Gå til innhold

Utrygg Handel På Finn.no?


Anbefalte innlegg

fjellminimalist skrev (3 timer siden):

Så jeg holder meg til å avtale med selgere selv fra nå av. Den gjennomsnittlige selger på finn er langt mer redelige enn Finn 😡

Ditt problem skyldes vel ene og alene at selger gjorde feil? 

Hva mener du Finn burde gjort annerledes?

Eller; en ting de faktisk kunne ha gjort annerledes, hadde vært å undersøkt alle forsendelser. Eller tatt stikkprøve på 10% f.eks.? 

Da måtte varen blitt sendt fra selger til Finn, og så fra Finn til deg. Dobbel forsendelse er dobbel frakt. I tillegg lønnskostnader til et par hundre (?) folk hvis eneste jobb er å åpne forsendelser, pakke de ut, vurdere ekt-het og kvalitet opp mot annonsen, pakke ned igjen og sende videre. (Helst uten at korrupte medarbeidere stikker av med den kule klokka de har i hendene?)

Billig blir det hvertfall ikke!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (3 timer siden):

Ditt problem skyldes vel ene og alene at selger gjorde feil? 

Hva mener du Finn burde gjort annerledes?

Eller; en ting de faktisk kunne ha gjort annerledes, hadde vært å undersøkt alle forsendelser. Eller tatt stikkprøve på 10% f.eks.? 

Da måtte varen blitt sendt fra selger til Finn, og så fra Finn til deg. Dobbel forsendelse er dobbel frakt. I tillegg lønnskostnader til et par hundre (?) folk hvis eneste jobb er å åpne forsendelser, pakke de ut, vurdere ekt-het og kvalitet opp mot annonsen, pakke ned igjen og sende videre. (Helst uten at korrupte medarbeidere stikker av med den kule klokka de har i hendene?)

Billig blir det hvertfall ikke!

Poenget er at man:

1. Ikke er tryggere når noe går galt.
Finn tar jo ikke noe ansvar, og uavhengig av om selger hadde gjort feil uansett, så har man betalt ekstra for at det ikke skal skje noen feil, men likevel sitter man med skjegget i postkassen.

2. Det er lettere å svindle med Fiks Ferdig enn uten når man er selger. 
Alt man trenger å gjøre er å annonsere ting og lyve/fake forsendelsen. Kjøper må krangle med Finn og mister muligheten til å gå direkte på personen, som gjør at folk i større grad er villig til å prøve seg. Ja, selger kan fortsatt bli anmeldt etc, men jeg som kjøper får ikke direkte dialog med selger, og jeg kan ikke f.eks si at jeg ringer hans foreldre om han ikke ordner opp etc.

3. Det blir en hvilepute for kjøpere på at det er "trygt og greit" når det ikke er det, istedet for at man må selv innhente informasjon som man kan gå god for, f.eks via vurderinger, antall handler, og evt bilde av pass/legitimasjon/andre ting.

 

Det er et fordyrende produkt, som kun beskytter selger, og gir minimal beskyttelse for kjøper, selv om alle ekstra utgifter havner på kjøper. Finn la ned "Trygg Betaling" som det het i sin tid, nettopp pga produktet ikke har livets rett, men etter at vipps og andre løsninger har gjort transaksjoner som dette lettere, og dermed mer lukrative, så oppstod selvfølgelig produktet igjen. Ikke for at det er trygt, men for at Finn/Schibstedt printer penger på dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (2 minutter siden):

Poenget er at man:

1. Ikke er tryggere når noe går galt.
Finn tar jo ikke noe ansvar, og uavhengig av om selger hadde gjort feil uansett, så har man betalt ekstra for at det ikke skal skje noen feil, men likevel sitter man med skjegget i postkassen.

2. Det er lettere å svindle med Fiks Ferdig enn uten når man er selger. 
Alt man trenger å gjøre er å annonsere ting og lyve/fake forsendelsen. Kjøper må krangle med Finn og mister muligheten til å gå direkte på personen, som gjør at folk i større grad er villig til å prøve seg. Ja, selger kan fortsatt bli anmeldt etc, men jeg som kjøper får ikke direkte dialog med selger, og jeg kan ikke f.eks si at jeg ringer hans foreldre om han ikke ordner opp etc.

3. Det blir en hvilepute for kjøpere på at det er "trygt og greit" når det ikke er det, istedet for at man må selv innhente informasjon som man kan gå god for, f.eks via vurderinger, antall handler, og evt bilde av pass/legitimasjon/andre ting.

