Gå til innhold

EU-landene strides om sanksjoner mot russisk olje og gass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Simen1 said:

Hvor lenge tror du krigen varer? Den grafen ser ut til å holde både ut 2022, 2023 og kanskje 2024..

Uavhengig av hvor lenge krigen varer så håper jeg VIRKELIG at vesten har lært hvor umoralsk det er å finansiere Russland ved å kjøpe olje, gass, uran og så videre fra de! Så slik handel og annen handel som mer eller mindre gir inntekter rett i statskassen til Russland bør avvikles samme hva 🔱 Utover det regner jeg med at komersielle selskaper kommer til  å kvie seg med å (re)etablere seg i Russland nå som bedrifter endelig har innsett hvor ustabil Russland er, i alle fall så lenge Putler sitter som diktator 🔱!

Lenke til kommentar

Det samme kan sies om Kina. Kina er imperialistisk av historie og natur. Men de har tidligere brukt rå makt, nå bruker de verdens største maktinstrument, økonomi, til å komme seg på toppen militært før de tar videre skritt. De bygger seg sakte men sikkert opp og vi kan risikere at de tar over hele verden om 50-100 år. Med mindre vi gjør noe med den saken før de blir for mektige.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Nettopp! Derfor bør man også anta at de som ser el-komfyr-subsdie-frukten som lavthengende også er de som vil velge en sånn oppgradering.

Og min konklusjon at veldig få vil se den subsidien som lavthengene side de bare blir subsidiert med lommerusk pr. ditt forslag. Da vil de fleste forbli på gass.

Innse at veldig få boliger i gassbrukende land har elopplegg for å forsyne kraftkrevende apparater. Se på hva typisk strømforbruk pr. husholdning er i forskjellige land:
image.png.1b61eeb56f48e4278b9a4b5ee40995ab.png

Da forstår man at de har ikke el-anlegg til å bare installere en elektrisk koketopp varmepumper og beredere uten videre. Å be en husholdning gå fra en helt alminnelige koketopp til en liten hybelenhet som er det du kan forsyne fra en 16A kurs er urealistisk.

Tisvarende for varme, selv med varmepumper så holder det ikke med knøttessubsidier for å incentivere siden kostnadene er betydelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 timer siden):

Og min konklusjon at veldig få vil se den subsidien som lavthengene side de bare blir subsidiert med lommerusk pr. ditt forslag. Da vil de fleste forbli på gass.

Innse at veldig få boliger i gassbrukende land har elopplegg for å forsyne kraftkrevende apparater.

Ser du styrer dette med synsinger om hvor mange eller få. Hvor kommer det fra?

sverreb skrev (6 timer siden):

Å be en husholdning gå fra en helt alminnelige koketopp til en liten hybelenhet som er det du kan forsyne fra en 16A kurs er urealistisk.

Hvorfor mener du de må fysisk fjerne gasskomfyren? Fordi det vil gjøre 2-platers for stusselig sånn at du kan latterliggjøre forslaget?

En mer realistisk løsning er å beholde gasskomfyren, og ha en 2-platers i tillegg. Gasskomfyren fyrer man bare i gang når man trenger mer enn 2 plater av gangen. Men dette kommer helt an på elanlegget i huset. Andre kan ha gode forhold (billig) for å bytte ut med 4-platers el og da kunne fjerne gasskomfyren. Smak og behag. Hver husholdning har ulike forutsetninger og ulike lavesthengende frukter.

EU kjøper gass for 2,4 - 9,5 milliarder kroner hver dag. Man får mye subsidier for det beløpet når man begynner å se over lengre perioder enn en dag. Undervurder heller ikke folks betalingsvilje for å kvitte seg med russisk gass. Det skulle ikke forundre meg om noen har tatt saken i egne hender allerede, uten subsidier. Polen har blitt et flyktningevennlig land - Polen! Folk har endringsvilje ut over det dønn mest økonomisk rasjonelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

Ser du styrer dette med synsinger om hvor mange eller få. Hvor kommer det fra?

Les hele innlegget. Jeg har inkludert datagrunnlag og begrunnelse.

17 minutes ago, Simen1 said:

Hvorfor mener du de må fysisk fjerne gasskomfyren? Fordi det vil gjøre 2-platers for stusselig sånn at du kan latterliggjøre forslaget?

Det er helt unødvendig av deg å gjøre dette til en persondiskusjon. Plass på kjøkken er forøvrig normalt begrenset og det er lite attraktivt å fylle det opp med unødige ting.

20 minutes ago, Simen1 said:

En mer realistisk løsning er å beholde gasskomfyren, og ha en 2-platers i tillegg. Gasskomfyren fyrer man bare i gang når man trenger mer enn 2 plater av gangen.

Selv om du skulle fått overtalt noen til å gjøre noe slikt, blir man lei av slike halvveisløsninger veldig raskt (noe somrask kan gjøre sponsingen av et slikt kjøp til å bli netto negativ), og du erstatter kun bruken som trekker minst gass.

