Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

Hårek skrev (1 time siden):

Usikker. Min bereder slår seg på et par minutter av gangen, ca hver time hele døgnet. Bare for å ta inn varmetapet.
Det er en ~25 år gammel bereder, kanskje anderledes isolert enn dagens.

Men VVB er ny fra desember i fjor. Den er stilt inn på 60 grader. Synes det fortsatt er litt rart med en høy søyle kl. 0500, når ingen bruker strøm. Det er ikke hver dag.

Jeg får laste ned Elvia-appen å begynne og følge med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (1 time siden):

Finner bare manual.

Men det står spesifikt at ved permanent installasjon så bør man ha termostat i tillegg. Bl.a. derfor tolker jeg det som det er en form for PTC-element.

Takk for god hjelp fra deg og andre!

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Subara said:

Men VVB er ny fra desember i fjor. Den er stilt inn på 60 grader.

Vet ikke så mye om nye beredere, men det kunne være en automatisk anti-legionella-funksjon. Når du skriver den er innstilt på 60°  så kan jeg tenke meg at det er normaltemperaturen, men at den i ny og ne går opp i over 70. Kanskje det er det du ser.

Min fra 1997 holder over 70 - i alle fall måler jeg det ved et vv-uttak som er nærmest vv-berederen i kjelleren under, men jeg 'pulsmodulerer' den med hjemmeautomatiseringen.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (14 minutter siden):

Min fra 1997 holder over 70 - i alle fall måler jeg det ved et vv-uttak som er nærmest vv-berederen i kjelleren under, men jeg 'pulsmodulerer' den med hjemmeautomatiseringen.

Det gjør jeg også, med en stikkontakt-timer 😛

Kan legge til at jeg har redusert strømmengden så forbruket er på bare 700W og brederen er på 100L og 85 grader.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Vet ikke så mye om nye beredere, men det kunne være en automatisk anti-legionella-funksjon. Når du skriver den er innstilt på 60°  så kan jeg tenke meg at det er normaltemperaturen, men at den i ny og ne går opp i over 70. Kanskje det er det du ser.

Min fra 1997 holder over 70 - i alle fall måler jeg det ved et vv-uttak som er nærmest vv-berederen i kjelleren under.

Rørleggeren sa han stilte den inn på 60 grader, sikkert blandebatteriet, som tilsvarer 1/4 omdreining. 1. bilde.

Termostaten er stillbar fra 60-90 grader. Termostaten bør ikke stilles lavere enn 65 grader for å unngå bakterievekst - står det i manualen. Jeg tror termostaten står på 75 grader? 2. bilde.

Fra manualen: vanntemperaturen i produktet er 75 grader ved tømming.

Spoiler

IMG_7744.thumb.jpeg.9ebae3e62d2cf0231074bab4119a89a0.jpegIMG_7742.thumb.jpeg.2d4b65aac0da562bd1b574d9fcd7de51.jpeg

Stikkontakt-timer går vel ikke an på en VVB som er fast tilkoblet.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Hårek said:

Bildet viser en vanlig 'dum' termostat. Har vanskelig for å tro at den skal ha noen form for automatisk funksjon, det ville kreve elektronikk.

Det er nok en vanlig blandetermostat ja. Den sørger for at det veldig varme (legionella-sikre) vann i berederen blandes ned til en lavere temperatur med en gang det forlater berederen. Er vel standard i dag for å hindre skålding. Vet ikke om min har det - i så fall er det innstilt på veldig høy temperatur.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (På 3.7.2022 den 1.31):

Dette visar berre at du ikkje har peiling.
Er ingen profitt på nettdrift. Om du meiner dei får for mykje betalt så får du klage til RME.
Det er dei som set rammene for inntekt basert på energilova.

