Gå til innhold

Vegvesenet undersøker om økt fart er årsaken til økningen i dødsulykker


Anbefalte innlegg

xyzæøå skrev (2 timer siden):

Det er vel neppe lineær sammenheng mellom trafikkmengde og antall ulykker, når folk kjører tettere pga. mer biler er det god grunn til å tro at sammenhengen er eksponensiell i en eller annen form. Har forøvrig merket meg at folk kjører mer grisete i år, så muligens mange som har kommet ut av trenging etter hjemmekontor i 2 år?

Stadig flere biler og mer trafikk, stadig færre ulykker (kanskje unntak i år?). Eksponentiell nedgang? Neppe. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
neglesprett skrev (På 6.6.2022 den 9.15):

Det er tragisk med disse ulykkene vi har hatt i det siste, men det er jo slik hvert år under sommeren, korona perioden var et unntak.

 

Jeg for min del tror det pågår en kampanje fra politisk hold som går ut på å redusere veiutbygging og redusere kost, det er når samtidig diskusjon om å redusere fart, stanse flere stormveiprosjekter, samt gå tilbake til smalere vei (redusert) standard.

Det er svært mange ulykker som kunn være unngått med bedre standard og veidelere, men det koster penger og er infrastruktur og da ikke helt arbeiderparti politikk.

SV vil skrinlegge flere vei-prosjekter..

For et skrotparti.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/sv-vil-stoppe-nye-motorveiprosjekter-_-nye-veier-kan-bruke-pengene-pa-andre-prosjekter-1.15993121

Endret av _R2D2_
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Alle i SV burde tvangsflyttes til Stjørdal, med jobb i Trondheim, og alle må kjøre til jobb.
Pipen hadde nok fått en annen lyd når de må stå i kø for å komme seg hjem.

Det er nok tilsvarende veier andre plasser, men det er akkurat denne strekningen jeg er kjent med.
Jeg møter heldigvis denne køen.  
Etter at de laget 2 felt i hver retning på Sluppen rampene, så har jeg ikke stått i kø.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 6/5/2022 at 1:21 PM, Simen1 said:

Tallene vil naturlig nok ha ganske stort standardavvik på grunn av lavt antall dødsfall. De bør også inkludere hardt og moderat skadde dersom de skal få statistisk signifikans. Det er mye høyere tall og dermed mindre standardavvik. Da kan man lettere se klare trender i årsaksammehenger og trekke konklusjoner. Uansett flott at de undersøker, men jeg mistenker at denne ordren kommer fra en toppledelse som ikke har peiling på statistikk, eller ennå verre: fra politikere, og at resultatene blir for vage til å kunne trekke noen konklusjoner. Dvs. at media vil trekke konklusjoner selv, i mangel av klare konklusjoner i rapporten. Vokt dere for at "kan tyde på en viss endring i adferd" ender opp som overskrifter a la "farta har skylda!"

Små tal og liten margin mellom hardt skadd og død kan absolutt rote til statestikken. I kva grad ulykker statistisk er "tilfeldige" eller ikkje spelar og inn. I lotto er kvar trekning uavhengig og tilfeldig, det er ikkje trafikkulykker.

Likevel for trafikkululykker er heller ikkje det motsatte tilfelle. For då kunne alle ulykker meldast på førehand like godt eller betre enn været blir meldt.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Alle i SV burde tvangsflyttes til Stjørdal, med jobb i Trondheim, og alle må kjøre til jobb.
Pipen hadde nok fått en annen lyd når de må stå i kø for å komme seg hjem.

Tanken til SV er vel at ein ikkje skal bu i Stjørdal og jobbe i Trondheim? Ved å ikkje utbetre vegane slik at det er mogleg å halde høg hastigheit så blir det mindre attraktivt å pendle. 

Så er det sjølvsagt eit spørsmål om kor fornuftig og realistisk det er å få folk til å busette seg innafor gåavstand til jobben. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, The Avatar said:

Så er det sjølvsagt eit spørsmål om kor fornuftig og realistisk det er å få folk til å busette seg innafor gåavstand til jobben. 

Realistisk så lenge det er ok med eit svært lite fleksibelt arbeidsmarknad. Og at arbidstakarar enten er singel eller partner til utearbeidande jobbar heimafrå på heimekontor.

Det er og eit altenativ at arbidsstader der arbeidarane må vere tilstades blir organisert som på skip, anlegg og offshore installasjoner. Innkvartering med forpleining på arbeidsstaden, 12 timar skift og jobb- friperiodar.

Regjeringskvarteret kan då plasserast på ei slette slik Rena leir er, med brakker og det heile der byråkratane kjem, jobbar 12 timar skift to i veker før dei får tre veker friperiode.😉 Kanskje det til og med blir billigare enn å bygje nytt i Oslo?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 5.6.2022 den 17.08):

Fart kan ha medvirkende årsak.

