Gå til innhold

NRK: Momsfritak for elbiler forsvinner


Anbefalte innlegg

Når vi har noe som fungerer som faktisk bedrer den lokale luftforurensing og bidrar til at verden ser at elbiler fungerer for folk flest, ja da er det på tide å stikke kjepper i hjulene. Jeg er helt enig med de andre her om at vi må innføre avgifter på sikt, men dette burde da varsles et par å i forveien (eksempelvis fra 2025 for elbiler over 500-600k) og ikke noe som kommer over natta.

Gud forby at vi skulle ha politikere som tenker et lengre perspektiv enn sin egen regjeringsperiode. SP viser vel bare enda en gang at se helst vil at vi skal møte fremtiden baklengs.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Rune_says said:

Jojo, men hvorfor ikke ha det enkelt og oversiktlig. 

Dvs over en viss grense betaler man mva (evt gradert om det er et poeng).  En enkel matematisk formel.

Fordi enkelt og oversiktlig i dette tilfellet er ulovlig. Det er ikke lov å ta mva på bare varer over en viss pris eller mva på bare deler av prisen. Det er alt eller ingenting. De må i så fall endre mva-loven og det er en omstendelig prosess. Derfor denne knotete tilskuddsordningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man få mest mulig miljøeffekt for hver krone så er det eneste fornuftige at man gir samme tilskudd til alle biler i samme klasse. Det finnes vel ikke noen land som øker tilskuddet etter vekt og pris slik praksis er i Norge?!

Tilskudd på NOK 100.000 til hver nybil, og pengene utbetales til kjøper når bilen registreres. Vegvesnet har jo alle opplysninger om kjøretøyet og fastsetter avgiftene fra før. Da koster de ikke noe ekstra administrasjon, og forhandlerne behøver ikke bry seg om annet enn å prise bilen på samme vis som en fossilbil.

Endret av NERVI
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, olemars said:

Fordi enkelt og oversiktlig i dette tilfellet er ulovlig. Det er ikke lov å ta mva på bare varer over en viss pris eller mva på bare deler av prisen. Det er alt eller ingenting. De må i så fall endre mva-loven og det er en omstendelig prosess. Derfor denne knotete tilskuddsordningen.

Da tenker jeg man kan bruke et par år på det og så får man både forutsigbarhet og et regelverk bedre rystet for fremtiden.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Signaleffekten er det verste her. Den viser at "gullalderen" for elbilen er over. Heldige oss som har fått kjøpt GODbilen i løpet av utgangen av 2022.

Mange skeptikere vil nå legge elbilplanene på hylla, og heller fortsette med bensin- eller dieselbiler.

At AvgiftsPartiet (AP) og bakstreverpartiet SP kommer med dette nå er vel egentlig bare som forventet. Stemmer man sånt inn på tinget, så bør man ikke bli overrasket over at de fører den eneste politikken de sverger til.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, NERVI said:

Skal man få mest mulig miljøeffekt for hver krone så er det eneste fornuftige at man gir samme tilskudd til alle biler i samme klasse. Det finnes vel ikke noen land som øker tilskuddet etter vekt og pris slik praksis er i Norge! 100.000 til hver, og pengene utbetales til kjøper når bilen registreres. Det koster ikke noe ekstra administrasjon, og forhandlerne behøver ikke bry seg om annet enn å prise bilen på samme vis som en fossilbil.

Slik var det i Sverige tror jeg, men der endte de med å måtte legge inn en betingelse om at du må eie bilen i et antall måneder(6?) før du får utbetalt tilskuddet fordi det ble veldig populært å kjøpe bil, cashe inn tilskuddet og videreselge bilen i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og plutselig ble det dyrere med elbiler i Norge enn i Tyskland.

Med heiagjengen fra TØI på lag, har SP og AP argumentert mot alle elbilfordeler siden Tesla model S kom, og i år skal BÅDE bompenger og momsfritak til pers.

Om man hadde skjelt til nullutslippsmålet i 2025 ville det ikke vært urimelig å fase ut mva og gratis bompenger. Dog ville jeg samtidig forventet å se at forskjellen mellom el og fossil, i kroner i bruk, forble konstant. Det skjer ikke. I stedet argumenteres det med at det er kommet billigere biler med lengre rekkevidde.

Tatt i betraktning at du i år knapt får en ID4 med stort batteri for samme pris som model S da den kom, er dette en rar argumentasjon.

