Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Antall måltider og overvekt


Gjest 21940...9c9

Anbefalte innlegg

Wisd0m skrev (2 timer siden):

Kalorier inn mot kalorier ut som alle andre sier. De som påstår noe annet har funnet opp en energigenerator som lager mer energi enn tilført og bør ta patent ASAP.

Personlig så holder jeg meg til 3-4 måltider. Da kan man spise seg brukbart mett.

Det er faktisk ikke så enkelt, eller jo det er det, men samtidig ikke.

Kroppen vil reagere annerledes på forskjellig mat. Hvis du feks spiser mat som øker hormonet insulin ofte, vil det hindre fettforbrenning og stimulere til fettlagring. Ja du vil kunne gå ned i vekt hvis du spiser få nok kalorier, men de aller færreste vil klare å holde ett slikt kosthold og kaloriunderskudd særlig lenge. Kroppen vil reagere med å bli kjempesulten, energinivået vil gå ned og du vil sannsynligvis ubevisst bevege deg mindre og dermed redusere energibehovet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (1 time siden):

Huff. Enda mer helseangst fra en anonym gjesteskribent.

Ikke merkelig at unge og gamle får skjør fysisk og mental helse av å overfokusere på et marked hvor agendaen er å selge enda mer grublerier, dårlig samvittighet, helsekost, helsetjenester, kjerringråd og overfladiske glansbilder….

Hvis alle spiste litt av alt, brukte tiden på noe hyggelig og meningsfylt, holdt seg i bevegelse uten å overdrive, ville denne nedbrytende industrien bli tvunget til å finne på noe annet. Folkehelsen ville derimot fått et skikkelig oppsving…..

Hvorfor blir ikke denne kyniske bransjen stoppet av loven om villedende markedsføring ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, magb said:

Det er faktisk ikke så enkelt, eller jo det er det, men samtidig ikke.

Kroppen vil reagere annerledes på forskjellig mat. Hvis du feks spiser mat som øker hormonet insulin ofte, vil det hindre fettforbrenning og stimulere til fettlagring. Ja du vil kunne gå ned i vekt hvis du spiser få nok kalorier, men de aller færreste vil klare å holde ett slikt kosthold og kaloriunderskudd særlig lenge. Kroppen vil reagere med å bli kjempesulten, energinivået vil gå ned og du vil sannsynligvis ubevisst bevege deg mindre og dermed redusere energibehovet.

2. Avsnitt vil man lære bare man forsøker å redusere kaloriinntaket...

Lenke til kommentar
On 7/3/2022 at 7:34 AM, Powertrainer said:

Underskuddet må være stort nok til at man forbrenner fett men ikke så stort at man forbrenner en betydningsfull andel muskelmasse.

Kroppen har INGEN mekanisme for å forbrenne muskler DIREKTE.
Det den derimot har, er at den kan finne på å forbrenne de løsrevne aminosyrene. For at den skal kunne forbrenne disse, må de bli liggende i blodet uten at noe annet tar dem opp.

Inaktivitet leder til at musklene degraderer. Aktivitet leder til at musklene blir revet opp.
Når musklene degraderer prøver kroppen å resirkulere proteinet som river seg løs i form av aminosyrer, men den har en grense på hva den kan ha i omløp.
Ved en vektnedgang vil kroppen forsøke å brenne aminosyrene som overstiger omløpsgraden, kombinert med at lav aktivitet gjør at muskelmassen ikke blir forsøkt gjenbygd. 
Og kroppen foretrekker å brenne glukose og fett, fordi muskeltap ved vedvarende mangel på bytte ved utholdenhetsjakt strider imot naturlig seleksjon.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Huff. Enda mer helseangst fra en anonym gjesteskribent.

Ikke merkelig at unge og gamle får skjør fysisk og mental helse av å overfokusere på et marked hvor agendaen er å selge enda mer grublerier, dårlig samvittighet, helsekost, helsetjenester, kjerringråd og overfladiske glansbilder….

Hvis alle spiste litt av alt, brukte tiden på noe hyggelig og meningsfylt, holdt seg i bevegelse uten å overdrive, ville denne nedbrytende industrien bli tvunget til å finne på noe annet. Folkehelsen ville derimot fått et skikkelig oppsving…..

