Gå til innhold

Vi trenger et krafttak for solkraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Solceller har blitt veldig billig.

Dessverre gjelder ikke det samme for installasjonen. Så momsfritak på solcellene vil ikke hjelpe stort, det må eventuelt være på arbeidet også. Men jeg tror ikke at julenissen bor i Norge.

Leste nylig om en familie som hadde installert solceller for 250 000 kr for noen få år siden, og har spart 5000 kr per år. 50 år for å gå i null er ikke akkurat overbevisende. Nå er det mulig at det beløpet var med strømpris fra før eksportkablene og utbyttingspolitikken.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (4 timer siden):

Solceller har blitt veldig billig.

Dessverre gjelder ikke det samme for installasjonen. Så momsfritak på solcellene vil ikke hjelpe stort, det må eventuelt være på arbeidet også. Men jeg tror ikke at julenissen bor i Norge.

Leste nylig om en familie som hadde installert solceller for 250 000 kr for noen få år siden, og har spart 5000 kr per år. 50 år for å gå i null er ikke akkurat overbevisende. Nå er det mulig at det beløpet var med strømpris fra før eksportkablene og utbyttingspolitikken.

Har i alle år fått høre at Julenissen bor på Nordpolen, men etterhvert så har jeg lært at han leverer all sin magi via Nordpoolen, og alle som tror på han (ja, fremdeles en han, Nissemor er kona hans), de skal få en julegave etter sine drømmer, bare man er snill. Og alle oss andre vil bare få nye høye elutgifter og økte avgifter og priser på alt annet.

Vi ble visst alle blendet av fagre løfter fra Enova og politikerne som vi trodde hadde gode intensjoner. Men som det ser ut til at har klart å skrive under avtaler som har fjernet muligheten til å styre vannmagasinene slik at vi skulle ha nok og billig strøm også om vinteren når vi alle trenger den som mest. Men i stedet ser det ut til å bli strømregninger, også om sommeren, som truer med å komme med ett ekstra siffer, også for oss som knapt bruker strøm.

Og julenissens alver er alle de menn og kvinner de som sitter i regjeringen (forsåvidt også på Stortinget), og snekrer sammen tull og fjas til alle grønnskollingene som trodde regjeringspartnerne virkelig mente noe med miljøbløffene sine, men som sammen med oss som ikke trodde på de, fremdeles får svi i form av mer skatter og avgifter, og alle miljø-forklarte godene for elbilistene nå skal trekkes vekk.  Miljø og utslippsreduksjoner er tydeligvis ikke så viktige likevel.

Jaja, vi er vel i grunn alle noen grønnskollinger som er så snill og grei at vi ikke tar til gatene og demonstrerer, slik franske bønder og andre franske innbyggere gjør. Vi får tydeligvis som fortjent for å ha valgt inn denne gjengen som styrer å, selv om noen av oss ikke stemte på denne gjengen...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Problemet med solceller er at det er for energikrevende å lage det. Det kreves myyyyye energi å lage en solcelle og så lenge den energien er billig, koster det relativt lite å produsere solcelle men hvis man tenker at energien fra solceller skal lage solcelle, ja da blir prisen noe helt annet og det er jo i prinsippet dit mange vil. Svaret er at det tar ca 4 år for en solcelle å produsere energien som skal til for å lage den. Energien fra solen er enorm men den er også veldig uttynnet. All brukbar energi i dag er konsentrert solenergi eller fisjonenergi.

Stikkordet her er energitetthet. Alt vi bruker i dag har svært høy energitetthet. Jeg har ikke noe trua på at menneskeheten klarer å fungere ved å plutselig gå over til å bruke lav energitetthet.

Et menneske, ja - mennesket, nei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Machz skrev (41 minutter siden):

Problemet med solceller er at det er for energikrevende å lage det. Det kreves myyyyye energi å lage en solcelle og så lenge den energien er billig, koster det relativt lite å produsere solcelle men hvis man tenker at energien fra solceller skal lage solcelle, ja da blir prisen noe helt annet og det er jo i prinsippet dit mange vil. Svaret er at det tar ca 4 år for en solcelle å produsere energien som skal til for å lage den. Energien fra solen er enorm men den er også veldig uttynnet. All brukbar energi i dag er konsentrert solenergi eller fisjonenergi.

