Gå til innhold

Utrygg Handel På Finn.no?


Anbefalte innlegg

fjellminimalist skrev (2 timer siden):

Ja, selvfølgelig

Fint. Det var ikke nødvendigvis selvfølgelig siden du ikke nevnte det, og det finnes definitivt folk som ikke helt forholder seg til slike beskrivelser. 

Sitat

Poenget var at det ikke hjalp. 

Hva skjedde, hva slags tilbakemelding fikk du da du gjorde følgende? (tatt fra Finn side om Fiks Ferdig):

Etter at du har mottatt pakken din, har du 24 timer på deg på å stoppe betalingen. Dette gjør du ved å klikke på "Min FINN" og så på "Fiks Ferdig", og velg aktuell handel. Denne siden viser deg status på kjøpet.

Jeg legger jo merke til at Finn ikke skriver noe om hva som skal skje hvis du stopper betalingen på denne måten, utover at du kan "stoppe betalingen". 

Hvis Finn ikke stoppet betalingen, slik de selv skrev her, mener jeg du har god grunn for å klage dem inn overfor Forbrukerrådet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (16 timer siden):

Schibsted eier ikke eBay, altså ;) 

Men for noen år siden kjøpte de opp noe lokale greier eBay hadde i Danmark.


Shibsted skilte ut rubrikkannonser i eget selskap i 2019, som heter Adevinta.

I 2021 kjøpte Adevinta opp eBay Classifieds Group, for rundt NOK 80 mrd. som inneholder stort sett de fleste av eBays nettsteder rundt om i verden, med unntak av hovedsiden (eBay).

Dette gjorde at Adevinta, hvor Shibsted fremdeles er største eier, er verdens største aktør i rubrikkannonser, og er markedsleder i de fleste europeiske land, samt Canada m.fl.

Så joa, de eier vel ikke eBay, men de eier nå omtrent alle nettsidene eBay tidligere hadde, med unntak av selve eBay.
eBay eier igjen ca. 30% av Adevinta, og største aksjonærer i eBay er diverse fond, med Vanguard som største eier.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (56 minutter siden):

Fint. Det var ikke nødvendigvis selvfølgelig siden du ikke nevnte det, og det finnes definitivt folk som ikke helt forholder seg til slike beskrivelser. 

Hva skjedde, hva slags tilbakemelding fikk du da du gjorde følgende? (tatt fra Finn side om Fiks Ferdig):

Etter at du har mottatt pakken din, har du 24 timer på deg på å stoppe betalingen. Dette gjør du ved å klikke på "Min FINN" og så på "Fiks Ferdig", og velg aktuell handel. Denne siden viser deg status på kjøpet.

Jeg legger jo merke til at Finn ikke skriver noe om hva som skal skje hvis du stopper betalingen på denne måten, utover at du kan "stoppe betalingen". 

Hvis Finn ikke stoppet betalingen, slik de selv skrev her, mener jeg du har god grunn for å klage dem inn overfor Forbrukerrådet. 

De stoppet betalingen, men jeg fikk kun refundert 50 kr. Mesteparten av kostnaden var porto og "fiks ferdig gebyr". Det får jeg ikke refundert, men blir bedt om å selv rette krav til selger om. Så da har jeg betalt over 100 kr som jeg ikke får tilbake, selv om jeg ikke har motatt varen.

Ingen stor sum, men prinsippet er iallefall slik at jeg vil advare folk mot "fiks ferdig". Synd, siden jeg er en stor brukthandel entusiast.

Screenshot_20240115_124718_Outlook.jpg

Endret av fjellminimalist
Lenke til kommentar
fjellminimalist skrev (3 timer siden):

De stoppet betalingen, men jeg fikk kun refundert 50 kr. Mesteparten av kostnaden var porto og "fiks ferdig gebyr". Det får jeg ikke refundert, men blir bedt om å selv rette krav til selger om. Så da har jeg betalt over 100 kr som jeg ikke får tilbake, selv om jeg ikke har motatt varen.

Ingen stor sum, men prinsippet er iallefall slik at jeg vil advare folk mot "fiks ferdig". Synd, siden jeg er en stor brukthandel entusiast.

Screenshot_20240115_124718_Outlook.jpg

Hvor mye fikk selger utbetalt? 

Dersom varen kostet 50,- pluss frakt, så virker det på meg som at du har fått akkurat det de lover. 

