Gå til innhold

Storbritannia har ikke planer om å følge EUs påbud om USB-C


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis britene her ellers tar sine strategier noen tiår tilbake i tid, kan de jo ellers introdusere sitt eget grensesnitt som de krever at det skal brukes for produkter som skal selges der.

Det hele vil ledes av politikere, byråkrater, fagforeninger og med noen innspill fra eldre professorer emerituser....

Mest trolig kommer man da også fram til noe som er helt likt USB-C, bare at det ikke er pin-kompatibelt og kun kan brukes den ene veien.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

Storbritannia har jo beholdt sine egne stikkontakter selv i EU-tiden sin, så noe sært må man regne med derfra 🇬🇧

Regner med det skal mere til for at de skal gå vekk fra klumpestikket de har, siden det ville blitt en formidabel jobb og temmelig dyrt. og på samme måte som britene tviholder på å kjøre på venstresiden av veiene, fordi omlegging vil koste alt for mye, og at det gir et inntrykk av at britene innrømmer å ha valgt feil. Det kommer neppe til å skje på lang tid, om overhodet noen gang.

Dette er heller ikke vesentlig fra årsakene til at vi i Norge neppe vil konvertere til TN-nett der vi nå leverer IT/TT-nett. Ihvertfall ikke før vi må bytte transformatorer rundt omkring, og tilhørende kabling og inntak i boligene. I de fleste tilfellene hvor det må bygges ut, kommer enten tilleggsskap eller kombo-løsninger som støtter både IT/TT og TN, og der kun nye bygg/boliger vil få TN om ikke de enkelte huseierne tar på seg brorparten (og litt til) av kostnaden. 

Slik jeg oppfatter vedtaket fra Storbritannia, så vil produsentene kunne levere det de ønsker av de standardene som finnes, altså at Apple kan velge å fortsatt levere Lightning. I praksis så vet vel og britene at de stort sett får produkter levert slik de blir levert i EU, så dette er nok mere et utslag av fremstå som at de har et valg. Altså mest for å vise at de ikke bare følger EU, men at dette viser at brexit var riktig for britene. "Vi tok tilbake muligheten til å bestemme selv".

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

I praksis så vet vel og britene at de stort sett får produkter levert slik de blir levert i EU, så dette er nok mere et utslag av fremstå som at de har et valg. Altså mest for å vise at de ikke bare følger EU, men at dette viser at brexit var riktig for britene. "Vi tok tilbake muligheten til å bestemme selv".

 

Hvis EU eller Kina innfører et slikt påbud så blir det vel i praksis en verdensstandard. Jeg tviler på at de store globale aktørene ønsker å beholde proprietære standarder for lading/data i noen markeder hvis de uansett må ha usb-c i EU/Kina.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 minutter siden):

Hvis EU eller Kina innfører et slikt påbud så blir det vel i praksis en verdensstandard. Jeg tviler på at de store globale aktørene ønsker å beholde proprietære standarder for lading/data i noen markeder hvis de uansett må ha usb-c i EU/Kina.

-k

Ja, det er vel egentlig essensen i det jeg skrev. Det leveres riktignok utstyr med forskjellige ladekabel, men i de aller fleste tilfeller legger man heller med noen kabler for mye (skal jo kunne brukes i andre land enn der det kjøpes inn), fremfor å gjøre produktene alt for region-baserte.

Det største problemet for å kunne produsere alle laptoper identisk, er tastaturet. Dette er dog lett å bytte ut, slik at ellers er PC'ene identiske. Men det er et problem at land har egne tastaturlayout. Derfor har f.eks. PCer i Skandinavia et felles keyboard der visse tegn står på samme tast (æ, ø og å), men gir forskjellig tegn alt etter hvilket tastaturlayout som velges under installasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Ja, det er vel egentlig essensen i det jeg skrev. Det leveres riktignok utstyr med forskjellige ladekabel, men i de aller fleste tilfeller legger man heller med noen kabler for mye (skal jo kunne brukes i andre land enn der det kjøpes inn), fremfor å gjøre produktene alt for region-baserte.

