Gå til innhold

Kvinne spiller på sin sexappeal for å forføre eldre mann, men angrer senere og skylder på mannen


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Baranladion said:

Enoksen var vel gift på dette tidspunktet, også moralsk forkastelig å innlede et parforhold. Lengali saken har relevans, da det tegner et bilde om at Enoksen ikke er redd for å involvere seg med folk han har en viss innflytelse på, noe han burde klart å unngå dersom han hadde vært en god leder / ansvarsperson eller forbilde. Det er ikke rockestjerner med groupies vi snakker om her, men folk som er satt til å styre Norge. 

Nesten alle forhold jeg kjenner til hvor mannen er 10+ år eldre så var mannen gift når forholdet startet. Gjør det den unge kvinnen til noe bedre enn mannen?

Uttrykket Homewrecker inneholder dessverre mye sannhet. Det gir ikke den gifte mindre ansvar, men jeg synes det er like forkastelig å gå etter gifte mennesker. Selv kvinner seg i mellom kjenner til dette fenomenet blant andre kvinner.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pettersenper skrev (1 minutt siden):

Men hun fortsatte som en hore som har sex for penger. Utnytter mannes behov for hans ressurser.

Du kaller varsleren for "hore".

Veldig classy. Har du noen som helst kilde på påstandene dine om at hun utnyttet Enoksen for hans ressurser?

Noen ganger blir jeg slått i bakken av hvor jævlige noen får seg til å være på dette forumet, og jeg må si dette er en av de gangene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

Later ikke som heller, men det er merkelig når man gjør dette samtidig som man innleder seksuelle forhold. Da er vi på vei bort fra god moral, fra begge parter. Som jeg også sa tidligere, så mener jeg det er leders ansvar å ikke gå med på sånne avtaler. 

Hvis det ble f.eks lovet sommerjobb mot seksuelle ytelser så ville det helt klart ha vært misbruk av stilling og svært problematisk, og han burde gå av. Men det virker å være ganske klart at dette ikke var tilfellet i denne saken. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Nesten alle forhold jeg kjenner til hvor mannen er 10+ år eldre så var mannen gift når forholdet startet. Gjør det den unge kvinnen til noe bedre enn mannen?

Jeg har aldri forfektet at kvinnen er bedre enn mannen? Jeg sier bare at Enoksen, og andre politikere eller ledere bør holde seg unna seksuelle tilnærmelser til folk de har et maktforhold til ( om det er formelt eller ei) fordi de skal ha vurderingsevne til å nettopp unngå slikt. Det handler om evnen til gode vurderinger og vurdering av sitt eget og sitt partis omdømme, som igjen er grunnen til at de har stillingen de har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Jeg har aldri forfektet at kvinnen er bedre enn mannen? Jeg sier bare at Enoksen, og andre politikere eller ledere bør holde seg unna seksuelle tilnærmelser til folk de har et maktforhold til ( om det er formelt eller ei) fordi de skal ha vurderingsevne til å nettopp unngå slikt. Det handler om evnen til gode vurderinger og vurdering av sitt eget og sitt partis omdømme, som igjen er grunnen til at de har stillingen de har.

Det var ikke hensikten å legge ord i munnen på deg om det oppleves slik. Ellers enig i at toppledere, uavhengig av kjønn, bør holde seg for god til slik. Men Enoksen kan ikke tillegges noe mer skyld i dette enn kvinnen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Du kaller varsleren for "hore".

Veldig classy. Har du noen som helst kilde på påstandene dine om at hun utnyttet Enoksen for hans ressurser?

Noen ganger blir jeg slått i bakken av hvor jævlige noen får seg til å være på dette forumet, og jeg må si dette er en av de gangene. 

Det er jo hele bakgrunnen blant anklagene mot Enoksen. Sier hun fikk kjøre flott bil, snakke med folk osv. Dette er alle Enoksens ressurser. Med mindre du har et så negativt kvinnesyn at du tror kvinner ikke er tilregnelige eller kapabel til å styre egen oppførsel, er det åpenbart det var for å utnytte dette. Menn får oppmerksomhet og interesse av kvinner for all slags grunner. Vi kan ikke gå rundt og anklage menn for å ikke avvise alle damer som liker dem for deres egenskaper og hva de har oppnådd.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pettersenper said:

F.eks utestenge henne fra fremtidig politisk deltagelse. Skal hun bli med på den politiske leken må hun tåle steken

Skal slik oppførsel straffes må begge få samme straff ja. Det er viktig at det da er forbyggende for denne uønskede oppførselen fra begge parter.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Men samfunnet gjør alt til menns skyld.