Helseangst er milliardbutikk. Enda farligere er det kombinert med kvakksalveri og kosttilskuddsmani. 

Nå skal man  være mest mulig passiv. Der ikke engang lov å gå i sentrumsgatene. Man skal helst bruke de elektriske sparkesyklene over alt.... 23 minutter (2 km?) er i dag en ekspedisjon. Pass på! Så du ikke får gnagsår. 😜 

image.png.d80c3b219442e6535580229b969a31cf.png

 

Livsstilskadene kan alltids repareres med en pille eller fem. Helst på resept så man er sikker på det virker. 
Best å holde seg inne også..... sola gjør at man får rynker tidligere. Hudkreft spøker man heller ikke med. 

Og for all del... ikke kall feite folk for feite. Det er mobbing. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres enkelt ut når man leser det dere skriver, men synes det er forferdelig vanskelig i praksis.

Hvordan finner man ut hvor mye kroppen forbrenner?

Er stuck mellom 110-112 uansett hva jeg spiser. Har i flere uker ligget på ca 1600 kcal om dagen, utenom de 2 siste ukene hvor det har blitt mye pizza og potetgull, ca 2500 om dagen, merker ingen forskjell på vekta. 

Har tidligere vært stuck på rundt 120kg når jeg ikke trente. Nå prøver jeg 30 min sykling hver dag.

Lurer på om 1600 blir for lite og kroppen går i sparemodus eller noe? 

Har byttet mellom å spise 3 ganger om dagen vs 5, synes det er best med 3 ganger jeg, lettere å kontrollere mengden da. 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Curuion said:

Høres enkelt ut når man leser det dere skriver, men synes det er forferdelig vanskelig i praksis.

Hvordan finner man ut hvor mye kroppen forbrenner?

Er stuck mellom 110-112 uansett hva jeg spiser. Har i flere uker ligget på ca 1600 kcal om dagen, utenom de 2 siste ukene hvor det har blitt mye pizza og potetgull, ca 2500 om dagen, merker ingen forskjell på vekta. 

Har tidligere vært stuck på rundt 120kg når jeg ikke trente. Nå prøver jeg 30 min sykling hver dag.

Lurer på om 1600 blir for lite og kroppen går i sparemodus eller noe? 

Har byttet mellom å spise 3 ganger om dagen vs 5, synes det er best med 3 ganger jeg, lettere å kontrollere mengden da. 

Vei deg kun om morgenen og gjør det det i 4 uker så skal du se at det er litt endring. Da er ikke nødvendig noe særlig mer enn 2-3 kg. Dette tar tid. Den som har bygd seg opp store fettreserver har virkelig noe å jobbe med. 1 kg fett er 7000 kcal.

Lenke til kommentar
Curuion skrev (57 minutter siden):

Høres enkelt ut når man leser det dere skriver, men synes det er forferdelig vanskelig i praksis.

Hvordan finner man ut hvor mye kroppen forbrenner?

Er stuck mellom 110-112 uansett hva jeg spiser. Har i flere uker ligget på ca 1600 kcal om dagen, utenom de 2 siste ukene hvor det har blitt mye pizza og potetgull, ca 2500 om dagen, merker ingen forskjell på vekta. 

Har tidligere vært stuck på rundt 120kg når jeg ikke trente. Nå prøver jeg 30 min sykling hver dag.

Lurer på om 1600 blir for lite og kroppen går i sparemodus eller noe? 

Har byttet mellom å spise 3 ganger om dagen vs 5, synes det er best med 3 ganger jeg, lettere å kontrollere mengden da. 

Mitt tips er å droppe alt av raske karbohydrater, dvs sukker, Hvetemel, potetgull og prosessert mat. Vær litt forsiktig med ris og poteter. 

Ha mer fokus på å spise sundt og økt bevegelse. 

Du må spise ting du selv liker, og klarer å spise over lengre perioder. Hjelper lite å spise salat i to uker, hate det, og spise potetgull de to neste.

