Gå til innhold

Kan vi slutte å være redd for såkalt "woke"-kultur?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Outlier616 skrev (20 minutter siden):

LGBT folk er ikke "de nye jødene". De eneste stedene i verden LGBT-folk blir systematisk drept er de landene venstresiden har lagt sin elsk på. 

Systematisk drept bør ikke være en målestokk... Usikker også på hvilke land du mener at venstresiden har lagt sin elsk på hvor de systematisk dreper homofile?

Dersom du med venstresiden mener Pål Steigan og hans likemenns kjærlighet for autoritære regimer så tror jeg svært få vil være enig i at denne koko-fraksjonen representerer noen venstreside av politikken.

Sitat

I vesten har LGBT stort sett alle de samme rettighetene som andre.

Dessverre er ikke vesten en gang i nærheten enda, selv om vi er kommet lengst.

Likekjønnet ekteskap eksempelvis, er forbudt i Armenia, Hviterussland, Bulgaria, Kroatia, Georgia, Ungarn, Latvia, Litauen, Moldova, Montenegro, Polen, Russland, Serbia og Slovakia. Det er kun fullt lovlig i 13 av 27 EU-land, og på verdensbasis i bare 30 land. Det er bare de siste par årene det er blitt lovlig i land som for eksempel Østerrike (2019).

Adopsjon er forbudt for homofile par i så og si hele Øst-Europa, og i Italia.

Bare omkring halvparten av europeiske land har lover som beskytter transpersoner mot diskriminering.

I Polen har man det de kaller "LGBT-frie soner".

Lista fortsetter, og her har jeg ikke en gang tatt med USA og Sør-Amerika. Det er fremdeles en veldig lang vei å gå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det var ikke jeg som lagde målestokken. Argumentet var at "LGBT er de nye jødene". Men jeg ser ikke at det myrdes millioner av LGBT i Europa og at de dyttes inn i gasovner. Jeg tror kanskje holocaust-ofre, inkludert LGBT folk, ville syntes det var å dra ting langt.

De eneste landene som systematisk forfølger homofile, er som sagt, land venstresiden ikke tør å kritisere, og som de villig importerer borgere og holdninger fra. 

Og ingen av landene du nevner er egentlig i "vesten". Ei heller er manglende adopsjonsmuligheter å sammenligne med holocaust.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 time siden):

De eneste landene som systematisk forfølger homofile, er som sagt, land venstresiden ikke tør å kritisere, og som de villig importerer borgere og holdninger fra. 

Hvilke land tør ikke "venstresiden" å kritisere? Dette var nytt for meg. Man gir mennesker fra disse landene asyl nettopp fordi de flykter fra ting som for eksempel undertrykkelse av homofile.

Land som systematisk forfølger homofile i Midtøsten for eksempel, er styrt av konservative autoritære fundamentalister. Jeg ser ikke at noen hyller dette, hverken venstre- eller høyresiden. Synes det i det hele tatt er rart å konstruere dette opp som et hykleri, slik jeg leser deg. Det går for eksempel helt fint å hylle Polens politikk opp mot Russlands invasjon av Ukraina, men samtidig være sterkt i mot hvordan det samme styrende ytre høyre begrenser homofiles rettigheter og struper ytringsfriheten i landet.

Nasjoner som har en negativ utvikling for LGBT-rettigheter er som regel styrt av politikere et godt stykke ut på høyresiden, nasjonalkonservative eller den alternative høyresiden. Eksempelvis Ungarn, Polen, Russland, Serbia, tidvis Italia og Østerrike. Vi ser også enten undertrykkelse eller ønske om struping av rettigheter for LGBT fra republikanerne i USA, Le Pen i Frankrike og den ytre høyresiden her i Norge (Demokratene, De Kristne, og stadig mindre fraksjoner av Frp).

Sitat

Og ingen av landene du nevner er egentlig i "vesten". 

Jo, nesten alle disse landene jeg nevnte er i den vestlige verden. EU er i vesten. Man kunne tatt med Israel også, som ofte regnes som vesten. 

Sitat

Ei heller er manglende adopsjonsmuligheter å sammenligne med holocaust.

Jeg sammenligner ikke med holocaust...?

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Pallehysa said:

Kanskje du kan tegne ein klar link mellom kommunisme og autoritærisme. Det at ulike regimer var autoritære, og i praksis var ettparti stater, betyr ikkje at den kommunistiske doktrine var årsaken for diktaturet.

