Gå til innhold

Skjebnedag for Fornebubanen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sløseriet i hovedstaden vil visst ingen ende ta, de ansvarlige unskylder seg med alt mellom himmel og jord. KPI er et egnet verktøy til å lure folk. Man forsøker å maskere inflasjonens virkelige størrelse. Denne problemstillingen griper dypere i samfunnet enn vi forestiller oss fordi pengeverdien styret det meste. Så skal de ha oss til å tro at det skal være samfunnsnyttig å legge ned eller hindre viktige veiprosjekt som kan redde liv og helse. 
.
Pengene renner inn (og ut), nå må vi bruke penger på eksisterende kritisk infrastruktur i Norge! Så får de heller kutte i skatter og avgifter om de vil hindre infrasjonsdriverne. 
 
23. desember 2021 kl. 07:49 

P4: Nesten 1300 ras på E16 

Det har vært 1273 ras på E16 mellom Bergen og Flåm de siste seks årene. Det utgjør et ras annenhver dag i gjennomsnitt, viser tall som P4 har fått fra Statens Vegvesen.

 
 
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Bilister kan slippe en stor ekstraregning hvis byggingen stanses, melder NRK. Uten banen gjelder ikke avtalen om økte bompengetakster som staten, Oslo og Viken har inngått. Avtalen innebærer en økning i bompengene på i gjennomsnitt 40 prosent. Pengene skal brukes til å finansiere kollektivtiltak i Stor-Oslo, og en stor andel av dette var tiltenkt Fornebubanen.

- Kollektivbrukerne vil veldig gjerne bruke andres penger til å forbedre deres reisetilbud

- Politikerne vil gjerne ha æren for sette i gang eller gjennomføre idealistiske prosjekter med andres penger

- Bilistene vil gjerne beholde pengene sine selv og slippe økonomisk tvang til å reise på ande måter enn det som passer dem best. Bilistene betaler allerede nok avgifter til å dekke hele veibudsjettet alene.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv om jeg er veldig for en bane til Fornebu så bør prosjektet droppes. Det er 26 milliarder og man kan jo bare gjette seg til sluttsummen når man allerede har massive overskridelser lenge før det skal stå ferdig. Det er for dyrt.

Det er etablert en ukultur hvor man tror at elendig prosjektering og kostnadskontroll får null konsekvenser. Skroter man dette prosjektet vil det være et sterkt signal som kanskje kan føre til mer edruelighet i fremtiden. Det er hvertfall verdt et forsøk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bygging av bane er dyrt, og da spesielt T-bane - av åpenbare grunner. Antagelig blir det også dyrere med tiden. Man må velge basert på gevinstene, nå og framover, og ikke kostnaden.

Samtidig kan det være andre prosjekter som er viktigere. Det har f.eks. lenge vært snakk om at kapasiteten i tunnellene under Oslo sentrum, både for T-bane og tog, er sprengt. Det inkluderer godstransport med tog. Altså er dette av nasjonal betydning, ikke bare for de velstående nye innbyggerne på Fornebu. Oppgradering av signalanleggene er et annet prosjekt som vil fjerne/redusere betydelige samfunnsmessige kostnader. Det er nok av prosjekter å bruke milliarder på.

Lenke til kommentar

Det er også en øst/vest-dimensjon her. Fornuftige prosjekter øst i byen som Manglerudtunnelen blir forkastet samtidig som bompengene dobles. I stedet sluses 40-50 milliarder til et E18-prosjekt slik at folk i Bærum slipper å reise kollektivt og en ny bane til  Fornebu-fiffen til en kost av 2-3 millioner per leilighet.

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -i said:

Det er også en øst/vest-dimensjon her. Fornftige prosjekter øst i byen som Manglerudtunnelen blir forkastet samtidig som bompengene dobles. I stedet sluses 40-50 milliarder til et E18-prosjekt slik at folk i Bærum slipper å reise kollektivt og en ny bane til  Fornebu-fiffen til en kost av 2-3 millioner per leilighet.

Legg og til at rv4 gjennom grorudalen burde vært gjort noe med og for lengst. Er vel flest folk som bor øst i oslo så t-bane til fornebu gir lite mening, ja er en del som jobber der men fremtiden er nok mer hjemmekontor basert, har heller ikke skjønt hvorfor det skal gå t-bane dit, buss funker bra nok

Endret av onkel_jon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Verm skrev (40 minutter siden):

Man må velge basert på gevinstene, nå og framover, og ikke kostnaden.

