Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
sk0yern skrev (1 time siden):

Vindkraft har lav LCOE, men dårlig lønnsomhet også virker det som.
https://www.affarsvarlden.se/kronika/hur-stor-andel-av-vindkraften-gar-med-forlust

Svenske vindkraftselskaper bør investere i og ta kontroll over fjernvarmeselskaper. Da kan de selge krafta dit, lagre energien i vann, og selge den til jevnt høyere pris ut til fjernvarmekundene. Elvekraftselskapene bør lobbyere og subisidere slike sammenslåinger, fordi det vil heve snittprisene deres.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Men hva med mengden kraft? Vil vi eksportere mindre som følge av oppdelingen?

Og prissmitten? Med lavere priser nord i Tyskland er det i første runde logisk at vi får lavere kraftpriser i NO2 også.

Det vil sannsynligvis ikke bli mindre eksport fra Norge før disse gasskraftverka er oppe og går.
De vil jo fremdeles trenge krafta i sør selv om landet blir delt i områder.

Prissmitten? Tja hvem kan spå det 🙂

Tyskerne køler på i dag ser jeg 10,5 GW kullkraft og 6 GW gass.
Veldig lite vind.

Endret av Frank Olsen
Skrevet

Hvis Norge er det eneste landet der husholdninger har AMS og timepriser, så er det ingenting som former dagsforbruket hos husholdninger ellers i Europa. Hadde f.eks Tyskland fulgt vårt eksempel så kunne nok toppene blitt barbert og bunnene ikke like dype.

Dette med faste priser forklarer jo hvorfor prisbaserte smart-løsninger er helt fraværende i Tyskland.

Danmark med sine voldsomme prissvingninger pga over-tro på Vindkraft vil nok også ha svært god nytte av AMS og timepriser.

• Liker 1
Skrevet

Fantastisk, nå sitter faktisk NO1 med de høyeste prisene.
Og sender selvfølgelig strøm opp til NO3, slik at de kan sende den via Sverige og ned til NO1 igjen.
For et fantastisk system vi har fått.

image.png.02df08ce900cb008270bfa60cbc6a612.png

• Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Hvis Norge er det eneste landet der husholdninger har AMS og timepriser, så er det ingenting som former dagsforbruket hos husholdninger ellers i Europa. Hadde f.eks Tyskland fulgt vårt eksempel så kunne nok toppene blitt barbert og bunnene ikke like dype.

Dette med faste priser forklarer jo hvorfor prisbaserte smart-løsninger er helt fraværende i Tyskland.

Danmark med sine voldsomme prissvingninger pga over-tro på Vindkraft vil nok også ha svært god nytte av AMS og timepriser.

Å flytte forbruk etter døgnvariasjoner er stikk i strid med vår biologiske klokke. Har smarthus selv,men jeg kan da for f..ikke flytte f.eks tidspunkt for frokost,middag eller når jeg skal sove..mao det går en grense her for hvor mye forbruk en person kan flytte. Skal man flytte det meste må man inn med batterier i husholdninger...og det vil løfte brannfaren mye. På kontinentet bruker man gjerne gass til alt fra oppvarming til matlaging...så energimiksen gjør man mindre sårbar for prissvingninger der enn her. Norges innbyggere er fucked pga den store avhengigheten til elektrisk kraft..vi kan fort sitte igjen med en vektet snittpris,altså forbruk x timepris / totalforbruk,som er høyere enn man finner på kontinentet. Det gjør jo ikke all  verden med høye priser på sommeren...men ser man høye priser til  vinteren er vi dårlig stillt. Som hus eier er mitt årsforbruk 80/20 vinter sommer,mens en leilighet har vel fort 60/40..Varmtvann utgjør jo mye i leiligheter,men oppvarming er den store utgiften for hus eiere. Sånn sett ender det vel med sentralisering og leiligheter for alle sammen på sikt pga disse syke prisene..Vi tvinges til europeisk bosettingsmønster..Og vår industri og næring går dukken og flytter ned til EU den også..det er jo der markedene er..og ved stadig likere pris på kraft EU/Norge..så gir det jo null mening med industri og/eller bosetting her oppe..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
sk0yern skrev (5 minutter siden):

Og sender selvfølgelig strøm opp til NO3, slik at de kan sende den via Sverige og ned til NO1 igjen.

