Gå til innhold

Kvinne spiller på sin sexappeal for å forføre eldre mann, men angrer senere og skylder på mannen


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (6 minutter siden):

Vil presisere at det gjelder forøvrig begge kjønn. At man foretrekker attraktive "eksemplarer" når hensikten er å komme innpå en person med makt. Da brukes det attraktive kandidater av det kjønnet vedkommende er interessert i. En iboende svakhet mennesker har som man må være mer oppmerksom og ansvarlig rundt. 

Men for Enoksen synes jeg ikke det fordrer noe mer straff enn for Trine Skei Grande. Såpass langt synes jeg vi har kommet som samfunn.

Absolutt, Trine Skei Grande burde fått samme pisk som Enoksen. Det er synd at det ikke skjedde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Baranladion said:

Absolutt, Trine Skei Grande burde fått samme pisk som Enoksen. Det er synd at det ikke skjedde. 

Da ser jeg ikke noen grunn til at Enoksen skal straffes. Lik behandling/praksis er viktig i slike saker.

Det som dog er et moment her er at flere har varslet. Hva vet vi om de sakene?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Hvor har jeg anklaget Enoksen for det, kan du vise til dette? Blander du meg med en annen bruker?

Hvor har jeg ment at kvinnen ikke er i stand til å ta egne valg? Det er du som uten grunnlag tillegger henne motiver som økonomisk vinning etc., kun i kraft av at hun er kvinne, blant annet med den generaliserende setningen "Kvinner gjør alt de kan for å klatre oppover og grabbe en mann med mest mulig ressurser, status og makt". Og kaller henne "hore". 

Det jeg har skrevet her er at det var riktig å fjerne Enoksen fordi jeg mener det han gjorde er moralsk forkastelig og ikke tillitsvekkende i en slik stilling. Jeg anklager lederen og maktpersonen Enoksen for dette, ikke mannen.

Var det ikke du som snakket om grooming?

 

Uansett, hvis du ike tror kvinnen gjorde det for da? Tror du hun ble kåt på utseendet? Isåfall faller jo hele saken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Da ser jeg ikke noen grunn til at Enoksen skal straffes. Lik behandling er viktig i slike saker.

Da aksepterer man samtidig at maktpersoner utnytter unge "følgere" fremover. Det er bedre å håpe på at Enoksen saken setter presedens for fremtidige saker spør du meg. Vi trenger utvikling som er i tråd med likestillingessaken

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Da aksepterer man samtidig at maktpersoner utnytter unge "følgere" fremover. Det er bedre å håpe på at Enoksen saken setter presedens for fremtidige saker spør du meg. Vi trenger utvikling som er i tråd med likestillingessaken

Jeg ser ikke noen grunn til å gjøre et eksempel av Enoksen. Man får heller etablere klare skriftlige instrukser på hva som er akseptabelt og ikke og hvilke konsekvenser det får om man ikke følger dem fremover. Dette er ikke en straffesak.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (20 minutter siden):

...50 år gamle homofile menn i politikken burde la være å ha sex med 18 år gamle homofile gutter, og forsøke å holde seg til personer på et lignende nivå av modenhet.
Altså -- om han egentlig ikke er mer sosialt moden enn 19-et-par-og-tjue så er det helt greit, men da er det også greit å trekke seg, før han faller for en russisk/iransk/nigeriansk honningfelle.
 

Denne ideen om modenhet som moralsk pekepinn på hva som er greit eller ikke er absurd. Noen 18 åringer er mer modne, smartere og mer kompetente enn enkelte på 50 noensinnne vil bli. Likevel vil ikke noen anklage noen om det er en umoden 50 åring som man har sex med.

Når det kommer til meg foretrekker jeg endel trekk i jenter som mange ville kalt umodent. Som lekenhet og tøysing. Og eventyrlyst. Ja for etter fylte 25, når hjernen er fullt "modnet" blir man mindre kunstneriske, mindre oppfinnsom(Fleste nyvinninger blir blir gjort av unge grundere og oppfinnere), mindre eventyrlysten, mindre leken osv. Så hva slags modenhet er det du da snakker om? En ren fysisk modenhet, som at huden skrumper inn, kroppen forfaller?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Slike saker kan nok dempe den uendelige strømmen av unge, attraktive kvinner som vil inn i politikken og ta noen "snarveier" her og der. Det holder ikke at enkelte personer sier nei, de går bare videre til neste som kanskje kan hjelpe dem. Hvis absolutt alle sier nei, da kan det stoppe opp. Teoretisk.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Gold digger? Ikke noe videre pent uttrykk det heller, men ikke like nedlatende.

Ja, det er et mye snillere uttrykk. Jeg kom også på uttrykket sugar babe. Det er vel med mer aksept og forståelse for det økonomiske motivet fra den mest velstående / betalende parten.

