Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Jeg synes overskriftene og oppmerksomheten i mediebildet om strømpriser har forsvunnet. Har dere samme oppfatning?

Jeg kan tenke meg at de aller fleste av de som var opptatt/provosert over strømpriser har valgt norgesprisstøtte og dermed senket skuldrene og trukket seg fra de tidligere opphetede debattene. Mens de som aldri brydde seg, eller "ikke har peiling på strøm og regninger og sånt" fortsatt ikke bryr seg. Også har vi den tredje gruppa, NO3 og NO4 + et par konsesjonskraft-kommuner der høye strømpriser ikke er et tema i utgangspunktet. Tror dere det er noe i dette? Hvorfor har strømpriser forsvunnet ut av mediebildet etter 1. oktober?

Trur du er inne på noke her ja

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Jeg synes overskriftene og oppmerksomheten i mediebildet om strømpriser har forsvunnet. Har dere samme oppfatning?

Jeg kan tenke meg at de aller fleste av de som var opptatt/provosert over strømpriser har valgt norgesprisstøtte og dermed senket skuldrene og trukket seg fra de tidligere opphetede debattene. Mens de som aldri brydde seg, eller "ikke har peiling på strøm og regninger og sånt" fortsatt ikke bryr seg. Også har vi den tredje gruppa, NO3 og NO4 + et par konsesjonskraft-kommuner der høye strømpriser ikke er et tema i utgangspunktet. Tror dere det er noe i dette? Hvorfor har strømpriser forsvunnet ut av mediebildet etter 1. oktober?

Det er sikkert rett. Norgespris kan virke dempende på debatten. Men næringer vil jo merke prisene. Men det er mest omtalt i medier som e24.no dn.no osv..folk flest gidder ikke lese der.

Forøvrig flytter jeg forsatt forbruk mellom dag/natt. Det sørger nettleien for siden den er utarbeidet slik. Videre flater jeg ut forbruket mer nå enn før. Alt er enklere å optimalisere via smarthuset nå..enn før..er bare å kutte forbruk automatisk som vil trigge høyere effektledd..Mao..enkel integrasjon gjennom timen og prognosere forbruket og agere deretter..Dessuten slipper jeg å høre på fruen spørre om hun kan vaske,dusje osv nå..alt styres og folk kan gjøre som normalt uten at det påvirker regningen negativt. Det er slik det bør være. Freden har senket seg over hjemmet.

Endret av obygda
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Dem er ganske gode på å sette prisene slik at det er så dyrt som mulig uten at det blir støtte av det

Markedet styres av tilbud og etterspørsel fra inn og utland, ikke av de to innslagspunktene for støtte (40 og 75 øre).

Jeg kan heller ikke se at den grafen du har plukket ut støtter opp under påstanden din.

• Liker 1
Skrevet

Markedet styres hovedsakelig av mengden vindkraft i sentral-europa, ikke av tilbud eller etterspørsel, årstider etc. Dette har vært diskutert en del ganger allerede. Jeg syns bare det var relativt høye priser for landsdelen til å være midt i høstsesongen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
kremt skrev (7 timer siden):

Dem er ganske gode på å sette prisene slik at det er så dyrt som mulig uten at det blir støtte av det

Skjul innhold

strm20-10.PNG.6beb57b85d2313cccde42010a5db6490.PNG

Huh?

Tror du har misforstått hvordan strømstøtten fungerer. Det er ikke din lokale strømproduksent som ikke får mer enn 40 øre pr kWh. De som produserer og selger strømmen, får solgt den til akkurat den sum som spotprisen ligger på. 

Så hvis spotpris ligger på rundt 80 øre (jmf. din graf), så er det denne sum produsentene får. 

«Hvordan kan det gå ann, når du og jeg kun betaler 40 øre (før moms)», tenker du kanskje? Jo, det skal jeg si deg: via statskassen. Strømstøtte er en statlig finansiert ordning, der A/S Norge går inn og betaler mellomlegget mellom NordPool og deg og meg. 

Det går med mye penger på dette, som sikkert kunne vært brukt på mye annet gøy (legge ned litt færre skoler?), men så vet vi at statlige budsjetter ofte ikke fungerer helt slik som jeg ønsker. Jeg tipper strømstøtten taes fra en pengesekk som UANSETT aldri var aktuell ovenfor noe annet, og at det er en sekk som i det store og hele har est seg stor nettopp fordi vi Nordmenn har betalt svært dyrt for strømmen siste 5-6(?) år.

Men ingen av kraftverkene har noen insentiver av å legge seg tett opptil 40-øre-merket. Det gir ingen mening for de. Strømstøtten ser de ikke. De mottar full pris!