Det største problemet for å kunne produsere alle laptoper identisk, er tastaturet. Dette er dog lett å bytte ut, slik at ellers er PC'ene identiske. Men det er et problem at land har egne tastaturlayout. Derfor har f.eks. PCer i Skandinavia et felles keyboard der visse tegn står på samme tast (æ, ø og å), men gir forskjellig tegn alt etter hvilket tastaturlayout som velges under installasjon.

Jeg tenkte kanskje mer på telefoner (hvor Apple har tviholdt på lighting pluggen). Er ikke usb-c ganske standard på laptopper nå?

Å slenge med forskjellige kabler er billig. Å produsere samme telefon med forskjellig plug/interface i bunnen høres dyrt ut. Det sagt, så leverer de «samme» telefon med forskjellig SoC leverandør og modem-teknologi i forskjellige markeder så de har tydeligvis nok volum til å dele opp endel.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Jeg tenkte kanskje mer på telefoner (hvor Apple har tviholdt på lighting pluggen). Er ikke usb-c ganske standard på laptopper nå?

Å slenge med forskjellige kabler er billig. Å produsere samme telefon med forskjellig plug/interface i bunnen høres dyrt ut. Det sagt, så leverer de «samme» telefon med forskjellig SoC leverandør og modem-teknologi i forskjellige markeder så de har tydeligvis nok volum til å dele opp endel.

-k

Jeg må si jeg ikke helt skjønner denne kommentaren.

Jeg nevnte kabler til strømforsyning, der de forskjellige landene har egne sokler. Men kontakten i strømforsyninga er universal, enten "mikke-mus-kabel" til laptops, "huset med flatt tak" til stasjonære og "radioapparat-kabel" til annet utstyr som ikke krever jord.

Kabler er billige, derfor kan man legge ved flere, og ha produkter som kan sendes mer eller mindre hvor som helst i verden, bare man pakker tastatur hos importør/distributør eller selger det ved siden av. 

Dog for laptops, så må man pakke rett tastatur type. Derfor jeg sier at produsentene ville jublet om vi fikk et felles internasjonalt tastatur. Selv om dette er totalt utelukket at noen gang vil skje, om ikke Esperanto eller annet "universalspråk" vil overta over alt i hele verden. Og det vil altså ikke skje, da alle land er for stolte av sine språklige særegenheter, inkludert tegn som bare de bruker.

Og derfor vil nok helst Apple, om de blir tvunget til å endre kontakttypen til USB-C på alle produkter som nå bruker lightning, sannsynligvis gjøre dette for hele Europa, eller endog overalt i verden. Det er nesten utelukket at UK får telefoner med lightning, så lenge de uansett må deklareres etter felles regler om standarder ellers. Og ja, i realiteten er det nok bare iphones og iPads. Tror selv Air-utgavene av iMac-produktene har kombinert USB-C med støtte for TB og Displayport.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Snowleopard said:

Det største problemet for å kunne produsere alle laptoper identisk, er tastaturet. Dette er dog lett å bytte ut, slik at ellers er PC'ene identiske. Men det er et problem at land har egne tastaturlayout. Derfor har f.eks. PCer i Skandinavia et felles keyboard der visse tegn står på samme tast (æ, ø og å), men gir forskjellig tegn alt etter hvilket tastaturlayout som velges under installasjon.

Men her har man da i en liten region også klart å plassere noen av disse tastene forskjellig. Nå ligger vel historikken her langt tilbake i tid antar jeg, knyttet til skrivemaskiner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Snowleopard said:

Jeg nevnte kabler til strømforsyning, der de forskjellige landene har egne sokler. Men kontakten i strømforsyninga er universal, enten "mikke-mus-kabel" til laptops, "huset med flatt tak" til stasjonære og "radioapparat-kabel" til annet utstyr som ikke krever jord.

