Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjørt et stykke uten olje


Anbefalte innlegg

Jeg er helt blank på alt som har med bil å gjøre, så mulig jeg spør veldig dumt..

Men jeg mistenker at jeg kan ha kjørt ganske langt med tom oljetank på bilen. Var på kjøretur, så kom det en slags "brummelyd". Ingen varsellamper lyste. Da jeg hadde kjørt et stykke sjekket jeg oljetanken, bare i tilfelle, og den var helt tom! Jeg fikk fyllt på olje, men brummelyden er der fortsatt og bilen er seigere å få opp i fart. Har kjørt en del med bilen i etterkant, og den går fortsatt som vanlig (bortsett fra lyden og farten). Kan motoren fortsatt være så skader at den snart streiker? Eller går det helst bra når den fortsatt går? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Carnonothing skrev (49 minutter siden):

Jeg er helt blank på alt som har med bil å gjøre, så mulig jeg spør veldig dumt..

Men jeg mistenker at jeg kan ha kjørt ganske langt med tom oljetank på bilen. Var på kjøretur, så kom det en slags "brummelyd". Ingen varsellamper lyste. Da jeg hadde kjørt et stykke sjekket jeg oljetanken, bare i tilfelle, og den var helt tom! Jeg fikk fyllt på olje, men brummelyden er der fortsatt og bilen er seigere å få opp i fart. Har kjørt en del med bilen i etterkant, og den går fortsatt som vanlig (bortsett fra lyden og farten). Kan motoren fortsatt være så skader at den snart streiker? Eller går det helst bra når den fortsatt går? 

Så lenge du ikke har mistet oljetrykket kan det ha gått fint. Hvor mye fyllte du på? Vanligvis er det en liter fra max til min på peilepinne. Fyllte du 3-4 liter har den ikke hatt noe olje men mister du trykket skal det lyse rødt. Bilmotorer har den fantastiske egenskapen at de ikke stopper når man mister oljetrykket. Svært enkelt for bilfabrikanter å gjøre dette. Alle store motorer i skip og kraftanlegg har dette. Mister du oljetrykket vil motoren bli ødelagt i løpet av sekunder. Avhengig av belastning

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette tabbet jeg meg nylig ut på. Jeg hadde samme symptomer i min som du beskriver her, eneste forskjellen var at jeg hadde oljetrykkproblemer jeg ikke tok raskt nok tak i. Det resultere i rådebank i motoren som nå har gjort at den må kondemneres.

 

Ikke gjør samme feil som meg, ta den til verksted. Den skal ikke miste olje så fort og ulydene burde sjekkes asap.

Lenke til kommentar
kremt skrev (26 minutter siden):

Car throttle kjørte en C-klasse på bane uten olje. Den varte ca 15 minutter. Motorer tåler mer enn man tror, men uopprettelig skade er også fort gjort.

Tror ikke jeg ville ha sagt 15min som noe normal. I gamle dager kunne de gå ganske lenge. Kommer litt ann på lagerklaringer og hvor mye olje som er i veivaksel når man mister trykket. Har også sett det motsatte der en motor mistet oljetrykk og stoppet med havari på turbolader lager etter sekunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange biler gir ikke varsel før det er for sent. Altså når oljetrykket forsvinner. En del, men ikke alle nyere biler har også nivåvarsling.

Sjekk om oljelampa faktisk fungerer. Du skal ha en rød oljelampe i dashen når tenninga er på men motoren er av. Når du starter skal denne slukke. Hvis den fungerer og du ikke fikk denne lampa da du kjørte så skal ikke motoren ha tatt skade. Jeg vil heller tro at oljenivået er et separat problem og hovedproblemet kan være f.eks. eksoslekkasje eller turbohavari.

Hva slags bil? (Merke/modell/motor)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva menes med helt tomt for olje. Var der nesten ikke olje igjen slik at en måtte fylle på den mengden olje motoren skal ha ved oljebytte?

Har man kjørt mye uten å sjekke olje slik at det til slutt er "tomt", så er trolig motoren ødelagt. Men det kan også være at ulydene kommer fra noe annet som er defekt som ikke nødvendigvis har så mye med mangel av olje å gjøre.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 timer siden):

Bilmotorer har den fantastiske egenskapen at de ikke stopper når man mister oljetrykket. Svært enkelt for bilfabrikanter å gjøre dette.

Så når du ligger i 160 på autobahn og motoren slår seg av. DU er i praktis uten bremser og styring. DA er bilfabrikanter flinke..

Moderne biler går i nødmodus om noe hender for nettopp å beskytte bilen og opprettholde sikkerheten. 

Endret av Ribo
Lenke til kommentar

Jeg henger meg opp i dette med at du sjekket tanken og at den var tom.. Det er vel ikke noen egen tank for olje, den skal helles i motoren. Var det lite eller ingen olje på peilepinnen derimot og det ikke lyste i oljelampa, så kan det ha gått bra. Peilepinnen går ikke ned til bunnen i motoren. Brommingen er det også vanskelig å si så mye om. Hull i eksosanlegg? Ta den med på verksted for sjekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...