Da er det store spørsmålet, var det elementer av sugar dating eller gold digging i Enoksen-saken? Fine biler, hint om mulig sommerjobb på stortinget, generøs oppførsel fra Enoksen. Ble dama tiltrukket av noe av dette eller var det kun Enoksens kropp og omgjengelighet hun ble tiltrukket av?

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (22 minutter siden):

Allikevel, så må man ta hensyn til nåsituasjonen, og jeg vil si at dette tilfellet, der en 50 år gammel minister kommer i kontakt med en 18 åring på skoletur og innleder et seksuelt forhold ikke samsvarer helt med hva folk synes er greit, uansett hvor mye 18 åringen har pushet på. 

Prinsippet om at ledere bør være sitt ansvar var, og fremstå som ryddige, pålitelige, tygge og ansvarsfulle lederskillelser tror jeg kommer til å vedvare en stund til. Her synes jeg Enoksen, Skei Grande og Trond Giske har bommet totalt på målet. 

Hverken det seksuelle eller førstekontakt oppstod på skoleturen

 

Når det kommer til hva som fremsår som ryddig er det en langvarig holdningsendring som må til. Og det kan man starte med først som sist.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Ja, det er et mye snillere uttrykk. Jeg kom også på uttrykket sugar babe. Det er vel med mer aksept og forståelse for det økonomiske motivet fra den mest velstående / betalende parten.

Et uttrykk som kvinner selv promoterer og skyver foran seg i dag. Noe som også er litt underlig. "Ser etter en gavmild voksen mann".

Quote

Da er det store spørsmålet, var det elementer av sugar dating eller gold digging i Enoksen-saken? Fine biler, hint om mulig sommerjobb på stortinget, generøs oppførsel fra Enoksen. Ble dama tiltrukket av noe av dette eller var det kun Enoksens kropp og omgjengelighet hun ble tiltrukket av?

Det kan være en kombinasjon av flere ting men kvinner selv sier jo at de ser på makt og penger som attraktivt og at alder og selv utseende da er mindre viktig. Hvis kvinner selv sier det så får vi jo bare akseptere det også i slike saker.

At dette er mindre attraktivt når man selv har nådd en etablert alder er jo nesten selvfølgelig. Da ser man ikke den samme glansen i det lenger.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Lik behandling/praksis er viktig i slike saker.

Ja, helt klart. Likebehandling er et sunt prinsipp, men ikke alltid lett å følge når man er farget av subjektiv tåke og sterke sosiale fordommer og aksepter. Det var egentlig det jeg startet å etterspørre i tråden. Sunne prinsipper, som kan anvendes likt på begge kjønn og i ulike situasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Jeg ser ikke noen grunn til å gjøre et eksempel av Enoksen. Man får heller etablere klare skriftlige instrukser på hva som er akseptabelt og ikke og hvilke konsekvenser det får om man ikke følger dem fremover. Dette er ikke en straffesak.

Ja, du har et godt poeng der. Saken til Enoksen skjedde vel en god stund før Metoo ble en greie, og man kan si at når det skjedde så var det mer i tråd med gjeldene normer og regler. Han blir altså "straffet" nå, for noe han begikk på en tid da dette ikke var særlig snakket om. Dessverre, så tenker ikke folk slik, folk tenker at han fremdeles har samme holdninger, og fortsatt holder på slik, nå som det ikke er akseptabelt. Kanskje kunne han argumentert med det, og kommet seg ut av situasjonen, men jeg tror han trakk seg fordi infoen som kom frem, og risikerer å komme frem er såpass flau og omdømme-drepende at det var best å komme seg vekk. 

Altså, har du hatt intime chattelogger av seksuell art med en 18 åring som 50 åring, så er det pinlig om alt dette kommer ut, og man skjønner hva folk kommer til å tenke om en. 

Når det gjelder skriftlige regler, så er jeg helt enig i at det er veien å gå fremover, og så må man ha godt arbeid rundt de saker som kommer frem, det meste kan løses med dialog hvis noen "bommer". 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Ja, helt klart. Likebehandling er et sunt prinsipp, men ikke alltid lett å følge når man er farget av subjektiv tåke og sterke sosiale fordommer og aksepter. Det var egentlig det jeg startet å etterspørre i tråden. Sunne prinsipper, som kan anvendes likt på begge kjønn og i ulike situasjoner.

Enig der.

At Enoksen har vært en "liten grisegutt" (slik samfunnet ser det) er noe han selv må slite med i form av tapt omdømme. Det får være straffen her. "Grisejenta" må nok ikke leve med samme skammen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (5 minutter siden):

Hverken det seksuelle eller førstekontakt oppstod på skoleturen

 

Når det kommer til hva som fremsår som ryddig er det en langvarig holdningsendring som må til. Og det kan man starte med først som sist.