Stikkordet her er energitetthet. Alt vi bruker i dag har svært høy energitetthet. Jeg har ikke noe trua på at menneskeheten klarer å fungere ved å plutselig gå over til å bruke lav energitetthet.

Et menneske, ja - mennesket, nei.

No er vel 4 år i øvre del av spekteret, men eg forstår jo at du vil fremme det synet om du har ein agenda.

Kjelde: https://cleantechnica.com/2018/02/03/solar-power-can-pay-easily/

Elles kan det jo argumenterast med at bidraget frå solceller på tak, på eksisterande bygg, ikkje medfører arealinngrep.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Machz said:

Problemet med solceller er at det er for energikrevende å lage det. Det kreves myyyyye energi å lage en solcelle og så lenge den energien er billig, koster det relativt lite å produsere solcelle men hvis man tenker at energien fra solceller skal lage solcelle, ja da blir prisen noe helt annet og det er jo i prinsippet dit mange vil. Svaret er at det tar ca 4 år for en solcelle å produsere energien som skal til for å lage den. Energien fra solen er enorm men den er også veldig uttynnet. All brukbar energi i dag er konsentrert solenergi eller fisjonenergi.

Stikkordet her er energitetthet. Alt vi bruker i dag har svært høy energitetthet. Jeg har ikke noe trua på at menneskeheten klarer å fungere ved å plutselig gå over til å bruke lav energitetthet.

Et menneske, ja - mennesket, nei.

Så det du prøver å seie er at solceller produserer 4-8 ganger meir energi en det koster å produsere dei. Det er eit ganske godt argument for å bygge ut meir solkraft.

Vi kan og byggje ut mykje solkraft utan å bruke ein kvadratmeter med nytt areal, i motsetting til det meste av anna energiproduksjon.

Endret av Mr.Elendig
manglande quote
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (13 timer siden):

Solceller har blitt veldig billig.

Dessverre gjelder ikke det samme for installasjonen. Så momsfritak på solcellene vil ikke hjelpe stort, det må eventuelt være på arbeidet også. Men jeg tror ikke at julenissen bor i Norge.

Leste nylig om en familie som hadde installert solceller for 250 000 kr for noen få år siden, og har spart 5000 kr per år. 50 år for å gå i null er ikke akkurat overbevisende. Nå er det mulig at det beløpet var med strømpris fra før eksportkablene og utbyttingspolitikken.

Ja, markedet i Norge for installasjon henger ikke helt med. Det er mange DYRE aktører (f.eks Otovo) og lite effektiv konkurranse på pris. Et anlegg på 10kW koster ikke mer enn ca. 80.000,- i deler men jeg har sett priser på over 300.000,- inkl. installasjon. Her er det noen som tjener STORE penger. Det hjelper ikke med mer støtte før markedet modnes og flere aktører kommer til. Det er dessverre også solide sperrer mot mye egeninnsats, f.eks får man ikke lengre montere panelene på taket selv, selv om disse kommer med ferdige plugger for sammenkobling. 

Et anlegg på 10kW burde kunne la seg levere til omkring 100.000,- etter Enova-støtte om man driver effektivt. Det vil produsere anslagsvis 9000kWh i året, og med gjennomsnittlig strømpris for april hittil betyr det 15.000,- i inntjening pr. år. Da blir ikke nedbetalingstiden så feil. Mange aktører tilbyr 100-110 øre/kWh for salg, så nedre inntjeningsgrense ligger på 9-10.000,- pr. år. Fortsatt en grei nedbetalingstid sett opp mot levetiden på anlegget. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Solkraft kommer til å bli den dominerende energiformen. Prisene faller raskt. Fordelen i Norge er at solcellepanelene er mer effektive i kaldt vær. Ulempen er at vi har liten solinnstråling på vinterstid. Men vi kan bruke solkraften fra lange soldager om sommeren til å redusere bruken av vannkraft. Dermed får vi mer vannkraft å bruke om vinteren. https://www.tu.no/artikler/billig-solkraft-kan-danke-ut-havvind/514385

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hva med lagring av all denne energien?

