Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mvvp_x skrev (På 19.9.2021 den 17.44):

Har byttet jobb for noen måneder siden. Oppdatering:

Stillingstittel: Senior Software Utvikler (Offentlig sector, Fast ansatt)
Erfaring: 9 år
Sertifiseringer: Ingen
Arbeidsoppgaver: Back- og front- end utvikling, Cloud og DevOps
Utdanning: Mastergrad i Informatikk (5 år)
Goder: Mobil + abonnement, forsikringer, gym (også hadde dem på forrige jobb)
Årsinntekt: 930 000 Kr

Oppdatering:

Stillingstittel: Senior Software Utvikler (Samme job som før)
Erfaring: 10-11 år
Sertifiseringer: 1 (AWS)
Arbeidsoppgaver: Back- og front- end utvikling, Cloud og DevOps
Utdanning: Mastergrad i Informatikk (5 år)
Goder: Mobil + abonnement, internett, forsikringer, gym...
Årsinntekt: 1 100 000 Kr
Lenke til kommentar
Gjest a8527...59c

Fikk en helt uoppfordret mail med "cv" en til flere konsulenter denne uken, fra en av de store konsulent selskapene. Så det kan ikke gå som det griner akkurat. Aldri brukt de og aldri snakket med denne personen, aner ikke hvordan de har fått tak i jobb eposten min heller. 

Anonymous poster hash: a8527...59c

Lenke til kommentar
Gjest e1cce...d79

Er ikke konsulent selv, men bedriften jeg jobber i leier inn en del utvikler-konsulenter, og "praten i gangen" er at konsulentene sitter langt mer "på benken" nå enn for et år siden. Det er lettere for oss å få tak i konsulenter kjappere og billigere enn for et år siden. Men tror nok vi kommer til å kutte i konsulentbruken videre fremover uansett. 

Anonymous poster hash: e1cce...d79

Lenke til kommentar
Gjest a8527...59c
Gjest 79a0e...398 skrev (20 minutter siden):

Vi også har konsulenter inne men virker som om det er mest juniorkonsulenter de sliter med å få ut fra benken. 

Anonymous poster hash: 79a0e...398

Posten jeg la ved over, som kom ut av det blå var senior konsulenter som kanskje var det mest overraskende. 15+ år, master innenfor software.  

Anonymous poster hash: a8527...59c

Lenke til kommentar

Fikk et nytt jobbtilbud igår med 8% lavere lønn, men med en opsjonsordning. Det er snakk om en start-up som er i vekst. Er det verdt å bytte jobb pga opsjonsordningen? og er det slik at jeg får aksjer hvert måned/år eller må kjøpe selv? står ikke forklart godt i tilbudsbrevet.

Dette står i brevet:  "26 opsjoner med innløsningskurs kr 7.781"

Slik jeg forsto det så betyr det at jeg har rett til å kjøpe opp til 26 opsjoner hver til kr 7.781, forstod jeg riktig?

Lenke til kommentar
Zamiazm skrev (4 minutter siden):

Fikk et nytt jobbtilbud igår med 8% lavere lønn, men med en opsjonsordning. Det er snakk om en start-up som er i vekst. Er det verdt å bytte jobb pga opsjonsordningen? og er det slik at jeg får aksjer hvert måned/år eller må kjøpe selv? står ikke forklart godt i tilbudsbrevet.

Dette står i brevet:  "26 opsjoner med innløsningskurs kr 7.781"

Slik jeg forsto det så betyr det at jeg har rett til å kjøpe opp til 26 opsjoner hver til kr 7.781, forstod jeg riktig?

Høres riktig ut ja. Kjenn på magefølelsen, tror du det går veien? Og virker kulturen i selskapet like giret på å få dette opp? I så tilelle er det en kjempe mulighet. Men, det er også stor fallhøyde. 

EDIT: kursen virket dog høy

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zamiazm skrev (På 3.2.2023 den 19.35):

Fikk et nytt jobbtilbud igår med 8% lavere lønn, men med en opsjonsordning. Det er snakk om en start-up som er i vekst. Er det verdt å bytte jobb pga opsjonsordningen? og er det slik at jeg får aksjer hvert måned/år eller må kjøpe selv? står ikke forklart godt i tilbudsbrevet.

Dette står i brevet:  "26 opsjoner med innløsningskurs kr 7.781"

Slik jeg forsto det så betyr det at jeg har rett til å kjøpe opp til 26 opsjoner hver til kr 7.781, forstod jeg riktig?