Din kommentar viser at du ikke har peiling, du er kanskje en del av nettmafiaen? Internkostnader settes kunstig høye, lederlønninger øker, det utføres arbeid som ikke er nødvendig men som lønner seg. Det er mange måter å tappe dette for mye penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskusjonene deres er milevis unna hva vanlige forbrukere vil eller bør forholde seg til. Dersom det er ønskelig at varmtvannstanker skal fungere forskjellig fra hvordan de er konstruert, burde man sentralt endre på kravene til varmtvannstankene. Det er ikke fornuftig at folk flest begynner tukle med oppvarmingen av vannet med utstyr den ikke er laget for å jobbe sammen med, med endringer i oppvarmingsmønsteret forskjellig fra den er laget for, med endringer i belastningen annerledes enn den er konstruert for, med risiko for nedkjølinger annerledes enn de man av helsefaglige begrunnelser har programmert inn. 

Det er ikke bare hobbyelektronikk, men faktisk også hobbyhelsevern. 

Jeg sier ikke at dere ikke burde gjøre det dere gjør. Dette er dere gode på. Men jeg sier at folk flest bør ikke gjøre det, siden de ikke vet omfanget av parametre en varmtvannstank er spesifisert og bygget for å operere innenfor. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Subara said:

Er dette en smartswitch?

En VVB varmer vann til full tank hver dag uavhengig av hvor mye varmtvann man bruker?

Det er en smartswitch ja. Jeg har en slik. Den fungerer OK. Det eneste minuset er at den ikke har noen manuell av/på knapp. 

Den må styres via en z-wave kontrollenhet. Da kan du både tidsstyre og fjernstyre den. Og styre etter strømpris med noen løsninger. 

https://www.smart-hjem.com/c/kontrollenheter-med-z-wave-v2395/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (20 timer siden):

Diskusjonene deres er milevis unna hva vanlige forbrukere vil eller bør forholde seg til. Dersom det er ønskelig at varmtvannstanker skal fungere forskjellig fra hvordan de er konstruert, burde man sentralt endre på kravene til varmtvannstankene. Det er ikke fornuftig at folk flest begynner tukle med oppvarmingen av vannet med utstyr den ikke er laget for å jobbe sammen med, med endringer i oppvarmingsmønsteret forskjellig fra den er laget for, med endringer i belastningen annerledes enn den er konstruert for, med risiko for nedkjølinger annerledes enn de man av helsefaglige begrunnelser har programmert inn. 

 

Fungerer ikke en anbefalt smartswitch/smarthome på den  måten, slå av og på vv-brederen utifra strømprisen ikke utifra helsemessigere årsaker ?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nautica said:

Fungerer ikke en anbefalt smartswitch/smarthome på den  måten, slå av og på vv-brederen utifra strømprisen ikke utifra helsemessigere årsaker ?

Jo, den gjør vel det?

Jeg er dessverre litt på smarthjem-sporet selv, men jeg vurderer det slik at en switch på varmtvannstanken kan være helsefarlig. Det er vel også derfor du finner ord som "legionella" i denne tråden. Det er bedre om de som lager varmtvannsberedere fikk tilsvarende data inn og lagde en "supersmart" bereder. Den kunne så ta hensyn til både temperatur, forventet forbruk og kommende strømpris, og regnet ut en optimal oppvarming.

Den ideelle smartberederen vil kunne:
* bruke akkurat nok strøm på rett tid til at det ikke blir bakterie- eller andre helseutfordringer,
* redusere vannmengde og varme opp mindre vann når det ikke er forventet forbruk, 
* ha optimal bruk av strøm i forhold til hva som er dyrest av å holde en lunk eller varme opp på nytt,
* og ha et grensesnitt hvor brukeren kan gi instruksjoner i forhold til komfort/forbruk utenfor det som er utregnet. 