Dette er jo bare tull. Gevinstene må selvsagt sees i sammenheng med kostnadene. Vi har hatt mer enn nok av koste hva det koste vil-politikk. Det har skadet den norske velferden fordi man har fått mindre igjen for pengene enn alternativ bruk av de ville gjort. Pestisje er et alvorlig sykdomstegn man bør ta på alvor og gjøre noe med det. Fornebubanen er nok et av de verste tilfellene i 2022 som det ennå ikke er for sent å gjøre noe med. Norsk visdomsord: Vend i tide - Det er ingen skam å snu.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen problemer med samfunnsnyttige infrastrukturprosjekt så lenge de er nyttige og blir benyttet av mange mennesker, og da ikke bare reisende som bor langs traseen, men også andre reisende som godstransport. Samtidig må det ikke bli for dyrt og kostnadene bør til dels dekkes enten direkte eller indirekte av brukerne. Bilistene dekker allerede dette via avgifter på bilkjøp og bilbruk samt bompenger. Kollektivreisende betaler bare en symbolsk sum for deres sterkt subsidierte billett for å bruke et prosjekt som betales av andre, spesielt bilister. Samtidig har kostnadene for dette prosjektet gått helt ut av kontroll. Dette er naturlig, da det ofte ender slik når politikerne blander seg inn i alle detaljer og ikke har respekt for andres penger.

Er det for sent å kansellere prosjektet? Er det brukt så mye penger at det er for dyrt å avslutte? Jeg håper ikke det, men det ser jo nesten slik ut. Jeg håper uansett utfall at politikerne ser at de ikke bare kan kjøre på med svindyre prosjekt uten å ha en skikkelig kostnadsutregning som tar høyde for overskridelse. Under forrige regjering ble flere veiprosjekter under samferdselsminister Solvik Olsen ofte ferdig før tiden og under estimert kostnad. Kan det være til inspirasjon for dagens politikere?

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (24 minutter siden):

Jeg har ikke noen problemer med samfunnsnyttige infrastrukturprosjekt så lenge de er nyttige og blir benyttet av mange mennesker, og da ikke bare reisende som bor langs traseen, men også andre reisende som godstransport. Samtidig må det ikke bli for dyrt og kostnadene bør til dels dekkes enten direkte eller indirekte av brukerne. Bilistene dekker allerede dette via avgifter på bilkjøp og bilbruk samt bompenger. Kollektivreisende betaler bare en symbolsk sum for deres sterkt subsidierte billett for å bruke et prosjekt som betales av andre, spesielt bilister. Samtidig har kostnadene for dette prosjektet gått helt ut av kontroll. Dette er naturlig, da det ofte ender slik når politikerne blander seg inn i alle detaljer og ikke har respekt for andres penger.

Er det for sent å kansellere prosjektet? Er det brukt så mye penger at det er for dyrt å avslutte? Jeg håper ikke det, men det ser jo nesten slik ut. Jeg håper uansett utfall at politikerne ser at de ikke bare kan kjøre på med svindyre prosjekt uten å ha en skikkelig kostnadsutregning som tar høyde for overskridelse. Under forrige regjering ble flere veiprosjekter under samferdselsminister Solvik Olsen ofte ferdig før tiden og under estimert kostnad. Kan det være til inspirasjon for dagens politikere?

Nå utgjør t-banen til Majorstua en viktig del av t-baneringen, så mye av trafikken som ville gått gjennom sentrumtraséen, kan og vil følge ringbanen også. F.eks. vil mange fra traséen Majorstua via Nydalen og til Sinsen utgjøre endel av trafikken til Fornebu på morgenen, og fra Fornebu om ettermiddagen. Og tilsvarende for de som bor på Fornebu, men f.eks. jobber på Majorstua, Ullevål og Storo.

Banen er dyr å bygge, og det kan lett forsvares å kutte den ut. Men behovet vil ikke bli mindre med årene, så den vil nok bygges en eller annen gang. Og så er det jo som du spør, et spørsmål om kostnadene som allerede har løpt og eventuelle erstatningssøksmål som og vil koste, utgjør så stor del av det prosjektet, at merkostnaden for å fullføre ikke er så veldig mye større, når man og tar med kostnaden for alternativ transport.

Til litt annen tankegang, det kan være samfunnsnyttig å bygge infrastruktur som ikke vil betales ned, eller over langt flere år enn man normalt beregner inn, så lenge driften finansierer seg selv. Man må da se på om kostnadsnytten er så stor, at det likevel er lønnsom sammenlignet med alternativene.  Kanskje har alternativene og negative tall på seg, og må sponses.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Det er også en øst/vest-dimensjon her. Fornuftige prosjekter øst i byen som Manglerudtunnelen blir forkastet samtidig som bompengene dobles. I stedet sluses 40-50 milliarder til et E18-prosjekt slik at folk i Bærum slipper å reise kollektivt og en ny bane til  Fornebu-fiffen til en kost av 2-3 millioner per leilighet.