Mitt råd når du tar jobb i en startup er å anta at aksjeopsjoner ikke er verdt noe. Det er så høy risiko at det blir nesten som en lottobillett å regne.

For at du i hele tatt skal kunne selge dem må du for det første bli værende i jobben i flere år. For det andre må selskapet enten bli solgt eller gå på børs. I beste fall er det en lang og brokete vei dit, men de fleste startups kommer aldri så langt.

Du snakker om å gå ned 8% i lønn. Det er ganske mye. Spesielt nå når det er høy inflasjon. Det normale er jo å gå opp i lønn når man skifter jobb. Du legger mye penger igjen på bordet her. Personlig ville jeg bare gjort det hvis jeg var supergira på selve jobben.

Ser ellers ut som du har forstått ordlyden riktig ja. Men vanskelig å si så mye mer uten å lese avtalen.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Husk også at ved kapitalinnhenting / emisjoner / når det kommer investorer på banen, så vannes man som regel ut.

Som regel går det greit. Man eier prosentmessig mindre av kaken, men kaken ble mye større så det er good. Men viktig å være klar over. Om man eier 1% av en bedrift, er det lett å tro at om den i fremtiden blir verdsatt til 100 mill er 1 mill av dem dine. Men på veien dit har det trolig kommet inn investorer og annet som nå også eier en del.

Konkret eksempel er der jeg jobber. Var verdt ~10 milliarder da jeg skaffet aksjer. Nå er vi verdt 3 milliarder. Men min eierandel er faktisk verdt 9x så lite nå, ikke 3x som man skulle tro. Fordi antallet aksjer ble mer enn doblet og solgt til investorer for å hente inn penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stillingstittel: Teknisk Arkitekt (Privat sektor)

Erfaring: 3 år som Arkitekt, 3 år som Senior Software Developer, mange år som en amatør/hobbyist

Sertifisering: 1 - AZ-900. Tenker om AZ-104 snart.

Arbeidsoppgaver: Utvikling (C#), Cloud Arkitektur, 3rd linje support, modernisering av solusjoner

Utdanning: Ingen.

Årsinntekt: 850 000 fast lønn + ~30k bonus, gratis mobil + bruk, kjmepebra forsikring rebatt

Lenke til kommentar
Zamiazm skrev (På 3.2.2023 den 19.35):

Dette står i brevet:  "26 opsjoner med innløsningskurs kr 7.781"

Slik jeg forsto det så betyr det at jeg har rett til å kjøpe opp til 26 opsjoner hver til kr 7.781, forstod jeg riktig?

Opsjonene får du nok gratis, men de gir deg rett til å kjøpe aksjer til 7781 per aksje. Det store spørsmålet er hva du får solgt de for, om du får solgt de i det hele tatt. Basert på kursen så er ikke dette et børsnotert selskap, så du må fort finne en kjøper her. Du må be om mer info her. Det er ikke akkurat særlig likvid med slike aksjeavtaler som dette.

Matsemann skrev (På 5.2.2023 den 14.11):

Husk også at ved kapitalinnhenting / emisjoner / når det kommer investorer på banen, så vannes man som regel ut.

Som regel går det greit. Man eier prosentmessig mindre av kaken, men kaken ble mye større så det er good. Men viktig å være klar over. Om man eier 1% av en bedrift, er det lett å tro at om den i fremtiden blir verdsatt til 100 mill er 1 mill av dem dine. Men på veien dit har det trolig kommet inn investorer og annet som nå også eier en del.

Konkret eksempel er der jeg jobber. Var verdt ~10 milliarder da jeg skaffet aksjer. Nå er vi verdt 3 milliarder. Men min eierandel er faktisk verdt 9x så lite nå, ikke 3x som man skulle tro. Fordi antallet aksjer ble mer enn doblet og solgt til investorer for å hente inn penger.

Vannes ut og vannes ut... Selskapet trenger penger og alternativet er at banken kommer med disse pengene. Grovt sett er verdien den samme før og etter en emisjon. Verdt 3 mrd før emisjon og så henter de 3 mrd? Jo, da er de verdt de 3 mrd som før pluss 3 mrd i banken. Så er ikke det virkelige liv fullt så enkelt, men prinsippet er det samme.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Vannes ut og vannes ut... Selskapet trenger penger og alternativet er at banken kommer med disse pengene. Grovt sett er verdien den samme før og etter en emisjon. Verdt 3 mrd før emisjon og så henter de 3 mrd? Jo, da er de verdt de 3 mrd som før pluss 3 mrd i banken. Så er ikke det virkelige liv fullt så enkelt, men prinsippet er det samme.

