Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råd vedrørende kjøp av stasjonsvogn/SUV


BMJoh

Anbefalte innlegg

Og halloo!

Har havnet i den situasjonen at det kreves en litt større type bil fremover. Har i den forbindelse kartlagt markedet de siste ukene og har siden da blitt stadig mindre klok🙃

Problematikken ligger muligens i at kriteriene er fleksible og at det dermed foreligger for mange alternativer. Dette kombinert med en generell tanke om økonomisk fornuftighet gjør prosessen mildt sagt utfordrende. 

Som nevnt er ingen av kriteriene skrevet i stein men ønskene er som følger;

Makspris 400.000,  500+ liter(hund/barnevogn),  forutsigbarhet ift. vedlikehold/verksted ol. 

Har selv kommet over ett par alternativer uten å ha for mye innsikt i disse bilene eller bil generelt. 

Skoda Octavia, WW Passat alltrack, Hyundai Tuscon, Peugeot 3008, og til sist Volvo XC70 2016.

Personlig fant vi kanskje Octavia eller XC70 mest interessant. Octavia virker fornuftig på samtlige plan med tanke på nybilgaranti osv. XC70 derimot blir fra 2016 og har som regel gått ett sted mellom 75-130.000km. Slikt sett virker kanskje regnestykket enkelt men er likevel åpen for innspill dersom noen har erfaringer med noen av disse bilene eller andre modeller dere måtte ha i tankene?

Andre eventuelle betenkeligheter kan sies å være vanskeligheter rundt å spå drivstoffpriser/strømpriser fremover. Har derfor heller ikke landet på hvorvidt elbil kan være en mulighet så er også her åpen for andre muligheter.

Setter pris på de som tar seg tid til å svare eller på noen måte kan belyse situasjonen!

På forhånd takk.

 

 

 

 

 

Endret av BMJoh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville absolutt vurdert elbil. Om 400k er maks for ein drivstoffbil så kan du legge på litt meir og ende opp på lik sum etter nokre år i bruk pga. lågare kostnader med å ha bilen. Mange av bilane har bagasjerom i 500-600L-området. Utfordringa er kanskje å finne riktig bil til riktig pris, men om du kan dra den til 450k f.eks. så er det fort moglegheiter der ute. Kan kanskje få ein ny bil om den ikkje er for godt utstyrt, i alle fall nyare årsmodell.

Skoda Kodiaq kan eg nevne sidan eg har ein sånn sjølv. Synest det har vore ein fabelaktig bil i snart 3 1/2 år med massevis av plass. Den er kåra til ein av dei bilane med færrast feil og verkstadbesøk av fleire. Du kan få tak i både bensin og diesel som framleis er innanfor garantitida. Skoda Superb er òg kanskje eit alternativ.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (18 timer siden):

Eg ville absolutt vurdert elbil. Om 400k er maks for ein drivstoffbil så kan du legge på litt meir og ende opp på lik sum etter nokre år i bruk pga. lågare kostnader med å ha bilen. Mange av bilane har bagasjerom i 500-600L-området. Utfordringa er kanskje å finne riktig bil til riktig pris, men om du kan dra den til 450k f.eks. så er det fort moglegheiter der ute. Kan kanskje få ein ny bil om den ikkje er for godt utstyrt, i alle fall nyare årsmodell.

Skoda Kodiaq kan eg nevne sidan eg har ein sånn sjølv. Synest det har vore ein fabelaktig bil i snart 3 1/2 år med massevis av plass. Den er kåra til ein av dei bilane med færrast feil og verkstadbesøk av fleire. Du kan få tak i både bensin og diesel som framleis er innanfor garantitida. Skoda Superb er òg kanskje eit alternativ.

Thank you! Har definitivt vurdert alternativet. Derfra peilet oss inn på alternativer som eksempelvis Ionic 5 eller evt ID4. Lurer dog litt på om vi muligens da må legge til litt ekstra for GTX… Usikker på om bakhjulsdrift fungerer godt nok for midtnorsk vinter?

Lenke til kommentar
ali q skrev (17 timer siden):

Outlander PHEV bør ha mye nybilgaranti igjen hvis du tenker å bruke 400k

Var absolutt innom disse men tror dessverre bagasjeromsplassen kan bli i minste laget 😕 Mener på de ligger rundt 430 elns.

Lenke til kommentar
1 minute ago, BMJoh said:

Thank you! Har definitivt vurdert alternativet. Derfra peilet oss inn på alternativer som eksempelvis Ionic 5 eller evt ID4. Lurer dog litt på om vi muligens da må legge til litt ekstra for GTX… Usikker på om bakhjulsdrift fungerer godt nok for midtnorsk vinter?

Med lavt tyngdepunkt, god vektfordeling og lynrask antispinn/skrens system så er nok de fleste ganske så fornøyd.

Men elbilene heftige moment vil gjøre det litt lettere å få hjulspinn enn andre biler så føles kansje litt nervøs til tider. Varierer veldig fra bil til bil.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (17 timer siden):

Det er litt "fattigmannstankegang" å tenke at du skal legge så og så mye I bilen. Fokuser heller på total cost of ownership. Hva koster det deg å eie bilen i fem år? 

Point taken! Mulig dårlig formulert fra min side men var litt det jeg mente med forutsigbarhet mtp verksted, service ol. Med andre ord villig til å betale mer dersom det betyr generelt mindre utgifter over tid.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, BMJoh said:

Point taken! Mulig dårlig formulert fra min side men var litt det jeg mente med forutsigbarhet mtp verksted, service ol. Med andre ord villig til å betale mer dersom det betyr generelt mindre utgifter over tid.

