Gå til innhold

Eksisterer "herre-fotball"?


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (36 minutter siden):

I slike idretter må man nesten skille mellom kjønn. Men i for eksempel sjakk er det helt idiotisk og diskriminerende at det er kjønnsdelt.

Det er vel egentlig ikke kjønnsdelt i sjakk, men en egen kvinneklasse. Kvinnene velger å heller spille i denne fordi konkurransen er riktigere for de der. Så kan man undre seg hvorfor det er så stor forskjell mellom de beste kvinnelige sjakkspillerne og de beste mannlige sjakkspillerne, men jeg tipper det er fordi det er vanvittig mange flere menn/gutter som spiller sjakk, enn kvinner/jenter. 

herzeleid skrev (16 minutter siden):

Men det burde vel likevel la seg gjøre å åpne for blandede lag på seniornivå for særskilt gode spillere som virkelig ønsker det? Nå er det kanskje få kvinner i verden som ville klart å prestere på de øverste divisjonene selv i Norge, men for de som faktisk kunne prestert i eks. 3. divisjon burde det vel være lov (aner ikke om det er forbudt i dag)? 

Jeg tror ikke det finnes gode nok spillere enda. Damelandslaget ville hatt problemer med et U16 lag fra en eliteserieklubb i Norge. 

https://www.standard.co.uk/sport/football/australian-women-s-national-team-lose-70-to-team-of-15yearold-boys-a3257266.html

Artikkelen er noen år gammel, og kvinnefotballen har blitt veldig mye bedre nå, men jeg tror fremdeles det er litt for stor forskjell i det fysiologiske til at kvinner kunne hevdet seg i feks 3.divisjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på spørsmålet, så får heller noen arrestere meg om det er feil, men "herrefotball" er vel egentlig bare en åpen klasse. Man kan bruke spillere under U21 i åpen klasse, så kan ikke se hvorfor ikke kvinner, i teorien da, skulle kunne spille fotball. Kjenner til at kvinner har spilt for lag i 5. divisjon i Norge på "herresiden".

I sjakk skal kvinner, fortsatt i teorien, ha samme forutsetninger for å konkurrere på toppnivå som menn. Når det kommer til fotball for kvinner, kan det nok diskuteres om det er samme idrett, da fysiologien gjør at forutsetningene for spill, i hvert fall på det ultimate toppnivå, gjør at spillet vil bli vesentlig preget, både på grunn av fart, fysikk og høyde (nå er ikke høyde isolert sett en suksessfaktor, ref. Messi, men påvirker eksempelvis keeperplass relativt mye). Optimalt burde både bane og mål være noe mindre, men er vel for ressurskrevende å lage parallelle løyper i denne idretten.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 timer siden):

Det er vel egentlig ikke kjønnsdelt i sjakk, men en egen kvinneklasse. Kvinnene velger å heller spille i denne fordi konkurransen er riktigere for de der. Så kan man undre seg hvorfor det er så stor forskjell mellom de beste kvinnelige sjakkspillerne og de beste mannlige sjakkspillerne, men jeg tipper det er fordi det er vanvittig mange flere menn/gutter som spiller sjakk, enn kvinner/jenter. 

Vet ikke om dette stemmer lenger, men jeg leste for lang tid siden at kvinners xx kromosomer gjør dem jevnere, menn sine yx kromosomer gjør at de spriker mer i evne.

Verdens høyeste er en mann, verdens korteste er en mann, verdens smarteste mennesker er stort sett menn, se sjakk, verdens dummeste mennesker er gjerne menn det også. Kvinner er langt jevnere i snitt på skolen f.eks, mens gutter havner nederst og øverst. Noe av grunnen til at det blir sagt at skolen er tilpasset jenter kanskje, fordi de i snitt gjør det bedre.    

vet som sagt ikke om dette anses som korrekt lenger, men en ting er sikkert det ekke woke.

Baranladion skrev (9 timer siden):

Damelandslaget ville hatt problemer med et U16 lag fra en eliteserieklubb i Norge. 

Damelandslaget ville hatt problemer med et lokalt u14 lag. Et elite u16 lag hadde knust dem med 5 spillere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er en mann?

Neida. Altså, kvinnelandslagene har flere ganger blitt slått av 13-14 år gamle gutter som nettopp har kommet i puberteten, så det er åpenbart store kjønnsforskjeller i idrett, og derfor man separerer kjønnene. Det viser seg også når du har transkvinner i tungvektsklassen som knuser skallene på ekte kvinner i MMA.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 1.8.2022 den 8.29):

Og mange jenter har vel behov for å konkurrere med gutter?

Har de? Jeg husker det lokale eliteserie-laget for damer spilte treningskamper mot et middelmådig klubblag gutter 15 for noen år siden. Sikkert god trening, men damene tapte så det suste. Så stor forskjell er det på dame- kontra herrefotball. 

Det finnes sport hvor fysikk spiller mindre rolle. Eksempelvis sjakk. Der kan damer spille i åpen klasse, men de når ikke opp på nivået som trengs for å hevde seg. Derfor finnes også egen kvinneklasse innen sjakk, slik at de beste damene kan vinne noe. Judith Polgar er vel eneste unntak, som ble ranket som nr 8 i verden i 2004. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Vet ikke om dette stemmer lenger, men jeg leste for lang tid siden at kvinners xx kromosomer gjør dem jevnere, menn sine yx kromosomer gjør at de spriker mer i evne.

Verdens høyeste er en mann, verdens korteste er en mann, verdens smarteste mennesker er stort sett menn, se sjakk, verdens dummeste mennesker er gjerne menn det også. Kvinner er langt jevnere i snitt på skolen f.eks, mens gutter havner nederst og øverst. Noe av grunnen til at det blir sagt at skolen er tilpasset jenter kanskje, fordi de i snitt gjør det bedre.    

vet som sagt ikke om dette anses som korrekt lenger, men en ting er sikkert det ekke woke.

