Gå til innhold

Kvinne spiller på sin sexappeal for å forføre eldre mann, men angrer senere og skylder på mannen


Anbefalte innlegg

Pettersenper skrev (6 minutter siden):

Jeg kan ikke se hvordan Enoksen ble svindlet? De var et gjensidig fordelaktig forhold hvor begge fikk noe av det de var ute etter. Hun endte opp med sommerjobben, og jeg tror ikke han er anklaget for å dele noen statshemmeligheter. Å se på seksuell gevinst som svakt er en løgn de med lite mulighet for seksuell gevinst forteller seg. Spørsmålet om det er svakt eller ikke er avhengig av hva som gjøres for å oppnå denne seksuelle gevinsten. Å la kvinner famle over deg mens det eneste du gir tilbake er å tillate at de bruker litt tid sammen med deg er hardly svakt.

Han ble ikke svindlet, men det hevdes at kvinnen i dette tilfellet bevisst brukte sin ungdommelighet og seksuelle tiltrekningskraft for å oppnå fordeler, og at for dette er det kun Enoksen som får svi. Så kan det godt hende at dette er fullt og helt riktig, men der mener jeg allikevel at Enoksen selv burde skjønt at dette er noe han ikke skal falle for, når han har den stillingen han har. Det er direkte uansvarlig, og han var nok også veldig klar over at om dette kom ut, så ville det blitt omdømme problemer.  Derav bruken av ordet svak. Det er en svak handling av en leder, selvom han egentlig ikke var hennes leder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 minutter siden):

@Snikpellik Angående @Pettersenper sin bruk av ordet hore så er det selvsagt en usmakelig på spissen-formulering som vekker uhyggelige assosiasjoner, men skreller vi bort usmakeligheten og assosiasjonene, så er det ikke helt uvanlig at kvinner tiltrekkes menn med høyere inntekt, forbruk og formue. Det er noe grunnleggende dyrisk om å søke etter maktpersoner som evner å forsørge en familie. Det er attraktivt rett og slett. Og ja, økonomiske motiver for å inngå forhold kan i ytterste spissformulering bli kalt horeri. NB. Jeg vet ikke om det har vært et motiv i de nevnte sakene her i tråden, men ville bare forklare at uttrykket hore ikke kan avfeies totalt som et mulig motiv i denne saken. Ikke før mye mer detaljerte beskrivelser av forholdet og følelsene til dama blir offentliggjort. Det får vi kanskje aldri vite. Ellers så må jeg bare gjenta at jeg synes det er usmakelig å spissformulere seg sånn uten å vite noe mer konkret.

Jeg sammenlignet oppførselen og motivene med det til en hore. Målet var ikke kroppen eller personligheten til mannen, men hans ressurser. Hun fikk innspill høyt oppe i det politiske systemet, og kjøre fine biler i bytte mot litt kyssing, flørting og annen fristing. Jeg kalte ikke henne for en hore, selv om forskjellen mellom sex direkte for penger, og får å få en annen type ressurser som fine biler er ren semantikk i mitt hode

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Han ble ikke svindlet, men det hevdes at kvinnen i dette tilfellet bevisst brukte sin ungdommelighet og seksuelle tiltrekningskraft for å oppnå fordeler, og at for dette er det kun Enoksen som får svi. Så kan det godt hende at dette er fullt og helt riktig, men der mener jeg allikevel at Enoksen selv burde skjønt at dette er noe han ikke skal falle for, når han har den stillingen han har. Det er direkte uansvarlig, og han var nok også veldig klar over at om dette kom ut, så ville det blitt omdømme problemer.  Derav bruken av ordet svak. Det er en svak handling av en leder, selvom han egentlig ikke var hennes leder. 

Burde homofile unngå å ha sex , eller fremstå som homofil i land der det kan gi omdømme problem? Er det ikke lederne som burde stå frem med et positivt eksempel og vise at det er greit?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Noen  B og C kjendiser ringer også magasiner, tidsskrifter ol. for å høre om de skal lage noe sammen så de kan tjene litt penger. Hvorvidt det også forekommer i avis sammenheng vet jeg ikke men skillet mellom tabloide aviser og magasiner som "Se & Hør" har blitt stadig mindre - med noen hederlige unntak.

Det skal jeg gjerne tro. Det handler vel ofte også om å komme seg inn på avissidene? Da tjener man dobbelt på saken...

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke enig i hyperbole fremstillinger av hva som foregår for å gjøre den ene parten mer smakelig enn den andre.