21 minutes ago, Simen1 said:

Men dette kommer helt an på elanlegget i huset. Andre kan ha gode forhold (billig) for å bytte ut med 4-platers el og da kunne fjerne gasskomfyren.

Jeg anser det som totalt urealistisk at det skal finnes en 25A kurs innlagt i et kjøkken i et land der gasskomfyrer er normen. Selv om man skulle ha anlegg som er slik at å legge til en slikkurs  er mulig uten å endre inntak, er bare det å legge opp en ny kurs en mye høyere kostnad enn den hybelkoketoppen du foreslår å sponse med. Sannsynligheten for at både inntak og hovedsikring må endres er imidlertid høy. Det er klart at i land der normalt årlig elforbruk pr. husstand ligger på ca 4000kWh, så er ikke inntakene dimensjonert for store laster. Et slikt forbruk tyder på at elektrisiteten kun brukes til lys og småelektrisk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner personlig til et tilfelle i Tyskland at strømopplegget i en enebolig ble forsterket den dagen solcellepaneler ble montert på taket. Dette innebar å endre innmating fra 1-fas til 3-fas - en del av veien måtte kobles ut en liten stund.

Jeg vet ikke om dette er vanlig, men kan jo tenke meg at strømopplegget må kunne tåle at hele makseffekten av solcellesystemet mates ut til nettet. Sånn sett kommer forsterkningen helt uavhengig av subsidier for varmepumper og induksjomskomfyrer: i minst en delstat er det nå plikt å installere solkraft på takene til nybygg og over større parkeringsplasser - allerede nå for næringsbygg, fra neste måned også for private.

https://www.baden-wuerttemberg.de/de/service/presse/pressemitteilung/pid/photovoltaik-pflicht-fuer-alle-neubauten-ab-2022/

Edit: fant nå et dokument som sier noe om hvordan det ser ut i hele Tyskland:

  • I øyeblikk gjelder denne plikten i Baden-Württemberg, Nordrhein-Westfalen, Schleswig-Holstein.
  • Fra 2023 er det vedtatt tilsvarende i Berlin, Hamburg, Rheinland-Pfalz, Niedersachsen.
  • Bremen, Sachsen, Bayern jobber med saken.
  • Om Hessen, Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern, Thüringen, Sachsen-Anhalt og Saarland var det for  forfatteren ikke mulig å få tak i informasjon

Edit2: etter finlesning kommer det også frem at dette i alle fall noen steder i nær fremtid også kommer til å gjelde ved takfornyelse av eksisterende boliger

Endret av trikola
Lenke til kommentar
sverreb skrev (40 minutter siden):

Les hele innlegget. Jeg har inkludert datagrunnlag og begrunnelse.

Jeg etterspør datagrunnlag fordi det diagrammet ikke er et datagrunnlag på kapasitetene i sikringsskkapet til de som fyrer med gass. Jeg har ikke funnet statistikk over størrelse på inntaksikringer i husstander pr land, men hvis du finner så må du gjerne vise det fram.

 

sverreb skrev (43 minutter siden):

Det er helt unødvendig av deg å gjøre dette til en persondiskusjon. Plass på kjøkken er forøvrig normalt begrenset og det er lite attraktivt å fylle det opp med unødige ting.

Persondiskusjonen startet du når du forsøkte å latterliggjøre forslaget. Noen har god plass på kjøkkenet, andre har ikke det. For noen er den frukten lavthengende, for andre er løs 2-platers koketopp høythengende av praktiske grunner. Folk er forskjellige. For noen vil dette passe og være lavthengende frukt, som bidrar til å redusere avhengigheten til russisk gass. Folks betalingsvillighet varierer. Noen kjøper nok el koketopp uten subsidier også.

 

sverreb skrev (47 minutter siden):

Selv om du skulle fått overtalt noen til å gjøre noe slikt, blir man lei av slike halvveisløsninger veldig raskt (noe somrask kan gjøre sponsingen av et slikt kjøp til å bli netto negativ), og du erstatter kun bruken som trekker minst gass.

Trenger ikke overtale. Noen legger ut 100% selv fordi de vil bidra til å kutte russisk gass. Spesielt Polen har overveldende stor sympati for nabolandet og ofrer mye for å hjelpe de. Har man både el og gass så velger man selvsagt el først både fordi strøm koster mindre enn gass og fordi folks personlige motiv angående russland er å kutte mest mulig gass.

 

sverreb skrev (56 minutter siden):

Jeg anser det som totalt urealistisk at det skal finnes en 25A kurs innlagt i et kjøkken i et land der gasskomfyrer er normen. Selv om man skulle ha anlegg som er slik at å legge til en slikkurs  er mulig uten å endre inntak, er bare det å legge opp en ny kurs en mye høyere kostnad enn den hybelkoketoppen du foreslår å sponse med. Sannsynligheten for at både inntak og hovedsikring må endres er imidlertid høy. Det er klart at i land der normalt årlig elforbruk pr. husstand ligger på ca 4000kWh, så er ikke inntakene dimensjonert for store laster. Et slikt forbruk tyder på at elektrisiteten kun brukes til lys og småelektrisk.