 

Det er et fordyrende produkt, som kun beskytter selger, og gir minimal beskyttelse for kjøper, selv om alle ekstra utgifter havner på kjøper. Finn la ned "Trygg Betaling" som det het i sin tid, nettopp pga produktet ikke har livets rett, men etter at vipps og andre løsninger har gjort transaksjoner som dette lettere, og dermed mer lukrative, så oppstod selvfølgelig produktet igjen. Ikke for at det er trygt, men for at Finn/Schibstedt printer penger på dette.

Du kan fortsatt sende melding til selger selv om du bruker fiks ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 minutter siden):

Du kan fortsatt sende melding til selger selv om du bruker fiks ferdig.

Ja, man kan fortsatt sende melding på en platform hvor vedkommende har ingen grunn, eller behov for å svare deg. Det gir vel ikke så veldig mye, eller hva? 

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt greia her jeg, og mulig jeg misforstår, men når jeg har brukt ‘Fiks Ferdig’ har det utartet seg slik: en skriftlig avtale blir gjort med at jeg kjøper produktet selgeren selger. Gjennom ‘Fiks Ferdig’ opplegget sender ikke jeg pengene produktet kostet direkte til selger, men til en «mellomstasjon» Finn.no har ordnet. Når selger sender produktet og etter jeg har hentet det ut har jeg 7 eller muligens opptil 10 dager å komme med innvendinger dersom noe er galt om ikke blir pengene jeg sendte utbetalt til selger og handelen er over, tror man også kan trykke på en knapp for og godkjenne at alt ved handelen var greit.

Dette er jo super trygt. Hva er problemet sier jeg?

Dersom selger ikke sender produktet allikevel / prøver å svindle ser h*n aldri noe til pengene jeg sendte uansett og Finn.no returnerer beløpet tilbake til meg. Og en selger sender jo ikke noe før Finn.no gir en bekreftelse om at pengene er kommet til en låst konto.

Aldri hatt/hørt om noe problemer rundt ‘Fiks Ferdig’ heller. 
 

Ser noe her om at Finn.no ikke tar ansvar, eh jo det gjør de de er juridisk bunnet til å ta ansvar der de er pålagt ‘Fiks Ferdig’ gjelder i høyeste grad dem selv.

Endret av opensky
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Fiks ferdig" er ingen garanti for produktet, men gir kjøper er en garanti for at kjøpesum ikke utbetales før forsendelse er registrert mottatt. Hvis pakke aldri sendes (=mottas), får kjøper pengene tilbake. Jeg har selv blitt svindlet på finn.no ved Vipps på forskudd, men pakken ble aldri sendt. Hvis selger hadde akseptert "Fiks ferdig", og jeg hadde brukt det, ville jeg fått kjøpesum tilbake. Nå sitter jeg med tapet selv.

Endret av zanta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (1 time siden):

Poenget er at man:

2. Det er lettere å svindle med Fiks Ferdig enn uten når man er selger. 
Alt man trenger å gjøre er å annonsere ting og lyve/fake forsendelsen. Kjøper må krangle med Finn og mister muligheten til å gå direkte på personen, som gjør at folk i større grad er villig til å prøve seg. Ja, selger kan fortsatt bli anmeldt etc, men jeg som kjøper får ikke direkte dialog med selger, og jeg kan ikke f.eks si at jeg ringer hans foreldre om han ikke ordner opp etc.

Du har virkelig ikke forstått produktet. Kanskje aldri brukt det?

Ingen penger utbetales til selgeren, før kjøper bekrefter å ha mottatt varen, og at den står til forventningene. Kjøper har all makt til å kansellere kjøpet, hvis hen vil. 

Dette til stor forskjell fra privat handel. Da kan man jo bare pakke inn en stein, og sende av gårde i posten. Hvordan forhindre slike former for svindel?

 

Sitat

Det er et fordyrende produkt, som kun beskytter selger

Ja. Det er fordyrende.

Eh. Nei. Det beskytter ikke selger. Ikke litt engang. Derimot er det kjøpere som får beskyttelse. Kjøper kan tross alt komme med innvendinger, og hvis de gjør det, får ikke selger pengene sine! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
opensky skrev (2 timer siden):

Når selger sender produktet og etter jeg har hentet det ut har jeg 7 eller muligens opptil 10 dager å komme med innvendinger dersom noe er galt om ikke blir pengene jeg sendte utbetalt til selger og handelen er over, tror man også kan trykke på en knapp for og godkjenne at alt ved handelen var greit.

