likferd Skrevet 8. desember 2025 Skrevet 8. desember 2025 1 hour ago, Slettet-14hq8Y said: En 15 åring. Hva hadde vært en passende straff i dine øyne? Fengsel i 8 til 10 år for eksempel? Det er ingenting i straffeloven som forbyr at 15-åringer blir dømt og soner i fengsel i alvorlige saker som drap. 2
Tussi Skrevet 8. desember 2025 Skrevet 8. desember 2025 (endret) Slettet-14hq8Y skrev (46 minutter siden): Ja, det skjønner jeg. Men, vi hadde en strengere linje for flere tiår siden , og da var antallet som kom tilbake til fengsel (begikk nye lovbrudd) noe ala det man har i USA. Er det det du vil tilbake til? edit: Jeg vil ha en løsning som hindrer mer kriminalitet og fremmer vedkommendes muligheter til å utvikle den impulskontrollen han desperat trenger. Så enkelt. Men jeg mener uskyldige liv skal vernes, så en fullstendig lukket barnevernsinstitusjon med godt psykologisk og omsorgsmessig tilbud med utviklingsstøtte er bra Men jeg har ikke lyst å sitte på bussen med han med det første, har du? Endret 8. desember 2025 av Tussi 2
torbjornen Skrevet 9. desember 2025 Skrevet 9. desember 2025 Tussi skrev (11 timer siden): Jeg vil veldig gjerne være på den sikre siden når han allerede har drept noen Om det var eit uhell får ein håpe at han har lært. Så må han få hjelp til å meistre livet framfor å få ei straff som fører til at han blir kriminell gjengangar. Kva slags straff som hjelper og kva slags straff som gjer gale verre vil vere ulikt frå person til person, og er noko som eg ikkje vil meine så mykje om. Når det gjeld kommentaren om Bastøy: Litt hardt arbeid skadar neppe, vald og overgrep kan derimot gjere stor skade. Mange kriminelle gjengangarar har nok hatt ein vanskeleg barndom, blitt utsette for overgrep og/eller hatt dårlege rollemodellar.
torbjornen Skrevet 17. desember 2025 Skrevet 17. desember 2025 Sitat Bussbrannen i Nordre Follo: Samlet tiltale mot 15-åring klar Publisert klokken14:44 iNyhetssenter Stor-Oslo Den samlede tiltalen mot 15-åringen som forårsaket bussbrannen i Nordre Follo i sommer, er nå klar. Fra før er det kjent at gutten er tiltalt for uaktsom grov fremkalling av fare for allmennheten, etter brannen som førte til at en person omkom og to andre ble hardt skadet. Den samlede tiltalen har totalt 13 poster og omfatter blant annet vold, trusler og skadeverk. 15-åringen er også tiltalt for å ha brutt et oppholdsforbud på Oslo bussterminal i forkant av brannen. – Bussbrannen er det klart mest alvorlige forholdet i tiltalen. Ingen av de andre forholdene er i seg selv grove, men det er mange av dem, sier statsadvokat Andreas Schei til NRK. NRK har også snakket med guttens forsvarer Ole-Kristian Ringnes. – Min klient knytter seg til alle forholdene. Det blir det en vurdering i retten hva som faktisk har skjedd. ARTIKKEL Bussbrannen i Nordre Follo: 15-åring tiltalt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå