Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ola Norman skrev (2 timer siden):

WCCFTECH har laget story om ene twitter posten ovenfor her:

AMD Zen 4 For Ryzen 7000 & Intel Raptor Cove For Raptor Lake CPUs Have Almost Similar IPC

Og det er leaka nytt resultat for 7900x i Sisoftware:

https://ranker.sisoftware.co.uk/show_run.php?q=c2ffcfe988e9d4ecdae8dcebd8fe8cb181a7c2a79aaa8cffc2fa&l=en

1663159335655-png.2572139

1663159684846-png.2572140

32% for double precision FP and about 50% for the rest, look like Integer was given a lot of care.
PS: this benchmark dont use AVX512

 

Fyr på annet forum som updata chart for å sette tallene i perspektiv :)

image.thumb.png.d6f4cdccf5483df5f64103fb64215f8c.png

Endret av Ola Norman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (55 minutter siden):

Kven bryr seg, den er ikkje i produksjon lengre. Og kva har det med AMD å gjøre?

Bare jeg som fikk en liten "aha-opplevelse" da jeg leste kun "7900x" for seg selv i det ene innlegget til Ola Norman uten noe "AMD" eller "Ryzen" foran og kom på at Intel hadde en CPU med akkurat samme navnet, og syntes det var litt artig. Ikke noe å bry seg om nei! 🙂

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (15 minutter siden):

Synn tallene ikkje viser noe som helst om ytelse i programmer og spill som brukes 😆

Vel det sier oss NOE..

image.thumb.png.a4400c1eb09358c694996943abfe6961.png

FP ytelsen er øket med ~33% 

Integer er øket med hele  ~50% 

Dette stemmer også bra med 1 måned gammelt rykte om at Zen4 var et "integer beast", noe som btw @N o r e n g mente ikke var rett /tvilte på 😛

 

 

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (37 minutter siden):

Synn tallene ikkje viser noe som helst om ytelse i programmer og spill som brukes 😆

Jeg falt forresten for fristelsen.. a-die bestilt ifra kina allerede før jeg engang har fått bestilt meg en ddr5 platform 😂 

O1CN01T10sMW1F24I3FAsaO_!!753100428.jpg

Skal være unlocka PMIC

Font Rectangle Technology Parallel Screenshot

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (13 timer siden):

Vel det sier oss NOE..

image.thumb.png.a4400c1eb09358c694996943abfe6961.png

FP ytelsen er øket med ~33% 

Integer er øket med hele  ~50% 

Dette stemmer også bra med 1 måned gammelt rykte om at Zen4 var et "integer beast", noe som btw @N o r e n g mente ikke var rett /tvilte på 😛

 

 

Det stemmer bra med den udokumenterte påstanden fra en på copium :shrug:

Du postet jo selv denne:

 

De tallene tilsier i det store og hele at AMD er bedre på branch prediction (Deep Sjeng, Leela).

Intel virker å være mer avhengig av raskt minne enn AMD for å få god ytelse.

Flere av testresultatene virker også suspekte, x264 er av en eller annen grunn dårligere på RPC enn GLC, og leela går ned i ytelse på RPH når minnefrekvensen økes.

Lenke til kommentar

Liker egentlig ikke denne klovnen, men denne videoen var faktisk litt informativ:

Litt spent på hvordan Zen4 minnekontroller takler 2x16GB hynix m-die + 2x16GB hynix a-die...

Tro det eller ei, men på Zen3 syntes jeg det var lettere å kjøre 4x8GB enn 2x16GB, og data ser ut til å matche det også... Flere lave latency resultat med 4x8 enn 2x16

Kanskje er jeg allerede all set med dual (quad) rank 😛

*edit*

tldr for those who dont want to watch the video:

  • He is getting much better numbers with 2x32GB vs 2x16GB at the same timings..
  • 2x32GB @ 6333MT/s is matching 2x16GB @ 6800MT/s in benchmarks/games
  • 49ns @ only 6333MT/s (which is very good for Alder Lake)

image.thumb.png.9d4db97a6ac4dddbfcf51db71804ce98.png

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ola Norman said:

49ns @ only 6333MT/s (which is very good for Alder Lake)

Han bruker BLCK@102 som ikke gir et rett bilde av aida siden han får et kunstig bra resultat pga BLCK bug (i aida). Han kjører ikke veldig spreke subs mao (gjelder ikke bare latency).
Jeg har til sammenligning sub 47ns i aida på mine 24/7 settings uten bruk av BLCK

  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (På 16.9.2022 den 16.32):

Liker egentlig ikke denne klovnen, men denne videoen var faktisk litt informativ:Litt spent på hvordan Zen4 minnekontroller takler 2x16GB hynix m-die + 2x16GB hynix a-die...

