Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lemlestelse? Trur du ikkje har lest ordboka nyleg, @Poppmunn.

lemleste
[le`mlestə]
verb

1 påføre alvorlig kroppslig skade; skamslå; skamfere; kveste

Eksempler

• morderen hadde lemlestet offeret sitt på det grusomste
  • bli lemlestet i en ulykke

Sitater

• i livbåten befant sig 3 døde i sterkt lemlestet tilstand (Tromsø Stiftstidende 1930/74/4/3)
  • la oss håpe at vi bare blir drept og ikke lemlestet (Terje Stigen Krigen 44 1989)
  • bare blodet og de lemlestede kroppene ligger tilbake (Trond Berg Eriksen Reisen gjennom helvete (2000) 199)
  • [Francis] Bacons store malerier av lemlestede og forvridde menneskekropper (Peter Serck Natten LBK 2010)

2 (overført) skade, ødelegge (noe); stykke (noe) opp

Sitater

• Sverigs adel er lemlæstet ligeså blodigt, som vor (Henrik Ibsen Fru Inger til Østråt 68 1874)
  • (spøkefullt) han lemlæstede nogle af vore baldanse (Sophie Dedekam Dagbok og brev fra en reise til Paris i 1845 3)
  • jeg forsøker å lemleste, sønderrive, hugge opp romanen i dens enkelte komponenter (Morten Harry Olsen Naken for leseren, naken for Gud 38 1997)

https://naob.no/ordbok/lemleste

Skulle gjerne brukt SNL og, men den er litt halveis-sirkulær... Berre ta ein titt lol. https://snl.no/mutilasjon

Men i korte trekk så er det ikkje lemlestelse berre fordi du ikkje lik det. 💖 Trudde ord var viktige for transfobiske gjengene, sjølv om dei alltid er så dårlige på språk.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Poppmunn skrev (22 timer siden):

Jeg prøver å være en tolerant fyr, men her går grensa for min del. Lemlestelse er er ikke noe som under noen som helst omstendigheter bør promoteres til barn. 

Siden kjeften du får går på at animasjonen visstnok ikke er for barn, så kan jeg si at jeg spilte Sims med det ene barnet mitt nylig. Når man lager karakterer er vel denne randomisert fra start så vidt jeg forstår, og min dukket opp i shorts med arr etter "top surgery". 

Normalisering av alvorlige, irreversible inngrep hos yngre er du ikke alene om å sette en grense for. Å få kjeft for en slik holdning gjør ikke at du tar feil, og det er nok ganske mange som mener at det ikke er du som verken er lettlurt eller mangler kritisk sans. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
19 minutes ago, Revie said:

Siden kjeften du får går på at animasjonen visstnok ikke er for barn, så kan jeg si at jeg spilte Sims med det ene barnet mitt nylig. Når man lager karakterer er vel denne randomisert fra start så vidt jeg forstår, og min dukket opp i shorts med arr etter "top surgery". 

Normalisering av alvorlige, irreversible inngrep hos yngre er du ikke alene om å sette en grense for. Å få kjeft for en slik holdning gjør ikke at du tar feil, og det er nok ganske mange som mener at det ikke er du som verken er lettlurt eller mangler kritisk sans. 

Eg veit dette er eit rart konsept for deg... men du er klar over at mange tar top surgery uten å ha noko som helst med transkjønnede å gjøre?

Kvinner gjer det fordi puppene er ukomfortabelt store, eller dei har brystkreft. Eller dei tar det for å ha større pupper, eller berre ynskje normalisere ugjevne bryster, osv, osv, osv. Menn tar det fordi dei sjokkerende mange voks bryster av ein rekke grunner.

Det er openbart irreversibelt grep, men du får kjeft fordi du seie dumme ting.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Revie skrev (26 minutter siden):

Nå har ikke jeg kjeftet da, bare påpeker at alt det som er animert ikke automatisk er for barn, og the sims har vel strengt tatt en aldersgrense på 12 år, og faktum er at enkelte mennesker fjerner brystene sine, av kosmetiske eller medisinske grunner, jeg forstår ikke helt hvorfor det skal skjules, eller sensureres om du vil, ikke engang for en tolvåring.

• Liker 4
Skrevet

Hykleriet er skamløst forresten. Fleire her som skrik over at dei er sensurert, at dei er tråkket på, osv, men igjen så er det nesten konsekvent at det dei har møtt negativ reaksjon på er at dei ikkje får undertrykke andre.

Gud forby at barn får sjå at vaksne har arr. Gud forby at barn får vite at homofile eksisterer. Gud forby at dei lære om at transkjønnede eksisterer. Nei, dei må vera skjulte. Ikkje vis slikt til barn, som absolutt kan forstå disse emnene. Barn og er homofile, transkjønnede, har arr og skader, osv, og ynskje representasjon eller møte andre som seg sjølv.

Men drittsekker ynskje kvele det fra å synes, for så å syte over at dei er tråkket på for å sei stygge meininger om andre. Å nei, så trist da.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (18 minutter siden):

Eg veit dette er eit rart konsept for deg... men du er klar over at mange tar top surgery uten å ha noko som helst med transkjønnede å gjøre?