Er det en ting som ikke er bygget på demokrati er det kommunisme, da alle forsøk har endt i diktatur & dyp elendighet. Jeg benekter ikke farene med ekstremisme fra ytre høyre. De fleste gjør ikke det forsåvidt. Det jeg belyser er at vi ikke ser på kommunisme som den samme onde ideologien. Hvorfor gjør vi ikke det? Hvorfor ignorer vi de ~hundre millioner av liv som har gått tapt under kommunistisk styreform?

Hvorfor er kommunisme fortsatt sosialt akseptabelt? Er vi historieløse? ignorante? eller kanskje bare noen store hyklere?
Som jeg skrev i første post, hvorfor må vi alltid søke ytterpunkter?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (12 minutter siden):

Det jeg belyser er at vi ikke ser på kommunisme som den samme onde ideologien. Hvorfor gjør vi ikke det? Hvorfor ignorer vi de ~hundre millioner av liv som har gått tapt under kommunistisk styreform?

 Jeg tror du tar veldig feil her, alle er veldig klart over at kommunisme er skit. Vi ignorerer selvfølgelig mye rart som tar fra hundretusener til flere millioner liv vært år. Mange vil heller kveles av co2 enn å gi kjernekraft en sjanse å mange er fra seg av begeistring over kapitalisme som tar 14 millioner liv hvert år sist gang jeg sjekka. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (12 minutter siden):

 

Hvorfor er kommunisme fortsatt sosialt akseptabelt? Er vi historieløse? ignorante? eller kanskje bare noen store hyklere?
Som jeg skrev i første post, hvorfor må vi alltid søke ytterpunkter?

Fordi sosial likhet har vært et norsk verdi i lang tid,  (janteloven for eksempel) og ligger nærmere det teoretisk målet til kommunisme?

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (18 minutter siden):

 Jeg tror du tar veldig feil her, alle er veldig klart over at kommunisme er skit.

Det _er_ en asymmetri i at folket går rundt i t-skjorter med Che Guevara og professorer forklarer ganske åpent om sine kommunist-sympatier. Praktisk talt ingen går rundt med t-skjorter med Hitlers kjempende, og veldig få akademikere legger ut om hvordan "den tredje vei" var en god ide.

For Norges del kan det delvis forklares med at vi har vært okkupert av Tyskland, og ikke av Kommunister. Hvis man ser mer globalt på antall dødsfall forårsaket av Lenin, Stalin, Mao, Castro, Pol Pot & Co (sammen med støtten de fikk fra vestlige kommunister) så finner jeg dette "rart".

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Det _er_ en asymmetri i at folket går rundt i t-skjorter med Che Guevara og professorer forklarer ganske åpent om sine kommunist-sympatier. Praktisk talt ingen går rundt med t-skjorter med Hitlers kjempende, og veldig få akademikere legger ut om hvordan "den tredje vei" var en god ide.

For Norges del kan det delvis forklares med at vi har vært okkupert av Tyskland, og ikke av Kommunister. Hvis man ser mer globalt på antall dødsfall forårsaket av Lenin, Stalin, Mao, Castro, Pol Pot & Co (sammen med støtten de fikk fra vestlige kommunister) så finner jeg dette "rart".

-k

 

Du glemmer også kanskje forskjellen i ideologien  Mente Marx at folkemord var nødvendig i et kommunistisk system?  Nazisme krevde at underlegne raser må fjernes.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 minutter siden):

Praktisk talt ingen går rundt med t-skjorter med Hitlers kjempende, og veldig få akademikere legger ut om hvordan "den tredje vei" var en god ide.

kommunisme i teori kan for enkelte høres ganske utopisk ut, det skal også sies at det eksisterer kommunister. Det eksisterer også fascister som bruker diverse symboler, men ja det skal sies at kommunismens helter har en fremtredende plass i moteindustrien(vel egentlig bare che guevara, pga det fete bildet), men det skal også sies at det er en haug med idioter som putter konfederasjonens stridsfane på alt fra klær til bil og selve flaggstanga si, de er ikke noe bedre enn kommunistene som sikkert syns det er kewl med ei t-skjorte med che gueavara, men noen liker nok bare det ikoniske bildet å det ikoniske flagget uten å forstå hva det faktisk betyr. Jeg tipper det såkalte sørstatsflagget er like stor bissniss som effekter med trynet til che guevara. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, skaftetryne32 said:

 Jeg tror du tar veldig feil her, alle er veldig klart over at kommunisme er skit. Vi ignorerer selvfølgelig mye rart som tar fra hundretusener til flere millioner liv vært år. Mange vil heller kveles av co2 enn å gi kjernekraft en sjanse å mange er fra seg av begeistring over kapitalisme som tar 14 millioner liv hvert år sist gang jeg sjekka. 