Når alt dette er sagt, er dette bare teori/fantasi. Jeg vet fint lite om hvor smart en varmtvannsbereder er i dag sammenlignet med i 1980 eller 2000. Om den er god eller dårlig på å holde unna legionella vet jeg strengt tatt ingenting om. En slik smartbereder som jeg beskrev vil aldri finnes. Men det kunne spart både strøm og vann, og samtidig holde risiko for bakterievekst under kontroll. Kanskje noen av disse funksjonene - kun en om gangen - vil bli implementert av konkurransehensyn. Kanskje noen vil bli regulert og påkrevd av myndigheter. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (14 minutter siden):

Når alt dette er sagt, er dette bare teori/fantasi. Jeg vet fint lite om hvor smart en varmtvannsbereder er i dag sammenlignet med i 1980 eller 2000. Om den er god eller dårlig på å holde unna legionella vet jeg strengt tatt ingenting om. En slik smartbereder som jeg beskrev vil aldri finnes. Men det kunne spart både strøm og vann, og samtidig holde risiko for bakterievekst under kontroll. Kanskje noen av disse funksjonene - kun en om gangen - vil bli implementert av konkurransehensyn. Kanskje noen vil bli regulert og påkrevd av myndigheter. 
 

Søker man på dette finner man mye rart, alt fra 33 grader til 80 grader, men 70 grader sier FHI, jeg har brederen på 85 grader og ikke blandeventil som reduserer temperaturen i anlegget, men har heller ikke barn som kan skolde seg. I og med at jeg bruker en vanlig timer lar jeg brederen "jobbe" i 4 timer hver natt.

Kan tenke meg at minst 1 gang i uken/måneden ? burde man kjøre igjennom anlegget med vann over 60 grader, da burde det holde med å "toppe" brederens temperatur ved den prosedyren.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
12 minutes ago, tommyb said:

Jo, den gjør vel det?

Jeg er dessverre litt på smarthjem-sporet selv, men jeg vurderer det slik at en switch på varmtvannstanken kan være helsefarlig.
 

Du har sikkert rett i at en varmtvannsbereder med smartswitch kan konfigureres til å være helsefarlig. Men det kan også gjøres med en manuell av/på bryter og med mikserventil stilt for lavt. 

Det er ikke så mye som skal til for å sikre mot legionella. Min 12 år gamle varmepumpe har en slik automatisk løsning, som varmer opp vannet ekstra hver 14. dag. Hvis jeg er hjemme pleier jeg da å flushe gjennom rørene også ved å tappe varmtvann. Det tror jeg mange slurver med. Mikserventil skal jo også helst stilles over 70 grader ved en slik gjennomflushing.

Redusert vannmengde er en god idé. Kanskje spesielt på en hytte, hvor man ofte varmer opp for mye vann, og forlater det varmt. Jeg ser for meg at det er litt komplisert å få til, spesielt hvis man også skal benytte varmepumpeteknologi for å varme vannet. En liten direktevarmer kan være løsningen hvis varmtvannsbehovet er veldig lite og sporatisk. Med de nye effekttariffene får man da time dusjingen etter klokken.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Har noen noen gang hørt om legionellautbrudd i private hjem?

 

33 minutes ago, Nautica said:


Nå har jeg det; 

– Selv om utbrudd i offentlige anlegg får mest omtale, har vi lenge antatt at hovedsmittekilden har vært dusjen i private hjem. 

Ugh, ser meg nødt til å ha sitatet utenfor sitatfelt ellers blir dette helt uleselig...
 

19 minutes ago, J-Å said:

Du har sikkert rett i at en varmtvannsbereder med smartswitch kan konfigureres til å være helsefarlig. (...) Hvis jeg er hjemme pleier jeg da å flushe gjennom rørene også ved å tappe varmtvann. Det tror jeg mange slurver med. (...)

Redusert vannmengde er en god idé. Kanskje spesielt på en hytte, hvor man ofte varmer opp for mye vann, og forlater det varmt. 

Jeg bare gjetter og antar, men jeg har en god idé om at det i framtiden bør finnes bedre løsninger enn strøm av/på kun basert på strømpris. Og kanskje kommer det bedre produkter nå som det har blitt et tema. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...