Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å få jobbe i de store IT-firmaene i Silicon Valley i voksen alder?


Gjest a818b...6c3

Anbefalte innlegg

Gjest a818b...6c3

Jeg er i midten av 30-årene og har fått en form for midtlivskrise. Jeg har en grei jobb, men det er en helt ordinær jobb. Nylig var jeg på gjenforening med de jeg studerte med. Jeg møtte folk som hadde vært i McKinsey og senere startet bedrifter som er store nok til at de kommer i avisa. Jeg møtte folk som hadde hatt forskerstilling på MIT. Jeg møtte folk som hadde jobbet for Google i utlandet, osv.  Også tenker jeg: Jeg hadde minst like gode karakterer som dem da vi studerte, det var bare at jeg hadde ingen jobbambisjoner og var fornøyd med en 8-4-jobb i Norge og en jobb hvor man ikke trengte mer enn gjennomsnittlige karakterer. 

Også sitter jeg nå litt med en midlivskrise og tenker: Jeg kunne jo gjort så mye mer. Jeg er ikke noe mindre intelligent enn de andre jeg studerte med og jeg har ikke noe mindre arbeidskapasitet. Hører med til historien at jeg også er singel og barnløs. 

Åpenbart var det også mange av de jeg studerte med som har helt ordinære karrierer. De fleste har jo det. 

Vet heller ikke hvor seriøst jeg ønsker å jobbe i Silicon Valley. Men jeg kjenner at jeg har lyst til å få til noe her i livet. 

Anonymous poster hash: a818b...6c3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke Silicon Vally en spøkelsesby nå?

Mitt beste tips: Hvorfor jobbe for andre når du kan jobbe for deg selv?
Start med noe du liker å gjøre på fritiden, og gjør et til en næring. Enkelt og greit. 

Du skriver at du er i midten av 30-årene parallelt med midtlivskrise. Vel, den kom tidlig i så fall. 

Arbeidsmiljøet i USA er ikke så rosenrødt som det kan høres ut som. Sammenliknet med norsk arbeidskultur..... tja. Hold deg her hjemme du. Men du kan jo forsøke å få deg en jobb som gir deg stor grad av frihet mtp mobilitet... bli en digital nomade. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Folk har en tendens til å overdrive de positive/skrytbare tingene de har gjort for å fremme seg selv i bedre lys. Og det er få arenaer dette gir større utslag på enn gjenforeninger. Jeg legger også merke til at alle eksemplene du nevner er i fortid. Hva gjør disse folkene på nå? Om Google, MIT og McKinsey var så fantastisk, hvorfor jobber de ikke med det fremdeles? Kanskje ikke det var så lukrativt i virkeligheten?

Jeg kjenner en som ble headhuntet som utvikler til Amazon. Etter ett år eller så var han tilbake i Norge i et norsk firma. Men han kan nok skryte av Amazon-jobben resten av livet tenker jeg. 

Mitt inntrykk av innlegget ditt er at du egentlig er fornøyd med jobben og livet, men når du sammenligner deg med folk på din alder som har fått til mye mer, så føler du at du henger etter. Jeg føler egentlig denne reklamen oppsummerer det bedre enn jeg klarer å si. 

 

Endret av Kajac
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest a818b...6c3
3 minutes ago, Gavekort said:

Vanskeligste er å få amerikansk arbeidsvisum uten ekstraordinære ferdigheter. Det finnes mange andre spennende muligheter der ute også, mange av de innenfor Schengen.

Takk, ja kanskje lettere innenfor Schengen. Litt surt at UK ikke er med der. Engelsk er det eneste fremmedspråket jeg kan.

Må som sagt ikke være Silicon Valley. Føler bare jeg burde gjøre noe. 

6 minutes ago, Milhouse85 said:

Er ikke Silicon Vally en spøkelsesby nå?

Mitt beste tips: Hvorfor jobbe for andre når du kan jobbe for deg selv?
Start med noe du liker å gjøre på fritiden, og gjør et til en næring. Enkelt og greit. 

Du skriver at du er i midten av 30-årene parallelt med midtlivskrise. Vel, den kom tidlig i så fall. 

