Gå til innhold

Kan vi slutte å være redd for såkalt "woke"-kultur?


Anbefalte innlegg

Hvis man skal følge tekstboken er sosialdemokratiet i Norge et lavere stadie i det kommunistiske treet. Det er kun vage skilnader hvis man skal legge de karakteristiske hovedtrekk til grunn. Kun 1 av  1000 nordmenn eier noe av størrelse og det er stadig flere mekanismer for å fange inn disse private verdier.

Det er A og B dere sammenligner, i beste fall A og C, ikke A sammenlignet med Å.

Staten har mye å hente på å la et fåtall private ta deler av risikoen enn å drive alt selv for egen regning og risiko.
Det finnes statistikk på at kun 15-16% av befolkningen starter egne virksomheter og 70% av bedrifter er ikke aktive 5 år etter oppstart.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pizza3333 skrev (43 minutter siden):

Loven er klar:

Ja, men det hindrer ikke nazister i å demonstrere, de gjør det jo stadig vekk. Det er samme lovverk for kommunister, det er ingen forskjellsbehandling her.

Pizza3333 skrev (45 minutter siden):

Hvis du ser så holder de det "rene" kommunistiske flagget i sin helhet også. 

Da rammes det neppe av lovverket, det er ikke en konkurranse dette her, jeg antar det ikke anses som et ytring/symbol for hat mot minoriteter o.l. Personlig vet jeg ikke hvordan kommunist flagget ser ut engang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, skaftetryne32 said:

Ja, men det hindrer ikke nazister i å demonstrere, de gjør det jo stadig vekk. Det er samme lovverk for kommunister, det er ingen forskjellsbehandling her.

Da rammes det neppe av lovverket, det er ikke en konkurranse dette her, jeg antar det ikke anses som et ytring/symbol for hat mot minoriteter o.l.

Nei, det er ingen konkurranse. Jeg avstår alltid fra å diskutere hvem som er verst, når det står mellom to onder så blir det meningsløs svada.

Jeg har allerede forklart forskjellen.

Quote

Personlig vet jeg ikke hvordan kommunist flagget ser ut engang. 

..

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Finnes det ikke en utopisk kommunistisk verden i teori som ikke krever vold mot noen mens det ikke er mulig med Nazisme?

Jeg kjenner ikke nazi-teori, men jeg har lest Mein Kampf for mange år siden. Adolph skyldte på jødene for alt som var galt (og var generelt en sutrete taper), men jeg kan ikke huske at det stod noe om at man burde bygge utryddelsesleirer (arrester meg gjerne her).

Hvis nazistene i teorien sa at «jødene har skylda» og i praksis endte opp med å drepe millioner, og kommunistene sa at «borgerskapet har skylda» og i praksis endte opp med å drepe millioner, hvor stor er egentlig forskjellen?

Jeg forstår at Marx hadde PhD og publiserte sitt arbeide, og at det tok lang tid før hans teorier ble satt ut i livet. Adolph var vel proppet opp av et par ideologer som han hurtig satte til side.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner ikke nazi-teori, men jeg har lest Mein Kampf for mange år siden. Adolph skyldte på jødene for alt som var galt (og var generelt en sutrete taper), men jeg kan ikke huske at det stod noe om at man burde bygge utryddelsesleirer (arrester meg gjerne her).

Hvis nazistene i teorien sa at «jødene har skylda» og i praksis endte opp med å drepe millioner, og kommunistene sa at «borgerskapet har skylda» og i praksis endte opp med å drepe millioner, hvor stor er egentlig forskjellen?

Jeg forstår at Marx hadde PhD og publiserte sitt arbeide, og at det tok lang tid før hans teorier ble satt ut i livet. Adolph var vel proppet opp av et par ideologer som han hurtig satte til side.

-k

Mein Kampf-

Hitler wrote "the nationalization of our masses will succeed only when, aside from all the positive struggle for the soul of our people, their international poisoners are exterminated",[17] and he suggested that, "If at the beginning of the war and during the war twelve or fifteen thousand of these Hebrew corrupters of the nation had been subjected to poison gas, such as had to be endured in the field by hundreds of thousands of our very best German workers of all classes and professions, then the sacrifice of millions at the front would not have been in vain

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Flere hundre millioner vil jeg gjette, kommunistiske land har trossalt sykehus, fødestuer å vaksiner de og. Ingenting er perfekt å vertfall ikke kommunismen eller laissez faire kapitalismen som sammen driver planeten utfor kanten av stupet med sin bruk å kast mentalitet. 