Endret av qualbeen
(skriveleifer)
  • Liker 3
Skrevet

Dyr strøm siste 5-6 årene? 

Har da stadig blitt hevdet her inne at om man bare inflajons justerer prisene i dag så er de faktisk lave.....

Skrevet
obygda skrev (På 17.10.2025 den 14.36):

Det er sikkert rett. Norgespris kan virke dempende på debatten. Men næringer vil jo merke prisene. Men det er mest omtalt i medier som e24.no dn.no osv..folk flest gidder ikke lese der.

Virker som om folk har "vent seg til hvordan det er" som var nettopp det Støre & co kalkulerte på og mente med svadauttrykket "følge utviklingen nøye"; vente på at folk vente seg til det og sluttet å "syte" slik at de slapp mer mas om de hersens strømprisene som plebeierne klager på. Og så var det jo mange som mente at å se på Jens Stoltenberg(såååå kjekk)er mye viktigere enn strømspriser og slikt.

Skrevet
Jotun skrev (4 timer siden):

Har da stadig blitt hevdet her inne at om man bare inflajons justerer prisene i dag så er de faktisk lave.....

Hvilket år mener du man skal bruke som referanse da? Hele kraftystemet har endret seg voldsomt de siste årene. Markedet er mer volatilt enn noen gang før. EU dytter frem sine regler og markedet reagerer med ekstrem volatilitet.

• Liker 1
Skrevet
Morromann skrev (3 minutter siden):

Virker som om folk har "vent seg til hvordan det er" som var nettopp det Støre & co kalkulerte på og mente med svadauttrykket "følge utviklingen nøye"; vente på at folk vente seg til det og sluttet å "syte" slik at de slapp mer mas om de hersens strømprisene som plebeierne klager på. Og så var det jo mange som mente at å se på Jens Stoltenberg(såååå kjekk)er mye viktigere enn strømspriser og slikt.

Jens er en mann jeg ikke stoler på. Han er sleip som få..stikker fra kollisjoner og slikker slike som Trump opp etter ryggen. Han har en utrolig egenskap ,nemlig å hele tiden klare å manøvrere seg gjennom vanskelige posisjoner..men skal man lykkes med det må man ha en ganske stor porsjon kynisme også. Og jeg tror folk flest lar seg lure. Bare se på statsbudsjettet han lagde som har skapt enorme bølger fordi man regelrett løy i prosessen. Hvem visste hva og hvem hadde ansvaret? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (14 minutter siden):

Hvilket år mener du man skal bruke som referanse da? Hele kraftystemet har endret seg voldsomt de siste årene. Markedet er mer volatilt enn noen gang før. EU dytter frem sine regler og markedet reagerer med ekstrem volatilitet.

Ja det er ikke eg som har hevdet at prisene vi har for tiden er fornuftige normale priser 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (20 minutter siden):

Jens er en mann jeg ikke stoler på. Han er sleip som få..stikker fra kollisjoner og slikker slike som Trump opp etter ryggen. Han har en utrolig egenskap ,nemlig å hele tiden klare å manøvrere seg gjennom vanskelige posisjoner..men skal man lykkes med det må man ha en ganske stor porsjon kynisme også. Og jeg tror folk flest lar seg lure. Bare se på statsbudsjettet han lagde som har skapt enorme bølger fordi man regelrett løy i prosessen. Hvem visste hva og hvem hadde ansvaret? 

Det var jo også Stoltenberg som i sin tid innførte den grusomme foretaksmodellen som har ødelagt både helsevesenet og jernbanen. Men folk glemmer så lett fordi folk er så enkle sjeler. Mitt inntrykk er at det var spesielt eldre mennesker, og da i særdeleshet eldre kvinner som strømmet tilbake til "arbeider"-partiet da Støre gravde opp igjen en snart 70 år gammel Jens Stoltenberg til bruk i valgkampen. Og som selvsagt blir sminket opp på valgplakater og i TV-sendinger for å se yngre ut enn han faktisk er; HALLO, han var vært i politikken siden 1980-tallet; han er en gammel mann. Men jeg skal vedde på at om du spør de eldre fruene som stemte på ham vil de sikkert svare at de tror han er noen og femti; selv om han faktisk er ELDRE enn Støre og når pensjonalder neste år.

Men jeg står helt og holdent fast for at jeg synes de som lot seg lure til å stemme AP på grunn av Jens ikke har noen moralsk god grunn til å klage. De hadde 4 år på seg til å få med seg hva som liksom "gikk så mye bedre". Jeg og alle andre som ikke stemte AP har mer rett til å klage.