Tro det eller ei, men på Zen3 syntes jeg det var lettere å kjøre 4x8GB enn 2x16GB, og data ser ut til å matche det også... Flere lave latency resultat med 4x8 enn 2x16

Kanskje er jeg allerede all set med dual (quad) rank 😛

 

Han hyler og skriker så fælt, overgår Steve Burke. 

Dette varierte nok en god del fra CPU til CPU og imc til imc. 4x8 brikker gikk greit på en del, over 3800Mhz, så ble det verre. 

Jeg testet 3stk Zen 3 og hvor 2 var gold og en var bronze. Selv bronze klarte 4x8gb  3800 Cl 14.

Jeg er sikkert på  CL14  4K kitta våre kunne gjort det knallbra på Zen4/ Intel. 

Men det er vell på tide å bytte, Hvis timingene kommer bra ned etter hvert, så blir DDR5 rått. 

Det virker nesten som det blir like viktig å få timingene ned, som hastigheten opp. 

Når det gjelder ranks så bare underbygger dette det man så på Zen 3. Man får en del gratis ytelse med å ha dual rank. 

Quad rank var jo også raskere i spill noen ganger, men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (På 16.9.2022 den 17.53):

Han bruker BLCK@102 som ikke gir et rett bilde av aida siden han får et kunstig bra resultat pga BLCK bug (i aida). Han kjører ikke veldig spreke subs mao (gjelder ikke bare latency).
Jeg har til sammenligning sub 47ns i aida på mine 24/7 settings uten bruk av BLCK

Uavhengig av om han bruker baseclock på 102mhz så får han jo bedre resultater med "dual rank" mot "single rank", når begge oppsett bruker samme innstillinger..

Poenget mitt var ikke om du har kjappere 24/7 settings enn hva han viste i videoen med din rigg, men heller om dette kunne være et ekstra triks får å hente maximal ytelse ut av AM5 plattformen..

La oss hypotetisk si at Zen4 minnekontrolleren "stopper" på 6400MT/s på samme som med dual CCD Zen3 cpuer gjør på 3800MT/s.

På Zen3 er det hovedsakelig whea throttling som stopper ytelse scaling over 3800MT/s, uavhengig av hvor mange ranks man hadde.. Jeg har både kjørt max tuna 2x8GB, 4x8GB og 2x16GB hvor jeg opplevede tilnærmet samme whea throttling resultater på alle..

Om Zen4 oppfører seg på samme måte, så kan det godt hende at det er anbefalt å investere i et dualrank (quad rank) 64GB minnekit om man er ute etter "max ytelse", om dual rank faktisk ikke begrenser hvilken minnehastighet som faktisk kan benyttes..

I motsetning til Intel hvor det er anbefalt å kjøre single rank på høyeste hastighet IMC klarer såvidt jeg forstår (?)

Buildzoid hadde forresten nesten gjennomført samme testen tidligere, uten at jeg hadde fått det med meg:

14000 points in Geekbench 3 multicore memory @ 6260MT/s

Mener han også kommer til samme resultater.. Dual rank kan score endel høyere enn single rank om man er begrenset til samme minnehastighet på begge oppsettene. Og dette er hastigheter han kjørte på billige 4 minne-slot hovedkort, tenk typ ASUS Strix B660-F Gaming

*edit*

Dette er forresten også en morro leak å se på igjen i etterpåklokskapen:

Dualrank 64GB @ 6400MT/s

 

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Ola Norman said:

Uavhengig av om han bruker baseclock på 102mhz så får han jo bedre resultater med "dual rank" mot "single rank", når begge oppsett bruker samme innstillinger..

Jeg tviler heller ikke på at DR kan ha en liten fordel mot SR clock for clock med matchende subs.
Jeg hadde likt å se subs og da spesielt RTL's.
 

28 minutes ago, Ola Norman said:

Poenget mitt var ikke om du har kjappere 24/7 settings enn hva han viste i videoen med din rigg, men heller om dette kunne være et ekstra triks får å hente maximal ytelse ut av AM5 plattformen.

Det var heller ikke poenget mitt :)
Mine 6400cl28 hynix launch settings var også sub 50ns så det eneste dette forteller meg er at det er ekstremt random subs som er brukt eller kanskje det er fordi DR settet ikke klarer bedre subs (og han måtte gimpe SR settet for og få apples to apples)?

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 time siden):

Ser ut som Zen2/3 med 3800 som sweetspot. Skal du ha utbytte over må du trikse med VDD18 etc.

@N o r e n g oppdaget en feil med opprinnelig graf, med det korrigert ser man at det faktisk er scaling hele veien.

Rectangle Slope Plot Triangle Font

Sitat

It's not diminishing returns, the graph is simply not using a consistent scale for the X-axis

Here's a corrected graph using the data points included. Note the gaping hole at 1900 MHz.
Looks close to linear for latency, while read and copy might just be logarithmic

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...