Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Eller så har bare nok folk funnet ut at solceller absolutt ikke lønner seg i Norge.

Hadde de kommet med en drastisk nedgang i antall solgte luft/luft varmepumper, eller bergvarme e.l. så kunne man kanskje tatt den artikkelen seriøst. Men solkraft/solceller.. Spar meg a, koster skjorta, produserer lite, mister effekten raskt om ikke vedlikeholdt kontinuerlig, ser stygt ut (om det er på hustak) og er vanskelig å komme til.

Det er ikke bare solcellemarkedet som sliter.

Sitat: «

– Norgespris gjør det mindre attraktivt å spare strøm, sier Aslaug Koksvik, områdedirektør for bygg.

– Plutselig koster det mindre å bruke strøm, og da spenner ordningen litt beina under hele energieffektiviseringspolitikken.»

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (6 minutter siden):

Eller så har bare nok folk funnet ut at solceller absolutt ikke lønner seg i Norge.

Hadde de kommet med en drastisk nedgang i antall solgte luft/luft varmepumper, eller bergvarme e.l. så kunne man kanskje tatt den artikkelen seriøst. Men solkraft/solceller.. Spar meg a, koster skjorta, produserer lite, mister effekten raskt om ikke vedlikeholdt kontinuerlig, ser stygt ut (om det er på hustak) og er vanskelig å komme til.

Mister effekten fort? Eldste delen av anlegget mitt er fra 2013, har ikke sett noen målbar nedgang i årlig produksjon ennå. 
Hvor mye det produserer kommer jo an på størrelsen, selv produserer jeg litt over det dobbelte av det jeg bruker årlig, og det er nok til at strømregningen inkl. nettleie blir negativ for hele året under ett. 

• Liker 1
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Mister effekten fort? Eldste delen av anlegget mitt er fra 2013, har ikke sett noen målbar nedgang i årlig produksjon ennå. 
Hvor mye det produserer kommer jo an på størrelsen, selv produserer jeg litt over det dobbelte av det jeg bruker årlig, og det er nok til at strømregningen inkl. nettleie blir negativ for hele året under ett. 

Du bare hoppet over resten av setningen "dersom ikke vedlikeholdt/rengjort kontinuerlig/ofte"? Nå vet jeg ikke hva du har installert, hvor det er installert, hva strømforbruket ditt er eller hva du betalte

Hentet fra google:
"Prisen for et solcelleanlegg varierer stort, men for en vanlig enebolig ligger den typisk mellom 150 000 og 250 000 kr, inkludert paneler og montering for et anlegg på 10 kWp"

I hvilken verden er det bra alternativ med tanke på energieffektivisering i forhold til varmepumpe og/eller andre løsninger? Bare kapitalkostnaden på 250.000 er 12.500 første året i forhold til å ha penger i banken for ikke å snakke om fond.

Skrevet
wampster skrev (1 time siden):

Du bare hoppet over resten av setningen "dersom ikke vedlikeholdt/rengjort kontinuerlig/ofte"? Nå vet jeg ikke hva du har installert, hvor det er installert, hva strømforbruket ditt er eller hva du betalte

Hentet fra google:
"Prisen for et solcelleanlegg varierer stort, men for en vanlig enebolig ligger den typisk mellom 150 000 og 250 000 kr, inkludert paneler og montering for et anlegg på 10 kWp"

I hvilken verden er det bra alternativ med tanke på energieffektivisering i forhold til varmepumpe og/eller andre løsninger? Bare kapitalkostnaden på 250.000 er 12.500 første året i forhold til å ha penger i banken for ikke å snakke om fond.

Det er ikke gjort noe vedlikehold på panelene her. De vaskes av regnet. 

Heldigvis er det lov å gjøre omkring 75% av jobben selv, og med litt innsats på innkjøp fikk jeg til sammen 40kWp for rundt 320.000,-. Hjalp en kamerat med anlegg på samme størrelse, der kom vi ned i 270.000,-. Og i dag skulle vi klart det for 200.000,- pga. at panelene har falt mye i pris. 

Anleggene produserer rundt 30.000kWh per år. Jeg hadde fastpris på 100/110 øre de første 8 årene, da er det ganske grei avkastning siden man sparer en del mer på den strømmen man bruker selv og renten har vært svært lav i mesteparten av perioden. 

Setter man bort all jobb til firma samt monterer et mindre anlegg er det vanskelig å få noe økonomi i det i dag ja. 

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

– Norgespris gjør det mindre attraktivt å spare strøm, sier Aslaug Koksvik, områdedirektør for bygg.

– Plutselig koster det mindre å bruke strøm, og da spenner ordningen litt beina under hele energieffektiviseringspolitikken.»

Men det er jo bare tull siden strøm med nettleie fortsatt koster mye mer enn for noen år siden. Kan ikke basere energieffektiviseringen på et voldsomt prishopp som politikerne har påført oss uten at noen ba om det.

• Liker 2
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Det er ikke gjort noe vedlikehold på panelene her. De vaskes av regnet. 

Heldigvis er det lov å gjøre omkring 75% av jobben selv, og med litt innsats på innkjøp fikk jeg til sammen 40kWp for rundt 320.000,-. Hjalp en kamerat med anlegg på samme størrelse, der kom vi ned i 270.000,-. Og i dag skulle vi klart det for 200.000,- pga. at panelene har falt mye i pris. 

