Gå til innhold

Full stans i russisk gass til Tyskland på grunn av vedlikehold


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (37 minutter siden):

Tilbud og etterspørsel styrer pris i et fritt marked - det er et faktum, ikke en dogme eller mening.

Jeg er klar over at prisfleksibiliteten er lav, men det betyr ikke at den er ikke-eksisterende. Folk kan justere noe på forbruket sitt. Både flytting i tid og velge måter å gjøre ting på som krever mindre energi, uten at man nødvendigvis må slutte å spise eller sånne stråmenn. Synd om du ikke liker fakta, men det er nå sånn det henger sammen enten det er jeg eller noen andre som forteller det.

..

Hvor mye fleksibilitet tror du folk flest har? De fleste jeg kjenner (en liten promille brøkdel av den norske befolkningen) har ikke ett godt økonomisk utgangspunkt til å begynne med og var i sparemodus lenge før "ekstrem prisene" slo inn.

De er oppegående og klare over at de kan kutte forbruk (og kost) ved å skaffe seg solceller på taket, elbil, smarthus, bedre isolasjon i vegger og nyere standard på sitt hjem, men alt dette koster penger de ikke har.

De få "mindre" grepene de kan ta som er innefor rekkevidde er for lengst allerede brukt opp (alltid fylle oppvask/vaskemaskin før bruk, skru av lys i rom som ikke brukes, få tak i billig ved, kjøp lav kvalitet mat som er på tilbud, kun gjester får dusje lenge, hovedsaklig kjøpe brukte varer og ikke bytte ut før ting går i stykker). 

Jeg spør etter ditt syn ettersom de få folkene jeg kjenner trolig ikke er dem du kjenner. Kjenner også ett mindre tall med god økonomi, men de har allerede investert i nevnt forbruk spare tiltak. De kan redusere forbruk ved å gå ned på "luksus", men de er både minoritet, og har allerede ett relativt lavt forbruk, så total effekten vil være lav.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Proton1 skrev (2 timer siden):

Helt enig med deg. Det er komplett uforståelig at tyskerne/EU med åpne øyne skyter seg selv i begge beina på denne måten. Hvordan er det mulig å nekte oppstart av Nordstream-2, og ikke returnere vedlikeholdte kompressordeler fra Siemens til Nordstream-1 pga boikott, og så klage på at russerne reduserer gassleveransene. Dette er så komplett idiotisk, at det er nødt å ligge noe annet bak som vi ikke blir fortalt.

Det er kanskje mer begravet her, enn den ene turbinen.

"On the other hand, the head of the gas transmission system operator is convinced that there is currently no problem with available gas transit capacities to the EU. Therefore, even after the return of the turbine, Gazprom will continue to "blackmail Europe."

"But I believe that even after the turbine is returned, Gazprom will find a reason to further curb supplies to the EU. Because even without this turbine, Gazprom has the opportunity to significantly increase transit: the route through Poland, 90 million cubic meters per day, is completely unused, while through Ukraine, Gazprom uses only 40% of the reserved and paid capacity, which is another 70 million cubic meters per day," says the post."

https://www.ukrinform.net/rubric-economy/3525927-russian-gas-turbine-return-from-canada-to-gazrpom-very-bad-precedent-gas-tso-of-ukraine.html

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (53 minutter siden):

Hvor mye fleksibilitet tror du folk flest har? De fleste jeg kjenner (en liten promille brøkdel av den norske befolkningen) har ikke ett godt økonomisk utgangspunkt til å begynne med og var i sparemodus lenge før "ekstrem prisene" slo inn.

Jeg har sett konkrete tall på det, men finner det ikke igjen nå. Uansett, senker man temperaturen inne om vinteren med 1°C så sparer man ca 5% av oppvarmingsbudsjettet. Dusjer man 8 minutter i stedet for 10 så sparer man 20% av VVB-budsjettet. Steker man burger hjemme i stedet for kjøttkaker, saus, poteter, blomkål og ertestuing i hver sine kjeler og panner så halverer man fort strøm til matlaging. Fiskepinner i stedet for pannekaker osv. Det er mange måter å spare ennå mer strøm også for de som er i "sparemodus". Om jeg husker rett så viste tallene at forbruket i norske husstander kan variere over 10% kun som følge av store prisforskjeller, når alle andre faktorer var hensyntatt.

Videre så har vi flytting i tid. Velge tidspunktene man dusjer, skrur opp og ned termostater osv. De litt spesielt interesserte som går inn for det klarer å invertere døgnkurven. Folk flest klarer litt utflating med enkle tiltak.