Arbeidsmiljøet i USA er ikke så rosenrødt som det kan høres ut som. Sammenliknet med norsk arbeidskultur..... tja. Hold deg her hjemme du. Men du kan jo forsøke å få deg en jobb som gir deg stor grad av frihet mtp mobilitet... bli en digital nomade. 

Kunne sikkert jobbet for meg selv om jeg hadde en forretningside, men det har jeg ikke. Så derfor ønsker jeg å jobbe for andre. 

Jeg har ikke tenkt gjennom planene mine veldig nøye, sjekket dette med arbeidsvisum, arbeidsmiljø, osv. Sitter bare med en følelse av at jeg burde gjøre noe mer enn det jeg gjør nå. 

1 minute ago, Kajac said:

Folk har en tendens til å overdrive de positive/skrytbare tingene de har gjort for å fremme seg selv i bedre lys. Og det er få arenaer dette gir større utslag enn på gjenforeninger. Jeg legger også merke til at alle eksemplene du nevner er i fortid. Hva gjør disse folkene på nå? Om Google, MIT og McKinsey var så fantastisk, hvorfor jobber de ikke med det fremdeles? Kanskje ikke det var så lukrativt i virkeligheten?

Jeg kjenner en som ble headhuntet som utvikler til Amazon. Etter ett år eller så var han tilbake i Norge i et norsk firma. Men han kan nok skryte av Amazon-jobben resten av livet tenker jeg. 

Mitt inntrykk av innlegget ditt er at du egentlig er fornøyd med jobben og livet, men når du sammenligner deg med folk på din alder som har fått til mye mer, så føler du at du henger etter. Jeg føler egentlig denne reklamen oppsummerer det bedre enn jeg klarer å si. 

 

Enig med deg i dette med folk har en tendens til å overdrive de positive tingene.  Og ja, jeg ser kanskje ikke for meg at arbeidsoppgavene deres er så mye gøyere enn mine, om noe tror jeg de er kjedeligere fordi man i mange slike yrker må starte på bunnen med monotone arbeidsoppgaver.  Jeg er fornøyd med jobben min egentlig, jeg er fornøyd med lønna  og arbeidsmiljøet. 

Kanskje ønsker jeg kun å ha prøvd en skrytejobb for å vise at jeg også hadde klart det om jeg ville. Men jeg ville ikke da jeg var ferdig med studiene. 

Ja, den videoen er det nok noe sannhet i. Og egentlig så har jeg oppnådd mer enn mange andre. Jeg ligger ikke bag gjennomsnittspersonen. Det er bare at jeg ikke har studert på Harvard, vært marinejeger, startet suksessfull bedrift, osv. 

4 minutes ago, Gavekort said:

Skryt eller ei så bør ikke det stoppe en lyst til å utforske livet. Føler ikke at det er så mange bidrag til TS sin eventyrlyst, men heller råd om at man skal holde seg til det trygge og gode.

Litt mer Solan, litt mindre Ludvig.

Det er litt dette med å utforske livet jeg også tenker. Selv om jeg har sikkert mer en 30 år igjen av karrieren så  tenker jeg på det at vi lever bare en gang. Vet ikke helt hva jeg vil med livet. 

TS

Anonymous poster hash: a818b...6c3

Lenke til kommentar

Ikke enig med de ovenfor. Prøv noe nytt. Ikke nødvendigvis silicon valley. Men hvis du føler at du står i stampe og det er ingen som avhenger av deg så tenk utenfor boksen. Ta kveldskurs. Internettkurs. Finn ut hva du vil og lag en trinnvis plan. Kan ikke hjelpe deg med hva, men det er ingen grunn til å ikke ta sjanser. Du lever i Norge. Landet er designa for at du lander på beina nesten uansett hva som skjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest a818b...6c3 said:

Også tenker jeg: Jeg hadde minst like gode karakterer som dem da vi studerte, det var bare at jeg hadde ingen jobbambisjoner og var fornøyd med en 8-4-jobb i Norge og en jobb hvor man ikke trengte mer enn gjennomsnittlige karakterer. 

Mange som faller i den fellen i et land der middelmådigheten hylles og det å ikke utmerke seg nærmest anses som en dyd. 

