Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vond lukt hos nabo i sameie


Sushifire

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sitter i styret i ett lite sameie og vi har fått inn en sak hvor en nabo lager vond lukt som kommer inn i leiligheten over. Noen har nevnt at det kan være feil med brannskille som gjør at lukten kommer inn. Jeg mener at vond lukt finner alltid en vei inn om det så måtte være åpne vinduer, ventiler osv.

Er vi pliktige til å sette i gang undersøkelse av brannskille i dette tilfellet? Eller kan vi heller gå mot naboen som forårsaker den dårlige lukten? Vi ønsker å finne en løsning som fungerer bra for alle parter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sushifire skrev (6 minutter siden):

Hei,

 

Jeg sitter i styret i ett lite sameie og vi har fått inn en sak hvor en nabo lager vond lukt som kommer inn i leiligheten over. Noen har nevnt at det kan være feil med brannskille som gjør at lukten kommer inn. Jeg mener at vond lukt finner alltid en vei inn om det så måtte være åpne vinduer, ventiler osv.

Er vi pliktige til å sette i gang undersøkelse av brannskille i dette tilfellet? Eller kan vi heller gå mot naboen som forårsaker den dårlige lukten? Vi ønsker å finne en løsning som fungerer bra for alle parter.

Ingen grunn til å mistenke problemer med brannskillet selv om lukt kommer gjennom. Som du nevner kan dette gå gjennom ventiler/ventilasjon og andre ting. Et brannskille er heller ikke nødvendigvis 100% lufttett. (For ordens skyld kan det nevnes at jeg jobber med ventilasjon og er godt innlemmet angående både luktsmitte og brannskiller.)

Her ville jeg nok gått mot den aktuelle naboen. For det første, dersom det er ulovlige midler, så kan dere ta dette opp med ham direkte, og evt. true med å kontakte politiet. For det andre, dersom lukten er sjenerende, så plikter alle parter i et sameie om å unngå forringing av boligens verdi. Dette betyr at dersom det ligger grunn til å mistenke at lukten minker boligens verdi, enten pga langsiktige skader eller at noen ved en eventuell visning kan bli avskrekket fra kjøp, så kan dere be vedkommende om å opphøre det som forårsaker lukten. Denne veien blir nok vanskeligere å gå enn å simpelthen ta en snakk med naboen.

Personlig synes jeg klageren selv burde manne seg opp og ta en prat med vedkommende. Folk er alt for konfliktsky.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, det er i grunn det vi har tenkt også. Men det hjelper ikke den konfliktskye naboen :)

Vi er ikke det mest ressursterke sameie grunnet dårlig økonomisk kontroll av tidligere styrer og da ønsker vi ikke å bruke penger unødig på noe som kanskje ikke er problemet. Men hvis vi må så er ikke det en hindring hvis det hjelper sameieren som plages av vond lukt.

Lenke til kommentar

Enig med Gringorilla. Ta det opp med naboen, jeg antar det er snakk om marijuana/hasj og det lukter temmelig stramt, og be han om å slutte å røyke i boligen sin da lukten er til sjenanse for borettslagets medlemmer og kan også føre til tap av verdi av boligene.
Hvis han nekter, tips politiet.

Endret av Uderzo
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Sushifire said:

Jeg sitter i styret i ett lite sameie og vi har fått inn en sak hvor en nabo lager vond lukt som kommer inn i leiligheten over. Noen har nevnt at det kan være feil med brannskille som gjør at lukten kommer inn.

Hva slags ventilasjonsanlegg har leilighetene? Hvis det er forsert ventilasjon skal det være åpne ventiler i ytterveggene, og viften skal gå hele tiden. Det være et svakt undertrykk i boligen, og all luft ut skal fjernes gjennom viften og tilhørende rør. Virker viften som den skal? Er den rengjort iht produsentens anvisninger, gjelder både filter og vifte? Er kanalene fra boligen og ut rengjort regelmessig? De trenger rens hvert 4-5 år. Hvis det er balansert ventilasjon skal det ikke være ventiler i yttervegg. Alle kanaler for inn- og utluft til aggregatet må være rengjort, og både filter og vifte må vedlikeholdes som angitt.

Lenke til kommentar

@Gringorilla @Uderzo

Tusen takk for gode og informative svar. Det er noe jeg tar med videre.

 

@zanta

Nå spør du vanskelige spørsmål her, men jeg skal svare så godt jeg kan. Hvis leiligheten der er satt opp på samme måte som vår så er det ventiler i hvert rom og en elektrisk vifte på badet samt en vanlig kjøkkenvifte over ovnen som går i ett rør ut til ytterveggen.

Bygningene ble satt opp i 2008 og om det er foretatt regelmessig vedlikehold tviler jeg sterkt på. Dette er absolutt noe jeg legger til den stadig voksende listen over ting som vi må se på.

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 5.5.2022 den 19.05):

Hvis det er forsert ventilasjon skal det være åpne ventiler i ytterveggene, og viften skal gå hele tiden.

What? Nei. Det er ikke det som er forsert ventilasjon. Forsert ventilasjon er bare at luftmengdene kan økes betraktelig, gjerne på kjøkken og/eller bad. Ved balansert ventilasjon kan man fortsatt ha forsering, men tilluftstilførselen økes i takt med avtrekket.

zanta skrev (På 5.5.2022 den 19.05):

Det være et svakt undertrykk i boligen, og all luft ut skal fjernes gjennom viften og tilhørende rør.