Det stemmer. Menn scorer høyest, men også lavest i IQ, selv om det generelt jevnt over er omtrent likt fordelt mellom kjønnene. Så om millioner av både menn og kvinner verden over spiller sjakk, så vil derfor menn dominere i toppen (og forsåvidt også i bunnen, men de dummeste spiller vel neppe så mye sjakk).

Nei, slike faktum er ikke woke, og derfor blir det sjelden nevnt (fy-fy).

Lenke til kommentar
2 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Har de? Jeg husker det lokale eliteserie-laget for damer spilte treningskamper mot et middelmådig klubblag gutter 15 for noen år siden. Sikkert god trening, men damene tapte så det suste. Så stor forskjell er det på dame- kontra herrefotball. 

Det finnes sport hvor fysikk spiller mindre rolle. Eksempelvis sjakk. Der kan damer spille i åpen klasse, men de når ikke opp på nivået som trengs for å hevde seg. Derfor finnes også egen kvinneklasse innen sjakk, slik at de beste damene kan vinne noe. Judith Polgar er vel eneste unntak, som ble ranket som nr 8 i verden i 2004. 

I bridge da? Vår Aylar Lie hevder seg blant gutta på toppen?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 timer siden):

Damelandslaget ville hatt problemer med et lokalt u14 lag. Et elite u16 lag hadde knust dem med 5 spillere. 

Kan godt tenkes, jeg vet ikke. Grunnen til at jeg la lista så "høyt" er fordi damefotball har blitt veldig mye mer seriøst og opplevd en enorm oppblomstring i popularitet de siste årene, noe jeg tror fører til at nivået også har vesentlig høyere. Artikkelen jeg linket til var 8 år gammel. 

Lenke til kommentar

I kvinnelig hekkeløp er hekkene lavere enn for mannlig hekkeløp. Kunne det være et poeng tilsvarende å justere å det fysiske for kvinnelig fotball? Da ble en uheldig sammenligning med mannlig fotball mindre direkte.

Kvinne-idrett kan jo være like interessant og skjønn som mannlig. Dette gjelder spesielt når deltagerne byr på seg selv og ikke bare oppfører seg som roboter. F.eks. kvinnelig håndball kan være minst like morsomt å se på som mannlig og f.eks. 100 m sprint for kvinner kan være en opplevelse som i hvert fall jeg ikke ser på som et forsøk på å gjøre det samme som menn. På en måte har kvinnelig sprint en egen identitet. Det har ikke kvinnelig fotball slik jeg ser det - og markedsføringen av kvinnelig fotball støtter opp om denne sammenblandingen.

Dette er selvsagt litt ubetenksomt/kjapt vurdert: jeg føler at dagens kvinnelige fotball blir forsøkt fremmet av både økonomiske og ideologiske grunner. Dette føler jeg er litt feil/kunstig. En vil liksom steppe inn i mannlig fotball der milliardene ruller og ledere nært denne pengestrømmen tjener masse millioner. Og en vil fremme likestilling ved å vise at "kvinner er like gode som menn" (ved å immitere).

Jeg har ikke oversikt her, men er det ikke uvanlig å flytte Dagsrevyen pga fotball?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 1.8.2022 den 10.40):

Er det forskjellig publikum for tungvekt boksing (som vel er det samme som "åpen klasse") sammenlignet med de lette klassene, så kan forskjellen være viktig angående f.eks. pengeflyten. Er du verdens-mester i tungvekt boksing så kan en si at du er verdens beste bokser

For å flisespikke litt så er det som oftest øvre vektgrense i tungvekt også, selv om dette er regnet som den hissigste klassen, med tanke på "KO".

SuperTungvekt er åpen klasse.

Sett vekk i fra det, så er de lettere klassene som regel teknisk overlegen, så de klassene er mere interessant for nerdene, og tungvekt for massene. 

Kvinneboksing er relativt labert, med lavt nivå og få utøvere.

 

Såvidt jeg forstår er det ikke lov for kvinner å spille i herredivisjoner etter 18år.

Men personlig synes jeg den beste klassen burde regnes som åpen klasse i alle konkurranser. Da de begrensingene som ulike klasser gir, burde ha som funksjon å la de med begrensninger få delta og vinne mot "likesinnede"

 

Edit: som andre er inne på, så er idrett til syvende og sist underholdning. Og da er det publikum sin interesse som styrer hvor pengene og "bærekraften" går.

Om organisasjonene tjener nok penger til å ville bruke de på "uinteressante" grener, så må de gjerne det for meg. Men synes det er helt greit om de velger å la være også.

 

Edit2: jeg er også en av de som synes fotball, sykling, langrenn får alt for stor plass i media. Samt enkeltutøvere (les Emil Meek) Men media er også interessestyrt

Endret av mandodiao
Lenke til kommentar

Jeg nemnte at kvinnelige hekkeløp har lavere hekker enn tilsvarende for menn. Kaste-øvelser (kule, spyd, slegge) ville også neppe fungere så bra med samme vekt som for menn. Det ville fort sett ut som en dårligere utgave av mannlige øvelser. Jeg kan ta feil, men jeg lurer på om det ikke er så lurt å gjøre kvinne-øvelser identiske med mannlige øvelser i alle detaljer slik at det er naturlig å sammenligne. Løpsøvelser fungerer dog, men her fungerer det visuelle slik at øvelsen får sin egen identitet. Skihopp for damer, derimot, er jeg i tvlik om blir en publikums-favoritt. Det er for likt mannlig skihopp og en ser ikke at det er damer som hopper. Her kunne åpen klasse være løsningen?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...