Anleggene produserer rundt 30.000kWh per år. Jeg hadde fastpris på 100/110 øre de første 8 årene, da er det ganske grei avkastning siden man sparer en del mer på den strømmen man bruker selv og renten har vært svært lav i mesteparten av perioden. 

Setter man bort all jobb til firma samt monterer et mindre anlegg er det vanskelig å få noe økonomi i det i dag ja. 

Norge er berømt for å ha lite sol og mye vann (og vind), og det er absurd å tenke at sol skal være konkurransedyktig, det er en situasjon som er skapt av eksportkablene og tilhørende prissmitte, det er absolutt ikke naturlig for Norge. "Bransjen" forventer nå at prisene skal være høye, ellers er det noe "galt", men det er det motsatte som er tilfelle. Hvis sol er konkurransedyktig i Norge, da har noe gått fryktelig galt.

• Liker 1
Skrevet
Den åttende profet skrev (1 time siden):

Men det er jo bare tull siden strøm med nettleie fortsatt koster mye mer enn for noen år siden. Kan ikke basere energieffektiviseringen på et voldsomt prishopp som politikerne har påført oss uten at noen ba om det.

Gjør den det? 76 øre blir prisen her for Norgespris + nettleie etter nyttår, når elavgiften reduseres. Det er ikke ofte jeg har betalt så lite i årssnitt. 

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (8 timer siden):

At sentralnettets plassering fortsatt er synlig for alle på Gule sider er et annet…

Nettet er synleg på dei fleste flyfoto over heile verden. Det er også kartlagt i dei fleste land.
https://openinframap.org er ein visning av Openstreetmap databasen for kraftlinjer og diverse anna infrastruktur.

Ein må flytte alt under bakken for at dette ikkje skal vere synleg frå lufta eller satellittar.

• Liker 2
Skrevet

Norge er berømt for å ha lite sol og mye vann (og vind), og det er absurd å tenke at sol skal være konkurransedyktig, det er en situasjon som er skapt av eksportkablene og tilhørende prissmitte, det er absolutt ikke naturlig for Norge. "Bransjen" forventer nå at prisene skal være høye, ellers er det noe "galt", men det er det motsatte som er tilfelle. Hvis sol er konkurransedyktig i Norge, da har noe gått fryktelig galt.

Større solkraftverk krever en kraftpris på rundt 40 øre for å gå i pluss her i landet, det er langt lavere enn vi noensinne vil klare med f.eks kjernekraft eller havvind. 

• Liker 2
Skrevet

Fortsatt har ingen seriøse laget et strategidokument som detaljerer hva som er smart å gjøre for Norge. Om strømstøtte er et gode eller en måte å skyte oss selv i foten. Om kraftkabler gir større eksportinntekter enn lave priser gir oss penger via metall-eksport i stedet for. Hvor mye eller lite ulike bransjer tynges av strømprisene osv. Regjeringen og staten er bokstavelig talt hodeløse høns. De aner ikke hva de skal styre etter. De har ingen strategiplan, ingen kunnskap om hva som er best for landet med alt og alle som finnes her.

• Liker 1
Skrevet

Problemet er jo at spelereglane for kablane er veldig styrt av reguleringa til EU via Acer.
Statnett kan ikkje bruke pengane dei tener på desse som dei vil. Dei skal brukast for å styrke nettet slik at ein reduserer flaskehalsar internt som vil utnytte HVDC kablane betre. Altså at heile Norge skal få Europeiske prisar.

Reknar med at dei vedtaka om redusert nettleige frå flaskehalsinntekter som Statnett har fått lov til gjeld inntekter internt mellom våre regionar og ikkje utanlandsforbindelsar. Når ein då styrkar nettet så går inntektene her ned fordi skilnad på pris går ned. Då vil Statnett måtte sette opp nettleiga og det går vidare til sluttbrukar via nettselskapa.

Jens Kr. Kirkebø skrev (18 minutter siden):

Større solkraftverk krever en kraftpris på rundt 40 øre for å gå i pluss her i landet, det er langt lavere enn vi noensinne vil klare med f.eks kjernekraft eller havvind. 

Så då må prisen på straum opp på sommaren. Og med meir solkraft så vil jo prisen gå andre vegen.
Fine er vel at kraftverka med magasin då kan eksportere meir når sola ikkje skin sidan dei har produsert mindre elles.
Vi har jo alt ein god del elvekraft som må gå uansett. Og ein del magasin må sleppe minstekrav i elvar som då også vil produsere kraft mange plassar. Som f.eks. Leiro under Sysendammen som mange sikkert har vore forbi på rv7 over Hardangervidda.

Skrevet
Vokteren skrev (3 timer siden):

Høres ut som en innrømmelse/"freudian slip" om at høye strømpriser var en villet politikk.

Jo, folket ba om det. Gjennom stemmeseddelen. Man får det man stemmer for.

De bandittene som prøver å profittere på dette VET at det ikke er konkurransedyktig. De spekulerer bevisst på lettlurte/dumme/naive/korrupte politikeres velvilje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...