Gå til innhold

Vits å lade elbil med vanlig stikkontakt?


Windoge

Anbefalte innlegg

Powertrainer skrev (8 minutter siden):

Sikringsautomat klasse B må ikke forveksles med jordfeilbryter type B. Det er uheldig at de bruker samme bokstavbetegnelse. Klasse B på sikringer er en utløserkarakteristikk mens jordfeilvern type B angir at de takler dc spenninger som følge av f,eks  elbillading og ikke mister sin funksjon pga d.

Ja dette er  veldig uheldig og kan lett misforstås av ikke faglærte. Så en bør få en elektriker til å se over lade opplegget sitt om en er i det minste usikker. Dette kan svare seg i lengden om noe skulle skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, Salvesen. said:

Dette er vell overspenningsvern?

Her mangler jeg litt kunnskap virker det som ja.

Trodde bvern betød overspenningsvernet jeg, men lett googling tilsier at det betyr jordfeilbryter

Klarer ikke finne ut av hva slags type jordfeilbryter som sitter på kursen, men de ser sånn ut, ser like ut hele gjengen bortsett fra platetoppen, så er vel kanskje ikke type b?

Forrige eier hadde lagt opp kursen for å lade hybridbil.

29814755-36FF-4E3B-A81C-171144955AD1.thumb.jpeg.9061acb516da6f8befb92d3444e89660.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (22 minutter siden):

Her mangler jeg litt kunnskap virker det som ja.

Trodde bvern betød overspenningsvernet jeg, men lett googling tilsier at det betyr jordfeilbryter

Klarer ikke finne ut av hva slags type jordfeilbryter som sitter på kursen, men de ser sånn ut, ser like ut hele gjengen bortsett fra platetoppen, så er vel kanskje ikke type b?

Forrige eier hadde lagt opp kursen for å lade hybridbil.

29814755-36FF-4E3B-A81C-171144955AD1.thumb.jpeg.9061acb516da6f8befb92d3444e89660.jpeg

 

 

Det er en automat med intergrert ordinært jordfeilvern. Type b jordfeilvern for skapmontasje er så svindyrt at det kan fort lønne seg å kjøpe en ladestasjon med intergrert type b vern.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 minutter siden):

Det er en automat med intergrert ordinært jordfeilvern. Type b jordfeilvern for skapmontasje er så svindyrt at det kan fort lønne seg å kjøpe en ladestasjon med intergrert type b vern.

Tja så dyre er de ikke. Samt tester viser at mange har kvasi løsninger på dette i laderen og er ikke tilfredsstillende. 

Lenke til kommentar

For de uinnvidde er det fort gjort å blande sammen karakteristikk på vernet med type jordfeilbryter. B10 f.eks, C16. K15 er egentlig beregnet på kurser med mye PC-er og skjermer som har en del startstrøm, jeg mener den er noe tregere enn en C-automat. Denne var mye brukt når det kom nye krav til strømføringsevne på 2.5 mm2. Nå har man vanlig B16 og C16 som brukes oftest med lavere I2 verdi på 1.2, gamle var 1.45.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...