Det er likevel ikke noe problem, for regjeringen, som har som hovedprosjekt å hilse hjem til distriktene hhv å vise at "dyre luksusprodukter" beskattes. Å opprettholde industriarbeidsplasser "oljå", som oftest er i distriktene, er også et mål. Elbiler er derfor viktig å unngå at er fordelaktig for både SP og AP. Dette er et klassisk eksempel på "by og land, hand i hand", hvor regjeringen kan klare å bli enig med seg selv.

Miljø og klima er derimot ikke en vesentlig sak for regjeringen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
olemars skrev (2 minutter siden):

Slik var det i Sverige tror jeg, men der endte de med å måtte legge inn en betingelse om at du må eie bilen i et antall måneder(6?) før du får utbetalt tilskuddet fordi det ble veldig populært å kjøpe bil, cashe inn tilskuddet og videreselge bilen i Norge.

Sånn er det i Tyskland også. Der må du beholde bilen i minimum 6 måneder før du får tilskuddet. Det høyner jo terskelen for å finansiere elbilkjøpet betraktelig, uansett prisnivå på bilen.

Jaggu skal jeg si at det ble "vanlige folk sin tur" i år, som AP skrøt av i valgkampen. Vanlige folk sin tur til å bli flådd mente de tydeligvis.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, The Very End said:

Da tenker jeg man kan bruke et par år på det og så får man både forutsigbarhet og et regelverk bedre rystet for fremtiden.

Får ikke applaus på landsmøtet for å åpne en flere års høringsprosess for noe en gikk bastant ut om å innføre i 2021

  • Liker 2
Lenke til kommentar
olemars skrev (18 minutter siden):

Slik var det i Sverige tror jeg, men der endte de med å måtte legge inn en betingelse om at du må eie bilen i et antall måneder(6?) før du får utbetalt tilskuddet fordi det ble veldig populært å kjøpe bil, cashe inn tilskuddet og videreselge bilen i Norge.

Jo, det er jo alltid noen som spekulerer i dette, så jeg tenker at registreringsmyndigheten/skattevesnet er de rette til å administrere dette som for andre biler. De har jo fra før samarbeid over grensene og forhindrer avgiftssvindel og annet. Da ville nok den glade svenske fått en regning fra futen om han solgte bilen til en nordmann, eventuelt måtte nordmannen betale tilbake det svenske tilskuddet ved omregistrering.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

For de som husker da momsen ble fjernet for sikkerhetsutstyr i nybiler, så ble det umulig for kunden å vite om dette avgiftsfritaket kom kunden tilgode. Forhandlerne tweaket og forklarte men man opplevde slett ikke at noe ble billigere! Det var rett og slett ikke mulig å sammenligne prisene.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Wow jeg har sjelden vært borti en så priviligert sutretråd som denne. Vi har alltid hatt tunge skatter, moms og avgifter på kjøp av bil og bilbruk i Norge. At man nå må betale litt ekstra for en Tesla er helt på sin plass og forventet. Jeg har mer sympati for de minstepensjonistene som har en 20 år gammel liten Corolla som nå sliter med å betale for bensinen. Så det hadde vært mer rettferdig og logisk å få på plass avgifter på nye elbiler og heller senke bensinprisene litt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (28 minutter siden):

Hvem i all verden har 500 000 å bruke på bil i disse dager?

Si det du, i dag ser bankene og finansinstitusjoner veldig nøye hvor mye har man råd til å låne. Og hvor mye blir (morgen-)DAGENS levekostnader som skal dekkes.

Ikke alle som kan kjøpa el-bil med cash..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Skal man få mest mulig miljøeffekt for hver krone så er det eneste fornuftige at man gir samme tilskudd til alle biler i samme klasse. Det finnes vel ikke noen land som øker tilskuddet etter vekt og pris slik praksis er i Norge?!

Tilskudd på NOK 100.000 til hver nybil, og pengene utbetales til kjøper når bilen registreres. Vegvesnet har jo alle opplysninger om kjøretøyet og fastsetter avgiftene fra før. Da koster de ikke noe ekstra administrasjon, og forhandlerne behøver ikke bry seg om annet enn å prise bilen på samme vis som en fossilbil.

Da vil noen begynne å importere en eller annen indisk mini-elbil med minimal rekkevidde og null sikkerhet til kr. 99.999,- og dermed selge den til 0,- kroner. Noe som er gratis har tilnærmet ubegrenset etterspørsel. iMiEV kostet 150.000,- tidligere, til 50.000,- ville nok også den solgt svært, svært bra. Men disse bilene ville selvsagt ikke blitt familiens hovedbil, man ville kanskje heller økt fra 2 til 3-4 biler.

Nei, fast kronetilskudd av så høy verdi er håpløst. Opp til 30-40.000,- kunne det kanskje fungert. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...