Gå til innhold

Vits å lade elbil med vanlig stikkontakt?


Windoge

Anbefalte innlegg

Har planer om å få meg elbil. Vi bor i hus, men problemet er at garasjen er en del av et felles sameie, og jeg er nødt til å vente på en felles oppgradering av det elektriske anlegget i garasjen før jeg kan tenke på å installere lader der. Jeg har mulighet til å lade med vanlig stikkontakt utenfor inngangspartiet på huset mitt som en midlertidig løsning, men vet ikke om dette er anbefalt? Jeg vet nemlig ikke hvor lang tid det tar før garasjen er klar for elbillader. 

Hvor lang tid vil det ta å lade en bil med vanlig stikkontakt? Er snakk om en MG Marvel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windoge skrev (5 minutter siden):

Har planer om å få meg elbil. Vi bor i hus, men problemet er at garasjen er en del av et felles sameie, og jeg er nødt til å vente på en felles oppgradering av det elektriske anlegget i garasjen før jeg kan tenke på å installere lader der. Jeg har mulighet til å lade med vanlig stikkontakt utenfor inngangspartiet på huset mitt som en midlertidig løsning, men vet ikke om dette er anbefalt? Jeg vet nemlig ikke hvor lang tid det tar før garasjen er klar for elbillader. 

Hvor lang tid vil det ta å lade en bil med vanlig stikkontakt? Er snakk om en MG Marvel. 

Dette kommer helt an på hvor mye du kjører. Jeg ladet i stikkontakt lenge, på 10A kurs. Dette gikk helt fint, jeg pendlet da 80km ca til jobb hver dag. 

Men én må regne med å hurtiglade i blant om en kjører mye en dag osv. 

Men, en stikkontakt er ikke godkjent til lading. Og bruker du denne fast til lading er deg bruksendring og den er ikke godkjent.

Det skal være dedikert kurs(ikke annet forbruk) samt jordfeilvern(dc strøm) og overspenningsvern.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

To av naboene her lader med vanlig stikkontakt 10A kurs. En i3 og en e-Golf. De lever tydeligvis fint med det. Synes det er uforsvarlig mtp. sikkerhet.

Kan du ikke installere lader ved inngangspartiet i første omgang, og flytte den over til garasjeanlegget når det er ferdig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (10 minutter siden):

To av naboene her lader med vanlig stikkontakt 10A kurs. En i3 og en e-Golf. De lever tydeligvis fint med det. Synes det er uforsvarlig mtp. sikkerhet.

Kan du ikke installere lader ved inngangspartiet i første omgang, og flytte den over til garasjeanlegget når det er ferdig?

Helt innenfor om de har dedikert kurs samt oppheng om de bruker schuko kontakt. I tillegg til dc jordfeil samt overspenningsvern

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vel kun lov å bruke shucko (vanlig stikkontakt) til nødlading.

Men det er vel ikke spesifisert helt hva som menes med nød. Det er kansje litt nød at du må ha strøm på bilen frem til det bygges ut ladere? 

Om stikkontakten er i god tilstand (mulig det er lurt å åpne den å stramme skruene om den er gammel) og du justerer ned ladestrømmen til 8A eller så går det nok fint, men det vil ta litt tid ja.

8A blir vel rundt 1800W som vil si at du fyller på 1.8kWt i timen. Tar isåfall 36 timer å lade Marvel R sitt 64kWt batteri fra helt tomt til fult.

Nå har man jo aldri batteriet helt tomt eller fult da så mindre i praksis.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Shucko er vanlig støpsel i vanlig stikkontakt. Er ikke anbefalt å lade fra 10A og oppover med shucko da det har vist seg å kan føre til varmgang med påfølgende kontaktfeil og eventuellt brann ved langvarig bruk selv om den i utgangspunktet er godkjent for 16A last. Det er også krav om jordfeilvern type b på ladekurs da induserte dc-spenninger fra ladingen kan sette et vanlig jordfeilvern på kursen ut av funksjon. Nye ladestasjoner og også noen portable ladere har nå type b vern innebygd for å oppfylle dette kravet. Det syndes i midlertid mye med alt dette men det burde ikke være noen krise ved midlertidig eller sporadisk bruk, det viktigste vil være å sjekke varmgangen med jevne mellomrom.

Endret av Powertrainer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men har ikke NEK 400:2018 et kapittel om lading av elbiler, og hva med den neste NEK 400:2022 som kommer nå?

Husker ikke innholdet, og har den ikke for hånden (NEK'en) men det står vel ett eller annet?

Men rent praktisk og teknisk sikkerhetsmessig og bortsett fra det formelle:

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

8A blir vel rundt 1800W som vil si at du fyller på 1.8kWt i timen. Tar isåfall 36 timer å lade Marvel R sitt 64kWt batteri fra helt tomt til fult.

Hvis det ikke er kaldt og eksempelvis at man starter ladingen i det man setter fra seg bilen etter bruk. Ved lave temperaturer (vinter), vil en del av effekten kunne gå til få opp og holde temperatur i batteriet slik at den reelle ladeeffekten blir lavere. Effektiviteten ved lading er heller ikke 100% i utgangspunktet selv ved OK temperatur på batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (Akkurat nå):

Men har ikke NEK 400:2018 et kapittel om lading av elbiler, og hva med den neste NEK 400:2022 som kommer nå?

Husker ikke innholdet, og har den ikke for hånden (NEK'en) men det står vel ett eller annet?