Poenget mitt er, at hvis Enoksen er offeret i denne saken fordi han ble lurt, så er det helt i tråd med at de som gir penger til Nigeria-svindlere også er offeret. Mitt inntrykk er at offere for Nigera-svindlere ofte blir latterliggjort fordi de blir lurt av helt åpenbare ting. Som minister, leder eller politikere så forventer jeg at de ikke lar seg lure, verken av gold-diggers under dem, eller nigeria-svindlere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Helt enig med deg her. Jeg reagerer på det samme som deg, og synes det er ekstremt usmakelig å konkludere med at varsleren er "hore" uten noe mer kjennskap til saken enn det som er kommet frem i media. Det er en svært stygg karakteristikk og beskyldning å komme med, spesielt uten noe som helst grunnlag for det. Jeg synes også at det å komme med slikt forteller mye om et kvinnesyn jeg mener er forkastelig.

Og anklagelser om grooming er ikke usmakelig? Både mot Enoksen, og mot kvinnen som du mener ikke var i stand til å ta egne valg? Du anklager mannen, jeg kvinnen. Og du klarer å være så hyklersk at du ikke ser du gjør det du anklager meg for. Det er på tide kvinner går bort fra å spille rollen som forsvarsløse umyndige svake barn.

Endret av Pettersenper
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Baranladion said:

Han ble ikke svindlet, men det hevdes at kvinnen i dette tilfellet bevisst brukte sin ungdommelighet og seksuelle tiltrekningskraft for å oppnå fordeler, og at for dette er det kun Enoksen som får svi. Så kan det godt hende at dette er fullt og helt riktig, men der mener jeg allikevel at Enoksen selv burde skjønt at dette er noe han ikke skal falle for, når han har den stillingen han har. Det er direkte uansvarlig, og han var nok også veldig klar over at om dette kom ut, så ville det blitt omdømme problemer.  Derav bruken av ordet svak. Det er en svak handling av en leder, selvom han egentlig ikke var hennes leder. 

Helt ærlig så er jeg litt fortumlet over at Enoksen ikke hadde bedre dømmekraft. I slike tilfeller ville jeg vært ekstremt skeptisk til om den som viste interessen gjorde det for å oppnå noe annet enn forholdet. Man kan fort havne i en utpressing situasjon om man ikke er var på slikt når man sitter i enkelte maktposisjoner. Det gjør ikke saken berettiget til noen form for straff men heller uklokt og en ripe i lakken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (1 minutt siden):

Burde homofile unngå å ha sex , eller fremstå som homofil i land der det kan gi omdømme problem? Er det ikke lederne som burde stå frem med et positivt eksempel og vise at det er greit?

Vanskelig emne. Meg et godt eksempel hva etisk fanatisme kan føre til

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Baranladion said:

Poenget mitt er, at hvis Enoksen er offeret i denne saken fordi han ble lurt, så er det helt i tråd med at de som gir penger til Nigeria-svindlere også er offeret. Mitt inntrykk er at offere for Nigera-svindlere ofte blir latterliggjort fordi de blir lurt av helt åpenbare ting. Som minister, leder eller politikere så forventer jeg at de ikke lar seg lure, verken av gold-diggers under dem, eller nigeria-svindlere. 

Da kan vi ta andre også relevante eksempler innenfor kjærlighetssvindel. Siste årene har jeg vel lest opptil flere saker om kvinner som blir utsatt for kjærlighetssvindel. Det lages nyhetsinnslag, man får massiv støtte i media osv. Kjærlighetssvindleren skal tas. Men når menn blir utsatt for kjærlighetssvindel så opplever jeg i vesentlig større grad latterligjøring med kommentarer som "dette burde du vist" eller "litt desperat du eller" ol. Opplevde dette med en kamerat som ble kjærlighetssvindlet med en kvinne fra england med asiatisk bakgrunn. Spesielt om man har gitt penger til svindlere blir man utsatt for latterligjøring fra en manns ståsted. En kvinne blir i slike saker i vesentlig større grad fremstilt som et offer.

I det verste tilfellet hvor den kvinnelige svindleren henvendte seg til mannens arbeidsplass for hevn så gikk det utover mannens arbeidsforhold selv om han hadde kuttet all kontakt med kvinnen som forsøkte å presse ham for penger.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (15 minutter siden):

Og anklagelser om grooming er ikke usmakelig? Både mot Enoksen, og mot kvinnen som du mener ikke var i stand til å ta egne valg? Du anklager mannen, jeg kvinnen. Og du klarer å være så hyklersk at du ikke ser du gjør det du anklager meg for. Det er på tide kvinner går bort fra å spille rollen som forsvarsløse umyndige svake barn.

Hvor har jeg anklaget Enoksen for det, kan du vise til dette? Blander du meg med en annen bruker?