Kjører på mange veier med 80 sone hvor det ikke er trygt å kjøre fortere enn 60, så når noen kjører i 60, så blir en forbikjørt. 
Har sett mange nestenulykker. 

Her er jeg ikke enig.  Stort sett alle veier på Østlandet er skiltet ned fra 80 til 70 og noen ganger 60.  De veiene som fortsatt er 80 er absolutt kjørbare i 80 og mere til.

- Dvs alle norske fartsgrenser er generelt satt lavere enn dekk, veggrep osv teknisk sett tillater pga "nullvisjonen".  Forutsatt tørt sommerføre. 

Ser ofte at folk i en 70-sone med litt svinger fort er nede i 40-50 pga av kjørekompetanse.  Selv når de dropper ned til 40-50 klarer de ikke å holde seg i eget kjørefelt men er litt over i motgående eller vingler ift plassering i vegbanen.

Mange er også dårlige til å øke farten - tar gjerne en halv km før de øker farten på rett strekning når det går fra 60->70/80. Kommer det sving i 80-sonen så kommer bremselysene på, spesielt i nedoverbakke, selv om de bare kunne rullet gjennom en relativt slak sving (best veggrep).  Samme gjelder ved påkjøring på motorvei der mange er altfor trege med å finne gasspedalen.

Mange med lav kjørekompetanse bremser også ned for disse slake fartsdumpene som finnes i enkelte 50-soner og som er beregnet på å kjøres over i 50 uten problem.  Det er tydelige tegn for meg at her er det en som burde hatt litt mer opplæring - men det er politisk selvmord, så derfor skjer ikke det.

Pga "nullvisjonen" er det også blitt en rekke korte 40-soner der mange bilførere ikke synes å oppfatte 60-skiltet rett etter overgangen. Gjerne må de se ett 60-skilt til før det synker inn at det er blitt 60 igjen...

Jeg tillegger mye av "lusekjøringen" lav kjørekompetanse og/eller uoppmerksomhet grunnet fokus på andre ting.

Personlig ville jeg heller hatt en "litt svinn må en regne med"-visjon. 

Jeg mener det har gått inflasjon i 40-soner med fartshump-gangfelt der man bare ser fotgjengere "en gang i skuddåret" - og da gjerne kryssende veien der det ikke er gangfelt fordi det er kortere over til målet for kryssingen.  Når man ser nærmere på bakgrunnen for nye 40-soner så kan det ofte være grunnet ulykke et helt annet sted i kommunen og ulykker som IKKE er farts-relaterte (!)  Det er nok en grunn til at det er gått inflasjon i 40-soner (i tillegg til "usynlige" barn som man bare ser på "Barn leker" skiltene og tilhørende udemokratisk lobbyisme).   Her har det sviktet stort i oppdragelsen, barna må bare kunne en ting - se seg til hver side og gå over når det er klart.  Da er en 60-sone like trygg som en 40-sone.

For all del - villastrøk med barn som faktisk leker nær veien, 30/40 helt OK.  Men hovedvei så bør effektiv transport prioriteres framfor å "pepre" den med korte 40-soner som er laget uten å tilfredsstille det faglige minstemålet (minimum 20 fotgjengere i den travleste timen av døgnet).  Det er faktisk helt OK om fotgjengere er litt redde for å gå over en vei - da passer de på at det er klar bane.

Om noen får angst uten rot i virkeligheten, bør det behandles av helsetilbud og ikke av Statens Vegvesen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Rune_says said:

Her er jeg ikke enig.  Stort sett alle veier på Østlandet er skiltet ned fra 80 til 70 og noen ganger 60.  De veiene som fortsatt er 80 er absolutt kjørbare i 80 og mere til.

...

Ueinig i "litt svinn" visjon, men det med køyreferdigheiter er viktig. For privatfly, enklaste type flysertifikat, så må det dokumenterast eit gjeve tal timar som pilot kvart år og det er kontrollflyging med instruktør annakvart år. Og krav til helseattest.

Det burde absolutt vært liknande krav til bilsertifikat. Krav til synstest til dømes kvart femte år og kurs med køyring med instruktør til dømes kvart femte år. Instruktør kontrollerer då at førar beherskar ulike typar køyring. Motorveg, landeveg, tettbygd strøk og bustadfelt. Idealtid på bane er kanskje ein idee for å sjekke dei reint tekniske ferdigheitene. Ikkje om å gjere å få dei raskaste rundetidene, men få ti rundar mest mogeleg like og nærmast mogeleg ei idealtid.

Prøve type parkering av ukjent varebil i ukjent parkeringshus på tid hadde sikkert sortert ut mange mindre dyktig sjåførar.🤣

Endret av Samms
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Ueinig i "litt svinn" visjon, men det med køyreferdigheiter er viktig. For privatfly, enklaste type flysertifikat, så må det dokumenterast eit gjeve tal timar som pilot kvart år og det er kontrollflyging med instruktør annakvart år. Og krav til helseattest.