Det er for sent for deg nå å realisere de helt store drømmer om Sillicon Valley, MIT osv..  Det var i 20-årene du skulle ha gått all-in med slike ambisjoner men du hadde uansett ikke kommet langt med en 8-4 holdning. 

Når det er sagt er der mange muligheter for de der vil.  Som nordmann kan du kan flytte til, og jobbe i, mange land i europa med minimalt av papirarbeide.  Det kreves også minimalt av papirarbeide å starte egen bedrift her i forhold til mange andre land. 

Det er imidlertid nok lite du får endret i livet hvis du ikke er klar på å gå 100% inn for det og bruke mye av fritiden din fremover på å jobbe mot det nye målet.  Du må også ha lysten til å gjøre det, ellers tror jeg ikke på du får gjort det.  

Jeg ser iøvrig mange som mener de fint kunne ha gjort den og den jobb minst like bra som andre, uten hverken å være klar over eller sette pris på den ekstra-jobben disse andre faktisk har gjort for å komme dit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a818b...6c3
9 hours ago, Peder2000 said:

Ikke enig med de ovenfor. Prøv noe nytt. Ikke nødvendigvis silicon valley. Men hvis du føler at du står i stampe og det er ingen som avhenger av deg så tenk utenfor boksen. Ta kveldskurs. Internettkurs. Finn ut hva du vil og lag en trinnvis plan. Kan ikke hjelpe deg med hva, men det er ingen grunn til å ikke ta sjanser. Du lever i Norge. Landet er designa for at du lander på beina nesten uansett hva som skjer. 

Takk, ja jeg må tenke over hva jeg vil og lage en trinnvis plan.

7 hours ago, tigerdyr said:

Det er imidlertid nok lite du får endret i livet hvis du ikke er klar på å gå 100% inn for det og bruke mye av fritiden din fremover på å jobbe mot det nye målet.  Du må også ha lysten til å gjøre det, ellers tror jeg ikke på du får gjort det.  

Ja, skjønner at jeg må bruke fritiden min. Det er jo også litt av poenget. Jeg har mye fritid og føler jeg burde gjort noe mer ut av livet. 

7 hours ago, tigerdyr said:

 

Jeg ser iøvrig mange som mener de fint kunne ha gjort den og den jobb minst like bra som andre, uten hverken å være klar over eller sette pris på den ekstra-jobben disse andre faktisk har gjort for å komme dit. 

Ja, jeg vet det er lettere sagt enn gjort. Det er jo derfor jeg ikke bare vil tenke "jeg kunne gjort det samme", jeg ønsker å vise at jeg kan gjøre det samme som de andre. Jeg hadde høy arbeidskapasitet i studietiden. Men så gjorde jeg ikke noe mer ut av ven etter jeg var ferdig med å studere. 

TS

Anonymous poster hash: a818b...6c3

Lenke til kommentar

Jeg tenker at "prestisje" er mindre viktig enn om man trives og er fornøyd i livet, arbeidet og ikke minst med kollegene sine.

Mange søker seg til såkalte prestisjefylte arbeidssteder kun for å pynte på CVen og for meg fremstår det i noen tilfeller falskt. Jeg har selv hatt noen prestisjefylte arbeidsgivere gjennom livet men jeg er alltid bevisst på at det ikke er hvor jeg har jobbet men hva jeg kan bidra med som er viktig. Det ser jeg også etter når jeg er med på nyansettelser. Hva personen faktisk kan bidra med, ikke flashy navn eller titler på CV. Smoke and mirrors.

Jeg har funnet flere av de mest imponerende individene på steder mange vil tenke på som mindre attraktive arbeidsgivere.

Når det er sagt støtter jeg alltid gründer ånden og synes man bør oppmuntre alle til å se det som en farbar vei helt fra barnsben av. Men det er ikke ensbetydende med å ha lykkes kun når man ender opp med å lede et stort selskap man bygget opp fra grunnen av. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest a818b...6c3
2 minutes ago, Theo343 said:

Jeg tenker at "prestisje" er mindre viktig enn om man trives og er fornøyd i livet, arbeidet og ikke minst med kollegene sine.