Spesielt sen-kapitalismen, som den godeste herr Musk fremmer. Her hvor han priser umenneskelige arbeidsforhold i Kina:

https://www.businessinsider.com/elon-musk-americans-avoid-going-to-work-unlike-chinese-workers-2022-5?r=US&IR=T

Mannen har også uttalt seg som en motstander av den såkalte "woke"-kulturen. Hvorfor? Fordi narrativet om en intolerant venstreside er en finfin avledningsmanøver fra de virkelige årsakene til det meste som går galt i verden. En velkjent taktikk fra en del rikfolk, de gir pengestøtte til politikere som lover dem skattekutt, og attpåtil gjør de politikerne LGBTQ+-mennesker og oftest feminisme syndebukker (avledningsmanøver) for det som er galt i samfunnet. Da kan kapitalistene lettere spinne historien om at de kan redde folket med senkapitalisme, den virkelige årsaken til folkets problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hadde ikke blitt firegangen på komponentprisen for en iPhone hvis denne ikke skulle produseres under umenneskelige forhold hvor man må ha nett for å fange opp arbeidere som hopper ut av vinduet for å avslutte livet. Først hadde komponentprisen blitt mangedoblet og så tigangen av det igjen. Mulig noe kan automatiseres, men det er ikke gjort over natta. Det meste vi tar for gitt hadde blitt å regne for stor luksus.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
18 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det er enorm forskjell på hva disse flaggene representerer, det er forskjellen og det er derfor de behandles forskjellig å hvorfor ingen egentlig bryr seg. 

Det er ignoranse.
Begge er totalitære regimer som er skyld i alt for mye lidelse. At så mange ignorer dette er skammelig. Selvfølgelig er det forskjeller men likhetstrekkene er mange, for moro skyld fra Wikipedia;

Crimes against humanity under communist regimes occurred throughout the 20th century, including forced deportations, massacres, torture, forced disappearances, extrajudicial killings, terror,[1] ethnic cleansing, enslavement and the deliberate starvation of people i.e. during the Holodomor and the Great Leap Forward. Additional events included the use of genocide, conspiracy to commit genocide, and complicity in genocide. Such events have been described as crimes against humanity.

The governments of the German Empire and Nazi Germany (under Adolf Hitler) ordered, organized and condoned a substantial number of war crimes, first in the Herero and Namaqua genocide and then in the First and Second World Wars. The most notable of these is the Holocaust in which millions of Jews and Romani were systematically murdered. Millions of civilians and prisoners of war also died as a result of German abuse, mistreatment, and deliberate starvation policies in those two conflicts. Much of the evidence was deliberately destroyed by the perpetrators, such as in Sonderaktion 1005, in an attempt to conceal the crimes.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (18 minutter siden):

Det er ignoranse.

Ja det kan en si, men jeg tviler, de fleste voksne mennesker vet godt at kommunisme er skit, men de kobler ikke det samme hatet mot flagget selv om det sovjetunionen gjorde var like så ille om ikke verre (vertfall numerisk sett)så har det ikke den samme koblingen til en gal mann som ville utrydde noen bestemte grupper med mennesker ved hjelp av gasskammere. Høyre/venstre ekstremisme er stort sett same shit different name, men det er ikke stalin og sovjetunionen dokumentarer som dominerer på skjermen det er hitler, tyskland og ww2. Det sier seg selv at et swastika vekker helt andre følelser en det et flagg med hammer å sigd gjør. Det er bare sånn det er her til lands og ikke noe jeg får gjort noe med.      

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (1 time siden):

Det er ignoranse.
Begge er totalitære regimer som er skyld i alt for mye lidelse. At så mange ignorer dette er skammelig. Selvfølgelig er det forskjeller men likhetstrekkene er mange, for moro skyld fra Wikipedia;

Crimes against humanity under communist regimes occurred throughout the 20th century, including forced deportations, massacres, torture, forced disappearances, extrajudicial killings, terror,[1] ethnic cleansing, enslavement and the deliberate starvation of people i.e. during the Holodomor and the Great Leap Forward. Additional events included the use of genocide, conspiracy to commit genocide, and complicity in genocide. Such events have been described as crimes against humanity.

The governments of the German Empire and Nazi Germany (under Adolf Hitler) ordered, organized and condoned a substantial number of war crimes, first in the Herero and Namaqua genocide and then in the First and Second World Wars. The most notable of these is the Holocaust in which millions of Jews and Romani were systematically murdered. Millions of civilians and prisoners of war also died as a result of German abuse, mistreatment, and deliberate starvation policies in those two conflicts. Much of the evidence was deliberately destroyed by the perpetrators, such as in Sonderaktion 1005, in an attempt to conceal the crimes.

 

'Vesten' står også for en rekke lidelser. 100.000.000 - 150.000.000 viser estimat bare i løpet av 1900-tallet. Da inkludert hungersnød i India, som forårsaket av Storbritannia. Eller massedrap av en rekke folkegrupper, innblandinger i lands lokalpolitikk, tvangsarbeid, av flere land, eller konsentrasjonsleirer, systematisk drap av minoriteter, m.m. I hovedsak da i andre land enn sine egne. Mye av dette går under imperialisme. Men da var dette oftest demokratisk styrt, og vel støttet av befolkningen i hjemland. Ingen totalitære regimer var nødvendig. 