Tips til mat:  nøtter, veldig grove kornprodukter med pålegg uten karbohydrater, litt frukt, bær, grønnsaker, kjøtt og fisk. 

Endret av magb
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (På 8.7.2022 den 12.19):

Kroppen har INGEN mekanisme for å forbrenne muskler DIREKTE.
Det den derimot har, er at den kan finne på å forbrenne de løsrevne aminosyrene. For at den skal kunne forbrenne disse, må de bli liggende i blodet uten at noe annet tar dem opp.

Inaktivitet leder til at musklene degraderer. Aktivitet leder til at musklene blir revet opp.
Når musklene degraderer prøver kroppen å resirkulere proteinet som river seg løs i form av aminosyrer, men den har en grense på hva den kan ha i omløp.
Ved en vektnedgang vil kroppen forsøke å brenne aminosyrene som overstiger omløpsgraden, kombinert med at lav aktivitet gjør at muskelmassen ikke blir forsøkt gjenbygd. 
Og kroppen foretrekker å brenne glukose og fett, fordi muskeltap ved vedvarende mangel på bytte ved utholdenhetsjakt strider imot naturlig seleksjon.

Har ikke påstått noen direkte mekanisme men var kanskje lite spesifikk i min kommentar. Er derimot en kjennsgjerning at muskelsvinn er en problemstilling når kaloriunderskuddet blir for stort og glykogenlagrene ikke blir fyllt tilstrekkelig med glukose. Denne effekten forsterkes på ketogene dietter der energi fra fett og protein blir omgjort til ketoner, noe som er en annenrangs energikilde for hjerne og muskler som egentlig foretrekker energi fra velfylte glykogenlagre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kjempeviktig med struktur når man skal gå ned i vekt. Å spise hyppig og til faste tider hjelper veldig mye på forbrenningen slik at den ikke stopper opp (og blodsukkeret faller) Altså det motsatte av de som tror man kan slanke seg av å spise mindre/mindre hyppig. Å holde magen i gang betyr at den hele tiden har noe å jobbe med og da forbrennes også flere kalorier. Altså, spis mer og man går mer ned i vekt. Det er ganske mye arbeid å drive på med "slanking" men det er nå en gang det som er prisen for en slankere kropp. Det hjelper lite å følge dette rådet om du ikke hovedsaklig spiser magert og har et nøkternt kaloriinntak. Færre måltider pr. dag betyr som regel også større måltider og øker risikoen for overvekt for de av oss som sliter med vekta. Andre som er "født slanke" trenger naturligvis ikke følge dette rådet slavisk. Når man er i en slankeprosess må man nødvendigvis krympe magesekken slik at den får mindre kapasitet, altså venne seg til å spise mindre enn før. Da må man gå en liten periode og kjenne på en sultfølelse, men hva denne følelsen egentlig er, er at magesekken krymper og videre vil de andre organer/tarmer etc. også sakte redusere sin størrelse og magen blir derfor mindre/slankere. Det sies at det første fettet som forsvinner er fettet i leveren og så videre annet fett rundt magen. Det er enklere å slanke vekk fett på utsiden av bukhinnen enn på innsiden hvis du skjønner hva jeg mener. En god kroppsholdning er også viktig å tenke på. Og for guds skyld, du må følge slavisk en god døgnrytme, ikke være våken om natten/rangle etc. Jeg har funnet ut at ved lavt blodsukker har man en større trang til raskt å få opp blodsukkeret ved å hive i seg noe snacks (fatte dårlige valg/spise usunt) Spiser du regelmessig og smarte matvarer har du et jevnt blodsukker og heller ingen trang til å få opp blodsukkeret.    

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Første halvdel av innlegget over er ren utdatert broscience. Du forbrenner ikke mer av å spise ofte og "holde magen i gang". Det er heller ikke noe problem at blodsukkeret faller til ett normalt nivå, dette regulerer kroppen helt fint selv. Det er ingen helsemessige fordeler ved å holde blodsukkeret oppe, snarere er det en vei til insulinresistens, overvekt og diverse sykdommer. 