Når jeg sier 9 mrd før og 3 mrd etter, men med utvanning, så var det nok i praksis 9 mrd => 1,5 mrd => noen skyter inn 1,5 mrd mot at de får 50% av selskapet => selskapet får så 1,5 mrd mer på bok og er totalt verdt 3 mrd. Men da med alle tidligere eiere vannet ut. Derav at man ikke bare kan se på før/etter verdien når det skjer hendelser med et selskap.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Opsjonene får du nok gratis, men de gir deg rett til å kjøpe aksjer til 7781 per aksje. Det store spørsmålet er hva du får solgt de for, om du får solgt de i det hele tatt. Basert på kursen så er ikke dette et børsnotert selskap, så du må fort finne en kjøper her. Du må be om mer info her. Det er ikke akkurat særlig likvid med slike aksjeavtaler som dette.

Vannes ut og vannes ut... Selskapet trenger penger og alternativet er at banken kommer med disse pengene. Grovt sett er verdien den samme før og etter en emisjon. Verdt 3 mrd før emisjon og så henter de 3 mrd? Jo, da er de verdt de 3 mrd som før pluss 3 mrd i banken. Så er ikke det virkelige liv fullt så enkelt, men prinsippet er det samme.

Hvis du skal kunne gjøre et regnestykke som kvantifiserer den forventede verdien av aksjeopsjonene må du gjøre antagelser som

"Jeg tror det er 10% sjanse for at selskapet gjør 10-gangen i en exit og 90% sjanse for at det aldri blir noen exit."

Da må du også ta med i beregningen at din prosentandel før en eventuell exit sannsynligvis vil vannes ut gjennom flere emisjoner. Hvis ikke blir regnestykket fort veldig feil.

Lenke til kommentar
21 hours ago, IWantedToBeAnonymous said:

Stillingstittel: Teknisk Arkitekt (Privat sektor)

Erfaring: 3 år som Arkitekt, 3 år som Senior Software Developer, mange år som en amatør/hobbyist

Sertifisering: 1 - AZ-900. Tenker om AZ-104 snart.

Arbeidsoppgaver: Utvikling (C#), Cloud Arkitektur, 3rd linje support, modernisering av solusjoner

Utdanning: Ingen.

Årsinntekt: 850 000 fast lønn + ~30k bonus, gratis mobil + bruk, kjmepebra forsikring rebatt

God informasjon, takk 

Hva anser du som en rimelig lønnsramme for en profil med over 5 års erfaring innen IT, og som for tiden administrerer intern støtte på nivå 1 og 2? Med de samme sertifiseringene.

 

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Junior Data Engineer (konsulent)

Erfaring: 1 år som Data Engineer og BI utvikler

Sertifisering: PL-300, SnowPro Core, DP-900

Utdanning: Bachelor i ØkAd

Årsinntekt: 600 000 fast lønn + gratis mobil og bredbånd

Tips til en som fortsatt er relativt fersk i gamet som ønsker å tjene mest mulig i fremtiden? Noen spesifikke sertifiseringer og/eller stillinger jeg bør sikte etter? Planen er å bli mid-level/Senior Data Engineer, men er åpen for å gå over til noe helt annet hvis det er mer penger der.

Har lyst til å starte noe eget i fremtiden, men trenger definitivt mer erfaring.

Lenke til kommentar
yoto0202 skrev (3 minutter siden):

Stillingstittel: Junior Data Engineer (konsulent)

Erfaring: 1 år som Data Engineer og BI utvikler

Sertifisering: PL-300, SnowPro Core, DP-900

Utdanning: Bachelor i ØkAd

Årsinntekt: 600 000 fast lønn + gratis mobil og bredbånd

Tips til en som fortsatt er relativt fersk i gamet som ønsker å tjene mest mulig i fremtiden? Noen spesifikke sertifiseringer og/eller stillinger jeg bør sikte etter? Planen er å bli mid-level/Senior Data Engineer, men er åpen for å gå over til noe helt annet hvis det er mer penger der.

Har lyst til å starte noe eget i fremtiden, men trenger definitivt mer erfaring.

Bytt jobb ofte de første årene. Det er den enkleste og mest forutsigbare veien til høyere lønn.

Hvis du ønsker å starte for deg selv i fremtiden ville jeg definitivt anbefalt å prøve deg i en startup eller to først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...