 

qualbeen skrev (56 minutter siden):

Du har virkelig ikke forstått produktet. Kanskje aldri brukt det?

Ingen penger utbetales til selgeren, før kjøper bekrefter å ha mottatt varen, og at den står til forventningene. Kjøper har all makt til å kansellere kjøpet, hvis hen vil. 


Ehm. Dette er jo ikke i nærheten av hvordan det fungerer.

Når kjøper trykker på knappen for "Fiks Ferdig", og selger godtar, så har selger en viss tid på seg til å levere inn pakken.
Tidligere var det 7 dager, men tror de har forlenget det noe nå, til 10 dager?

Blir pakken borte eller skadet, så er det i utgangspunktet kjøper som er ansvarlig, i henhold til norsk lov, med mindre varen er særdeles dårlig pakket av selger.

Kjøper må normalt selv kontakte fraktselskapet, problemet er at selger heller ikke får betalt før pakken er levert, så begge parter sitter som tullinger, mens Finn holder på pengene, og er lite behjelpelige. Som oftest får dog begge parter betalt etter hvert, ettersom forsikring dekker kjøpers tap, og Finn til slutt betaler ut til selger.

Når kjøper dog har fått varen, altså at den er registrert utlevert av Posten eller PostNord/HeltHjem, så får selger pengene sine automatisk innen 24 timer, uten at noen trenger å bekrefte noe som helst.

Dersom kjøperen har et problem, f.eks at varen ikke er som beskrevet, må kjøper selv ta kontakt med FInn, innen 24 timer etter at pakken ble hentet ut / levert hjem.

Dette gjøres riktignok under kundesenter->Stopp betaling, ved å trykke på en knapp, men gjør man ikke dette innen 24 timer etter at pakken er registrert utlevert, så er løpet kjørt, og selger får utbetalt pengene.

Man har fremdeles en sak mot selger, dersom varen ikke er som beskrevet, men får ikke noe igjen av Finn gjennom "Fiks Ferdig", med mindre man gir beskjed innen 24 timer etter utlevering at det er et problem.

"Fiks Ferdig" fungerer greit nok, ved at selger ikke får betalt før pakken er sendt og mottatt, og også risikerer at kjøper stopper betalingen ved å kontakte Finn osv.

Overholder man ikke tidsfristene, trykker på de rette knappene osv. men bare tror det løser seg automatisk, eller venter med å kontrollere varen e.l. og det går over 24 timer, så er det dog ingen hjelp å få av Finn.

https://www.finn.no/bap/artikler/kundeservice/fiks-ferdig-hvordan-stoppe-utbetaling

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Når kjøper dog har fått varen, altså at den er registrert utlevert av Posten eller PostNord/HeltHjem, så får selger pengene sine automatisk innen 24 timer, uten at noen trenger å bekrefte noe som helst.

Antar du bare skrev feil her? 

Slik jeg tolker artikkelen fra Finn, vil utbetaling starte tidligst etter 24 timer etter levering.

I tillegg bruker bankene litt tid, så i praksis går det vel et par dager etter levering, før penger er på konto?

Men jeg er overrasket over at det går så kjapt. 24 timer er litt knapt. Synes kjøper burde få 48 eller 72 timer på seg. 

Riktignok eksisterer ikke angrerett når man handler fra private. Så hvis kjolen man kjøpte brukt ikke passer, har man ingen returrett. Kjøpt er kjøpt! Samtidig må det være vanskelig å svindle. Så litt mer enn 24 timer burde vel folk få? Hva om man er på hytta e.l. den dagen budet kommer?

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

Blir pakken borte eller skadet, så er det i utgangspunktet kjøper som er ansvarlig, i henhold til norsk lov, med mindre varen er særdeles dårlig pakket av selger.

Kjøper må normalt selv kontakte fraktselskapet, problemet er at selger heller ikke får betalt før pakken er levert, så begge parter sitter som tullinger, mens Finn holder på pengene, og er lite behjelpelige. Som oftest får dog begge parter betalt etter hvert, ettersom forsikring dekker kjøpers tap, og Finn til slutt betaler ut til selger.
 

Det stemmer nok ikke. Det er _alltid_ avsender som har kundeforholdet til befrakter, avsender som må etterlyse og eventuelt kreve erstatning for tapt gods.