Det burde absolutt vært liknande krav til bilsertifikat. Krav til synstest til dømes kvart femte år og kurs med køyring med instruktør til dømes kvart femte år. Instruktør kontrollerer då at førar beherskar ulike typar køyring. Motorveg, landeveg, tettbygd strøk og bustadfelt. Idealtid på bane er kanskje ein idee for å sjekke dei reint tekniske ferdigheitene. Ikkje om å gjere å få dei raskaste rundetidene, men få ti rundar mest mogeleg like og nærmast mogeleg ei idealtid.

Prøve type parkering av ukjent varebil i ukjent parkeringshus på tid hadde sikkert sortert ut mange mindre dyktig sjåførar.🤣

Dette vil koste ca 2,4 milliarder per år og redusere antall døde per år med ca 2. Så det er en utrolig dårlig bruk av penger og ressurser! Regner med at det går med 1 dag per sjåfør (inkludert instruktør) hvert femte år og at en dag koster 4.000 kr.

Luftfarten kunne gjerne ha en nullvisjon. De kunne si (vanlige flyselskap) at målet er at vi med våre fly (passasjerfly med mer enn 50 seter) skal ha ingen dødsulykker over året. Det mest fantastiske er at de klarte dette i 2017!

Hvis alle personbiler ble autonome, vil ulykker raskt gå ned til null. Nå har jeg liten tro på at autonome biler vil bli særlig utbredt, men teknologien vil legges inn i alle biler slik at den overstyrer om bilen kan krasje med andre biler og mennesker og sette ned farten i svinger eller om veiene har svært vanskelig kjøreforhold. Automatisk nedbremsing over for fotgjengere er en forsiktig start. Disse systemene kan etter hvert bli veldig sofistikerte.

Til daglig og med ansvarlig og god kjøring vil du aldri oppleve at sikkerhetssystemene slår inn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Dette vil koste ca 2,4 milliarder per år og redusere antall døde per år med ca 2. Så det er en utrolig dårlig bruk av penger og ressurser! Regner med at det går med 1 dag per sjåfør (inkludert instruktør) hvert femte år og at en dag koster 4.000 kr.

Sikker på anslaget? Eg tipper kostnaden raskt hadde blitt halvert. Talet personar med sertifikat klasse B hadde blitt redusert etter kvart som mange ikkje tok kostnaden, ikkje var kvalifsert eller ikkje såg behovet for sertifikat. Siste gruppa hadde kanskje vært størst. Kor mange av dei som hadde løyve til C1 som del av B sertifikat har vedlikehaldt dette?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (8 minutter siden):

Sikker på anslaget? Eg tipper kostnaden raskt hadde blitt halvert. Talet personar med sertifikat klasse B hadde blitt redusert etter kvart som mange ikkje tok kostnaden, ikkje var kvalifsert eller ikkje såg behovet for sertifikat. Siste gruppa hadde kanskje vært størst. Kor mange av dei som hadde løyve til C1 som del av B sertifikat har vedlikehaldt dette?

Så har du god råd så har du sertifikat, hvis ikke må du oppgi sertifikatet! Hvorfor tipper du at utgiften blir halvert? Et tap på til sammen en dag (inkludert fører og instruktør) har jeg satt til 4.000 kr per dag. Det er lavt anslått.

Men hovedpoenget mitt at det er mange mye bedre måter (enn omfattende testing og opplæring) å få ned ulykkestallene. Det er allerede gjort en kjempejobb i Norge med mange forskjellige tiltak og utviklingen av bilteknologi vil være det neste store revolusjonerende skrittet (Norge er allerede best i verden på sikkerhet i trafikken med god margin).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (2 timer siden):

Mange med lav kjørekompetanse bremser også ned for disse slake fartsdumpene som finnes i enkelte 50-soner og som er beregnet på å kjøres over i 50 uten problem.  Det er tydelige tegn for meg at her er det en som burde hatt litt mer opplæring - men det er politisk selvmord, så derfor skjer ikke det.

I samme gaten så er det 2 fartshumper som det fint går an å kjøre over i 40, som er fartsgrensen, men de 2 neste må en ihvertfall ned i 30 for å komme over uten å ødelegge, så det er ingen selfølge at alle vet at det går an å kjøre fartsgrensen på 2 av 4..

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (2 timer siden):

Her er jeg ikke enig.  Stort sett alle veier på Østlandet er skiltet ned fra 80 til 70 og noen ganger 60.  De veiene som fortsatt er 80 er absolutt kjørbare i 80 og mere til.

Fordi alle veier er på Østlandet..