Hvor har jeg ment at kvinnen ikke er i stand til å ta egne valg? Det er du som uten grunnlag tillegger henne motiver som økonomisk vinning etc., kun i kraft av at hun er kvinne, blant annet med den generaliserende setningen "Kvinner gjør alt de kan for å klatre oppover og grabbe en mann med mest mulig ressurser, status og makt". Og kaller henne "hore". 

Det jeg har skrevet her er at det var riktig å fjerne Enoksen fordi jeg mener det han gjorde er moralsk forkastelig og ikke tillitsvekkende i en slik stilling. Jeg anklager lederen og maktpersonen Enoksen for dette, ikke mannen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Helt enig med deg her. Jeg reagerer på det samme som deg, og synes det er ekstremt usmakelig å konkludere med at varsleren er "hore" uten noe mer kjennskap til saken enn det som er kommet frem i media. Det er en svært stygg karakteristikk og beskyldning å komme med, spesielt uten noe som helst grunnlag for det. Jeg synes også at det å komme med slikt forteller mye om et kvinnesyn jeg mener er forkastelig.

Forresten finnes det noe "snillere" synonym for hore enn prostituert? Poenget er at ordet hore er et stygt banneord som brukes bevisst nedsettende. Jeg synes ikke motivet å søke seg instinktivt til monetær forsørgerevne er fullt så moralsk forkastelig at det fortjener et så ille banneord. Det er relativt vanlig men underkommunisert fenomen, kanskje fordi ordene er så stygge og det er forbundet med mye tabu.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Da kan vi ta andre også relevante eksempler innenfor kjærlighetssvindel. Siste årene har jeg vel lest opptil flere saker om kvinner som blir utsatt for kjærlighetssvindel. Det lages nyhetsinnslag, man får massiv støtte i media osv. Kjærlighetssvindleren skal tas. Men når menn blir utsatt for kjærlighetssvindel så opplever jeg i vesentlig større grad latterligjøring med kommentarer som "dette burde du vist" eller "litt desperat du eller" ol. Opplevde dette med en kamerat som ble kjærlighetssvindlet med en kvinne fra england med asiatisk bakgrunn.

Ja, godt poeng, de som ble lurt av the Tinder swindler fikk mye mer støtte, men samtidig også latterliggjort av en del, deriblant meg. En grunn til at det er slik, er kanskje nettopp det at det er så stor overvekt av svindler ovenfor menn hva angår "kjærlighet", altså det er mer opplagt at en mann bør skjønne at dette kan skje med dem. Så kan man spørre seg... Er kvinner meget slu og utspekulerte, eller er det menn som pga sine seksuelle drifter har dårligere vurderingsevne når "sjansen byr seg"? sannsynligvis en blanding, men absolutt et problem folk snart må lære av, og være skeptiske til. Er man leder, sjef eller politiker så burde man ihvertfall være obs på slikt, ikke bare pga sex, men fordi man også er ansvarlig for Norges velferd og rikdom og faren med å bli svindlet til å feks utlevere statshemmeligheter. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (1 minutt siden):

Burde homofile unngå å ha sex , eller fremstå som homofil i land der det kan gi omdømme problem? Er det ikke lederne som burde stå frem med et positivt eksempel og vise at det er greit?

...50 år gamle homofile menn i politikken burde la være å ha sex med 18 år gamle homofile gutter, og forsøke å holde seg til personer på et lignende nivå av modenhet.
Altså -- om han egentlig ikke er mer sosialt moden enn 19-et-par-og-tjue så er det helt greit, men da er det også greit å trekke seg, før han faller for en russisk/iransk/nigeriansk honningfelle.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Forresten finnes det noe "snillere" synonym for hore enn prostituert? Poenget er at ordet hore er et stygt banneord som brukes bevisst nedsettende. Jeg synes ikke motivet å søke seg instinktivt til monetær forsørgerevne er fullt så moralsk forkastelig at det fortjener et så ille banneord. Det er relativt vanlig men underkommunisert fenomen, kanskje fordi ordene er så stygge og det er forbundet med mye tabu.

Gold digger? Ikke noe videre pent uttrykk det heller, men ikke like nedlatende.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Hvor har jeg anklaget Enoksen for det, kan du vise til dette? Blander du meg med en annen bruker?

Det jeg har skrevet her er at det var riktig å fjerne Enoksen fordi jeg mener det han gjorde er moralsk forkastelig og ikke tillitsvekkende i en slik stilling. Jeg anklager lederen og maktpersonen Enoksen for dette, ikke mannen.

Det har du ikke :-).