Vanligvis vil ikke posten/postnord etc. engang forholde seg til mottaker, men kun gi beskjed om at avsender må registrere sak hos de.

Det er kun i næringskjøp man har anledning til å avtale seg bort fra dette ved at risiko går over på mottaker før/ved levering til befrakter. (Ex Works)

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 timer siden):

Du har virkelig ikke forstått produktet. Kanskje aldri brukt det?

Ingen penger utbetales til selgeren, før kjøper bekrefter å ha mottatt varen, og at den står til forventningene. Kjøper har all makt til å kansellere kjøpet, hvis hen vil. 

Dette til stor forskjell fra privat handel. Da kan man jo bare pakke inn en stein, og sende av gårde i posten. Hvordan forhindre slike former for svindel?

 

Ja. Det er fordyrende.

Eh. Nei. Det beskytter ikke selger. Ikke litt engang. Derimot er det kjøpere som får beskyttelse. Kjøper kan tross alt komme med innvendinger, og hvis de gjør det, får ikke selger pengene sine! 

Det er nok du som ikke har brukt, eller forstått produktet. Du som kjøper har 24 timer fra produktet er utlevert til å stoppe betalingen. Skjer ikke det, så går pengene automatisk til selger. Bare det er urovekkende, da det er langt fra gitt at man åpner pakker man henter innen 24 timer. 

I en eventuell konflikt, så må begge parter overbevise Finn, og det er Finn som tar en avgjørelse. I en situasjon hvor en part vet at de forsøker å svindle noen, og den andre parten er uvitende og bare ønsker å kjøpe et produkt, hvem tror du er best forberedt på å overbevise Finn?

Teoretisk sett, så må du som kjøper filme at du henter ut pakken og åpner den for å kunne bevise helt og holdent at pakken inneholdt stein i stedet for produktet du kjøpte. Selger kan uten problemer ha tatt bilder av at h*n pakket en iphone i en eske, og så sendt noe helt annet.

Ved eventuelle tvilstilfeller så skal det ganske mye til for at Finn velger å si at selger tar feil, da hele deres platform er myntet på at selgere skal avertere sine produkter på finn. Et annonsemarked vil kun fungere om de har annonsører, kjøpere vil alltid dukke opp om det averteres nok produkter. 

Jeg skjønner at du har lyst å tro at dette produktet er bra for kjøpere, men realiteten er en helt annen. 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1595700-erfaring-med-finn-fiks-og-ferdig/
https://freak.no/forum/showthread.php?t=335147
 

Om du bruker 2 minutter på å google, så kan du se at mer eller mindre alle som selger med fiks ferdig i et visst volum opplever de samme utfordringene, med at kjøpere forsøker å svindle seg ut av at kjøpesummen går til selger på uendelig mange måter.

Den eneste måten å være trygg på ved handling på Finn er å aldri godta å betale på forskudd, men alltid kreve forskuddsbetaling av andre før du sender varer. Du vil alltid finne folk som godtar handler innenfor disse rammene, gitt at du har en god nok rating og gode nok produkter. 

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (1 time siden):

Bare det er urovekkende, da det er langt fra gitt at man åpner pakker man henter innen 24 timer. 

Det burde være veldig tydelig merket når man selger og kjøper noe at det er 24 timer, men utover det synes jeg ikke det er rart. Når man kjøper noe på bruktmarkedet burde man absolutt åpne den så fort man kan. Hvis noen faktisk har hentet pakken er det ikke urimelig å forvente at de åpner pakken for å se at ting stemmer innen 24 timer.

Jeg bruker kun fiks ferdig som kjøper, ekstremt lite å tjene på det som selger i grunn. Kunne ikke falle meg inn å hente en pakke fra finn uten å verifisere innholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (1 time siden):

Det er nok du som ikke har brukt, eller forstått produktet. Du som kjøper har 24 timer fra produktet er utlevert til å stoppe betalingen. Skjer ikke det, så går pengene automatisk til selger. Bare det er urovekkende, da det er langt fra gitt at man åpner pakker man henter innen 24 timer. 

I en eventuell konflikt, så må begge parter overbevise Finn, og det er Finn som tar en avgjørelse. I en situasjon hvor en part vet at de forsøker å svindle noen, og den andre parten er uvitende og bare ønsker å kjøpe et produkt, hvem tror du er best forberedt på å overbevise Finn?

