Gå til innhold

Professor gjør studentene utrygg


Anbefalte innlegg

"Peterson har også argumentert for at voldelige menn kan kureres hvis de blir elsket av en «god kvinne» gjennom tvangsmonogami." 

Han fronter en kvinnefiendtlig ideologi. Jeg hadde følt meg utrygg hvis jeg visste professoren min frontet slike holdninger. Noe annet ville vært ulogisk, da jeg er kvinne. 

Jeg likte denne artikkelen:

https://www.washingtonpost.com/news/made-by-history/wp/2018/07/24/before-jordan-peterson-there-were-mens-rights-activists/

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Princessmonoke skrev (14 minutter siden):

"Peterson har også argumentert for at voldelige menn kan kureres hvis de blir elsket av en «god kvinne» gjennom tvangsmonogami." 

Han fronter en kvinnefiendtlig ideologi. Jeg hadde følt meg utrygg hvis jeg visste professoren min frontet slike holdninger. Noe annet ville vært ulogisk, da jeg er kvinne. 

Jeg likte denne artikkelen:

https://www.washingtonpost.com/news/made-by-history/wp/2018/07/24/before-jordan-peterson-there-were-mens-rights-activists/

Jordan Peterson underviser ikke ved et Norsk universitet. Såvidt jeg forstår er han ikke tilknyttet noe universitet lengre.

Debattanten følte seg utrygg ved at Gundersen underviste henne. Gundersen har sagt at JP har enkelte gode poenger, men har samtidig kritisert ham ganske krasst.

Har du noen grunn for å være utrygg på Gundersen som foreleser? Ville du føle deg utrygg dersom en foreleser sa at Mao(1)hadde enkelte gode poenger?

-k

1) https://www.washingtonpost.com/news/volokh-conspiracy/wp/2016/08/03/giving-historys-greatest-mass-murderer-his-due/

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er så komisk hvordan folk bare avfeier en person hvis meninger de ikke liker, og som er i dissens, ikke først og fremst på grunn av noen faglig årsak, men fordi et nærmest samlet akademia står i spagaten for det autoritære venstretyranniet og er redde for å bli kansellert.

Det er snodig hvordan Peterson "ikke har faglig tyngde", men ingen med motstridende syn vil debattere med ham. Det var en gang i akademia man satte pris på intellektuelle debatter og man lot seg inspirere og kvasse egne argumenter og tanker av å bli møtt med motstand.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (52 minutter siden):



Brukes Jordan Peterson som en kilde i psykologifaget -- eller et fag hvor han ikke har noen faglig tyngde, som sannhetsvitne, i stedet for å henvise til bedre kilder i de fagfeltene som ikke er psykologi..?

Hvis du leser linkene (og klikker deg videre) i første post så er saken at en professor i biologi ved UiO har uttalt seg til khrono om Jordan Peterson (se under). Dette har fått en student av ham til å hevde at hun føler seg utrygg i forelesningene hans, og hun har ramset opp en liste av ståsteder som JP i følge henne skal ha, og synes at det er problematisk at han er ansatt og underviser ved UiO hvis han er enig i noen av disse.

https://khrono.no/jordan-peterson-skal-fylle-spektrum/690782

Sitat

Selv om han er enig i noen av synspunktene Peterson fremmer, opplever Gundersen at selve mannen blir mer og mer merkelig. — Det er mye rart med ham, men han har truffet en nerve som handler om å ikke være politisk korrekt og tale gutters sak. Det tror jeg vi trenger mer av....

Selv om Gundersen tidvis mener at Peterson treffer bra og kommer med noen gullkorn, skulle han gjerne sett at en bedre tenker fremmet synspunktene. — Jeg syns ikke han er den rette til å gjøre det. Denne mytologien som han driver fram, er for rar. Jeg skulle ønske meg at en mer fornuftig person ble trukket fram for å fremme noen av synspunktene som jeg mener er verdifulle.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvor skriver hun at hun ønsker at han skal sparkes..?

...jeg forstår til en viss grad frykten.
 

Sitat

— Det er mye rart med ham, men han har truffet en nerve som handler om å ikke være politisk korrekt og tale gutters sak. Det tror jeg vi trenger mer av.


