Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Faen så kjedelig hvis alle har de samme frynsegodene. Ingen som har gratis helikopterpendling, billige ubåter, eller rabatt på gullfisker?

 

Jeg mener å huske at jeg hadde rabatterte kunstinnkjøp på gamle jobben, de hadde en avtale med noen gallerier med noen % rabatter på listepris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den tolkingen er jeg enig.

 

«Riktig» kan bety så mangt, men jeg liker å se på det som den høyeste lønnen noen er villige til å betale for akkurat *deg* når de er kjent med hva du kan og hvem du er.

 

Aka som pappa alltid sier: ingenting er verdt mer enn hva noen er villig til å betale.

 

Edit: Svar til Kajac

Hvis man er en 100x programmerer uten utdannelse og jobberfaring er man alikevel så verdifull at riktig lønn blir det markedet er villig til å betale som er langt over gjennomsnitt. Jeg tenker selskaper først og fremst ansetter etter hvilken verdi man har for selskapet. Ikke etter kun utdanning og erfaring. Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Stillingstittel: Tech lead, in-house, privat sektor

 

Erfaring: 13 år som utvikler, tre år på drift før det.

 

Sertifisering: Ingen

 

Utdanning: Bachelor i informatikk

 

Årsinntekt: 770.000 fastlønn

 

Goder: Mobil, fleksitid, sommertid, fri hver jul og et par andre dager i løpet av året.

 

43 år, mann. 

 

Jeg ble ansatt som seniorutvikler i utgangspunktet, men har deretter rykket opp til å bli tech lead med mye mer ansvar, møter osv. Jeg lurer på om jeg bør ta en prat med arbeidsgiver om et lite lønnshopp. Hva mener dere? Jeg vet at jeg kan få mer hvis jeg bytter jobb, men har egentlig ikke lyst til det siden jeg trives godt. Jeg har ikke lyst til å gi ved dørene heller. Råd?

 

Som en erfaren rekrutterer sa til meg en gang. Lønnen din er bare en funksjon av hvor mye penger arbeidsgiveren din har og hvor redd sjefen din er for at du skal slutte...

 

Jeg ville tatt den samtalen med arbeidsgiver og sagt det som det er. Du opplever at lønnen din ikke er konkurransedyktig, men du ønsker å bli værende siden du trives og lurer på om det er mulig å finne en løsning. Det kan ikke skade å ta en prat, så får du heller evaluere på de nytt hvis de ikke imøtekommer.

Endret av hhstrand
Lenke til kommentar

Ikke for å være slem, men det er jo lett å mene at lønn ikke er så viktig når man har millionlønn som 30-åring.  :roll:

 

Selv om jeg har bikket 7-siffer grensen så startet jeg på 470k tilbake i 2015 der jeg jobber nå. Vi har alle forskjellige motivasjonsfaktorer og lønn har aldri vært en av mine. Å tjene til livets opphold - selvsagt, men for meg går det på utvikling og langtidsambisjoner. Hvor mye jeg kan øke lønna på kort sikt er meg fullstendig likegyldig (det er arbeidsgiver som stort sett har tatt initiativ på mine lønnshopp).

 

For han du siterte er det selve arbeidsoppgavene.

 

For de 20+ konsulentene jeg leder er det like mange ulike ambisjoner. Jeg har en konsulent som er vesentlig mye bedre enn enkelte andre som tjener 3-400k mer enn vedkommende. Jeg har også flere konsulenter under meg som tjener mer enn meg.

 

Etter siste runde med medarbeidersamtaler var det ganske morsomt å se hva som driver hver enkelt. Noen ønsker bare å kunne jobbe 8-16 med så lite friksjon som mulig. Noen ønsker å jobbe overtid og få klekkelig betalt for det. Noen ønsker å gifte seg med meg. Noen henter jevnlige tilbud fra konkurrenter for å øke lønnen mest mulig. Noen ber om 5% økning, andre ber om 30% økning. Noen vil bare ha økt dekning på reiseregninger. Noen vil ha egen bil. You name it.