Teoretisk sett, så må du som kjøper filme at du henter ut pakken og åpner den for å kunne bevise helt og holdent at pakken inneholdt stein i stedet for produktet du kjøpte. Selger kan uten problemer ha tatt bilder av at h*n pakket en iphone i en eske, og så sendt noe helt annet.

Ved eventuelle tvilstilfeller så skal det ganske mye til for at Finn velger å si at selger tar feil, da hele deres platform er myntet på at selgere skal avertere sine produkter på finn. Et annonsemarked vil kun fungere om de har annonsører, kjøpere vil alltid dukke opp om det averteres nok produkter. 

Jeg skjønner at du har lyst å tro at dette produktet er bra for kjøpere, men realiteten er en helt annen. 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1595700-erfaring-med-finn-fiks-og-ferdig/
https://freak.no/forum/showthread.php?t=335147
 

Om du bruker 2 minutter på å google, så kan du se at mer eller mindre alle som selger med fiks ferdig i et visst volum opplever de samme utfordringene, med at kjøpere forsøker å svindle seg ut av at kjøpesummen går til selger på uendelig mange måter.

Den eneste måten å være trygg på ved handling på Finn er å aldri godta å betale på forskudd, men alltid kreve forskuddsbetaling av andre før du sender varer. Du vil alltid finne folk som godtar handler innenfor disse rammene, gitt at du har en god nok rating og gode nok produkter. 

Ja, at man bare har 24 timer på seg, ble jeg gjort oppmerksom på rett over her. Og det er for dårlig. Vi trenger litt mer tid!

Skal du svindle i stor stil, hadde jeg holdt meg langt unna Fiks-Ferdig. Kanskje får du medhold fra Finn én gang, men etter 4-5 klager, håper jeg virkelig kontoen blir flagget, og personen utestengt?!

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (26 minutter siden):

Ja, at man bare har 24 timer på seg, ble jeg gjort oppmerksom på rett over her. Og det er for dårlig. Vi trenger litt mer tid!

Skal du svindle i stor stil, hadde jeg holdt meg langt unna Fiks-Ferdig. Kanskje får du medhold fra Finn én gang, men etter 4-5 klager, håper jeg virkelig kontoen blir flagget, og personen utestengt?!

Ja, men så er det også mulig å bruke Fiks Ferdig uten verifisert konto, slik at man i teorien kan svindle uendelig med ganger om man bare lager ny konto hver gang. Finn/betalingspartneren ser ikke eier av bankkonto som skal motta pengene, slik at Ola Nordmann kan f.eks lage 20 kontoer i DnB og deretter lage 20 forskjellige kontoer på Finn.

Nå sier jeg ikke at det er vanlig eller noe, men poenget er fortsatt at produktet Fiks Ferdig gir en falsk sikkerhet for kjøper, samtidig som de betaler mer penger for det. Om en Finn konto er mer enn 5-6 år gammel, verifisert og har over 20+ vurderinger, så er den kontoen mye tryggere å handle med enn en Fiks Ferdig vare som tilhører en konto som er uverifisert og ny. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (45 minutter siden):

Det burde være veldig tydelig merket når man selger og kjøper noe at det er 24 timer, men utover det synes jeg ikke det er rart. Når man kjøper noe på bruktmarkedet burde man absolutt åpne den så fort man kan. Hvis noen faktisk har hentet pakken er det ikke urimelig å forvente at de åpner pakken for å se at ting stemmer innen 24 timer.

Jeg bruker kun fiks ferdig som kjøper, ekstremt lite å tjene på det som selger i grunn. Kunne ikke falle meg inn å hente en pakke fra finn uten å verifisere innholdet.

I utgangspunktet er jeg enig, men så har også netthandling de siste årene endret seg. Det finnes flust av mennesker som får 1-5 pakker i uken med diverse småting som de kjøper og selger på finn/tise/andre plasser og da er det uggent at det går automatisk.

Teoretisk så kan det være at jeg plukker opp en pakke på vei til hytta for at det er stengt når jeg kommer hjem på søndag, men jeg åpner ikke pakken før jeg kommer hjem fra hytta osv. Finnes uendelig mange slike scenarioer som tilsier at en automatisk 24 timers regel ikke er lurt, og er til gunst for selger - selv om det er kjøper som betaler for produktet. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (19 timer siden):

Slik jeg tolker artikkelen fra Finn, vil utbetaling starte tidligst etter 24 timer etter levering.