Kvinner gjer det fordi puppene er ukomfortabelt store, eller dei har brystkreft. Eller dei tar det for å ha større pupper, eller berre ynskje normalisere ugjevne bryster, osv, osv, osv. Menn tar det fordi dei sjokkerende mange voks bryster av ein rekke grunner.

Det er openbart irreversibelt grep, men du får kjeft fordi du seie dumme ting.

Har venninner som både har tatt plastisk operasjon pga lav selvtillit og "lite å vise til" og som har fjernet pga kreft, men hvis du ikke vet forskjellen på det og å fjerne brystene for å "bli" mann så tror jeg vi kan stoppe diskusjonen der. Da snakker du om et helt annet konsept, noe jeg antar er en bevisst "misforståelse" fra din side. Såpass gir jeg deg. 

At du kaller det dumme ting tar jeg derfor ikke så fryktelig tungt.

Skaftetryne: Vi har diskutert ting før, jeg tror du vet at jeg skiller mellom inngrep gjort av voksne av kosmetiske eller medisinske grunner og barn som velger å fjerne kroppsdeler. Nå er det riktignok annenhåndsinformasjon, men det er IKKE pent når det angres. 

At du under skriver at å kritisere - altså stille spørsmål ved - normalisering av kjønnskorrigerende inngrep hos BARN, det får heller være. Det handler om å være en ansvarlig forelder. Jeg driter loddrett i om stråmennsargumentasjon skal få folk til å se ut som kona til Lovejoy i Simpsons. Folk må få gjøre som de vil, når de er voksne.

Endret av Revie
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Hykleriet er skamløst forresten.

Jupp og av en eller annen grunn så ser de ikke at hva de gjør er helt likt det de kritiserer, veldig merkelig. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
7 hours ago, Revie said:

At du under skriver at å kritisere - altså stille spørsmål ved - normalisering av kjønnskorrigerende inngrep hos BARN, det får heller være. Det handler om å være en ansvarlig forelder. Jeg driter loddrett i om stråmennsargumentasjon skal få folk til å se ut som kona til Lovejoy i Simpsons. Folk må få gjøre som de vil, når de er voksne.

Jeg ser ikke problemet med at barn synes det er normalt med kjønnskorrigerende inngrep, det er mange som velger det som følge av blant annet kjønnsdysfori, jeg tror barn også har godt av å ha et normalt forhold til homofili, bifili, og alle andre tilstander som oppstår i mennesker.
(Altså normalt som í, akseptert, ikke noe man trenger å forfølge eller utviske.
Ikke nødvendigvis normalt som í gjennomsnittlig, eller ofte forekommende)

Det det virker som du ønsker å kritisere er såkalt grooming av barn til å selv skulle være transpersoner, men da passer ikke eksempelet ditt lenger, da det bare formidler at dette er en tilstand som finnes, og jeg kommer ikke egentlig på noen eksempler som er særlig passende, da det ikke er en normal tilstand å skulle groome barn den ene eller andre veien.

• Liker 5
Skrevet
Atib Azzad skrev (15 timer siden):

Jeg ser ikke problemet med at barn synes det er normalt med kjønnskorrigerende inngrep, det er mange som velger det som følge av blant annet kjønnsdysfori, jeg tror barn også har godt av å ha et normalt forhold til homofili, bifili, og alle andre tilstander som oppstår i mennesker.
(Altså normalt som í, akseptert, ikke noe man trenger å forfølge eller utviske.
Ikke nødvendigvis normalt som í gjennomsnittlig, eller ofte forekommende)

Det det virker som du ønsker å kritisere er såkalt grooming av barn til å selv skulle være transpersoner, men da passer ikke eksempelet ditt lenger, da det bare formidler at dette er en tilstand som finnes, og jeg kommer ikke egentlig på noen eksempler som er særlig passende, da det ikke er en normal tilstand å skulle groome barn den ene eller andre veien.

Takk for et saklig innlegg, Azzad. Hyggelig å se at det finnes modne folk som makter å argumentere, og ikke svare på meninger med personangrep. 

Jeg ville ikke puttet kjønnskorreksjon med hormonblokkere og eventuelle inngrep i en sårbar alder og legninger i samme kategori, men ellers er jeg enig i mye av det du sier. 

Skrevet
Revie skrev (På 12.11.2025 den 8.27):

Jeg liker at siden jeg antok at denne serien var for barn, så betyr det automatisk at jeg tror alle animerte serier er det. Det viser bare hvilket nivå vi ligger på her. Spesielt når man får poster som forklarer på en spydig måte hvordan dette ikke er tilfelle. Forresten ikke urimelig å anta at denne serien var rettet mot barn siden originale Adventure Time opprinnelig var det, men det er sikkert noen som vil krangle på det også.

Skrevet
Poppmunn skrev (42 minutter siden):

Jeg liker at siden jeg antok at denne serien var for barn, så betyr det automatisk at jeg tror alle animerte serier er det. Det viser bare hvilket nivå vi ligger på her. Spesielt når man får poster som forklarer på en spydig måte hvordan dette ikke er tilfelle. Forresten ikke urimelig å anta at denne serien var rettet mot barn siden originale Adventure Time opprinnelig var det, men det er sikkert noen som vil krangle på det også.

Tja, man kan jo enkelt si at man tok feil. Altså om målet ditt ikke er å krangle. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...