Når kommunistene i Norge får ha valgstand, marsjere med bannere & flagg i diverse byer uten at noen reagerer, så sier vel det sitt.
For de som evnt. ikke tror meg. Fra 1 Mai i år: https://www.facebook.com/nkposlo

Endret av Pizza3333
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (13 minutter siden):

Når kommunistene i Norge får ha valgstand, marsjere med bannere & flagg i diverse byer uten at noen reagerer, så sier vel det sitt.

Det sier vel mer om evnen til å demonstrere, noe mange på høyresiden ser ut til å hate. For øvrig er kommunistene i sine fulle demokratiske rett til å ha valgstand marsj å bannere, så da er det bare å få ræva i gir og gå ut å reagere. Personlig oppfatter jeg blitzerne som nyttige idioter for idiot organisasjoner som sian, så en motdemonstrasjon kan gå begge veier, personlig hadde jeg foretrukket om de dumme blitzerne ikke ga idiotiene i sian noe mer oppmerksomhet.   

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Du glemmer også kanskje forskjellen i ideologien  Mente Marx at folkemord var nødvendig i et kommunistisk system?  Nazisme krevde at underlegne raser må fjernes.  

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Arbeidernes_kommunistparti

Sitat

Sommeren 2003 blusset det opp en debatt om AKP i norske medier. I en dobbeltkronikk i Dagbladetkritiserte statsviteren Bernt Hagtvet AKPs støtte til totalitære, folkemorderiske regimer og partiets manglende oppgjør med sin fortid.[trenger referanse]

Et ankepunkt for Hagtvet var det han omtalte som moralsk medansvar for folkemord, særlig det til Røde Khmers regime i Kambodsja. 

Marx oppfordret ikke til å fjerne jødene, men han har blitt anklaget for antisemittisme (noe med at «jøden» var den onde kapital-eieren). Når han oppfordret til å rive ned det bestående, væpna revolusjon og at arbeiderne skulle overta produksjonsmidlene så fremstår han knapt som noen engel. Lenin, Stalin og Mao la til hver sine menneskefiendtlige komponenter til denne miksen - til applaus fra deler av våre hjemlige kommunister.

Che Guevara hvis vakre ansikt pryder våre t-skjorter har blitt beskrevet som en rasist. Som fengsels-direktør skal han ha sørget for henrettelsen av minst 144 mennesker uten lov og dom.

https://afropunk.com/2011/03/che-guevara-a-racist-a-glimpse-into-his-diary/

https://www.history.com/topics/south-america/che-guevara

Jeg anbefaler forøvrig dokumentaren om Cubas historie på Netflix.

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, skaftetryne32 said:

Det sier vel mer om evnen til å demonstrere, noe mange på høyresiden ser ut til å hate. For øvrig er kommunistene i sine fulle demokratiske rett til å ha valgstand marsj å bannere, så da er det bare å få ræva i gir og gå ut å reagere. Personlig oppfatter jeg blitzerne som nyttige idioter for idiot organisasjoner som sian, så en motdemonstrasjon kan gå begge veier, personlig hadde jeg foretrukket om de dumme blitzerne ikke ga idiotiene i sian noe mer oppmerksomhet.   

Er det ikke det som er poenget mitt da? Nemlig toleranse. Ingen reagerer. Og når man først sier noe så blir man automatisk stemplet som en del av den ytre fløy.
Hadde en gruppe gjøkhuer veivet & marsjert med Nazi flagg/bannere hadde flesteparten blitt siktet. For å sette det på spissen, hvorfor skal kommunister ha den demokratiske rett, men ikke nazister? Er det ikke likhet for loven?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Mange vil heller kveles av co2 enn å gi kjernekraft en sjanse å mange er fra seg av begeistring over kapitalisme som tar 14 millioner liv hvert år sist gang jeg sjekka.

Det er en noe uærlig vinkel å vurdere kapitalismen med,  man må også da vurdere hvor mange liv kapitalismen også redder. Ja, kapitalismen har veldig mange fallhull, ingen har hevdet at kapitalismen er perfekt. Så hvor mange liv har komunismen reddet?