Sånn, der fikk du svar på spørsmålet ditt. Merk at jeg kvier meg for å synse og prøver å bruke virkeligheten mest mulig, selv om jeg ikke fant tilbake til den kilden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (54 minutter siden):

De er oppegående og klare over at de kan kutte forbruk (og kost) ved å skaffe seg solceller på taket, elbil, smarthus, bedre isolasjon i vegger og nyere standard på sitt hjem, men alt dette koster penger de ikke har.

Nå gjør du tankefeilen å slå alt over en kam ved å trekke fram tiltak som koster mye og så konkluderer med at det ikke finnes tiltak som koster lite eller ingenting.

keramikklampe skrev (56 minutter siden):

De få "mindre" grepene de kan ta som er innefor rekkevidde er for lengst allerede brukt opp (alltid fylle oppvask/vaskemaskin før bruk, skru av lys i rom som ikke brukes, få tak i billig ved, kjøp lav kvalitet mat som er på tilbud, kun gjester får dusje lenge, hovedsaklig kjøpe brukte varer og ikke bytte ut før ting går i stykker). 

Jeg spør etter ditt syn ettersom de få folkene jeg kjenner trolig ikke er dem du kjenner. Kjenner også ett mindre tall med god økonomi, men de har allerede investert i nevnt forbruk spare tiltak. De kan redusere forbruk ved å gå ned på "luksus", men de er både minoritet, og har allerede ett relativt lavt forbruk, så total effekten vil være lav.

Jeg kjenner folk fra lavt nede til høyt oppe i samfunnslagene og mitt inntrykk er at alle er bevisste og har sine sparetiltak som passer deres økonomi. Det er rett og slett feil at kun de rike kan gjøre nevneverdig med energibruken.

Lenke til kommentar

@Simen1 takker for svar.

Merker jeg kanskje ikke har utrykket med helt rett. 

De fleste sparetiltak som blir presentert, har blitt introdusert og implementert for lenge siden. Kjefte på ungene fordi de dusjer for lenge, og tatt risikoen ved å fortelle kona om at det mulig å vaske seg med ett vått håndkle iblant... En kommer til ett punkt hvor det ikke er forsvarlig å redusere inne temperatur ytterligere. Det skjer ellers naturlig pga økonomi.

Maten som spises blir påvirket av økonomi, hvis det er billigere å kjøpe og lage hamburger middag, enn kjøttkake middag, blir det dette. 

Poenget var litt at en ikke alltid har råd til å ta valg som sparer strøm. Spesielt ikke om en allerede er på det økonomiske vippepunktet.

Angående rik og fattig, mente jeg kun at det er lettere for rike å gjøre ytterligere (nye/moderne) tiltak, ikke at det kun er dem som kan gjøre noe. Men effekten vil ikke være så stor ettersom de er minoritet.

Til slutt, merk at min "krets" er liten, så forstår at dette ikke er representabelt. Pluss jeg er litt påvirket at frustrasjonen flere har utredet de siste 12 månedene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (7 minutter siden):

Poenget var litt at en ikke alltid har råd til å ta valg som sparer strøm. Spesielt ikke om en allerede er på det økonomiske vippepunktet.

Jeg skjønner at noen er det, spesielt om man opplever store økonomiske endringer i livet, men man må jo tilpasse seg på et vis sånn at man har en sunn økonomi etter forholdene. Tjener husstanden 300k så kan man ikke leve som om man tjente 600k. Samme med alle andre inntektsklasser. Man kan ikke drive å leve på vippepunktet i lang tid og bare krysse fingrene for at det aldri kommer noen økonomiske humper i veien, for det gjør det. Buffer mot uforutsette utgifter er alfa og omega uansett om man er student, fabrikkabeider eller adm dir. Når jeg leser at folk lever på det økonomiske vippepunktet allerede før uforutsette økonomiske humper kommer og gjør det permanent så vil jeg si at noe er konstant galt. Folk både kan og får hjelp, blant annet gratis økonomisk rådgivning i banker, hos NAV og sikkert flere.

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (3 timer siden):

Det er kanskje mer begravet her, enn den ene turbinen.

"On the other hand, the head of the gas transmission system operator is convinced that there is currently no problem with available gas transit capacities to the EU. Therefore, even after the return of the turbine, Gazprom will continue to "blackmail Europe."