Og hvilken holdningsendring er det? At det skal være greit med seksuell kontakt mellom maktpersoner og "følgere" i maktens korridorer så lenge begge er OK med det? Når det gjelder aldersforskjellen, så mener ikke jeg at den er det store problemet, det er bare litt ekkel for meg med seksuell kontakt når den ene parten er så ung. Det samme tror jeg mange tenker, selvom mange også synes det er greit og naturlig. 

Det jeg mener Enoksen har vurdert feil, er å innlede seksuelt forhold til denne dama, samtidig som han har henne med på storting, på møter og diverse andre opplegg i politikken. Det er dårlig lederskap, og noe folk reagerer på. Det er ikke forenelig med det å ha stort ansvar. 

Hadde han holdt henne utenfor jobb, politikk og alt det der, feks en fling fra tinder, så hadde ikke problemet vært noe særlig å snakke om, og muligens heller ikke kommet ut i media. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Og hvilken holdningsendring er det? At det skal være greit med seksuell kontakt mellom maktpersoner og "følgere" i maktens korridorer så lenge begge er OK med det? Når det gjelder aldersforskjellen, så mener ikke jeg at den er det store problemet, det er bare litt ekkel for meg med seksuell kontakt når den ene parten er så ung. Det samme tror jeg mange tenker, selvom mange også synes det er greit og naturlig. 

 

Det er jo allerede det. Du ser hvordan jenter flokker rundt kjendiser og er villig til å gjøre det meste. Men i enkelte situasjoner, spesielt om det er snakk om eldre menn, blir det plutselig ikke grei. Selv om det her ikke var noen formell maktovertak. Fyren hadde ikke noe kontroll over livet hennes. Han hadde ikke muligheten til å gi henne sparken eller hindre forfremmelse. Fyren hadde ikke mer makt enn en hvilken som helst rik person i kontakt med en mindre rik person. Den rike personen kan dele av sine ressurser om han vil. Men du kan umulig mene det skal bli forbudt? Eller at folk venter det skal bli forbudt?

Baranladion skrev (1 minutt siden):

Det jeg mener Enoksen har vurdert feil, er å innlede seksuelt forhold til denne dama, samtidig som han har henne med på storting, på møter og diverse andre opplegg i politikken. Det er dårlig lederskap, og noe folk reagerer på. Det er ikke forenelig med det å ha stort ansvar. 

 

Ja du fortsetter å si det, men du gir ikke noen annen grunn enn at du ønsker at man ikke skal bryte med på stedet hvil utdaterte dømmende holdninger. Hvis alle fortsetter sånn blir det ingen endring.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Baranladion said:

Hadde han holdt henne utenfor jobb, politikk og alt det der, feks en fling fra tinder, så hadde ikke problemet vært noe særlig å snakke om, og muligens heller ikke kommet ut i media. 

Helt enig. Jeg håper alle lærer av dette. Jeg håper heller ikke dette blir mer akseptert. Vi har vel alle opplevd eller hørt om "dattra til sjefen" eller "ojsann jeg trodde det var dattra" som plutselig får godt betalte stillinger uten å virke å ha nødvendig kompetanse eller å ha gått riktig vei.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Nei?

 

Pettersenper skrev (22 minutter siden):

 Tror du hun ble kåt på utseendet? Isåfall faller jo hele saken

Hva var kvinnens hensikt med forholdet lurer jeg fortsatt på. Du prøver å fremstille henne som offer og enoksen som problemet. Men kvinnen ble ikke tvunget inn i forholdet. Enten var hun ute etter å manipulere enoksen for ressursene, eller så var det av romantiske/seksuelle årsaker. Kanskje enoksen rett og slett er så sjarmerende og sexy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Jeg håper alle lærer av dette. Jeg håper heller ikke dette blir mer akseptert. Vi har vel alle opplevd eller hørt om "dattra til sjefen" eller "ojsann jeg trodde det var dattra" som plutselig får godt betalte stillinger uten å virke å ha nødvendig kompetanse eller å ha gått riktig vei.

Sjefer kan ikke ha forhold til noen andre i tilfelle disse kan få en fordel? Som f.eks en stilling? Folk som bill gates vil ikke kunne date i det hele tatt da. Han kan lett gi hvilken som helst dame jobb. Eller nok penger til å leve livet ut uten å jobbe. Menn må skaffe seg damer før de oppnår noe. Noe som er litt vanskelig mtp at damer liker menn som oppnår ting, mindre de som ikke

Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (Akkurat nå):

 

Hva var kvinnens hensikt med forholdet lurer jeg fortsatt på. Du prøver å fremstille henne som offer og enoksen som problemet. Men kvinnen ble ikke tvunget inn i forholdet. Enten var hun ute etter å manipulere enoksen for ressursene, eller så var det av romantiske/seksuelle årsaker. Kanskje enoksen rett og slett er så sjarmerende og sexy?

Hvor har du dette fra? Tror du fremdeles blander meg med andre her. Har ikke skrevet noe om grooming eller det du kommer med her nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...