Korrekt, skrev nok litt feil, betaling går fra Finn etter 24 timer, og da er løpet kjørt, uavhengig av om banken sikkert bruker noen dager også.
Finn har ingen mulighet til å holde igjen pengene etter at 24 timer har utløpt, ettersom pengene da utbetales automatisk fra deres partner (er vel Adyen eller noe sånt som står for finansene).
 

kjetilkl skrev (18 timer siden):

Det stemmer nok ikke. Det er _alltid_ avsender som har kundeforholdet til befrakter, avsender som må etterlyse og eventuelt kreve erstatning for tapt gods.


Det varierer nok litt, men du har rett i at det som oftest er avsender som har kundeforhold til befrakter, men det har jo ingenting med det jeg skrev å gjøre?

Det jeg skrev var :
 

0laf skrev (21 timer siden):

Blir pakken borte eller skadet, så er det i utgangspunktet kjøper som er ansvarlig, i henhold til norsk lov, med mindre varen er særdeles dårlig pakket av selger.


I henhold til Kjøpsloven går risikoen over på kjøper, i det øyeblikket varen er overlevert fraktfører.
Det er i henhold til norsk lov alltid kjøper som er ansvarlig for frakten, altså har risikoen, ved kjøp fra private.
Selgers ansvar bortfaller i det øyeblikket pakken er levert Posten/PostNord.

Lov om kjøp [kjøpsloven]
"§ 7 - Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. 

Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med § 6 eller 7."


_______

Pakker som er tapt eller skadet, er kjøpers ansvar og risiko, ved kjøp fra private.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, 0laf said:

Det varierer nok litt, men du har rett i at det som oftest er avsender som har kundeforhold til befrakter, men det har jo ingenting med det jeg skrev å gjøre?

Det jeg skrev var :
 


I henhold til Kjøpsloven går risikoen over på kjøper, i det øyeblikket varen er overlevert fraktfører.
Det er i henhold til norsk lov alltid kjøper som er ansvarlig for frakten, altså har risikoen, ved kjøp fra private.
Selgers ansvar bortfaller i det øyeblikket pakken er levert Posten/PostNord.

Lov om kjøp [kjøpsloven]
"§ 7 - Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. 

Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med § 6 eller 7."


_______

Pakker som er tapt eller skadet, er kjøpers ansvar og risiko, ved kjøp fra private.

Legg merke til "annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale" - I de fleste tilfeller vil men ha en avtale som vil stå sterkere enn dette, og spesielt i Fiks ferdig tilfelle så er det jo egne betingelser der du kan stoppe utbetaling hvis varen ikke blir levert eller som avtalt. (hvordan vet Finn at den er levert forresten? Hvis den ikke blir levert så blir jo aldri pengene utbetalt, og hele risikoen vil definitivt ligge på selger igjen?)

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (13 timer siden):

Legg merke til "annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale" ...


Nå blander du poteter og bananer.

Det som står, er at dersom ikke annet er avtalt, skjer levering ved at tingen blir overgitt fraktør.
Med andre ord, i det øyeblikket varen er levert Posten/PostNord, så har selger oppfylt sin plikt, og risikoen går over på kjøper.

Skulle varen bli borte eller skadet under frakt, så er det kjøpers problem.
Man kan derimot avtale annen levering, for eksempel at selger selv leverer varen, eller at varen hentes eller lignende.

Det finnes sikkert mange muligheter, men standarden i følge norsk lov, også ved bruk av Fiks Ferdig, er at Kjøpsloven gjelder, og at selgers ansvar bortfaller ved innlevering til fraktør, mens kjøper er ansvarlig for selve frakten ( og betaler normalt også for frakten ).

Det er mange som ikke vet dette, ettersom det skiller seg fra forbrukerkjøp, men slik er det, og har vært i evigheter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, 0laf said:

Det finnes sikkert mange muligheter, men standarden i følge norsk lov, også ved bruk av Fiks Ferdig, er at Kjøpsloven gjelder, og at selgers ansvar bortfaller ved innlevering til fraktør, mens kjøper er ansvarlig for selve frakten ( og betaler normalt også for frakten ).
 

Vel, jeg skjønner hva du mener, men mener at du tar feil. - For meg er det da klinkende klart at hvis man bruke Fiks ferdig så er det inngått en avtale om at kjøpet (og leveringen) ikke er gjennomført før mottaker har mottatt varen, og kunne inspisere den - det går jo klart frem av betingelsene?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...