Gå til innhold

Garanti på GPUer?


Anbefalte innlegg

Hva slags garanti er det på disse produktene? 1 år? 2 år?

Har prøvd å sjekke infoen på prisjakt men finner ikke noe om garanti.

Har et Asus TUF 3060 Ti V2 som av og til produserer noen grove feil/artifacts, ved bruk av duplisering av skjermen til et annet display. Det er ikke noe som hindrer min bruk av det særlig, men tenker på at jeg kanskje ikke kan selge det videre når den tid kommer.

Det ble kjøpt i november i fjor. Har ikke lyst til å sende det inn nå fordi da har jeg ikke noen GPU å bruke i de uker/måneder den saken tar.

Lurer på om jeg kan vente til RTX 40xx kortene kommer, kjøpe et av dem, og så få sendt inn dette 3060 Ti og deretter selge det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FranZe skrev (6 minutter siden):

Så hvis jeg har kjøpt gpu med 36 måneders garanti så har jeg bare 24 måneders garanti på den?

Burde formulert meg bedre, minimum 2 års garanti etter norsk lov. Hvis produsent lover 36mnd, så gjelder selvfølgelig det

Lenke til kommentar
activex skrev (16 minutter siden):

Nei, i Norge er det 2 år, uansett hva produsent måtte mene

Øh. Nei. 

Garantien er 100% opp til produsenten å sette. Normalt er den alt fra 1 til 2 år, men kan også være livslang. 

Garantien stilles av produsenten, ikke utsalgsstedet.

På siden av garantien har vi i Norge reklamasjonsrett. Denne stilles i utgangspunktet av utsalgssted, men avtaler kan være slik at du henvises til produsent eller distributør for reklamasjon. Reklamasjonsretten er fem år uavhengig av garanti på varer som er ment å vare lenger enn to år, med mindre noe annet er spesifisert for det aktuelle produktet, eller det er et produkt med forventet vesentlig lavere holdbarhet.

Minimum reklamasjonstid er to år. Men unntak kan forekomme. 

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BlackBabyJesus skrev (10 minutter siden):

Reklamasjonsrett i Norge er alltid 5 år for produkter som kan forventes å vare lenger enn 2 år? Og hvis de ikke kan forventes å vare, så er reklamasjonsretten kun 2 år? Og GPUer har 5 år?

Har jeg forstått det rett?

GPUer og annen lignende elektronikk har 5 år ja, som vel er det viktigste i denne konteksten :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Du kan ikke vente med å sende inn til det passer deg. Det er krav om at du skal varsle om defekten snarest råd.

Kan du definere hva du mener med duplisering av skjermen?

Hvorfor er det et krav? Hvor kan jeg lese om dette kravet?

 

Veldig upraktisk når man ikke har en backup-gpu å bruke i mellomtiden.

Endret av BlackBabyJesus
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (8 timer siden):

Øh. Nei. 

Garantien er 100% opp til produsenten å sette. Normalt er den alt fra 1 til 2 år, men kan også være livslang. 

Garantien stilles av produsenten, ikke utsalgsstedet.

På siden av garantien har vi i Norge reklamasjonsrett. Denne stilles i utgangspunktet av utsalgssted, men avtaler kan være slik at du henvises til produsent eller distributør for reklamasjon. Reklamasjonsretten er fem år uavhengig av garanti på varer som er ment å vare lenger enn to år, med mindre noe annet er spesifisert for det aktuelle produktet, eller det er et produkt med forventet vesentlig lavere holdbarhet.

Minimum reklamasjonstid er to år. Men unntak kan forekomme. 

 

Du har helt rett, jeg som blikset med reklamasjon 2/5år

Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Fristen til å klage er innen to måneder fra du oppdaget feilen. Det står i kjøpsloven.

Ingen ekspert på kjøpsloven men jeg tar deg på ordet. Men en kan jo stille spørsmål rundt hvilken betydning det har for det er jo ingen måte selger kan bevise at kjøper har vist om feilen i mer enn 2 måneder uansett.

Lenke til kommentar

Ordlyden er at private skal klage innen rimelig tid og har minst to måneder på seg. Det er fra man oppdager eller burde ha oppdaget feilen. Man har lengre tid på seg ved sykdom og annet. Profesjonelle har et tidsrom på kun dager til å klage dersom det foreligger mangler.

Quote

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Det står ikke noe om hvorfor.

Klage må skje innen reklamasjonsfristen (2 og 5 år) og innen rimelig tid etter at skade ble oppdaget eller burde ha blitt det (ca 2 måneder).



 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 7/3/2022 at 12:38 PM, Serpentbane said:

Garantien er 100% opp til produsenten å sette.

Ikke helt. Loven krever at en garanti må være bedre for kjøper enn de lovgitte rettighetene han/hun allerede har. En garanti som bare gir deg det loven allerede sier du har, eller mindre, er med andre ord ikke lovlig.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (14 timer siden):

Ikke helt. Loven krever at en garanti må være bedre for kjøper enn de lovgitte rettighetene han/hun allerede har. En garanti som bare gir deg det loven allerede sier du har, eller mindre, er med andre ord ikke lovlig.

Mulig jeg formulerte meg uklart. Jeg tar også utgangspunkt i utenlandske firma her ut fra produktene TS nevner.

Poenget er at garantien er uavhengig av reklamasjonsretten, og garantien fastsettes av produsenten uavhengig av reklamsjonsretten. 

Denne garantien følger produktet, også i Norge, også om garantien gir dårligere vilkår enn reklamasjonsretten tilsier, men det er ikke lov å reklamere/annonsere med en garanti som kan gi inntrykk av at du har dårligere vilkår enn du egentlig har etter loven. 

Dette er tydelig ved at du kan kjøpe et produkt i Norge og benytte deg av garantien rett mot produsenten fremfor å kjøre en reklamasjon mot utsalgssted. Og, ofte kan du oppleve at du henvises til produsenten for å kjøre garantisak om du forsøker å reklamere mot selger innenfor garantitiden. 

Produsenten kan også velge å gi langt bedre vilkår enn du har av reklamasjonsretten, i disse tilfellene er det naturligvis lov å reklamete/annonsere med dette. 

I noen tilfeller for utvalgte produkter finnes det naturligvis bestemte regler, eksempelvis har alle bilforhandlere i Norge en nybilgaranti på minst 5 år eller 100000km.

Det er i utgangspunktet selger som er ansvarlig for å følge reklamasjon, ikke produsent. Her vil avtale mellom selger og produsent tilpasset Norge være avgjørende, hvis ikke vil selger måtte ta kostnaden. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Aetius skrev (På 25.7.2022 den 22.24):

Ikke helt. Loven krever at en garanti må være bedre for kjøper enn de lovgitte rettighetene han/hun allerede har. En garanti som bare gir deg det loven allerede sier du har, eller mindre, er med andre ord ikke lovlig.

Ja, men det er bare om det er satt en Garanti i utgangspunktet, er det ikke oppgitt noen garanti på ett produkt så er det heller ikke påkrevd at det skal settes noen garanti.

Dvs med andre ord at har ett produkt en garanti så skal den være bedre enn kjøpsloven/reklamasjons rettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...