Mange søker seg til såkalte prestisjefylte arbeidssteder kun for å pynte på CVen og for meg fremstår det i noen tilfeller falskt. Jeg har selv hatt noen prestisjefylte arbeidsgivere gjennom livet men jeg er alltid bevisst på at det ikke er hvor jeg har jobbet men hva jeg kan bidra med som er viktig. Det ser jeg også etter når jeg er med på nyansettelser. Hva personen faktisk kan bidra med, ikke flashy navn eller titler på CV. Smoke and mirrors.

Jeg har funnet flere av de mest imponerende individene på steder mange vil tenke på som mindre attraktive arbeidsgivere.

Takk. Ja, men jeg vet liksom ikke om jeg er fornøyd med livet.  

Jeg vet også at det er folk som er langt smartere enn meg og som har langt høyere arbeidskapasitet som ikke gjorde noe bedre karriere enn meg. 

TS

Anonymous poster hash: a818b...6c3

Lenke til kommentar
Gjest a818b...6c3
21 minutes ago, Theo343 said:


Når det er sagt støtter jeg alltid gründer ånden og synes man bør oppmuntre alle til å se det som en farbar vei helt fra barnsben av. Men det er ikke ensbetydende med å ha lykkes kun når man ender opp med å lede et stort selskap man bygget opp fra grunnen av. 

Jeg har ingen forretningside så det med å starte bedrift selv tror jeg ikke skjer. 

TS

Anonymous poster hash: a818b...6c3

Lenke til kommentar

hvorfor skal en eller annen amerikansk bedrift ansette nordmenn, hvis det allerede finnes haugesvis av amerikanske statsborgere som er kvalifiserte til å gjøre nøyaktig den samme jobben?

å ansette en ikke-amerikaner krever vel at denne personen får seg arbeidstillatelse også videre i USA, og alt dette innebærer sikkert en god del mer ekstra-arbeid for den amerikanske bedriften. Mye mer lettvint å bare ansette en amerikaner, som allerede befinner seg i USA. Med mindre nordmannen har noen ekstra "kvalifikasjoner" som de ikke finner hos noen andre. 

Lenke til kommentar
Gjest a818b...6c3
1 minute ago, WeirdFace said:

hvorfor skal en eller annen amerikansk bedrift ansette nordmenn, hvis det allerede finnes haugesvis av amerikanske statsborgere som er kvalifiserte til å gjøre nøyaktig den samme jobben?

å ansette en ikke-amerikaner krever vel at denne personen får seg arbeidstillatelse også videre i USA, og alt dette innebærer sikkert en god del mer ekstra-arbeid for den amerikanske bedriften. Mye mer lettvint å bare ansette en amerikaner, som allerede befinner seg i USA. Med mindre nordmannen har noen ekstra "kvalifikasjoner" som de ikke finner hos noen andre. 

Nei, jeg har ikke tenkt gjennom dette grundig.Jeg husker bare at en av mine medstudenter dro til Silicon Valley og fikk jobb hos Google. Han var nyytdannet og hadde ikke noe bedre kompetanse enn jeg hadde da og langt dårligere kompetanse enn jeg har nå. 

TS

Anonymous poster hash: a818b...6c3

Lenke til kommentar

Nå finnes det ikke noe fasitsvar, men hva skal du egentlig med den statusen? Sannsynligvis så ender du ikke opp med noe annet enn høye flyttekostnader, overarbeidet osv. Jeg tviler på at å flytte til USA er det som gir høyest ROI av det du ønsker å oppnå. Uten at det er så veldig enkelt å forstå hva du egentlig ønsker.

Er det status du er ute etter blant norske kvinner kan du like så greit kjøpe deg hus, Tesla samt løfte vekter. Skaff deg et par til kule hobbyer og du har slått 95 prosent av norske menn. Samtidig har du noe interessant å drive med. Det er begrenset hvor morsomt en jobb er. Tilslutt er man styrt av hva det kan tjenes penger på og ikke - Å sitte i Silicon Valley er ikke nødvendigvis så mye mer givende enn en 8-16 jobb. 