Ja, det er litt skjevt. Mitt poeng er at det i disse tilfeller hviler et mye større ansvar for leder (uavhengig av kjønn) om å ikke gå med på å bli utnyttet. Det er direkte svakt, og ikke noe som kjennetegner en god, trygg leder som kan ta de riktige avgjørelsene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

Men samfunnet gjør alt til menns skyld.

Det er dessverre i de fleste tilfeller menns skyld, ikke lat som noe annet.

Hvorfor? 1) Fordi menn oftere enn kvinner er rasshøl 2) fordi menn langt oftere enn kvinner innehar leder/maktposisjoner 3) fordi menn ofte beskyttes av andre menn i leder/maktposisjoner.

Så at samfunnet har lettere for å dømme menn, er menns egen feil. Det betyr på ingen måte at man skal generalisere alle menn, men det betyr at alle menn har et ansvar for å innse at dette er realiteten når leder/maktbalansen er så skjev.

Denne tråden beviser det. Varsleren i saken blir kalt "hore", det blir foreslått å straffe henne etc. Sannsynligvis av brukere som er menn, og ikke evner å innse realitetene rundt maktbalanse og forståelse av tillit. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Skal slik oppførsel straffes må begge få samme straff ja. Det er viktig at det da er forbyggende for denne uønskede oppførselen fra begge parter.

Den eneste uønskede oppførselen jeg kan se er kvinnen som klager på Enoksen etter å ikke ha oppnådd det hun ville. De er begge voksne mennesker og kan bestemme selv. Så lenge Enoksen ikke faktisk lar seg påvirke til å gjøre noe annerledes når det kommer til jobben har han ikke gjort noe galt. Kritikken jeg ser er basert på utdaterte kristenkonservativ sexmoral, eller sexister med negativt kvinnesyn som mener kvinner ikke kan holdes ansvarlig for egne valg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

FØLTE SEG UTVALGT: Den unge kvinnen er nå blitt voksen. 

Klippet fra artikkelen.

Såvidt jeg kan lese fra artikkelen som forsøker å unngå å fortelle kvinnens alder når dette foregikk så var hun voksen når hun innledet forhold med Enoksen. 

Quote

Kvinnen var 18 år og videregåendeelev i 2005

Quote

...møte den tidligere Sp-lederen, som da var 50 år gammel og stortingsrepresentant

Quote

Kvinnen er i dag i 30-årene

Quote

preget livet hennes de siste 15 årene

Quote

Kort tid etter at den da 19 år gamle kvinnen har flyttet til Oslo, begynner de to å møtes.

Hvorfor begynner hun å møte Enoksen?

At hun angrer på at hun innledet forhold med Enoksen er helt greit men jeg ser ikke hvordan det skal føre til noe straffeskyld for Enoksen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det er dessverre i de fleste tilfeller menns skyld, ikke lat som noe annet.

Hvorfor? 1) Fordi menn oftere enn kvinner er rasshøl 2) fordi menn langt oftere enn kvinner innehar leder/maktposisjoner 3) fordi menn ofte beskyttes av andre menn i leder/maktposisjoner.

Så at samfunnet har lettere for å dømme menn, er menns egen feil. Det betyr på ingen måte at man skal generalisere alle menn, men det betyr at alle menn har et ansvar for å innse at dette er realiteten når leder/maktbalansen er så skjev.

Denne tråden beviser det. Varsleren i saken blir kalt "hore", det blir foreslått å straffe henne etc. Sannsynligvis av brukere som er menn, og ikke evner å innse realitetene rundt maktbalanse og forståelse av tillit. 

For et tullete innspill. Det er alltid den ene eller den andre part som har en maktfordel i et forhold. Alltid den ene part som har mer penger. Alltid den ene part som er mer avhengig eller sårbar emosjonelt. Men enkelte nekter å innse det og skylder på mannens makt med en gang ikke alt går som kvinnen vil. Likevel flokker kvinner til menn med makt, for kvinner liker menn med makt. De liker menn som har høyere status enn seg selv. Det har vært mye om det i media, om kvinner som ikke vil ha mann med lavere utdanning. Og får kvinner viljen sin vil ikke mannen bare være overlegen på status og inntekt. Han vil være fullstendig overlegen fysisk. Av biologiske årsaker. Kvinner gjør alt de kan for å klatre oppover og grabbe en mann med mest mulig ressurser, status og makt. Og klager så i ettertid over at denne mannen utnyttet dem med deres ressurser, status og makt. For et hykleri.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ikke at dette er relevant for saken men jeg kjenner selv kvinner som åpenlyst forteller at de innimellom ser etter en partner som kan "løfte dem" opp eller "inn i" et miljø, en aktivitet, ønsket livsstandard eller lignende for å få raskere progresjon enten i livet eller miljøet. Gode venner som har sagt "Nå trenger jeg bare møte en mann på 40 som har hus bil og god jobb så er jeg liksom satt" fra kvinner i 20 årene. Jeg synes det er merkelig men de må få velge selv. Men vær også da bevist og ansvarlig på hva du holder på med. Ikke gjør dette til mannens feil, ta ansvar for egne handlinger.