Kan godt tenke meg solenergi, men ikke å selge det til 0,01 kr/kWt midt på dagen og kjøpe strøm på kvelden og morgenen til 3 kr/kWt.

Og hva skjer når "alle" har solcellepanel på taket, uten mulighet for å lagre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Solceller og vind er god match med mye vannkraft. Solceller må utnyttes til fulle for at det skal bli mer enn en krusning på vannkraftforbruket vårt. 30-40 twh er nok til å dekke mye av forbruket på den lyse delen av året, men bør kunne absorberes av kraftkrevende industri før du rekker å si aluminiumsproduksjon (med gode insentiver kan vi kanskje få produsert batterier eller hydrogen også).

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (35 minutter siden):

Hva med lagring av all denne energien?

Kan godt tenke meg solenergi, men ikke å selge det til 0,01 kr/kWt midt på dagen og kjøpe strøm på kvelden og morgenen til 3 kr/kWt.

Og hva skjer når "alle" har solcellepanel på taket, uten mulighet for å lagre?

Jeg tror at du neppe ser priser på 0,01 kr/kWh de neste 10 årene. Og om vi en dag kommer dit at "alle" har solcellepaneler på taket, vil det trolig være billig nok med batteribank hjemme som kan lagre overskuddet du har midt på dagen. For meg ville det holdt med rundt 30kWh batteri, for å kunne klare meg med egenprodusert energi i det meste av sommerhalvåret. For øvrig leverer panelene mine energi fra kl 06:00 til 20:00 på denne tiden av året. Så på en fin soldag er jeg dekket også når strømmen er på det dyreste.

Men akkurat nå er det faktisk mer lønnsomt å selge alt jeg kan av solenergi, heller enn å bruke den selv. På grunn av strømstøtten vil spotpris over 1.40 kr/kWh gi lavere kostnad for kjøpt strøm (selv når man inkluderer MVA og nettleie), enn det jeg får når jeg selger strømmen. Og for en kollega av meg, som både har solceller og en god fastprisavtale (75 øre/kWh inkl. MVA), er strømmen han kjøper gratis. Så han ønsker å redusere forbruket til et minimum mens solcellene produserer energi.

Endret av Eivind Helle
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
CXSUB4BA skrev (36 minutter siden):

Potensielt molbo-spørsmål; Hva skjer med den genererte energien hvis solceller er eksponert til sol, men ikke tilkoblet en last? Kan de "slås av"? Siden energi ikke kan forsvinne men kun gå over til andre former så må det vel tilslutt "smelle".....:-) ?

Det blir varmt..prøvde dette selv med 3 små solceller satt opp på stuebordet. Uten last var solcellene ca 20 grader varmere enn lufttemperaturen, med last sank temperaturen med litt over en grad. Temperaturfallet i prosent var ganske nær effektiviteten til solcellene mine (5-ish prosent). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Hva med lagring av all denne energien?

Kan godt tenke meg solenergi, men ikke å selge det til 0,01 kr/kWt midt på dagen og kjøpe strøm på kvelden og morgenen til 3 kr/kWt.

Og hva skjer når "alle" har solcellepanel på taket, uten mulighet for å lagre?

Det avhenger litt av hva nettleverandører og profesjonelle aktører velger å gjøre. Det mest rasjonelle i Norge ville vært å bruke nettet som batteri men det virker som særlig nettleverandørene ser på dette som hår i suppa og noe de helst kan tenke seg å fakturere i hjel(litt som med elbil-ladere).

 

Tok en kjapp titt på statnett sine sider og den siste uka har forbruket midt på dagen vært rundt 15GW. Så der har du et slags svar på hvor mye solkraft det er plass til i det norske kraftsystemet. Da har jeg ikke tatt hensyn til andre typer ikke-regulerbar kraft. Elvekraft kan antagelig reguleres i motfase med solstrøm men vindkraft må nødvendigvis dele produksjon med solstrøm. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...