Jeg bor i Trøndelag, og kjører kun i Trøndelag.

Mange 80 soner hvor det ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 60, og mange 60 soner hvor en kan spørre seg hvorfor det er 60, fordi det går fint an å kjøre i 80.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (36 minutter siden):

I samme gaten så er det 2 fartshumper som det fint går an å kjøre over i 40, som er fartsgrensen, men de 2 neste må en ihvertfall ned i 30 for å komme over uten å ødelegge, så det er ingen selfølge at alle vet at det går an å kjøre fartsgrensen på 2 av 4..

I tillegg er det ulike bilar og ulike personar om bord. Aleine i bilen kan eg humpe over nær fartsgrensa, men eg gjer det ikkje med små born eller passasjerar i bilen.

Endret av Zeph
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

I samme gaten så er det 2 fartshumper som det fint går an å kjøre over i 40, som er fartsgrensen, men de 2 neste må en ihvertfall ned i 30 for å komme over uten å ødelegge, så det er ingen selvfølge at alle vet at det går an å kjøre fartsgrensen på 2 av 4..

Ja i 40-sonen er det (kritikkverdig) stooor variasjon som du nevner, men for de i 50-sonen har jeg ikke vært borti noen med "skarpe kanter" o.l. - men så kjører jeg endel.    Selvfølgelig busser og større kjøretøy må ta alle humper i lavere fart, men snakker om personbiler.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Så har du god råd så har du sertifikat, hvis ikke må du oppgi sertifikatet! Hvorfor tipper du at utgiften blir halvert? Et tap på til sammen en dag (inkludert fører og instruktør) har jeg satt til 4.000 kr per dag. Det er lavt anslått.

Kostnaden for den enkelte blir den same. For samfunnet mindre etter kvart som færre har og tar sertifikat for bil. Og nei, det blir ikkje nødvendig vis slik at har du råd så har du sertifikat for bil. Dei som har behov for sertifikat eller er spesielt interessert kjem då til å ha sertifikat. Det blir som buss og lastebil, det er få som har sertifikat for det om dei ikkje har behov for det. Eller for den del til privatfly, enten er folk spesielt interessert eller så er dei på veg til å bli trafikkflyger.

Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Kostnaden for den enkelte blir den same. For samfunnet mindre etter kvart som færre har og tar sertifikat for bil. Og nei, det blir ikkje nødvendig vis slik at har du råd så har du sertifikat for bil. Dei som har behov for sertifikat eller er spesielt interessert kjem då til å ha sertifikat. Det blir som buss og lastebil, det er få som har sertifikat for det om dei ikkje har behov for det. Eller for den del til privatfly, enten er folk spesielt interessert eller så er dei på veg til å bli trafikkflyger.

Det er ingen grunn til at sertifikat skal være noe eksklusivt! Det er ikke særlig krevende å kjøre bil og de som ikke har så stort talent tar hensyn til det (og noen er gode men overvurderer seg selv allikevel). Å være pilot og lastebil, bussjåfør er noe helt annet!

Lenke til kommentar

Man burde kanskje se litt på hvilken biler som er innblandet. Det er en masse biler i dag som har store touch panel for betjening. Dessuten oppfordrer staten oss til å kjøpe biler som er 2.5tonn tunge og går til 100 på 4 sek. Har lenge sagt at dette vil vise på skadestatistikken på et tidspunkt. Ofte godt voksne som kjøper helt nye biler. Å gå fra en bil som man må skifte gear flere ganger før man er i 80 til en el bil som gjør 200 på første og gjerne eneste gear kan være en utfordring.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (42 minutter siden):

Har lenge sagt at dette vil vise på skadestatistikken på et tidspunkt.

Har du noe bevis på at dette er tilfellet? Nå har det vært flere ulykker i å og stadig flere biler med monstermotorer (= elbiler) så du kan ha rett. Men årsaken til utviklingen er vanskelig å si og det er mange kandidater. Min erfaring er at fossilbiler akselererer fra lyskryss som om de maksimalt har 20 hk, mens de oftest ligger i området 100 til 200 hk! Tilsvarende gjelder gjerne for elbiler. De fleste utnytter potensialet i svært liten grad.

For meg er det oppløftende å se en Formel-1-start. Der satser alle fra første til siste sjøfør på maksimal akselerasjon i samme millisekund. Noen ganger går det bra!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
10 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Det er ingen grunn til at sertifikat skal være noe eksklusivt! Det er ikke særlig krevende å kjøre bil og de som ikke har så stort talent tar hensyn til det (og noen er gode men overvurderer seg selv allikevel). Å være pilot og lastebil, bussjåfør er noe helt annet!

Etter som du ser det, å køyre bil er som å fly småfly. Så kvifor to heilt ulike tilnærmingar?

Det går også å snu spørsmålet, kvifor skal alle kunne køyre bil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...