Du har full rett til å være misfornøyd. For det er ikke kjekt å legge ut for frakt og andre utgifter, uten å få varen du ønsket deg. Men ved «normal handel» hadde absolutt alt vært tapt. Alt. Ikke noen femtilapp i retur. 

Det sagt, for billige småvarer synes ikke jeg heller at Fiks Ferdig gir særlig mening. 

Kjipt at du møtte på en svimete selger. Shit happens. Blir erfaringene for dårlige, står du fritt til å handle varer til full pris i butikken. Men på generell basis, har jeg stort sett positiv opplevelse av folk på Finn. Et og annet sort får kan man ramle over. Men stort sett er folk redelige. Heldigvis. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (13 timer siden):

Hvor mye fikk selger utbetalt? 

Dersom varen kostet 50,- pluss frakt, så virker det på meg som at du har fått akkurat det de lover. 

Du har full rett til å være misfornøyd. For det er ikke kjekt å legge ut for frakt og andre utgifter, uten å få varen du ønsket deg. Men ved «normal handel» hadde absolutt alt vært tapt. Alt. Ikke noen femtilapp i retur. 

Det sagt, for billige småvarer synes ikke jeg heller at Fiks Ferdig gir særlig mening. 

Kjipt at du møtte på en svimete selger. Shit happens. Blir erfaringene for dårlige, står du fritt til å handle varer til full pris i butikken. Men på generell basis, har jeg stort sett positiv opplevelse av folk på Finn. Et og annet sort får kan man ramle over. Men stort sett er folk redelige. Heldigvis. 

Så da er vi allefall enige om at "fiks ferdig" på småhandel er bare tull.

Men jeg er ikke enig i at 50 lappen ville vært tapt uten "fiks ferdig". Min erfaring med selgere på finn er at de fleste tar ansvar når de gjør noe feil.

Problemet i dette tilfellet er at selger tror alt er ordnet opp via "fiks ferdig"

Lenke til kommentar
fjellminimalist skrev (12 timer siden):

Aha. Så det er derfor de promoterer den dårligste forsendelsesløsningen som finnes 😏

Det er vel streng tatt subjektivt. Personlig foretrekker jeg DHL > Helt Hjem > Posten > PostNord

Lenke til kommentar
ali q skrev (12 timer siden):

Det er vel streng tatt subjektivt. Personlig foretrekker jeg DHL > Helt Hjem > Posten > PostNord

Det vil sikkert variere veldig. 

Posten og PostNord finner enkelt postkassen min og pakker som evt må hentes, kan jeg hente på min nærmeste dagligvare (400m fra huset mitt)

Helt hjem levere til ulike naboer hver gang (takk og pris at de varsler) gjerne i en annen vei osv. Og må pakken hentes ut, må jeg til en butikk 13 km unna. 

Så på mitt geografiske sted er "helt hjem" objektivt mye dårligere enn samtlige andre leverandører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

fjellminimalist skrev (På 16.1.2024 den 9:42 AM):

Problemet i dette tilfellet er at selger tror alt er ordnet opp via "fiks ferdig"

frakt + gebyr er som tapte utgifter å regne da tjenesten alt er levert.

qualbeen skrev (På 15.1.2024 den 7:51 PM):

Hvor mye fikk selger utbetalt? 

Dersom varen kostet 50,- pluss frakt, så virker det på meg som at du har fått akkurat det de lover. 

Du har full rett til å være misfornøyd. For det er ikke kjekt å legge ut for frakt og andre utgifter, uten å få varen du ønsket deg. Men ved «normal handel» hadde absolutt alt vært tapt. Alt. Ikke noen femtilapp i retur. 

Det sagt, for billige småvarer synes ikke jeg heller at Fiks Ferdig gir særlig mening. 

Kjipt at du møtte på en svimete selger. Shit happens. Blir erfaringene for dårlige, står du fritt til å handle varer til full pris i butikken. Men på generell basis, har jeg stort sett positiv opplevelse av folk på Finn. Et og annet sort får kan man ramle over. Men stort sett er folk redelige. Heldigvis. 

 

de som ruinerer ordningen er de som krever samme krav som butikk. urimelig at kjøper på feks brannslukker finner ut den ikke virker om 1 år. (ligger nok tvilsomme ute nå)

 

blir de kjøperne man vil unngå da timelønnen på dokumentasjon osv blir for mye.

er imot en ordning der selge noe der blir like ille som en bruktbil.

 

risikofri handel for begge parter hadde blitt for vanskelig sette opp.

