Gå til innhold

Eksisterer "herre-fotball"?


Anbefalte innlegg

Kanskje bare litt for å provosere for morro skyld:

Det er vel egentlig fritt fram for kvinner å delta sammen med menn i idretter som vanligvis domineres av menn? Burde det f.eks. ikke være fritt fram for jenter å delta på "guttelaget" i fot-/håndball?

Innen sjakk (og skyting, data-spill og bridge?) finnes det ikke noe "guttelag" så langt som jeg forstår. Er det ikke flere idrettsgrener/konkurranser der det er fritt fram for kvinner å delta på likefot med menn?

Jeg får en følelse av at "jente-fotball" er en annen idrett enn tradisjonell herre-fotball. Jente-fotball kan være flott og underholdende - men jeg ser på det som noe annet en herre-fotball- Er det flere som har den følelsen? Eller "fotball-er-fotball okkesom"? Når noen sier at England slo Tyskland i fotball så tenker jeg at da stilte begge parter med optimale lag uavhengig av kjønn. Dette blir litt utafor i tankesett, men likevel 🙂

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Gavekort said:

Hva er provokativt? Menn og kvinner er fysiologisk forskjellige. Herre-/kvinnegrener er klassifisert etter testosteron-nivå, et hormon som har tydelig dokumentert effekt for fysiske prestasjoner innenfor idrett.

Men er det behov for "gutte-klasse" i de fleste idretts-grener? Det finnes jenter som kan slå de fleste gutter i mange idretter, og hvorfor skal de stenges ute fra konkurranse med gutter?  Kunne "gutte-klasse" erstattes med "åpen klasse"?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Gavekort said:

Foreslår vi venter til noen som er rammet av problematikken spør etter løsninger, i stedet for å bygge løsninger på falske premisser.

Men jeg ble "rammet" av nyheten om at "England slo Tyskland i fotball"🙂  Og så fant jeg ut at det var dame-fotball det var snakk om. Altså en annen idrett enn tradisjonell fotball slik jeg ser det.

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
18 minutes ago, lada1 said:

Men er det behov for "gutte-klasse" i de fleste idretts-grener? Det finnes jenter som kan slå de fleste gutter i mange idretter, og hvorfor skal de stenges ute fra konkurranse med gutter?  Kunne "gutte-klasse" erstattes med "åpen klasse"?

Ja, hvorfor ikke? De fleste ville sikkert sett på det som "hvem er best/sterkest av menn og kvinner". Det er jo morro.

Lenke til kommentar

Dette temaet har litt perspektiv ut over idrett.

Det sies at skolen i dag er tilpasset jenter og passer ikke med gutter sin måte å være på. Dette er vel litt sterotypt sagt. Skolen er vel bare tilpasset et *flertall* av jentene - men også mange (andre) jenter faller utafor (sammen med mange gutter).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
14 minutes ago, lada1 said:

Og mange jenter har vel behov for å konkurrere med gutter?

Åja du tenker barn ja, bare syns det hadde "tatt seg ut" om menn og kvinner hadde rykket sammen på arenaen. Mange kvinner (og feminister) hadde sikkert likt å vinne, men tror det fort kunne blitt litt mye "grafsing" og sånt, så kanskje ikke.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Siesta-mann said:

Åja du tenker barn ja, bare syns det hadde "tatt seg ut" om menn og kvinner hadde rykket sammen på arenaen. Mange kvinner (og feminister) hadde sikkert likt å vinne, men tror det fort kunne blitt litt mye "grafsing" og sånt, så kanskje ikke.

Men for å være formalistisk for morro skyld: finnes herre-fotball? Altså fotballag der jenter ikke får lov å bli med bare fordi de er jenter?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Kvinner spiller fotball og herrer spiller fotball. England vant EM i fotball i går.

Siden herrefotballen er størst har man i lang tid referert til kvinnenes lag som kvinnefotball for å praktisk skille på det. I konteksten av EM-sendingene i sommer har man ofte brukt herrefotball om mennene sånn at man forstår hva man snakker om. Så enkelt er det.

lada1 skrev (50 minutter siden):

Og så fant jeg ut at det var dame-fotball det var snakk om. Altså en annen idrett enn tradisjonell fotball slik jeg ser det.

Hvorfor mener du det er en "annen idrett"? Hva mener du er tradisjonell fotball? Dette blir som å si at U18-fotball ikke er fotball.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om herrefotball og damefotball er to forskjellige idrettar så må ein vel også skilje mellom latinamerikansk fotball som er meir teknisk og nordeuropeisk fotball som er meir fysisk også?

Eg kan forsåvidt være einig i at det er dumt å snakke om fotball og damefotball som om det var to forskjellige ting, men samtidig er det heilt vanleg at ein brukar kortversjonen av den sporten som ein oftast snakkar om. Ein skal ikkje lenger enn til handball før det er omvendt. Det har vi i ei årekke snakka om handballandslaget og herrelandslaget fordi det er damene som har vært i verdenstoppen og har fått mest mediaoppmerksomheit.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, The Avatar said:

Om herrefotball og damefotball er to forskjellige idrettar så må ein vel også skilje mellom latinamerikansk fotball som er meir teknisk og nordeuropeisk fotball som er meir fysisk også?

Nei, fordi Norge kan spille mot Brazil.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Hvorfor mener du det er en "annen idrett"? Hva mener du er tradisjonell fotball? 