Mye revisjonsaktivitet i nettet nå..så det er forklaringen

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, obygda said:

Å flytte forbruk etter døgnvariasjoner er stikk i strid med vår biologiske klokke. Har smarthus selv,men jeg kan da for f..ikke flytte f.eks tidspunkt for frokost,middag eller når jeg skal sove..mao det går en grense her for hvor mye forbruk en person kan flytte. Skal man flytte det meste må man inn med batterier i husholdninger...og det vil løfte brannfaren mye. På kontinentet bruker man gjerne gass til alt fra oppvarming til matlaging...så energimiksen gjør man mindre sårbar for prissvingninger der enn her. Norges innbyggere er fucked pga den store avhengigheten til elektrisk kraft..vi kan fort sitte igjen med en vektet snittpris,altså forbruk x timepris / totalforbruk,som er høyere enn man finner på kontinentet. Det gjør jo ikke all  verden med høye priser på sommeren...men ser man høye priser til  vinteren er vi dårlig stillt. Som hus eier er mitt årsforbruk 80/20 vinter sommer,mens en leilighet har vel fort 60/40..Varmtvann utgjør jo mye i leiligheter,men oppvarming er den store utgiften for hus eiere. Sånn sett ender det vel med sentralisering og leiligheter for alle sammen på sikt pga disse syke prisene..Vi tvinges til europeisk bosettingsmønster..Og vår industri og næring går dukken og flytter ned til EU den også..det er jo der markedene er..og ved stadig likere pris på kraft EU/Norge..så gir det jo null mening med industri og/eller bosetting her oppe..

Amen. Jeg har ganske konsekvent høyeste strømforbruk mellom 17-18. Hvorfor? Jo, vi spiser middag ca. 18 (når vi har kommet hjem fra jobb) og har induksjonstopp. Samsvarer ganske bra med at det er pristopper rundt den tiden ganske mange dager, men har ikke data for å si om det er husholdningene, industrien eller eksporten som har mesteparten av skylden.

Skal vi slutte å spise middag når vi kommer hjem fra jobb?

Elbillading styres etter prising, neste mål er varmtvann når den gamle berederen tar kvelden, men ser ikke for meg at det kommer til å gjøre noen enorm forskjell. Jeg har solceller, som har vært OK i år, men dårlig i fjor. Lønner seg ikke på nåværende nivåer, men kjøpt som forsikring mot enda høyere strømpriser om sommeren. 

Batterier er forferdelig dyrt og veldig langt unna å lønne seg. Da må strømprisen gå 2-3x og batteriprisene gå til 1/4 eller noe sånt. 

Hovedproblemet er sesongvariasjonene, og her kan ikke vi som privatpersoner gjøre stort, det er jo nettopp dette vi har vannkraftmagasiner for...

Minner meg om de som ivrer for dynamisk bomavgift, og så viser det seg at trafikken ikke forandrer seg så mye, fordi arbeidsgiverne krever at folk er på jobb 0800-1600 uansett, så eneste konsekvens er at det blir dyrere for forbrukerne. På kollektivt så er det overfylt og ikke plass til flere. Og arbeidsgiverne motsetter seg hjemmekontor og hybrid. Men la oss skylde på forbrukerne. 

Endret av Kalle Klo
  • Liker 5
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg mener at det er en falitterklæring. Man går tilbake i tid om man er avhengig av været. 

obygda skrev (2 timer siden):

På kontinentet bruker man gjerne gass til alt fra oppvarming til matlaging...så energimiksen gjør man mindre sårbar for prissvingninger der enn her. Norges innbyggere er fucked pga den store avhengigheten til elektrisk kraft..vi kan fort sitte igjen med en vektet snittpris,altså forbruk x timepris / totalforbruk,som er høyere enn man finner på kontinentet

Det burde være støtte for å installere andre energikilder i større grad. Om flere kunne varmet opp med ved, pellets eller lignende i dyre perioder så hadde det gjort mye. Bra hedge også. 

Skrevet
Sjørøver skrev (16 minutter siden):

Jeg mener at det er en falitterklæring. Man går tilbake i tid om man er avhengig av været. 

"Mamma, er det middag snart?"
"Nei, kjære, men det skal blåse om 2 timer, så vi prøver da".

• Liker 4
Skrevet (endret)
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Amen. Jeg har ganske konsekvent høyeste strømforbruk mellom 17-18. Hvorfor? Jo, vi spiser middag ca. 18 (når vi har kommet hjem fra jobb) og har induksjonstopp. Samsvarer ganske bra med at det er pristopper rundt den tiden ganske mange dager, men har ikke data for å si om det er husholdningene, industrien eller eksporten som har mesteparten av skylden.