"But I believe that even after the turbine is returned, Gazprom will find a reason to further curb supplies to the EU. Because even without this turbine, Gazprom has the opportunity to significantly increase transit: the route through Poland, 90 million cubic meters per day, is completely unused, while through Ukraine, Gazprom uses only 40% of the reserved and paid capacity, which is another 70 million cubic meters per day," says the post."

https://www.ukrinform.net/rubric-economy/3525927-russian-gas-turbine-return-from-canada-to-gazrpom-very-bad-precedent-gas-tso-of-ukraine.html

Hvor er logikken her da, når man ønsker å sanksjoner all gass fra Russland, og på den annen side mener det bare er å kjøre på så lenge det er ledig kapasitet gjennom Polen og Ukraina, hvor EU må betale transittkostnader i tillegg til griseprisen på spothandel? Nordstream2-blokkaden stopper jo ikke avhengigheten av russisk gass i noen av tilfellene, enten den går gjennom Nordstream1+2 eller gjennom Polen og Ukraina!

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (3 minutter siden):

Hvor er logikken her da, når man ønsker å sanksjoner all gass fra Russland, og på den annen side mener det bare er å kjøre på så lenge det er ledig kapasitet gjennom Polen og Ukraina, hvor EU må betale transittkostnader i tillegg til griseprisen på spothandel? Nordstream2-blokkaden stopper jo ikke avhengigheten av russisk gass i noen av tilfellene?

Greia er nok at Ukraina prøver å få EU til å skjønne at de er i deep shit uansett hva de gjør, så lenge Russland er involvert. Russland sier at de ikke kan levere hvis de ikke får den turbinen, men Ukraina sier at den påstanden er bullshit, for det er minst to andre muligheter som de ikke bruker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (6 timer siden):

Du overser en viktig faktor. Norge er et gjennomelektrifisert land. Vi har en større andel elbiler enn alle andre. Vi bruker ikke gass og bruker stadig mindre olje/drivstoff. En norsk husholdning har 5 ganger strømforbruket til en EU-husholdning, og vi har det mørkere og kaldere gjennom året enn de fleste. Derfor betyr strømprisen langt mer for oss nordmenn enn for alle andre. EU har tradisjonelt benyttet gass til oppvarming og koking til en lavere KW-pris enn vår tidligere "lave" strømpris. Så la ikke jubelen ta overhånd.

Det nytter ikke å bare se på kWh-prisen når det gjelder koking, siden en gasskoketopp er rundt 35% effektiv og en induksjonstopp er ca. 75% effektiv. Dvs. at strømprisen må være mer enn det doble av gassprisen før det blir billigere å koke på gass. 

Til oppvarming er det enda verre. 85% effektivitet i beste fall for en gassfyr og 300-400% for en varmepumpe. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner at noen er det, spesielt om man opplever store økonomiske endringer i livet, men man må jo tilpasse seg på et vis sånn at man har en sunn økonomi etter forholdene. Tjener husstanden 300k så kan man ikke leve som om man tjente 600k. Samme med alle andre inntektsklasser. Man kan ikke drive å leve på vippepunktet i lang tid og bare krysse fingrene for at det aldri kommer noen økonomiske humper i veien, for det gjør det. Buffer mot uforutsette utgifter er alfa og omega uansett om man er student, fabrikkabeider eller adm dir. Når jeg leser at folk lever på det økonomiske vippepunktet allerede før uforutsette økonomiske humper kommer og gjør det permanent så vil jeg si at noe er konstant galt. Folk både kan og får hjelp, blant annet gratis økonomisk rådgivning i banker, hos NAV og sikkert flere.

Det kan jeg være enig i, de jeg kjenner har på en måte levet på en måned om gangen. De klarer seg også en periode uten inntekt (via feriepenger, venner, kredittkort osv), men ett såpass pris hopp på essensielle varer og voldsom inflasjon på såpass kort tid tror jeg ytterst få var forberedt på. Spesielt strøm, generert fra en norsk resurs. Hvem ville trodd at staten, som passer på deg, ville tillate noe slik til å skje? 

Banken er ofte rådgiveren folk flest bruker, men å bruke en selger som rådgiver er jo litt gamble. De fleste som er i problemer har jo brukt nettopp denne rådgiveren.

Det er ikke for å unnskylde folk som har "hygget seg uforsvarlig", men noen (folk flest) har ikke like gode forutsetninger som andre (stats stab).

Blant dem jeg kjenner, føler jeg mer de er uskyldige ofre enn uansvarlige borgere.

Lenke til kommentar
On 7/12/2022 at 7:25 AM, Roger Dyrøy said:

Ja, alt var enklere med Trump, det er det liten tvil om. Med relativt lave energipriser, og en stabil oljepris på rundt 60$ og under 80$. President Trump fulte til og med opp beredskapslageret, og det til en (lav) pris man knapt har sett maken til. Pappfiguren av en president som nå gjør alt han kan for å demontere den vestlige verden er vel bare en slags marionett for WEF. Beredskap har han ikke greie på hvertfall. 