Man skal ikke ha undertrykk i boligen. Man kan gjerne ha svakt undertrykk i ett rom, f.eks. badet, men å ha undertrykk i boligen (som i seg selv er vanskelig å kontrollere) er ikke ønskelig. Da mister man varme, dører kan bli vanskelige å åpne, 

zanta skrev (På 5.5.2022 den 19.05):

Er kanalene fra boligen og ut rengjort regelmessig? De trenger rens hvert 4-5 år.

Nesten ingen kanaler trenger noensinne rens. Tilluftskanaler (som man oftest bare har ved balansert ventilasjon) vil alltid være rene, grunnet filter i aggregatet. Avtrekkskanaler blir skitne, men disse trekker luft UT av boligen, og trenger derfor ikke rens. EKSTREMT skitne kanaler KAN få BITTELITT minket luftmengde, men det skal latterlig mye til før man kommer til det punktet. Jeg har sett 20 år gamle industrianlegg som ikke nådde det punktet engang, og jeg har faktisk fortsatt tilgode å se et anlegg som faktisk trenger rens.

zanta skrev (På 5.5.2022 den 19.05):

Hvis det er balansert ventilasjon skal det ikke være ventiler i yttervegg.

Trenger ikke stemme. Man TRENGER ikke ventiler (mekaniske ventiler antar jeg du mener), men det er ingenting i veien med å ha det i tillegg ved behov.

Lenke til kommentar

Hvis det er cannabis, så vil lukta trenge igjennom uansett omtrent. Da er det ikke særlig hensiktsmessig å foreta noe inspeksjon vil jeg si. Den eneste måten å røyke dette uten at lukt er sjenerende, er hvis man sitter i et lufttett rom eller har aktiv ventilasjon med et aktivt kullfilter man sitter og røyker inntil/oppunder. Eller tar seg en skogstur selvsagt.

den gode nyheten er at cannabislukt sjelden setter seg med mindre man har en hel skog av det voksende inne. Solid utlufting og en overflatevask er stort sett alt som trengs. Jeg ville heller vært bekymret meg for om han har blandet med tobakk eller ikke, da tobakkslukt vil sette seg. 
 

On 5/5/2022 at 3:20 PM, Dubious said:

Da tipser du politiet. 

Trenger da ikke det, er det en typisk cannabisbruker så er det bare å spørre om h*n kan ta det et annet sted siden det stinker, så flytter h*n nok på seg. Han er nok fullt klar over konsekvensene av å bli tatt, og da har man samtidig mulighet til å vise litt medmenneskelighet og bygge  respekt ved å si ifra istedet for å "sladre til mor". Man blir sulten og empatisk, ikke voldelig eller sinna av cannabis, så det er ikke noe å bekymre seg over. 

Endret av Fenrisúlfr
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det å røyke cannabis innendørs og spre lukten til naboer er selvfølglig ikke aksepterbart, uansett hva enkelt narko-tilhengere måtte mene om alvorligheten i det. Styret er pliktig til å følge opp slik sjenerende oppførsel.

Men jeg ville vært forsiktig med å anta hvilken leiligheten lukten kommer i fra og at det er narko som er problemet. En praktisk tilnærming kan være at man henger opp et oppslag på alle dørene om at det er et problem i oppgangen med lukt fra en av leilighetene, ber andre som er plaget om å melde i fra og at man tenker igjen om det lukten er noe som kan komme fra egen leilighet. Redegjøre for ventilasjonsforholdene og at informer om at styret må gjennomføre en inspeksjon av ventilasjonen hvis forholdene ikke blir bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, nor.jorgen said:

Det å røyke cannabis innendørs og spre lukten til naboer er selvfølglig ikke aksepterbart, uansett hva enkelt narko-tilhengere måtte mene om alvorligheten i det. Styret er pliktig til å følge opp slik sjenerende oppførsel.

Men jeg ville vært forsiktig med å anta hvilken leiligheten lukten kommer i fra og at det er narko som er problemet. En praktisk tilnærming kan være at man henger opp et oppslag på alle dørene om at det er et problem i oppgangen med lukt fra en av leilighetene, ber andre som er plaget om å melde i fra og at man tenker igjen om det lukten er noe som kan komme fra egen leilighet. Redegjøre for ventilasjonsforholdene og at informer om at styret må gjennomføre en inspeksjon av ventilasjonen hvis forholdene ikke blir bedre.

I et sameie må dette domstolbehandles dersom eier ikke ønsker det. Da bør begrunnelsen være berettiget.

Uavhengig av hva enkelte måtte mene om alvorligheten i det.

Endret av process
Lenke til kommentar
6 minutes ago, process said:

I et sameie må dette domstolbehandles dersom eier ikke ønsker det. Da bør begrunnelsen være berettiget.

Uavhengig av hva enkelte måtte mene om alvorligheten i det.

 Dette virker å være en del av den vanlig misforståelsen om at i et sameie så man konge over sin egen lille øy og at ingen har noe med ditt kongedømme å gjøre.

Vond lukt som sprer seg mellom leilighetene kan derimot skyldes utfordringer med ventilasjonen, og det er kan sameiet undersøke.

https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§33

Quote

Seksjonseieren skal gi sameiet adgang til bruksenheten for å vedlikeholde, installere og kontrollere installasjoner som nevnt i første og annet punktum. Kontroll og arbeid i bruksenhetene skal varsles i rimelig tid og gjennomføres slik at det ikke skaper unødvendig ulempe for seksjonseieren eller andre brukere.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...