Jeg tror heller ikke 25A er installert der man ikke spesifikt trengte det i utgangspunktet. Men det kan likevel være en lavthengende frukt for mange å bare fikse det. F.eks hvis det er enkelt å etterinnstallere en 25A i sikringsskapet og enkelt å kable til kjøkkenet. Forutsatt at hovedsikringa tillater det. For noen vil dette være en helt grei oppgradering, så hvorfor ikke?

De som har større utfordringer eller utgifter for å få det til - dropper enkelt og greit el komfyr og fortsetter med gass som før. 60% av gassproduksjonen kommer ikke fra Russland, så det er helt greit at noen fortsetter med gass dersom de f.eks finner det for dyrt, for upraktisk eller andre grunner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Jeg etterspør datagrunnlag fordi det diagrammet ikke er et datagrunnlag på kapasitetene i sikringsskkapet til de som fyrer med gass. Jeg har ikke funnet statistikk over størrelse på inntaksikringer i husstander pr land, men hvis du finner så må du gjerne vise det fram.

Tror du det er rimelig at en husstand som bruker under 4000 kWh pr. år og aldri har brukt effektkrevende apparater som koketopper har et inntak og hovedssikring som er egnet? Jeg betrakter det som rimelig sannsynliggjort at den slags ikke er vanlig basert på de dataene vi ser her. Om du vil vise noe annet får det være opp til deg. Jeg har grunngitt mitt syn.

8 hours ago, Simen1 said:

Persondiskusjonen startet du når du forsøkte å latterliggjøre forslaget.

Du mener altså dette:

On 4/16/2022 at 1:28 PM, sverreb said:

Du må nok også regne inn kostnaden av å installere 16-25A kurser disse koketoppene kan trekke av samt sannsynlige oppgraderinger av hovedsikringer og inntak til mange av hustandene. Selve koketoppen er nok en minimal kostnad i sammenligningen.

Er et forsøk på latterliggjøring og et ad hominem innlegg? Det blir for drøyt. Nei persondiskusjonen er din og din alene i det du forsøkte å ilegge meg en hensikt jeg ikke har.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (28 minutter siden):

Tror du det er rimelig at en husstand som bruker under 4000 kWh pr. år og aldri har brukt effektkrevende apparater som koketopper har et inntak og hovedssikring som er egnet? Jeg betrakter det som rimelig sannsynliggjort at den slags ikke er vanlig basert på de dataene vi ser her. Om du vil vise noe annet får det være opp til deg. Jeg har grunngitt mitt syn.

Jeg kan fortsatt ikke se noe statistikk over inntakssikringer. Kun spekulative antagelser.

 

sverreb skrev (32 minutter siden):

Du mener altså dette:

Definisjonen på en stråmann :roll:

sverreb skrev (32 minutter siden):

Er et forsøk på latterliggjøring og et ad hominem innlegg? Det blir for drøyt. Nei persondiskusjonen er din og din alene i det du forsøkte å ilegge meg en hensikt jeg ikke har.

Alle som har lest tråden ser hvor du startet persondiskusjonen. Jeg lar den saken tale for seg selv.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Jeg etterspør datagrunnlag fordi det diagrammet ikke er et datagrunnlag på kapasitetene i sikringsskkapet til de som fyrer med gass. Jeg har ikke funnet statistikk over størrelse på inntaksikringer i husstander pr land, men hvis du finner så må du gjerne vise det fram.

...

Jeg tror heller ikke 25A er installert der man ikke spesifikt trengte det i utgangspunktet. Men det kan likevel være en lavthengende frukt for mange å bare fikse det. F.eks hvis det er enkelt å etterinnstallere en 25A i sikringsskapet og enkelt å kable til kjøkkenet. Forutsatt at hovedsikringa tillater det. For noen vil dette være en helt grei oppgradering, så hvorfor ikke?

De som har større utfordringer eller utgifter for å få det til - dropper enkelt og greit el komfyr og fortsetter med gass som før. 60% av gassproduksjonen kommer ikke fra Russland, så det er helt greit at noen fortsetter med gass dersom de f.eks finner det for dyrt, for upraktisk eller andre grunner.

Det å oppgradere inntakssikring er overkommeleg. Når alle i gata skal gjere det så må gjerne trafostasjonen og forsyningslinjene til den oppgraderast også. Det er eigentleg det same som i Norge, etter at fem stykker har oppgradert det elektriske anlegget for å kunne lade elbilen må neste som skal gjere det ut med anleggsbidrag for ny transformatorstasjon i nabolaget. Brått kosta ladepunkt for elbilen over 100 000 kroner...

Ein av utfordringa med overgang til elektrisk koking på kjøkkenet er at det aukar topplasta på nettet. Eg hugsar julaften i barndommen då alle lys i bustadområdet vart dimma då spenninga gjekk ned etter at alle satte på julemiddagen samtidig.😀 Ogdet tok ekstra tid å få maten på kok, med lågare spenning vart det mindre effekt på den elektriske komfyren.😄  Om ikkje det blir "smart" styring slik at det må bestillast tid for å koke middagen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...