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Baranladion said:

Ja, godt poeng, de som ble lurt av the Tinder swindler fikk mye mer støtte, men samtidig også latterliggjort av en del, deriblant meg. En grunn til at det er slik, er kanskje nettopp det at det er så stor overvekt av svindler ovenfor menn hva angår "kjærlighet", altså det er mer opplagt at en mann bør skjønne at dette kan skje med dem. Så kan man spørre seg... Er kvinner meget slu og utspekulerte, eller er det menn som pga sine seksuelle drifter har dårligere vurderingsevne når "sjansen byr seg"? sannsynligvis en blanding, men absolutt et problem folk snart må lære av, og være skeptiske til. Er man leder, sjef eller politiker så burde man ihvertfall være obs på slikt, ikke bare pga sex, men fordi man også er ansvarlig for Norges velferd og rikdom og faren med å bli svindlet til å feks utlevere statshemmeligheter. 

Gode betraktninger :) Jeg ville helt klart vært mer skeptisk som mann i maktposisjon når man vet at eks. attraktive kvinner i mange tilfeller er foretrukket som spioner. Ergo forstår jeg noe av kritikken eks. Sandberg møtte selv om jeg i ettertid med glede ser at de virkelig har funnet hverandre. (Fra et rent medmenneskelig perspektiv)

Det er ikke uten grunn at mennesker som har vokst opp i formuede familier ofte oppdras til å være skeptisk til folk som viser personlig interesse. En last jeg er glad jeg ikke har i livet.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (14 minutter siden):

Burde homofile unngå å ha sex , eller fremstå som homofil i land der det kan gi omdømme problem? Er det ikke lederne som burde stå frem med et positivt eksempel og vise at det er greit?

Jo, enig. Og hvis målet er at kjærlighet mellom mentor og elev, VGS elever og middeladrende personer, eller seksuelle handlinger på arbeidsplassen skal være normalt og bra, så burde de stått opp i denne saken. På sikt, så kan jeg se for meg at vi blir mer og mer liberale på dette, og det er ikke meg i mot. Allikevel, så må man ta hensyn til nåsituasjonen, og jeg vil si at dette tilfellet, der en 50 år gammel minister kommer i kontakt med en 18 åring på skoletur og innleder et seksuelt forhold ikke samsvarer helt med hva folk synes er greit, uansett hvor mye 18 åringen har pushet på. 

Prinsippet om at ledere bør være sitt ansvar var, og fremstå som ryddige, pålitelige, tygge og ansvarsfulle lederskillelser tror jeg kommer til å vedvare en stund til. Her synes jeg Enoksen, Skei Grande og Trond Giske har bommet totalt på målet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Forresten finnes det noe "snillere" synonym for hore enn prostituert? Poenget er at ordet hore er et stygt banneord som brukes bevisst nedsettende. Jeg synes ikke motivet å søke seg instinktivt til monetær forsørgerevne er fullt så moralsk forkastelig at det fortjener et så ille banneord. Det er relativt vanlig men underkommunisert fenomen, kanskje fordi ordene er så stygge og det er forbundet med mye tabu.

@Simen1

På tysk bruker man "lett jente". Tror noen sier også mer moderne "sexworker" eller "sexarbeider"....

Også på norsk brukes dette ordet: https://www.nettavisen.no/sexarbeider/lever-dobbeltliv-som-mor-og-sexarbeider/s/12-95-3696377

 

Endret av Norolf
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Gode betraktninger :) Jeg ville helt klart vært mer skeptisk som mann i maktposisjon når man vet at eks. attraktive kvinner i mange tilfeller er foretrukket som spioner. Ergo forstår jeg noe av kritikken eks. Sandberg møtte selv om jeg i ettertid med glede ser at de virkelig har funnet hverandre.

Jepp. Alle ledere bør være inneforstått med tanken om at alle rundt dem ønsker ting fra dem for egen vinnings-skyld. Derfor bør man være skeptisk, tenke etter og gjøre gode vurderinger før man tar avgjørelser eller går med på ting. Her er mennesker generelt dårlig, så vi har absolutt forbedringspotensiale. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Jepp. Alle ledere bør være inneforstått med tanken om at alle rundt dem ønsker ting fra dem for egen vinnings-skyld. Derfor bør man være skeptisk, tenke etter og gjøre gode vurderinger før man tar avgjørelser eller går med på ting. Her er mennesker generelt dårlig, så vi har absolutt forbedringspotensiale. 

Vil presisere at det gjelder forøvrig begge kjønn. At man foretrekker attraktive "eksemplarer" når hensikten er å komme innpå en person med makt. Da brukes det attraktive kandidater av det kjønnet vedkommende er interessert i. En iboende svakhet mennesker har som man må være mer oppmerksom og ansvarlig rundt. 

Men for Enoksen synes jeg ikke det fordrer noe mer straff enn for Trine Skei Grande. Såpass langt synes jeg vi har kommet som samfunn.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...