The Biden admin is selling off our emergency oil reserves to China

https://tuckercarlson.com/tucker-the-biden-admin-is-selling-off-our-emergency-oil-reserves-to-china/?utm_medium=email_hf&utm_source=et_367_na&utm_campaign=20220711_icymi-oil-to-china_tuckercarlsoncom_tc&utm_content=watch_cpyrs_113742

Som Trump, er Tucker Carlson også en av Putins amerikanske assets. Alt de spyr ut er konfliktskapende halvsannheter og løgner.

Lenke til kommentar
On 7/11/2022 at 3:59 PM, WiiBoy said:

Hva forutså TD mener du? At det er risiko ved å integrere Russland med Europa?  Det er noe "alle" vet/viste veldig godt.

 

Trump forutså (eller påpekte) det "grønne skiftes" innlysende mangler, blant annet Tysklands løsning 'energiwende'. Det var sannsynligvis ikke Trump som skjønte dette men det at han sa offentlig det rådgiverne påpekte gjorde han like fullt hatet. Vil du ikke si at verden må og skal reddes, er du en dust. Den grønne løgnen er så svær nå at det er uholdbart å påpeke det. De med høyere ingeniørutdanning som ikke er lønnet av 'grønne penger' holder kjeft, eller må uttale seg anonymt (som meg).

Endret av elysium74
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Gazprom erklærer med force majeure at de ikke kan oppfylle sine leveringsforpliktelser ovenfor en betydelig europeisk kunde. Det er ikke bekreftet, men ryktes at det er snakk om NordStream 1.

Uansett om det stemmer med Nord Stream 1 eller det er en annen gasslinje, vil det få konsekvenser for gasslagrene og gassprisene i Europa, samt strømprisene i Europa, inkludert Norge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Gazprom erklærer med force majeure at de ikke kan oppfylle sine leveringsforpliktelser ovenfor en betydelig europeisk kunde. Det er ikke bekreftet, men ryktes at det er snakk om NordStream 1.

er det den tidligere omtalte kompressoren som skulle til Canada for service, som ikke blitt returnert?

ikke at jeg tror de hadde åpnet kranene uansett, men hvis det er teknisk så har de liksom en unnskyldning.

Lenke til kommentar

De har en viss lagringskapasitet, ca tilsvarende noen måneders forbruk, og jeg antar lagrene er godt fylt siden de har strupet eksporten til flere mindre land fra mal eller juni en gang, + nå til storkunden Tyskland et par uker.

Det er også begrensninger i hvor fort de kan sende den lagrede kapasiteten til tyske lagre dersom de åpner gassrørledningen igjen. Nord Stream 1 hadde allerede for lav kapasitet i en normalsituasjon (Det var derfor Nord Stream 2 ble bygget).

Nord Stream 1 og 2 har hver en kapasitet på 55 milliarder kubikkmeter gass i året. Regner vi om gassens energiinnhold* til TWh så utgjør det en kapasitet på 537 TWh/år i hver av rørlinjene, eller 61 GW effekt. Nord Stream 2 ble som kjent aldri åpnet, og nå er også Nord Stream 1 ute av drift på ubestemt tid.

* Hvis det skal omgjøres til strøm så må virkningsgraden i gasskraftverket regnes inn. + eventuelt endring i virkningsgrad til bruksområder som endres fra gassdrevet til strømdrevet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 18.7.2022 den 21.13):

er det den tidligere omtalte kompressoren som skulle til Canada for service, som ikke blitt returnert?

ikke at jeg tror de hadde åpnet kranene uansett, men hvis det er teknisk så har de liksom en unnskyldning.

Turbinen ble sendt fra Canada den 17. og vil være fremme hos russerne den 23. eller 24. dersom det ikke oppstår problemer i "tollen".

Canada ships repaired turbine for Russian pipeline to Germany: report - National | Globalnews.ca

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Russland stenger gassen til Latvia og begrunner det med brudd på en avtale. Avtalen det er snakk om er ikke en avtale, men et avtaleforslag fra Russland, som ikke ble godtatt av Latvia og dermed aldri inngått. Russland har derimot brutt avtalen som begge parter har signert og dermed formelt inngått. I følge den signerte avtalen skal gassen betales i dollar eller euro. Russlands avtaleforslag foreslo å betale i rubler. Med andre ord, bøllelandet tar seg til rette og gjør som de selv vil - "avtaler" med de har null verdi, for det er bare løgn, svindel og ingen vilje til å stå inne for forpliktelsene.

Russland har tidligere stengt 100% av gassleveransene til både Polen og Bulgaria, samt 80% av gassleveransene til Tyskland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...