar produksjon og forventet lavt forbruk blir prisen lav for at man "ønsker" høyt forbruk. Men er nå ikke sikkert forbruket i praksis lar seg påvirke så alt for mye av prisen 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Norsk vannkraft har alltid vært stabilt, lavt priset. Er vi egentlig avhengig av energisamarbeid med Tyskland? Ja sier EU-tilhengere. Jeg er litt skeptisk.

At Nordlink og North Sea Link aldri skulle vært bygget er jeg forsåvidt enig i. Men nå er de en gang det.

Det jeg lurte på er om det er så lurt å fjerne et insentiv for å styre forbruket etter prisen når systemet en gang er som det er. Men ikke sikkert det spiller så stor rolle i praksis 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Jeg ønsker ikke insentiver til å måtte ta hensyn til været i Danmark for å planlegge hverdagen, eller straffes økonomisk. Hvem ønsker vel det?

Det holder å ta hensyn til strømprisen hos deg. Men det er ikke plikt.

Og det kan også gjøres automatisk. Men heller ikke det er plikt.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Været i Danmark er en faktor som påvirker prisen på strømmen hos meg, selv om vi har vannkraft, og det burde vært irrelevant. Visste du ikke det?

Det er heller ikke en plikt å unngå å bli flådd, men det koster mer da.

Det er jo irrelevant for deg - bare glem været. Kun strømprisen er relevant for deg.

Været i Norge (nedbør, temperatur i fjellet om våren og forsommeren) er også relevant for strømprisen. Men glem været her også.

Bare forhold deg til strømprisen - stresser mindre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Rart det der hvordan folk er helt overbevist at når strømmen går fra helt forjævlig, absurd, idiotisk dyrt ned til helt forjævlig dyrt så kommer alle til å begynne å sløse med strømmen.

Jeg setter jo ikke panelovnen ut på verandaen bare fordi strømmen nå "bare" koster 1kr/kWh i stedet for 6kr/kWh.

Med strømstøtte basert på månedssnittpris så sies det faktisk at det er folk som har gjort nettopp det. Panelovnen på verandaen, invitert naboene til elbillading, fyre opp utebassenget på vinteren uten at noen skal bruke det, vinduene på vidt gap. Årsaken er at når strømprisen er 1 kr/kWh og strømstøtten 3 kr/kWh så får man betalt 2 kr/kWh for å sløse. Sløser man tilstrekkelig mye på riktige tidspunkt så kan man ende opp med gratis strøm hele den måneden. Jeg sier ikke det er vanlig, men noen ihugga folk har fått mediadekning for sine sprell i denne retninga. Det er dette lite konstruktive smutthullet i strømstøtten som nå tettes med timebasert strømstøtte. Det er en fordel for alle unntatt disse ihugga strømsløserne. 

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forstår du at det er upraktisk å måtte forholde seg til strømprisen i det hele tatt når man skal bruke vaskemaskinen? Når jeg går tom for rent undertøy korresponderer gjerne dårlig med at strømprisen er lavere akkurat da. Jeg incentives til å vaske halvfull maskin når det er billig, i stedet for å spare strøm totalt sett.

Strømstøtte som ikke står i stil med regningen forstod jeg aldri hensikten med. Var det tekniske årsaker til at de ikke klarte å gjøre det rettferdig?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joa, litt.

Men du må forholde deg til varierende priser på mange andre områder også.

Strømprisen har vært variabel i over 20 år nå (siden 90-tallet) men først senere kan du som privatperson kjøpe til spot-pris.

Du kan fortsatt kjøpe til fastpris svjv og da kan du starte vaskemaskinen når som helst uten å tenke.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...