Som single lurer jeg også litt på hvorfor du skal jobbe så hardt. Det er jo totalt meningsløst. Det er ingen som skal arve pengene og du har sannsynligvis mer enn nok med å bruke opp det du tjener.

Lenke til kommentar

Å prøve noe nytt når det en har ikke lenger er spennende eller givende er den eneste fornuftige veien fremover.

Ønsker deg masse lykke til ,TS!

Vi er omtrent like gamle og jeg var i en lignende situasjon som deg nylig. Jeg er dog ikke fryktelig interessert i å jobbe utenfor Norge, men bare det at jeg søkte og var frempå gjorde at min situasjon på nåværende jobb ble mye bedre. Både mtp lønn, arbeidsoppgaver, fordeler og ego… hehe!

Jeg tenker tilbake på valgene jeg har tatt karrieremessig og det som slår meg er at jeg aldri har angret på å bytte jobb. Ikke misforstå, jeg har hatt jobber jeg ikke trivdes i, men jeg ble aldri i de jobbene lenge og jeg havnet alltid et bedre sted til slutt.

Endret av Radford
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a818b...6c3
26 minutes ago, Wisd0m said:

Nå finnes det ikke noe fasitsvar, men hva skal du egentlig med den statusen? Sannsynligvis så ender du ikke opp med noe annet enn høye flyttekostnader, overarbeidet osv. Jeg tviler på at å flytte til USA er det som gir høyest ROI av det du ønsker å oppnå. Uten at det er så veldig enkelt å forstå hva du egentlig ønsker.

Er det status du er ute etter blant norske kvinner kan du like så greit kjøpe deg hus, Tesla samt løfte vekter. Skaff deg et par til kule hobbyer og du har slått 95 prosent av norske menn. Samtidig har du noe interessant å drive med. Det er begrenset hvor morsomt en jobb er. Tilslutt er man styrt av hva det kan tjenes penger på og ikke - Å sitte i Silicon Valley er ikke nødvendigvis så mye mer givende enn en 8-16 jobb. 

Som single lurer jeg også litt på hvorfor du skal jobbe så hardt. Det er jo totalt meningsløst. Det er ingen som skal arve pengene og du har sannsynligvis mer enn nok med å bruke opp det du tjener.

Det er absolutt ikke status blant kviner jeg ønsker. Om jeg begynner å jobbe mye ovetid så får jeg neppe tid til kjæreste. I tillegg har jeg allerede enebolig, utleiebolig, bil, osv.Ja, jeg har "nok penger" om du tenker på forbruk. Men tenker jeg kunne hatt enda større formue, ikke for å bruke pengene. Men bare for å vise hva jeg klarte. 

Jeg skjønner at Silicon Valley kanskje ikke er akkurat det riktige for meg, ønsker bare å få til noe. 

28 minutes ago, Radford said:

Å prøve noe nytt når det en har ikke lenger er spennende eller givende er den eneste fornuftige veien fremover.

Ønsker deg masse lykke til ,TS!

Vi er omtrent like gamle og jeg var i en lignende situasjon som deg nylig. Jeg er dog ikke fryktelig interessert i å jobbe utenfor Norge, men bare det at jeg søkte og var frempå gjorde at min situasjon på nåværende jobb ble mye bedre. Både mtp lønn, arbeidsoppgaver, fordeler og ego… hehe!

Jeg tenker tilbake på valgene jeg har tatt karrieremessig og det som slår meg er at jeg aldri har angret på å bytte jobb. Ikke misforstå, jeg har hatt jobber jeg ikke trivdes i, men jeg ble aldri i de jobbene lenge og jeg havnet alltid et bedre sted til slutt.

Takk. Ja, kanskje jobb i Norge er tingen. 

TS

Anonymous poster hash: a818b...6c3

Lenke til kommentar

Men hva er målet ditt? Jobbe for et sillicon valley selskap for å få noen til å bruke enda mer tid på en app?

Jeg ville funnet ut hva du ønsker,før du setter deg i en posisjon som koster deg dyrt.

Du har tydeligvis alt penger kan kjøpe, så jeg skjønner fortsatt ikke hva du skal med mer arbeid. Formuen din kommer ikke til å stå klistret i panna på deg. Heller ikke hva du har gjort før. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...