Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
HF- skrev (4 timer siden):

Kvifor ikkje sette prisen på nsl så vi får import, er berre noken øre i forskjell 

Dei veit ikkje kva prisen i andre områder blir når prisen på NSL blir sett ein time før.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Svaret på hvor mye regnværet i Sør-Norge 4.-10. august (uke 32) vil øke fyllingsgradene i NO1, NO2 og NO5 vil bli publisert onsdag 13. august kl 13.

Jeg sjekket langtidsværet og det er ventet en hel del nedbør både de kommende 7 dagene og de påfølgende 7. Varslet varer bare 14 dager fra d.d. så jeg får ikke delt det inn etter ukenummer. Men det ser nå uansett ut til å bli over normal nedbørsmengde på Vestlandet, både innenfor NO2, NO5 og NO3. Store bilder i spoiler:

Spoiler

Screenshot2025-08-07at19-43-06Professionalweatherforecast.thumb.png.43c626e711062e2193423d1617dff51a.png

Spoiler

Screenshot2025-08-07at19-44-07Professionalweatherforecast.thumb.png.8f278a0f8d5a0b13195a346b809f6b47.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Svaret på hvor mye regnværet i Sør-Norge 4.-10. august (uke 32) vil øke fyllingsgradene i NO1, NO2 og NO5 vil bli publisert onsdag 13. august kl 13.

Jeg sjekket langtidsværet og det er ventet en hel del nedbør både de kommende 7 dagene og de påfølgende 7. Varslet varer bare 14 dager fra d.d. så jeg får ikke delt det inn etter ukenummer. Men det ser nå uansett ut til å bli over normal nedbørsmengde på Vestlandet, både innenfor NO2, NO5 og NO3. Store bilder i spoiler:

Vis skjult innhold

Screenshot2025-08-07at19-43-06Professionalweatherforecast.thumb.png.43c626e711062e2193423d1617dff51a.png

Vis skjult innhold

Screenshot2025-08-07at19-44-07Professionalweatherforecast.thumb.png.8f278a0f8d5a0b13195a346b809f6b47.png

Terje Åsland seier at regjeringa har full kontroll så eg har slutta å bekymre meg for fyllingsgraden i NO2 til vinteren. AP har bestemt at det blir mykje regn i haust! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Den svenske regjeringen har i dag fremmet flere lovforslag for å forbedre utforming av strømmarkedet. Blant disse forslagene finner man et forslag om makspris.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Dette er noe NVE allerede gjør.

image.png.4b20cd6fa8074ac683fb2b7f8c551495.png

Så forventet tilsig på 1,4TWh i NO2 denne uken.
I skrivende stund eksporterer NO2 4,8MW til utlandet, så det kommer godt med...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det største problemet nå er at alle skal lade stadig flere batterier. Hvis noen hadde sagt til meg for 30 år siden at jeg kom til å ha hundrevis av oppladbare batterier, hadde jeg sagt "Get out of here." Folk flest bruker vanvittig mye tid i dag på å følge med på om de får ladet det som skal og på om ladere, batterier, enheter og powerbanker er med.

I gamle dager leste man av meteret en gang i måneden. Tanket "Recorden" en gang i uka og fylte en sjeldeng gang på med ved, koks eller olje til oppvarming. Null stress i forhold til nå.

Endret av BadCat
Skrevet

En tankevekker. 
Igjen savner man at @Ketil Jakobsen kunne komme tilbake, og fortsette fortellingen om hvor fantastisk energiwende er.
Litt typisk det, man snakker ting opp i skyene. Så forsvinner man når realitetene viser seg.

Skrevet

Lønner seg ikke å bygge ut ha vind i Tyskland når de heller kan importere billig norsk strøm 

Må bare passe på at det ikke bygges for mye havvind i Norge nå da 🙄

Skrevet
sk0yern skrev (23 minutter siden):

En tankevekker. 
Igjen savner man at @Ketil Jakobsen kunne komme tilbake, og fortsette fortellingen om hvor fantastisk energiwende er.
Litt typisk det, man snakker ting opp i skyene. Så forsvinner man når realitetene viser seg.

Tyskerane må nok tilbake til å gi støtte for å få fortsatt utbygging av vindkraft. Det kjem et metningspunkt når stor produksjon senker prisene og då blir det umulig å tjene penger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...