Det er lett å glemme kriminaliteten til seg selv og sine venner. Ikke påpekt for å bagatellisere Stalin, Mao, eller Hitler, eller noen av de andre totalitære jålebukkene. Men alt dette er direkte forkastelig. En bør ikke bli blind på merkelapper, og heller legge merke til hva som faktisk foregår. 

Endret av .,.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Er det kommunisme som er morderisk eller er det Maoisme, Stalinisme, Khmerisme... ? 

Maoisme, Stalinisme og Khmerisme var i alle fall morderisk. Og disse regimene hadde en viss popularitet blant selv-erklærte kommunister i Norge.

Kan man «vaske» kommunismen ved å si at teorien lever sitt eget liv uavhengig av dem som prøvde (eller sa at de prøvde) å danne kommunist-stater? Kanskje. Det er i så fall påfallende at hver gang man prøver en teori så ender folk opp døde. Kanskje burde man da undersøke teorien med denne empirien i hånd?

-k

Lenke til kommentar
.,. skrev (5 timer siden):

'Vesten' står også for en rekke lidelser. 100.000.000 - 150.000.000 viser estimat bare i løpet av 1900-tallet.

Kilde? Hvis man skal regne på et regime/filosofis «ondskap» gir det mening å se på eksess dødsfall normalisert med antall år og antall innbyggere?

Diskusjonen var opprinnelig at det er en slags dobbeltmoral i at flørting med kommunistisk tankegods og ledere er sosialt akseptert i Norge på tross av ondskapen gjort av kommunist-regimer, mens tilsvarende på ytre høyre er ansett som uakseptabelt.

Hvis du mener at både ytre høyre, ytre venstre og «vesten» har stått for uhyrligheter, mener du å si at vi skal gjøre det til tabu å støtte noen av dem eller gjøre det greit å støtte alle?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 timer siden):

Finnes det ikke en utopisk kommunistisk verden i teori som ikke krever vold mot noen mens det ikke er mulig med Nazisme?

Hvis en sentral del i kommunisme er at arbeiderene skal ha all makt og skal rive den eksisterende systemet ned til grunnen, og ta fra kapitalist-svina produksjons-midlene med væpnet makt så er det vel opp til nevnte kapitalist-svin om de vil gjøre motstand eller ei. Gi fra deg privat eiendomsrett så slipper du (kanskje) å dø. Jeg finner det rimelig å si at dette er voldellg tankegods.

Så kan man selvsagt moderere Marx-Lenin-Stalin-Maos tankegods og prøve å komme fram til fredelige måter å oppnå det man ønsker på. Er man da lengre kommunist, eller er man sosialist, sosial-demokrat eller tilhenger av blandingsøkonomi?

Hvis man tilhører ytre høyre og beundrer deler av nazismen men synes at folkemordet var en feil, hva er man da? Nazistene var vel flinke til å bygge infrastruktur før krigen, og tidlig ute med konservering av natur og dyrearter. Er det «greit» å gå i tog med nazi-flagg, åme-bart og dolfie-hilsen hvis man eksplisitt tar avstand fra folkemordet på jøder, rom-folk, homofile m.m.?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 11.5.2022 den 18.13):

...forståelsen min av fredelig er bare pragmatisk.
IS er ikke fredelige, og nynazister er ikke fredelige.
Et skudd som rettes mot noen er fremdeles et skudd -- selv om avstanden er lang og treffet langt fremme i tid.

Beklager, men jeg forstår ikke her om du besvarer kritikken min om at det som så ut som fremstilling av fakta i ditt innlegg ikke viste seg å være fakta. Ønsker du å besvare det litt mindre tåkefyllt?

Sitat

...og spør dem som overlevde krigen om de helst vil slås i ansiktet, eller se nazister i gatene igjen -- og du vil raskt innse at psykisk vold og impliserte trusler om etnisk rensing er verre for ekstremt mange individer enn fysisk vold, selv om folk i den moderne tid har mistet bakkekontakten.

Sier du her at vi bør la 95-åringene få definere samfunnet, siden de har beholdt bakkekontakten?

Jeg kjenner noen få mennesker som har opplevd krigen. De er lite «woke».

-k

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kjøleskap said:

Noe av det dummeste jeg har sett på woke-fronten i det siste er at folk har begynt å skrive "Black" med stor forbokstav og "white" med liten. Hva er det de egentlig prøver å formidle med dette? Her er et eksempel:

 


Tanken er at alt svarte sier er riktig og viktig og skal maksimeres, og alt hvite sier er feil og uviktig og skal minimeres, fordi det er de svarte perspektivene og erfaringene, selv subjektive, som skal fremheves.

Samme tankene man snakker om her.
 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...