Og hvordan trodde de Jens skulle fikse energikrisen? Nei; "energikrise, har vi det da; Jens er jo så kjekk". Det er den mentaliteten - desverre. Folk får det de stemmer på - og fortjener.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (6 timer siden):

Jeg har brukt 1990, siste år før energimarkedet ble liberalisert. Da lå gjennomsnittlig strømpris i Norge (alle områder) på 46 øre inkl. nettleie. Inflasjonsjustert er det ca. 106 øre.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Jotun skrev (16 timer siden):

Spotpris uten strømstøtte, er da virkelig ikke innenfor noen som helst normal. Hvilken inflasjon justert du etter, hvis de store svigninger spotten har, skal kunne kalles normalt?

Spotpris m/NorgesPris er ikke så himla langt unna en normal. Det skal jeg være enig i. Men så er det altså ikke alle som får NorgesPris. Vilkår tilkommer! Norsk industri presses hardt her. (Og vi hadde jo ikke akkurat lave lønnskostnader fra før...)

Husk på at strømregningen består av mye mer enn spotpris. Dagens nettleie utgjør en svært betydelig andel av regningen. Er dette normalt? Pleide ikke nettleie å utgjøre en adskillelig mindre andel i tidligere tider?

Skrevet (endret)
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 timer siden):

Jeg har brukt 1990, siste år før energimarkedet ble liberalisert. Da lå gjennomsnittlig strømpris i Norge (alle områder) på 46 øre inkl. nettleie. Inflasjonsjustert er det ca. 106 øre.

Men var ikke nettleien en del av dette da?

EDIT : Ja ser det er slik...Prisen er inklusive nettleie.

Men dagens pris er jo høyere enn disse 106 ørene...når man hensyntar nettleie. 

Endret av obygda
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Men var ikke nettleien en del av dette da?

EDIT : Ja ser det er slik...Prisen er inklusive nettleie.

Men dagens pris er jo høyere enn disse 106 ørene...når man hensyntar nettleie. 

Nettleien er pr. nå 38 øre per kWh for min del, men den settes ned til 26 øre fra nyttår av pga. senking av energiavgiften. Så totalen er 88 øre nå, 76 øre fra nyttår. Begge deler godt under 106 øre. 

Er det noen som betaler over 56 øre i variabel del av nettleien?

Skrevet
2 hours ago, qualbeen said:

Husk på at strømregningen består av mye mer enn spotpris. Dagens nettleie utgjør en svært betydelig andel av regningen. Er dette normalt? Pleide ikke nettleie å utgjøre en adskillelig mindre andel i tidligere tider?

Det var da mange fyrte med ved eller olje - var tynnere ledninger denne gangen. Og vippe hadde de også...

Skrevet
qualbeen skrev (5 timer siden):

Spotpris uten strømstøtte, er da virkelig ikke innenfor noen som helst normal. Hvilken inflasjon justert du etter, hvis de store svigninger spotten har, skal kunne kalles normalt?

Spotpris m/NorgesPris er ikke så himla langt unna en normal. Det skal jeg være enig i. Men så er det altså ikke alle som får NorgesPris. Vilkår tilkommer! Norsk industri presses hardt her. (Og vi hadde jo ikke akkurat lave lønnskostnader fra før...)

Hvorfor siterer du meg og svarer som om eg påstår noe om prisene?

Eg mener prisene er latterlige. Og å inflasjons justere med en inflasjon som i all hovedsak er drevet av kriger og nettopp økte energipriser og bruke det som et argument for normalitet blir bare helt latterlig.....

Og ikke kom med en inflasjon som ikke tar med energiprisene. For ikke komme her og si at Jordbærsyltetøyet ikke stiger i pris når energiprisene går i været.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (8 timer siden):

Hvorfor siterer du meg og svarer som om eg påstår noe om prisene?

Eg mener prisene er latterlige. Og å inflasjons justere med en inflasjon som i all hovedsak er drevet av kriger og nettopp økte energipriser og bruke det som et argument for normalitet blir bare helt latterlig.....

Og ikke kom med en inflasjon som ikke tar med energiprisene. For ikke komme her og si at Jordbærsyltetøyet ikke stiger i pris når energiprisene går i været.

Dette blir jo bare tull. Se gjerne på strømprisen opp mot lønn da, om du ønsker. I 1990 var gjennomsnittslønnen 181.000,-. I fjor var den 741.000,- (kilde:SSB). Inflasjonsjustert betyr det 404.000,- i lønn i 1990. Lønnen har altså nesten doblet seg mot inflasjonen i en periode strømprisen har stått nesten stille og husholdningene forbruk har gått ned. Vi bruker dermed anslagsvis under halvparten så mye av lønnen til strømregningen nå som i 1990. Likevel klager folk som besatt. Skulle strømprisen holdt følge med lønna ville den ligget på 195 øre/kWh inkl. variabel del av nettleien nå. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...