Har ikke vært ren serviceelektriker siden 90-tallet så har vel nærmest brukt FEB91 mer enn NEK sånnsett, men var på NEK kurs for noen år siden og da sa de ihvertfall at det skulle komme mer forskrifter/normer om elbillading.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, NULL said:

Hvis det ikke er kaldt og eksempelvis at man starter ladingen i det man setter fra seg bilen etter bruk. Ved lave temperaturer (vinter), vil en del av effekten kunne gå til få opp og holde temperatur i batteriet slik at den reelle ladeeffekten blir lavere. Effektiviteten ved lading er heller ikke 100% i utgangspunktet selv ved OK temperatur på batteriet.

Definitivt. Jeg har ladet Teslan min med shucko i 20 blå og vind og det var omtrent poengløst. All effekt gikk til å holde batteriet på plussgrader.

Men Leafen min lader som normalt da den ikke har noe varming av batteri (selvfølgelig ikke bra for batteriet da)

Så det varierer veldig fra bil til bil. Aner ikke hvordan MG gjør dette. Men er lurt å plugge i mens batteriet er varmt etter bruk på vinteren ja.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Man bør ellers kjenne hele strekket fram til kontakten man bruker. Her kan det f.eks. være flere koblingsbokser eller videreføring fra andre stikkontakter. Problemet med varmgang e.l. trenger ikke skje på stikkontakten laderen står i - det kan skje et annet sted mellom kontakten og sikringsskapet.... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål er her kanskje også hvilken ladeløsning borettslaget skal sette opp i garasje på sikt. Det er jo en del som ender opp med løsninger fra selskaper der man betaler mer enn for bare strømmen i borettslag. Dette, samt det om man ellers parkerer foran huset noen ganger, gir jo et spørsmål om det kunne vært hensiktsmessig å ha lader også på huset. 

Naturligvis vanskelig å si hva det i praksis vil koste med tanke på hvordan kabel må strekkes fra sikringsskap og om det er andre faktorer med det elektriske anlegget som må vurderes, men selv med elektrikerinstallasjon og enkleste/billigste type lader, så kan man vel i dag snakke om under 10k? (Jeg betalte vel 12-13k for Easee + installasjon for litt over et år siden, der kabel måtte trekkes fra bod inne i huset og opp på loftet, så videre til garasje som riktignok er en del av huset, men likevel en ganske kronglete trekk over loftet).

Lenke til kommentar
NULL skrev (11 minutter siden):

Man bør ellers kjenne hele strekket fram til kontakten man bruker. Her kan det f.eks. være flere koblingsbokser eller videreføring fra andre stikkontakter. Problemet med varmgang e.l. trenger ikke skje på stikkontakten laderen står i - det kan skje et annet sted mellom kontakten og sikringsskapet.... 

 

Problemene med shucko er primært klavene i stifttilkoblingen, man vil jo ikke at folk skal bli helt nevrotiske. Varmgang i skru og wagokoblinger i koblingsbokser har mer med alder på anlegget å gjøre kombinert med generellt langvarig belastning og/eller fuktproblematikk som svekker koblingspunktene.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

 

8A blir vel rundt 1800W som vil si at du fyller på 1.8kWt i timen. Tar isåfall 36 timer å lade Marvel R sitt 64kWt batteri fra helt tomt til fult.

Nå har man jo aldri batteriet helt tomt eller fult da så mindre i praksis.

En bedre beskrivelse er vel at du lader med en hastighet av ca en mil i timen. Hvis bilen vanligvis står 10-12 timer per døgn kan du kjøre 10 mil hver dag

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Powertrainer said:

Har ikke vært ren serviceelektriker siden 90-tallet så har vel nærmest brukt FEB91 mer enn NEK sånnsett, men var på NEK kurs for noen år siden og da sa de ihvertfall at det skulle komme mer forskrifter/normer om elbillading.

Har onlinetilgang til noen av normene og kikket inn på NEK 400:2018 akkurat nå.

Det finnes en "spesialnorm" innenfor NEK 400: NEK 400-7-722 Forsyning av elektriske kjøretøy

Her er ett av utdragene:

**********

722.55.101.2 AC tilkoblingspunkter for privat bruk skal være en:

• elbilkontakt i samsvar med NEK EN 62196-2, eller
• elbilplugg, fast tilkoblet via en kabel og i samsvar med NEK EN 62196, eller
• stikkontakt i samsvar med NEK EN 60309-2, eller
• en stikkontakt i samsvar med NEK 502 dersom stikkontakten er beskyttet av et overstrømsvern med merkestrøm ≤ 10 A.

**********

Forbehold: Det er ikke alltid at en "paragraf" gir riktig konklusjon. Man må jo ofte lese dem i sammenheng.

En annen problemstilling det er jo at NEK 400:2018 i prinsipp bare gjelder for nye installasjoner. For gamle installasjoner så gjelder de gamle reglene som hovedprinsipp. (Men en brann under utvikling spør jo ikke etter hvilken utgave av NEK 400 som ble benyttet.)   

Ett litt kjedelig prinsipp er at standardene (normene) henviser til hverandre i en slags "kjede" og så koster det gjerne et par tusen å oppdage at man kikker inn i feil standard.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mag ne said:

En bedre beskrivelse er vel at du lader med en hastighet av ca en mil i timen. Hvis bilen vanligvis står 10-12 timer per døgn kan du kjøre 10 mil hver dag

Som da også betyr at du i mindre grad kan basere deg på å lade når strømmen er rimeligst, samt at vinterstid må du beregne høyere forbruk og lavere ladeeffektivitet....

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 minutt siden):

Som da også betyr at du i mindre grad kan basere deg på å lade når strømmen er rimeligst, samt at vinterstid må du beregne høyere forbruk og lavere ladeeffektivitet....

 

Men igjen kommer effektledd i juli så da svarer det seg muligens med saktelading likevell 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...