Nå er det jo en egen bomstrek mellom Oslo og Bærum, den slipper dere unna i øst. 

Lenke til kommentar

Det blir ganske håpløst å bruke bompenger på vei til å finansiere alt mulig av infrastruktur. Ser at byer som Wien deler regningen med staten og selskapet som skal drifte banen, uten at jeg vet fordelingen. Og, hvorfor blir det så dyrt, og er det dyrt i sammenligning med andre storbyers utbygginger? 

Skal byen fungere også om 30 år, eller 50, så kan man ikke basere seg på veitransport. Det er det jo ikke plass til, og det er mye dyrer i totalkost per pers/km.

Eiendomsverdien styres av byens kvaliteter som kollektivtilbud, og da rager T-bane høyest. Det er heller ikke plass til andre løsninger uten å stenge for privatbiler. 

Lenke til kommentar

Fornebubanen er nødt til å bygges. Om det ikke skjer nå, så vil det likevel måtte skje en gang. 

Jeg betaler gladelig det dobbelte i bompenger for at det skal skje. Og for hver gang jeg står i kø på den jævla E18 frister det å donere en hundrelapp ekstra i bompenger. Snart er det raskere å gå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er et paradoks at vi ønsker å brenne penger på bålet og krever at bilistene betaler for det - når vi samtidig ønsker å redusere antall biler på veiene. 

Hva skjer når vi oppnår målet om et bilfritt Oslo? Bomring på t-banen som de kollektivreisende må betale for hver passering?

Eller at gods (lastebiler) skal betale 100 000 pr passering, som igjen fører til dyrere varer og tjenester til befolkningen, mas om økte lønninger, økt styringsrente fra Norges Bank og hælvete er løs?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Dette er jo bare tull. Gevinstene må selvsagt sees i sammenheng med kostnadene. Vi har hatt mer enn nok av koste hva det koste vil-politikk. Det har skadet den norske velferden fordi man har fått mindre igjen for pengene enn alternativ bruk av de ville gjort. Pestisje er et alvorlig sykdomstegn man bør ta på alvor og gjøre noe med det. Fornebubanen er nok et av de verste tilfellene i 2022 som det ennå ikke er for sent å gjøre noe med. Norsk visdomsord: Vend i tide - Det er ingen skam å snu.

Jeg sier ikke at kostnader ikke er viktig, men det bør ikke være det avgjørende i samfunnsviktige prosjekter, og gevinstene er vanskelige å spå. Mange av prestisjeprosjektene bærer lite preg av å være nettopp samfunnsviktige. Det finnes vanligvis veldig mange grunner til å ikke gjøre noe som er fryktelig dyrt, men at det er særdeles lønnsomt og fornuftig i det lange løp. La oss anta at T-banen i Oslo aldri var etablert og vi skulle vurdere å bygge det nå - hvor mange hadde syntes det var fornuftig pengebruk da? Ingen, antagelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (2 minutter siden):

Hva skjer når vi oppnår målet om et bilfritt Oslo? Bomring på t-banen som de kollektivreisende må betale for hver passering?

Hvem har et bilfritt Oslo som mål? Har aldri hørt om noen som har argumentert for det.

(not the real) Dr. Bombay skrev (3 minutter siden):

Det er et paradoks at vi ønsker å brenne penger på bålet og krever at bilistene betaler for det - når vi samtidig ønsker å redusere antall biler på veiene. 

Vi bilister i Oslo er også syklister, gående og kollektivreisende i samme by. Et nedslitt uttrykk som nesten ikke forteller noen verdens ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Vi bilister i Oslo er også syklister, gående og kollektivreisende i samme by. Et nedslitt uttrykk som nesten ikke forteller noen verdens ting.

Poenget hans står like fult. Hvem skal subsidiere kollektivtrafikken når Oslo ønsker færrest mulig biler? Oslo er jo totalt avhengig av disse bompengene. Det er litt av et paradoks. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Snikpellik said:

Fornebubanen er nødt til å bygges. Om det ikke skjer nå, så vil det likevel måtte skje en gang. 

Jeg betaler gladelig det dobbelte i bompenger for at det skal skje. Og for hver gang jeg står i kø på den jævla E18 frister det å donere en hundrelapp ekstra i bompenger. Snart er det raskere å gå.

Må og må, kva med heller å ta inn kostnaden på å bygge bane på eigedomsskatt? Infrastruktur auker verdien på eigedom, så kvifor ikkje skattlegge der verdiauken kjem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...