"Radioapparat-kabelen", AKA "Europlug"... Et tilfelle der man så behov for en ny kontakttype, og en rekke land gikk sammen om en standardisering.... https://en.wikipedia.org/wiki/Europlug

Quote

Kabler er billige, derfor kan man legge ved flere, og ha produkter som kan sendes mer eller mindre hvor som helst i verden, bare man pakker tastatur hos importør/distributør eller selger det ved siden av. 

I større og større grad prøver man å unngå det i dag, på basis av miljøelementer. Dette selv om kablene har realtivt marginale kostnader.

Quote

Og derfor vil nok helst Apple, om de blir tvunget til å endre kontakttypen til USB-C på alle produkter som nå bruker lightning, sannsynligvis gjøre dette for hele Europa, eller endog overalt i verden. Det er nesten utelukket at UK får telefoner med lightning, så lenge de uansett må deklareres etter felles regler om standarder ellers. Og ja, i realiteten er det nok bare iphones og iPads. Tror selv Air-utgavene av iMac-produktene har kombinert USB-C med støtte for TB og Displayport.

USB-C har vært på hele Macbook-rangen en stund nå. På nyeste modellene har man vel en versjon av MagSafe tilbake, men USB-C kan fortsatt brukes.

Merker jo at det er veldig greit hjemme at diverse strømforsyninger kan brukes på tvers av alt det familien har av nyere pc-er. Også veldig greit med USB-C på skjermen for kombinert lading, skjermkabel og i praksis dockingstasjon-funksjonalitet via skjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

"Radioapparat-kabelen", AKA "Europlug"... Et tilfelle der man så behov for en ny kontakttype, og en rekke land gikk sammen om en standardisering.... https://en.wikipedia.org/wiki/Europlug

Nå var det helst "inngangen" i andre enden som var fokuset, for Euro-pluggen" som du viser til, brukes bl.a. ikke i Storbritannia. Den som er markert med rød ring, altså.

Denne vil du se i UK:https://www.thomannmusic.no/thomann_powercord_uk_3a_14m.htm?gclid=Cj0KCQjwwJuVBhCAARIsAOPwGARjk4QQUH1Cjiyn1cu4jhaNFRGuOUM4G4rt0-bnOOpjIiPaS2oWmnwaAqdOEALw_wcB

 

Euro-plugg.png

 

NULL skrev (2 timer siden):

I større og større grad prøver man å unngå det i dag, på basis av miljøelementer. Dette selv om kablene har realtivt marginale kostnader.

ER klar over det, men fremdeles er det relativt ofte man får med minst 3 varianter, den felles-europeiske Schuko-pluggen (Type F), den britiske (Type G) og den amerikanske (Type ), som også er relativt vanlig i Asia, om man ser på jordet utgave. For ujordete blir det tilsvarende Type A og C.

Mange steder får man tak i adaptere og også sockets som takler både A og C, eller jordet versjon som tar Type B og F. Og noen adaptere har vridbare plugger som gjør de kompatible også med den australske versjonen (Type I).

Da har jeg selvsagt ikke nevnt reiseadaptere som kan konvertere alle slags plugger, enten til landets egen socket, eller og til alle verdens forskjellige sockets.

På reiser, tar jeg nesten alltid med meg en forgrener som gjør at jeg kan plugge mine apparater i denne, og så brukes adapter mellom denne og veggen. Da kan jeg få ladet mange enheter som man typisk tar med seg (mobil, pc, nettbrett, nødlader, reisestrykejern, hårføner etc), ihvertfall når man er minst 2. 

https://www.worldstandards.eu/electricity/plugs-and-sockets/

Endret av Snowleopard
Lagt til lenke, flyttet vedlagt bilde opp der den hører bedre til teksten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...