For å få fasit-svar her så kan en se på publikum. Jeg har ikke statistikk på det, men er det mye forskjellig publikum for dame- og herre-fotball (eller "åpen klasse"), så har jeg et poeng (for tiden). Ellers så har jeg neppe noe poeng - bortsett fra at jeg føler at det er to mye forskjellige idretter 🙂   Angående håndball føles det ikke slik.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Om herrefotball og damefotball er to forskjellige idrettar så må ein vel også skilje mellom latinamerikansk fotball som er meir teknisk og nordeuropeisk fotball som er meir fysisk også?

Eg kan forsåvidt være einig i at det er dumt å snakke om fotball og damefotball som om det var to forskjellige ting, men samtidig er det heilt vanleg at ein brukar kortversjonen av den sporten som ein oftast snakkar om. Ein skal ikkje lenger enn til handball før det er omvendt. Det har vi i ei årekke snakka om handballandslaget og herrelandslaget fordi det er damene som har vært i verdenstoppen og har fått mest mediaoppmerksomheit.

Når en deler idretts-konkurranser i klasser ("fluevekt", "tungvekt" etc) så har det jo en mening angående å arrangere konkurranser. Dersom jeg vinner bryting i lettvekt-klasse så er det vanlig å presisere dette dersom jeg ellers er ukjent som bryter. Er det forskjellig publikum for tungvekt boksing (som vel er det samme som "åpen klasse") sammenlignet med de lette klassene, så kan forskjellen være viktig angående f.eks. pengeflyten. Er du verdens-mester i tungvekt boksing så kan en si at du er verdens beste bokser. Lettvekt-klassene blir da på en måte en annen type idrett der du på en måte ikke konkurrerer med hele verden.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Kvinner spiller fotball og herrer spiller fotball. England vant EM i fotball i går.

Jeg er ikke sikker på at jeg føler det slik 🙂

Og å markedsføre dame-fotball som liksom det samme som "herre-fotball" kan lett bli å gjøre den en bjørnetjeneste. Dame-fotball blir da lett oppfattet som en svak utgave av herre-fotball - "fotball light", liksom.

Fotball-banen er for stor, målet er for stort, for mange ser ikke hvor lange passninger lander etc. Slik er det ikke i håndball.

Kan jeg ha rett?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt om jenter som er særskilt gode som spiller med guttene på ungdomsnivå for å få brynt seg og få den utviklingen de trenger. Jeg ser ikke noen god grunn til å stenge kvinner ute av herreklassene, og det kan jo tenkes nivået på kvinnefotballen heves betydelig om flere jenter fikk brynet seg på herrelag. En kan jo også tenke seg en situasjon der en utvikler en annen dynamikk med blandede lag. 

Motsatt ville nok blitt fullstendig katastrofe for kvinneidretten. 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (3 minutter siden):

Jeg mener å ha hørt om jenter som er særskilt gode som spiller med guttene på ungdomsnivå for å få brynt seg og få den utviklingen de trenger. Jeg ser ikke noen god grunn til å stenge kvinner ute av herreklassene, og det kan jo tenkes nivået på kvinnefotballen heves betydelig om flere jenter fikk brynet seg på herrelag. En kan jo også tenke seg en situasjon der en utvikler en annen dynamikk med blandede lag. 

Motsatt ville nok blitt fullstendig katastrofe for kvinneidretten. 

Det hadde vært gøy å eksperimentere mer med blandede lag, absolutt. Det har vært noen sånne kamper på ungdomsnivå ja, og her er de fysiske forskjellene gjerne litt mindre.

Ellers er seniorfotball vanskelig å blande da de fysiske forskjellene er såpass store. Aller mest da på høyde, vekt og styrke i overkroppen. Det vil rett og slett kunne bli farlig.

Teknisk og taktisk er de beste damene like gode som menn. Nivået har økt betraktelig de siste fem årene nå spesielt etter at klubbene i England begynte å satse stort på WSL, som har skapt ringvirkninger særlig i Spania. Det er veldig gøy, for oss som elsker fotball blir det nå bare enda mer moro.

I slike idretter må man nesten skille mellom kjønn. Men i for eksempel sjakk er det helt idiotisk og diskriminerende at det er kjønnsdelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Det hadde vært gøy å eksperimentere mer med blandede lag, absolutt. Det har vært noen sånne kamper på ungdomsnivå ja, og her er de fysiske forskjellene gjerne litt mindre.

Ellers er seniorfotball vanskelig å blande da de fysiske forskjellene er såpass store. Aller mest da på høyde, vekt og styrke i overkroppen. Det vil rett og slett kunne bli farlig.

Teknisk og taktisk er de beste damene like gode som menn. Nivået har økt betraktelig de siste fem årene nå spesielt etter at klubbene i England begynte å satse stort på WSL, som har skapt ringvirkninger særlig i Spania. Det er veldig gøy, for oss som elsker fotball blir det nå bare enda mer moro.

I slike idretter må man nesten skille mellom kjønn. Men i for eksempel sjakk er det helt idiotisk og diskriminerende at det er kjønnsdelt.

Men det burde vel likevel la seg gjøre å åpne for blandede lag på seniornivå for særskilt gode spillere som virkelig ønsker det? Nå er det kanskje få kvinner i verden som ville klart å prestere på de øverste divisjonene selv i Norge, men for de som faktisk kunne prestert i eks. 3. divisjon burde det vel være lov (aner ikke om det er forbudt i dag)? 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...