 

Den siste søkeren jeg sa nei takk til ønsket et lønnshopp fra 650k til 950k bare for å bytte jobb. Andre er villige til å gå 1:1 eller til og med ned i lønn for å jobbe hos oss.

 

For min egen del har lønn lite å si etter man kommer over et visst nivå (jeg vil si det ligger på ca. 750k i Oslo). Videre fra der kommer det mye mer an på hvordan man er som person og hva slags ambisjoner man har. Noen hos oss vil for evig være arbeidstagere og ønsker å maksimere nettopp det. For andre vil de bare bygge kapital for så å drive med noe annet. For meg personlig handler det utelukkende om utvikling og erfaring fordi når jeg blir 40 er ambisjonen å enten være CEO for eget selskap, eller som backup CEA (Chief Enterprise Architect) i et større eksisterende selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, det er lett å mene at penger ikke betyr så mye så lenge man har det såpass greit. Du har mer enn doblet lønnen innenfor samme selskap på fire år, som jo må sies å være usedvanlig bra. Andre her inne har arbeidsgivere som er urimelig kjipe, og sliter gjerne med å få økonomien til å gå rundt. Da er det lov å være opptatt av lønn.

 

Jeg er helt med på at folk har forskjellige motivasjonsfaktorer, og det var også litt av poenget mitt. Han jeg siterte avfeier lønn som mindre viktig, men det opplever jeg som en smule skinnhellig all den tid han tjener så godt at han ikke trenger å ha noen bekymringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som en erfaren rekrutterer sa til meg en gang. Lønnen din er bare en funksjon av hvor mye penger arbeidsgiveren din har og hvor redd sjefen din er for at du skal slutte...

 

Jeg ville tatt den samtalen med arbeidsgiver og sagt det som det er. Du opplever at lønnen din ikke er konkurransedyktig, men du ønsker å bli værende siden du trives og lurer på om det er mulig å finne en løsning. Det kan ikke skade å ta en prat, så får du heller evaluere på de nytt hvis de ikke imøtekommer.

Takk skal du og de andre som har svart ha. Lønn er ofte ikke det som er lettest å snakke med kollegaer om, så det var fint å kunne lufte det litt her. 

 

Jeg er fullt klar over at lønna mi er ganske bra (kona mi er sykepleier og får *ikke* den lønna hun fortjener), men jeg vil jo også maksimere familiens "lykke" i den grad det er mulig, og mer penger betyr ofte færre bekymringer (når alt annet er på stell).

 

Jeg vil si at jeg i min posisjon er ganske viktig for den delen av bedriften jeg jobber for, og det vil være betydelig ulempe om jeg skulle ta hatten min å gå. Samtidig er jeg ikke en veldig kynisk person og har heller ikke lyst til å fremstå som det for arbeidsgiver. 

 

Jeg tror jeg gjør som det er nevnt her og tar en ærlig snakk med sjefen om dette, og så får jeg heller se hva som kommer ut av det. Hvis det er full brems, så vet jeg hva jeg har å forholde meg til, og hvis ikke så har jeg jo oppnådd det jeg ville.

 

Takk igjen for mange gode tilbakemeldinger!

 

I'll keep you posted :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes ikke det er så komplisert.

 

Lønn avhenger av hvor høy du er, utseendet, utdannelse, hvor ivrig og flink du er til å forhandle, tekniske ferdigheter, energinivå og motivasjon, effektivitet, selvdrevenhet, tilfeldigheter, firmaets økonomi og hvilke by du jobber i.

 

Det er umulig å peke ut en eller to faktorer som liksom skal avgjøre hva du er verd.

Lenke til kommentar

Synes ikke det er så komplisert.

 

Lønn avhenger av hvor høy du er, utseendet, utdannelse, hvor ivrig og flink du er til å forhandle, tekniske ferdigheter, energinivå og motivasjon, effektivitet, selvdrevenhet, tilfeldigheter, firmaets økonomi og hvilke by du jobber i.

 

Det er umulig å peke ut en eller to faktorer som liksom skal avgjøre hva du er verd.

Hvor HØY du er ja...? Den kan vel diskuteres

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...