Marxisme vil lede til lidelse og mord, det ligger i essensen av den undertrykkede, kontra undertrykkeren, det vil være naturlig for den som opplever seg undertrykket å opparbeide et hat og motvilje mot den som er merket undertrykkeren.

Endret av DjSlayer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (2 minutter siden):

Hadde en gruppe gjøkhuer veivet & marsjert med Nazi flagg/bannere hadde flesteparten blitt siktet. For å sette det på spissen, hvorfor skal kommunister ha den demokratiske rett, men ikke nazister?

De har den retten, det har vært en rekke demonstrasjoner utført av den nordiske motstandsbevegelsen, men denne gruppen er ikke et parti som f.eks rødt, og de er knyttet til en lang rekke kriminelle forhold og er nærmere å være en terrororganisasjon enn et parti, det blir det problemer med åpenbart. 

Nå er det også en stor forskjell på partibannere å nazistenes flagg med swastika symbol. Det er også en greie med å søke tillatelse til sånne ting, men de blir ikke siktet så lenge de holder seg til loven selvfølgelig. 

Pizza3333 skrev (7 minutter siden):

Og når man først sier noe så blir man automatisk stemplet som en del av den ytre fløy.

 Ja det kan skje, men det er ikke spesielt unikt for verken deg eller resten av verden, ikke for å være rasshøl eller noe, men mennesker er gjerne sånn at de stempler de(t) de ikke liker, å en ytre fløy er et populært valg, enten det er venstre eller høyre. 

Pizza3333 skrev (24 minutter siden):

Er det ikke det som er poenget mitt da? Nemlig toleranse. Ingen reagerer.

jeg oppfattet det ikke sånn

Pizza3333 skrev (2 timer siden):

et jeg belyser er at vi ikke ser på kommunisme som den samme onde ideologien. Hvorfor gjør vi ikke det? Hvorfor ignorer vi de ~hundre millioner av liv som har gått tapt under kommunistisk styreform?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (27 minutter siden):

Er det ikke det som er poenget mitt da? Nemlig toleranse. Ingen reagerer. Og når man først sier noe så blir man automatisk stemplet som en del av den ytre fløy.
Hadde en gruppe gjøkhuer veivet & marsjert med Nazi flagg/bannere hadde flesteparten blitt siktet. For å sette det på spissen, hvorfor skal kommunister ha den demokratiske rett, men ikke nazister? Er det ikke likhet for loven?

Finnes det ikke en utopisk kommunistisk verden i teori som ikke krever vold mot noen mens det ikke er mulig med Nazisme?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (2 minutter siden):

Så hvor mange liv har komunismen reddet?

Flere hundre millioner vil jeg gjette, kommunistiske land har trossalt sykehus, fødestuer å vaksiner de og. Ingenting er perfekt å vertfall ikke kommunismen eller laissez faire kapitalismen som sammen driver planeten utfor kanten av stupet med sin bruk å kast mentalitet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, skaftetryne32 said:

De har den retten, det har vært en rekke demonstrasjoner utført av den nordiske motstandsbevegelsen, men denne gruppen er ikke et parti som f.eks rødt, og de er knyttet til en lang rekke kriminelle forhold og er nærmere å være en terrororganisasjon enn et parti, det blir det problemer med åpenbart. 

Det er også en greie med å søke tillatelse til sånne ting, men de blir ikke siktet så lenge de holder seg til loven selvfølgelig. 

Loven er klar:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-5#§185

Quote

Nå er det også en stor forskjell på partibannere å nazistenes flagg med swastika symbol.

Hvis du ser så holder de det "rene" kommunistiske flagget i sin helhet også. Uansett skal det liksom være et smutthull eller godkjent fordi man har inkludert noe skrift? 

11 minutes ago, skaftetryne32 said:

jeg oppfattet det ikke sånn

On 5/11/2022 at 7:43 PM, Pizza3333 said:

Når vi snakker om toleranse, skal vi ha toleranse for kommunister, som også har autoritære holdninger?
Vil nevne at Norges kommunistiske parti får ha valgstand, og de fleste rikker ikke engang på nesen da de veiver det kommunistiske flagget. Ei heller privatpersoner. Hvem er det det er toleranse for egentlig?

Historian offers first deep dive into secret German-Soviet alliance that  laid groundwork for WWII | News | Notre Dame News | University of Notre Dame

 

17 minutes ago, jjkoggan said:

Finnes det ikke en utopisk kommunistisk verden i teori som ikke krever vold mot noen mens det ikke er mulig med Nazisme?

I teorien? Ja. I den virkelige verden? Nei. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...