Først og fremst: Jordan Peterson er ingen god kilde i kampen for psykisk syke menn sine rettigheter, som vitterlig er hva hele MRA-saken er.
Det er en kamp for autister og sosialt avvikende menn, og menn med psykiske problemer.
Merk at jeg sier dette uten fordommer, da jeg observerer at problemene som beskrives av gruppene begrenses til menn fra disse gruppene.

...

Videre.
Verden trenger temmelig åpenbart færre mennesker som Jordan Peterson.
Som er grunnen til at jeg forstår frykten til studenten.

Populistiske karakterer som gir legitimitet til kvinnehat, vold mot kvinner, hat mot hva folk anser som woke, hat mot den politiske venstresiden er nettopp blant retorikken som har destabilisert vestlig politikk til det punktet vi nå lever i, hvor seriøse debatter nesten er døde i flere vestlige land, fordi mange unge menn og folk som er aktive i debatter ikke lengre har den politiske forståelsen til noe parti i landet de bor, men til nettopp karakterer som Peterson og enda mindre seriøse aktører som dukker opp i videoanbefalingene om du ser Jordan Peterson på youtube.

Og beklager at jeg siterer denne for tiende gang, men:
Dette er virkeligheten vi lever i:
Vesten er bokstavelig talt truet av propaganda:
image.thumb.png.b41323919bb53dcb508074df9dfbc72a.png

Blant meningene Jordan Peterson har uttrykt så har vi blant annet:

Sitat

“The idea that women were oppressed throughout history is an appalling theory.”

Sitat

Islamophobia is “a word created by fascists and used by cowards to manipulate morons”.

Sitat

White privilege is “a Marxist lie”.

Sitat

Believing that gender identity is subjective is “as bad as claiming that the world is flat”.

Sitat

Unsurprisingly, he was an early supporter of James Damore, the engineer fired by Google for his memo Google’s Ideological Echo Chamber.


https://www.theguardian.com/science/2018/feb/07/how-dangerous-is-jordan-b-peterson-the-rightwing-professor-who-hit-a-hornets-nest

...det er åpenbart hvilken bevegelse han appellerer til og hvorfor -- og hvorfor den vestlige verden ikke trenger det akkurat nå.

...Peterson blir utnyttet av gruppene som søker å koble unge og/eller vanskeligstilte (hvite) menn til deres ideologi, og utøver rollen sin med stor entusiasme.

Eleven vet gjerne betydelig mye mer om problemene vesten opplever i dag enn professoren.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (22 minutter siden):

Hvor skriver hun at hun ønsker at han skal sparkes..?

Jeg velger å tro at du ber meg om hjelp til å navigere i saken, og at det ikke er et retorisk spørsmål. Den relevante referansen står i andre setning i første post i denne tråden:

"Hvis det er slik at Gundersen faktisk støtter uttalelsene fra Peterson jeg trekker frem i denne kronikken, vil jeg gå så langt som å si at det er svært problematisk at han er ansatt ved UiO og får undervise studenter."

https://khrono.no/skadelige-holdninger-i-norsk-akademia/691984

Legg merke til hennes senere kommentar:

https://khrono.no/student-embla-imset-sier-hun-aldri-onsket-a-fa-noen-sparket/692686

"Embla Imset sier hun ikke har ment at Kristian Gundersen bør få sparken.

— Det mener jeg absolutt ikke. Jeg prøver å få fram noen nyanser."

Inntrykket er at hun har dannet seg en andrehånds forståelse av JP fra en farget sosial-medie-boble, så tillagt en rekke kontroversielle ståsteder til JP, og så ut fra det blå krevd Gundersens hode på et fat "hvis han støtter noen av disse" enten ut av uvitenhet eller for å prøve å klistre noe negativt til hans navn. Når hun så fikk motgang etter innlegget sitt så har hun moderert seg noe. Det er bra. Denne motgangen bør selvsagt ta form av saklig kritikk, og ikke krav om at hun skal kastes ut som student eller annet fjas.