Ellers bra tips med døgnrytmen, det er meget viktig å få nok og god søvn. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
magb skrev (6 timer siden):

Første halvdel av innlegget over er ren utdatert broscience. Du forbrenner ikke mer av å spise ofte og "holde magen i gang". Det er heller ikke noe problem at blodsukkeret faller til ett normalt nivå, dette regulerer kroppen helt fint selv. Det er ingen helsemessige fordeler ved å holde blodsukkeret oppe, snarere er det en vei til insulinresistens, overvekt og diverse sykdommer. 

Ellers bra tips med døgnrytmen, det er meget viktig å få nok og god søvn. 

Gode tips. Men man kan vel rangle en gang i blant uten at vi tar skade av det.  

Endret av Bruno Banzai
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (16 timer siden):

Å spise hyppig og til faste tider hjelper veldig mye på forbrenningen slik at den ikke stopper opp (og blodsukkeret faller) Altså det motsatte av de som tror man kan slanke seg av å spise mindre/mindre hyppig. Å holde magen i gang betyr at den hele tiden har noe å jobbe med og da forbrennes også flere kalorier.

Har du noen kilder på dette? 

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (3 timer siden):

Så du kommer med annenrangs oppgulp bare fordi du har noen formeninger?
Javel.

Det som er en kjensgjerning er at inaktivitet leder til muskeltap.
Og kalorieunderskudd leder ofte til inaktivitet.

Så det var derfor de ble noen muskelbunter når de bygde jernbanen under krigen😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, magb said:

Første halvdel av innlegget over er ren utdatert broscience. Du forbrenner ikke mer av å spise ofte og "holde magen i gang". Det er heller ikke noe problem at blodsukkeret faller til ett normalt nivå, dette regulerer kroppen helt fint selv. Det er ingen helsemessige fordeler ved å holde blodsukkeret oppe, snarere er det en vei til insulinresistens, overvekt og diverse sykdommer. 

Ellers bra tips med døgnrytmen, det er meget viktig å få nok og god søvn. 

Her virker det som du vrir og vender på det jeg skriver mest for moro skyld. Man snakker aldri om at blodsukkeret faller til et normalt nivå. Om blodsukkeret faller, faller det alltid under normalnivå. Det er slett ikke alle kropper som klarer å regulere dette selv, men det virker som det "bare er sånn det er" utifra det du skriver. Du kaller det "oppe" men hva er egentlig det? Jeg snakker om et jevnt blodsukkernivå, hverken lavt eller høyt. Man får ikke høyt blodsukker av å spise normalt, men om man spiser regelmessig, får man et jevnere blodsukker. Kommer man i en ond sirkel der man blir avhengig av raske karbohydrater blir det en overproduksjon av insulin som igjen fører til en økt fettlagring som igjen fører til en lavere forbrenning.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Sjørøver said:

Har du noen kilder på dette? 

Vel akkurat dette med at magen forbruker energi for å fordøye maten vi spiser er et kjent fenomen, men joda det finnes nok av dokumentasjon på dette. Du trodde vel ikke dette bare var noe jeg fant på i farta eller? Det er selvfølgelig viktig å forstå hvordan kroppen fungerer for å kunne utnytte dette til sin egen fordel. Det var en gang i tiden jeg også trodde at å stoppe å spise var ensbetydende med å slanke seg, men faktum er at det da er muskelmassen som forsvinner først og dette er slett ikke ideelt.

https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/slik-oker-du-forbrenningen/#:~:text=om dagen.,energiforbruket til 2000-2250 kcal.

Se melkeprodukter langt nede..

https://fedon.no/temaartikler/slik-oker-du-din-forbrenning-uten-a-slass/

Men uansett så håper jeg du forstår at for å fordøye maten vi spiser så trenger magen å jobbe med maten, altså den forbrenner kalorier eller energi eller hva du nå enn vil kalle det.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (6 timer siden):

Men uansett så håper jeg du forstår at for å fordøye maten vi spiser så trenger magen å jobbe med maten, altså den forbrenner kalorier eller energi eller hva du nå enn vil kalle det.

Men den forbrenner ikke mer ved å spise ofte slik du påstår. Hvis du spiser nøyaktig det samme, vil prosessen kreve like mye energi om du spiser maten over 1 eller 5 måltider.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...