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
joandreas skrev (På 31.1.2024 den 12:30 PM):

frakt + gebyr er som tapte utgifter å regne da tjenesten alt er levert.

de som ruinerer ordningen er de som krever samme krav som butikk.

Om man må regne med å tape ved feil, hva betaler man dette gebyret for da egentlig?

Jeg opplever at man har veldig dårlig vern sammenlignet med i butikk, samtidig som prisnivået gjerne ligger tett opp mot det man finner på salg. Så selv om jeg gjerne vil kjøpe brukt av miljøhensyn, er det fremdeles stort sett en mye bedre deal å kjøpe nytt på salg (og ikke minst tryggere!!)

Endret av fjellminimalist
skrivefeil
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 15.1.2024 den 4:27 PM):


Shibsted skilte ut rubrikkannonser i eget selskap i 2019, som heter Adevinta.

I 2021 kjøpte Adevinta opp eBay Classifieds Group, for rundt NOK 80 mrd. som inneholder stort sett de fleste av eBays nettsteder rundt om i verden, med unntak av hovedsiden (eBay).

Dette gjorde at Adevinta, hvor Shibsted fremdeles er største eier, er verdens største aktør i rubrikkannonser, og er markedsleder i de fleste europeiske land, samt Canada m.fl.

Så joa, de eier vel ikke eBay, men de eier nå omtrent alle nettsidene eBay tidligere hadde, med unntak av selve eBay.
eBay eier igjen ca. 30% av Adevinta, og største aksjonærer i eBay er diverse fond, med Vanguard som største eier.

*Schibsted (OSE: SCH)  (?) (eller mener du "Shibsted" siden du skriver det "Shibsted" flere ganger?)

Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):


Jeg mener Schibsted. Burde vel gå frem av resten av teksten der at det er en trykkleif.

Kun om man allerede vet det du prøver å formidle. For de som ikke allerede vet samme informasjon som du kommer med så er det fullt mulig at du blander to forskjellige selskaper med nesten identiske navn.

Lenke til kommentar
fjellminimalist skrev (På 3.2.2024 den 7:11 PM):

Jeg opplever at man har veldig dårlig vern sammenlignet med i butikk, samtidig som prisnivået gjerne ligger tett opp mot det man finner på salg.

finn tar betalt for holde igjen penger om noen forhåndsbetalte til feil person/eller får tilsendt tom eske. de kan og heve kjøpet om avviket er stort nok. ikke fikse et produkt til fungerende stand.

fjellminimalist skrev (På 3.2.2024 den 7:11 PM):

Jeg opplever at man har veldig dårlig vern sammenlignet med i butikk

forskjell på dyrt og billig produkt er kundeservice. har feks skjedd med komplett. er samme reklamasjonrett på brukte og nye produkter. skjedd stor nedgang når alt har blitt digitalt. forbedrer seg neppe før rights to repair blir strammet inn.

 

vedrørende finn.no vs butikk er det billigere å kjøpe brukt. og mange tilfeller bedre ide. hva man taper på kjøpe ny laptop feks er ganske høyt.

feks denne 2000d speilrefleks fra power når alt er speilløst https://www.power.no/mobil-og-foto/kamera/speilreflekskamera/canon-eos-2000d-18-55mm-dc-kit/p-870144/

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
joandreas skrev (På 4.2.2024 den 7:13 PM):

vedrørende finn.no vs butikk er det billigere å kjøpe brukt. og mange tilfeller bedre ide. hva man taper på kjøpe ny laptop feks er ganske høyt.

Veldig ofte er det slett ikke billigere på finn. Nytt på salg med gratis porto er ofte vel så billig som finn + porto og dette tåpelige ekstragebyret. 

Da har man dessuten angrerett.

Så jeg har nå gitt opp å kjøpe brukt pga det dessverre lønner seg å kjøåe nytt. Ennå i allefall.

 

Lenke til kommentar
ali q skrev (På 4.2.2024 den 17.18):

Kun om man allerede vet det du prøver å formidle. For de som ikke allerede vet samme informasjon som du kommer med så er det fullt mulig at du blander to forskjellige selskaper med nesten identiske navn.


Okey. Det finnes dog ingen selskaper med navn "Shibsted", og de fleste forstår nok hvilket selskap det siktes til, når de punger ut 80 milliarder kroner.