Sitat

Og beklager at jeg siterer denne for tiende gang

Det går helt fint, jeg skipper bare resten av posten din når jeg ser at vi er over på hakk-i-plata.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Venstreside folk har som vanlig veldig problemer med å forholde seg til ytringsfriheten. Vi ser jo i USA for det nå støtt og stadig settes begrensinger på hva man kan si, og personer kan få sparken for å f.eks. omtale transkvinner som menn.

Så lenge professoren sine meninger forblir privat og ikke reflekteres i undervisning er ikke dette et problem. Det mest skremmende her er vel heller elever som mener lærere ikke kan undervise fordi de praktiserer sin ytringsfrihet privat. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, .,. said:


Jeg har belegg for akkurat den uttalelsen. Og den siste setningen din henger ikke på greip med verken det jeg sa, eller helt det du selv sier her. Det er vel dermed du som begår hersketeknikk her. 
 

Du kan selv undersøke hva faktiske filosofer sier om Petersons filosofi-forståelse. Eller hva jurister har påpekt om hans tolkning av den ‘kontroversielle’ loven i Canada som gjorde han berømt. 

Eller noen av de andre områdene han liker å fremstå som ekspert i. 
 

Og så kan du lese det jeg skrev en gang til, slik at du får med deg at jeg påpekte at han har evner som en praktiserende psykolog. Det er mao. noe han kan, i motsetning til det andre.

 

PS: Du har ennå ikke helt skjønt hva hersketeknikk er 

 

Jeg svarer på nøyaktig det du skriver. En av mange hersketeknikker er å snakke nedsettende om evt. tilhengere av den man forsøker å diskreditere. "Potensielle pasienter".

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Outlier616 said:

Det er så komisk hvordan folk bare avfeier en person hvis meninger de ikke liker, og som er i dissens, ikke først og fremst på grunn av noen faglig årsak, men fordi et nærmest samlet akademia står i spagaten for det autoritære venstretyranniet og er redde for å bli kansellert.

Det er snodig hvordan Peterson "ikke har faglig tyngde", men ingen med motstridende syn vil debattere med ham. Det var en gang i akademia man satte pris på intellektuelle debatter og man lot seg inspirere og kvasse egne argumenter og tanker av å bli møtt med 

Noen har forsøkt men de vet at blir avkledd og ikke kommer godt ut av det. Da tyr man heller til utfrysing, latterliggjøring, diskreditering på falsk grunnlag. Dessverre ganske typisk metode for å sable ned de største gjennom historien.

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Princessmonoke said:

"Peterson har også argumentert for at voldelige menn kan kureres hvis de blir elsket av en «god kvinne» gjennom tvangsmonogami." 

Han fronter en kvinnefiendtlig ideologi. Jeg hadde følt meg utrygg hvis jeg visste professoren min frontet slike holdninger. Noe annet ville vært ulogisk, da jeg er kvinne. 

Jeg likte denne artikkelen:

https://www.washingtonpost.com/news/made-by-history/wp/2018/07/24/before-jordan-peterson-there-were-mens-rights-activists/

 

Da bør jeg som mann føle meg utrygg nærmeste over alt jeg beveger meg. For de siste 20 år og spesielt siste 10 år har vi fått ett ekstremt mansfiendtlig samfunn.

Har ellers aldri hørt han ytre noe kvinnefiendtlig. Jeg antar det kommer via tredjeperson.

Endret av Theo343
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det MÅ da gå an å ha meninger som er upopulære uten at man skal "kanselleres". For et møkkasamfunn vi lever i. Istedet for å fjerne de man er uenige med kan man jo heller ta fornuftige for/mot diskusjoner med elevene, da.

Endret av Bytex
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (37 minutter siden):

Venstreside folk har som vanlig veldig problemer med å forholde seg til ytringsfriheten. Vi ser jo i USA for det nå støtt og stadig settes begrensinger på hva man kan si, og personer kan få sparken for å f.eks. omtale transkvinner som menn.

Så lenge professoren sine meninger forblir privat og ikke reflekteres i undervisning er ikke dette et problem. Det mest skremmende her er vel heller elever som mener lærere ikke kan undervise fordi de praktiserer sin ytringsfrihet privat. 