Da er iallefall elbiler veien å gå. Krever en brøkdel av vedlikeholdet å servicen kontra fossile biler.

På 3 år kosta min elbil meg ca 6-700kr i service (kupefiler og nye viskere). Jeg spanderte på meg noen nye felger for pengene jeg sparte bare på service kontra andre biler :p

men noen elbiler har også kostbar service. Hyundai Ioniq 5 er f.eks dyr.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (17 timer siden):

Om du tenker EL så er det ikke mange biler som gir like mange kilo for pengene som BYD Tang. 

Vurderte den fremfor min S-max, men jeg vil ha tre fullverdige seter på 2. rad, og det er det i praksis ingen elektriske og få fossile biler som har. 

Noterer meg merket og modell! Sjekkes nærmere ut. Takk for tipset!

Endret av BMJoh
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Da er iallefall elbiler veien å gå. Krever en brøkdel av vedlikeholdet å servicen kontra fossile biler.

På 3 år kosta min elbil meg ca 6-700kr i service (kupefiler og nye viskere). Jeg spanderte på meg noen nye felger for pengene jeg sparte bare på service kontra andre biler :p

men noen elbiler har også kostbar service. Hyundai Ioniq 5 er f.eks dyr.

Bemerkningsverdig! Gjør slikt sett saken enklere. Kan legges til at midtnorske strømpriser også hjelper på i tanken om elbil.

Skepsisen stammer fra mistanke om verditap siden utviklingen går såpass kjapt ? Vet uhyre lite om nettopp dette så velger derfor å formulere det som ett spørsmål 😅

Har du eventuelt forslag til andre modeller enn ionic 5? Eller er da alternativet fort ID4?

Takker for raskt svar! 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, BMJoh said:

Point taken! Mulig dårlig formulert fra min side men var litt det jeg mente med forutsigbarhet mtp verksted, service ol. Med andre ord villig til å betale mer dersom det betyr generelt mindre utgifter over tid.

Ser du skriver det. Gardina gikk nok ned hos meg når jeg så Volvoen på lista...

Ender nok opp med samme bil som alle andre familiefolk du også. Bare å stille seg i kø på ID4/Enyaq. Tror ikke du får noe billigere bilhold i den klassen. Populær som ny medfører nok også akseptabelt verditap. 

Edit: Angående verditap så holder elbiler som fungerer som nr. 1 bil seg svært godt i verdi.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Ser du skriver det. Gardina gikk nok ned hos meg når jeg så Volvoen på lista...

Ender nok opp med samme bil som alle andre familiefolk du også. Bare å stille seg i kø på ID4/Enyaq. Tror ikke du får noe billigere bilhold i den klassen. Populær som ny medfører nok også akseptabelt verditap. 

Edit: Angående verditap så holder elbiler som fungerer som nr. 1 bil seg svært godt i verdi.

Haha, forståelse for den ! Hadde bare hørt alt fra at Volvo var særs driftssikkert til at en aldri burde kjøpe en som har gått 125! Registrerer at det finnes diverse ID4/Enyaq til 450-500 på bruktmarkedet? Heller i den retningen basert på råd fra denne tråden. 

Lenke til kommentar

Merk at jeg er inhabil siden jeg kjøpte denne selv, så ha det i bakhodet og ikke sluk hva jeg sier rått.

Hva med Ford Mach E? Min konklusjon er at den ikke er best på noe, men derimot heller ikke direkte dårlig på noe og derfor en veldig bra allround bil. Relativt god rekkevidde, stort batteri med stor buffer slik at du ikke trenger frykte degrasjon av batteri, god plass innvendig, fint interiør som er en miks av nytt og gammelt, grei bagasjeromsplass, greit nok hengefeste (1000kg), grei nok ladehastighet, og godt lydisolert (men ikke like bra som en Mercedes da så klart). Bonus at du får den levert kjapt også. Kan bli nokså dyr om du kjøper full pakke (rundt 600k men starter under 500k), men kost over tid er der hvor man utjevner pris sammenliknet med fossile alternativer.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
BMJoh skrev (2 timer siden):

Var absolutt innom disse men tror dessverre bagasjeromsplassen kan bli i minste laget 😕 Mener på de ligger rundt 430 elns.

Outlander uten batteri er vel nærmere 761 liter, og PHEV er 463 liter, men selv med batteri så har du fordelen av at setene kan foldes helt ned (altså at sittesetet vippes opp og frem ned foran seteraden, før du tar ned bakseteryggen som da blir helt flat og ikke svakt vinklet som på mange andre SUV'er) og da har du enormt med plass iallefall.

Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (9 timer siden):

ville heller vært redd for verditap med å kjøpe en fossilbil, kan ikke begripe hvordan folk kan finne på å kjøpe slikt i disse dager. Med mindre du ofte skal trekke en hestevogn e.l.

Tenker absolutt det samme. Bare se hvordan bruktprisene på elbiler holder seg på finn.no. Hvor stort er bruktmarkedet for ICE-biler om 5 år?

Lenke til kommentar

Hva med kjørelengde til TS? Litt å ta i betrakning.

Maxus Euniq 6 har jo gedigent bagasjerom og noenlunde grei rekkevidde. Men der igjen er det en Kina bil, som kan være fy-fy for noen.

Bor en i tørre og varme strøk (Som om det finnes i Norge) behøves gjerne ikke firehjulstrekk, noe som senker prisen en god del på enkelte modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...