Anywho, nok om det, jeg antar de fleste som har hørt om Schibsted, enten jeg staver det Shibsted eller Schibsted, tok den.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fjellminimalist skrev (14 timer siden):

Veldig ofte er det slett ikke billigere på finn. Nytt på salg med gratis porto er ofte vel så billig som finn + porto og dette tåpelige ekstragebyret. 

Da har man dessuten angrerett.

Så jeg har nå gitt opp å kjøpe brukt pga det dessverre lønner seg å kjøåe nytt. Ennå i allefall.

 

Ja, det er et problem at enkelte brukere prøver å selge brukte gjenstander til ågerpris. Absolutt.

Selv har jeg solgt unna en del ulike ting på Finn, og også kjøpt litt. Stort sett har vi solgt diverse utstyr og greier fra småbarn (som nå har vokst seg langt større). Barnevogner, tripp-trapp-stoler, klær, tåteflasker ... Plenty av greier som har god kvalitet, og som vi på ingen måte klarer å slite ut.

Men jeg har alltid undersøkt mot ny-pris, og ligger under halvparten av denne. For meg er en viktig tommelfinger-regel at en brukt gjenstand skal ha halv pris av ny-pris (eller lavere). Selv om kvaliteten er ypperlig: halv pris! Slitt og dårlig kvalitet? Da går man lavere! Kanskje helt ned til 10–25%?

Kanskje Finn burde vært flinkere til å «varsle» eller informere selgere dersom de prøver seg på en litt drøy pris utad? Det er jo tross alt i selgers interessere å få et salg. Så hvis utsalgsprisen er for høy, får man jo uansett aldri solgt ...

 

 ---

 

Men så finnes det gode unntak. Samler-objekter for eksempel. Her er prisen kanskje flere ganger ny-pris.

Også har vi alle disse irriterende selgerne som selger helt nye ting på Finn. De bruker Finn-plattformen som en digital butikk-flate. Da forstår jeg at prisen blir liggende et sted i nærheten av veiledende, men ... urk ... dersom jeg har klikket meg inn på «Finn Torget» så ønsker jeg jo egentlig ikke å se så mange butikker. Jeg ønsker brukte gjenstander fra et vanlig menneske, ikke en bedrift!

Nuvel.

Oppsummert mener jeg uansett at Finn er en grei markedsplass, og et godt tilskudd. Jeg kunne sikkert ha brukt Facebook Marketplaces i stedet, men den føler jeg er langt mer useriøs, plaget av svindlere, og blir elendig moderert.

Hvilke andre alternativer har jeg for å kjøpe/selge brukte ting?

  • Betale noen tiere og avertere i papir-avisen? (Var vel slik det fungerte på 80-90-tallet?)
  • Henge opp lapper på alle butikker i nærheten?
  • Oppsøke loppemarkeder?

Eller skal jeg bare kaste tripp-trapp stolen så snart ungen vokser ut av den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

angrerett er noe som hadde ødelagt fiks ferdig ordningen.

for nevne noe måtte man vente ca 2 uker på utsending og retur. i tilegg til risikert at kjøper ville forhandle på prisen. selger kan  ikke stole på at man får pengene. og noen kan bare legge ut til lavere pris for skikkelig svarteper. i tilegg ta risikoen for transport.

amazon har hatt mye problemer med at returer sendes ut til kunden. da folk returnerer varen de har testet. eller verre ødelagt eller byttet ut produktet. som er noenlunde beskyttet på nåværende ordning. schibsted gir f i budene til vite nok hvordan dette vil gå. 

qualbeen skrev (3 timer siden):

Oppsummert mener jeg uansett at Finn er en grei markedsplass, og et godt tilskudd. Jeg kunne sikkert ha brukt Facebook Marketplaces i stedet, men den føler jeg er langt mer useriøs, plaget av svindlere, og blir elendig moderert.

Hvilke andre alternativer har jeg for å kjøpe/selge brukte ting?

  • Betale noen tiere og avertere i papir-avisen? (Var vel slik det fungerte på 80-90-tallet?)
  • Henge opp lapper på alle butikker i nærheten?
  • Oppsøke loppemarkeder?

fikse noe som ikke fungerer når alternativ er på trynet er ikke en god ide. vippse penger til vilt fremmede uten kontroll vil gå galt.

felles garasjesalg i borettslaget, men utvalget på den siden hadde vært vanskelig fysisk. da sjeldent kjøpere er lokale. godt under 10% av det jeg selger der. utrolig tungvint når man bor langt unna.

ja man betalte for annonsene før på finn, men det er ikke en god løsning.

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...