Skal vi slutte å spise middag når vi kommer hjem fra jobb?

Den skikken med å spise middag når man kommer hjem fra jobb har jeg aldri skjønt.
Der jeg vokste opp hadde vi middag mellom 8 og 9 om kvelden, slik det er vanlig nedover i Europa.
Når man kom hjem fra jobb i 4-tida hadde man et lite kjapt mellommåltid og en kvil etterpå hvorpå man hadde god tid å lage middag sammen etter kvilen. 
Det samme praktiserer jeg nå, aldri middag før klokka 8, men har droppet det lille mellommåltidet.

Endret av Frank Olsen
Skrevet
1 minute ago, Frank Olsen said:

Den skikken med å spise middag når man kommer hjem fra jobb har jeg aldri skjønt.
Der jeg vokste opp hadde vi middag mellom 8 og 9 om kvelden, slik det er vanlig nedover i Europa.
Når man kom hjem fra jobb i 4-tida hadde man et lite kjapt mellommåltid og en kvil etterpå hvorpå man hadde god tid å lage middag sammen etter kvilen. 
Det samme praktiserer jeg nå, aldri middag før klokka 8, men har droppet det lille mellommåltidet.

Og hvis alle gjør det, så får vi pristoppen mellom 8 og 9 i stedet...

• Liker 3
Skrevet
14 minutes ago, Frank Olsen said:

De som er redd for strømregningen kan jo gjøre det 🙂

Ah, eller så kan de få seg jobb med nattskift, det vil jo også virke. Masse bra lifehacks her! <s>

• Liker 3
Skrevet
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Jeg har aldri skjønt dette med middag så sent. Mine besteforeldre hadde den rundt kl 13. Jeg er selv oppe kl 0500. Og når klokken er 20-21 er det natta her og rett i seng. Det er en helt annen kultur nede på kontinentet..ikke en nordisk der  vi står opp tidlig og jobber helt til 16-17 uten behov for lang lunsj midt på dagen...matpakke og 30 min er det jeg er vant til.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
sk0yern skrev (5 timer siden):

Så nå går strømmen i ring rundt Herjedalen og induserer et magnefelt der? Sikkert ikke lett å være Lars Monsen med bare kompass der i dag. :p

Her er prisene i NO2 mandag og tirsdag

Strmprismandagogtirsdag.thumb.png.fdb79c4c54c19db65cf35ab55f6a77ea.png

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sk0yern skrev (7 timer siden):

Vindkraft har lav LCOE, men dårlig lønnsomhet også virker det som.
https://www.affarsvarlden.se/kronika/hur-stor-andel-av-vindkraften-gar-med-forlust

Ja, alt av vindkraft (og vannkraft for den saks skyld) i SE1 og SE2 tjener nok lite penger, akkurat som de i NO3/4 her hjemme. Er prisen lav så tjener ingen produsenter penger, det sier seg vel selv. 

Vindkraftverkene i SE3 og SE4 tipper jeg går med stort overskudd, likeså de i NO1 og NO2. Problemet er altså ikke vindkraft i seg selv, men hvor den er lokalisert kombinert med for lav overføringskapasitet.

Skrevet
28 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Vindkraftverkene i SE3 og SE4 tipper jeg går med stort overskudd, likeså de i NO1 og NO2. Problemet er altså ikke vindkraft i seg selv, men hvor den er lokalisert kombinert med for lav overføringskapasitet.

Er vel snarare tvärtom. I detta tillfället för lite överföringskapacitet tillsammans med regulerbar vannkraft. 

Det kan vara negativa priser i Tyskland, en del vind i N02 och ett relativt högt pris. Större överföringskapacitet hade medfört lave priser också i Norge. 

Nu finns det redan för mycket vind och sol når de producerar mye totalt i marknaden. 

För att en marknad med en massa vind ikke ska få lava priser når det blåser så må det finnas noen slags lagring som köper strömmen.

• Liker 1
Skrevet
sk0yern skrev (16 timer siden):

"Mamma, er det middag snart?"
"Nei, kjære, men det skal blåse om 2 timer, så vi prøver da".

Jeg har et familiemedlem som sto opp om natten å dusjet når vi hadde strømstøtte basert på snittpris. Det er absurd å plassere de fattigste i befolkningen i en slik situasjon. 

Løsningen ble at hen fikk dusje hos meg. Med varmepumpe som gir ca 4cop, så river det ikke noe særlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...