Venstresiden velger ofte hat, vold og sensur istedenfor å ta en debatt. Dette ser vi gang på gang i USA der identitetspolitikk dessverre har blitt veldig populært. Venstresiden mener også at enkelte grupper i samfunnet, da spesielt transkvinner (menn som tror de er kvinner) ikke skal tåle kritikk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Theo343 said:

Noen har forsøkt men de vet at blir avkledd og ikke kommer godt ut av det. Da tyr man heller til utfrysing, latterliggjøring, diskreditering på falsk grunnlag. Dessverre ganske typisk metode for å sable ned de største gjennom historien.



Det er nok også derfor pendelet nå etter hvert svinger kraftig bakover. Jeg bare håper det ikke svinger for langt mot høyre, slik det gjorde mot venstre. Ytterkantene, ekstremistene, lever på hverandre. De forsøker å male et bilde av Peterson som ekstremist. Men de gjør det bare fordi de selv er ekstremister, og ikke tåler motmæle.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (12 minutter siden):

De forsøker å male et bilde av Peterson som ekstremist.

Imset henviser til sekundære kilder og har såvidt jeg ser ikke henvist til JP selv.

Jeg har lest en eller to bøker av Peterson, og noe av det han sier er vanskelig å være enig i. Jeg reagerte spesielt på det med at man fint kan rise barna sine «litt». Andre ting, som det at man skal komme seg ut av senga, stramme seg opp og ta ansvaret for egen velvære heller enn å sutre over at ingen andre gjør det synes som fornuftige tanker.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, knutinh said:

https://khrono.no/skadelige-holdninger-i-norsk-akademia/691984

Svar fra Gundersen:

https://khrono.no/et-typisk-forsok-pa-kansellering/692723

Edit:

Jeg forstår at Jordan Peterson er kontroversiell. Jeg synes det. Gundersen synes det. Veldig mange akademikere og kulturpersonligheter er/var kontroversielle, og selv de smarteste sier vel mye rart.

Det jeg ønsker å diskutere er at noen kan føle seg utrygg av at en professor blir sitert i mediene på at JP har rett i noen poenger. Og at samme student er kritisk til at professoren får fortsette i jobben.

-k

Jeg forstår det ikke. Det hender jeg ser poenget og som kjent kan alt diskuteres.
Slik jeg for øyeblikket forstår hovedstrømningene som diskuteres i dag som for eksempel nye "woke" så er hensikten å bygge ned ved f.eks. å lage splittelser. Hva som er riktig eller galt er egentlig ikke så viktig i dette. Poenget er å rase ned.
Personlig er jeg ikke noe fan av "woke" begrepet da det er for nytt og hva som ligger i det kan fort bli alt mulig alt etter som, men greit å ha en knagg, kanskje.

Første gang jeg virkelig kom over dette var med protestene på Evergreen universitetet i staten Washington/USA hvor professor i evolusjonsbiologi Bret Weinstein kom i søkelyset etter han hadde kritisert noen forslag på endringer fra skolens administrasjon og inkluderingsavdeling.
Jeg så noe av dette live streamet på nettet da det stormet på på denne skolen i mai 2017.
Benjamin A. Boyce som studerte medier den gang på dette universitetet har i senere tid forsøkt å sette sammen en video-dokumentar om hva som hendte

The Complete Evergreen Story, YouTube spillliste:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLRdayXEOwuMG9DG66Bvx6YbUnhw-buS5K

Wikipedia artikkel om Evergreen universitetet og protestene

https://en.wikipedia.org/wiki/Evergreen_State_College#2017_protests

Professor Bret Weinstein under kongresshøringer i 2018 / etter hendelsene

 

 

 

Endret av tanda
minor edit
Lenke til kommentar

Jeg tror mange glemmer hvor kontroversielle bla. Freud, Jung eller Skinner var i sin tid. Og kanskje fortsatt er?

Uenig eller enig. JP er en fremtredende figur i dagens klima, han tør å utfordre inngrodde & potensielt skadelige ideer. Ikke minst viktigheten han har hatt for så mange unge menn. Har selv en bekjent som fikk orden på livet sitt, mye takket være Peterson sitt arbeid.

Kritikerne forsøker å undergrave Peterson gang på gang, men det har nok ikke effekten de ønsker. Fra intervjuet med Newmann:

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...