Ikke forsøk å ødelegge for den gifte trenerer du la deg etter fordi han senere ikke ville gå fra kona si likevel. Da blir man bare "wrecker" i dobbel forstand. Bruk heller erfaringen til den man skal, lære av dårlige valg man tar i livet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (23 timer siden):

Om en gubbe på rundt 50 ikke forstår at det både ser og ER feil (uavhengig om det er ulovlig eller ikke) å innlede seksuelt forhold til en 18 - åring, ja da bør personen kanskje finne seg en annen jobb enn tillitsstilling (som politikk er).

Slike aldersforskjeller har vært helt vanlige og akseptable gjennom hele menneskets historie. Hvorfor er det plutselig et problem nå? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (12 minutter siden):

Den eneste uønskede oppførselen jeg kan se er kvinnen som klager på Enoksen etter å ikke ha oppnådd det hun ville. De er begge voksne mennesker og kan bestemme selv. Så lenge Enoksen ikke faktisk lar seg påvirke til å gjøre noe annerledes når det kommer til jobben har han ikke gjort noe galt. Kritikken jeg ser er basert på utdaterte kristenkonservativ sexmoral, eller sexister med negativt kvinnesyn som mener kvinner ikke kan holdes ansvarlig for egne valg.

Man må først ta innover seg hva en politikers jobb er. Det handler om veldig mye mer enn å gjøre papirarbeid eller tale i debatter. Politikere er også ansvarlig for at partiet er likt av folket, hvilket betyr at man må ta hensyn til hva folket tenker om de ting man gjør. Derfor så opptrer de fleste politikere ryddig, ordentlig og med måtehold. 

Så er jeg forsåvidt enig med deg, at det er feil å si at kvinner ikke kan ta egne valg og bruke dette til å sope til seg fordeler med seksuelle tilnærminger, men dersom man i større grad skal legge skyld den veien, så reduserer man også mannen til en figur som ikke er ansvarlig for sine egne valg fordi hodet under beltestedet tar valgene for han.  Blant gutta på gulvet, så er dette "greit", altså det kan forventes at man går på en slik felle, men når vi snakker om de som skal lede landet, eller lede store bedrifter, så mener jeg at det forventes mye, mye mer. 

Det samme er overførbart til kvinnelige ledere eller politikere, de må i større grad ta ansvar for at folk under de prøver å utnytte dem. 

Enoksen er ikke sparket, eller ikke skikket til å gjøre jobben sin, men han er ikke skikket til å være politiker eller leder, fordi det han har gjort er uansvarlig etter mitt syn

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Man må først ta innover seg hva en politikers jobb er. Det handler om veldig mye mer enn å gjøre papirarbeid eller tale i debatter. Politikere er også ansvarlig for at partiet er likt av folket, hvilket betyr at man må ta hensyn til hva folket tenker om de ting man gjør. Derfor så opptrer de fleste politikere ryddig, ordentlig og med måtehold. 

 

Men er ikke folk som meg, og andre her i tråden også en del av folket? Fortjener ikke vi og å bli representert? Tulleparti som rødt er flertallet ikke enig med, men likevel har de rikelig representasjon. Det er på tide menn står opp for menn og slutter å bende oss overende for hyklersk moralpoliti med en agenda. Andre undertrykte grupper måtte også kjempe for seg selv. Ingen kommer til å komme og redde oss om vi ønsker å få samme frigjøring som f.eks kvinner og homofile fikk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (9 minutter siden):

For et tullete innspill. Det er alltid den ene eller den andre part som har en maktfordel i et forhold. Alltid den ene part som har mer penger. Alltid den ene part som er mer avhengig eller sårbar emosjonelt. Men enkelte nekter å innse det og skylder på mannens makt med en gang ikke alt går som kvinnen vil. Likevel flokker kvinner til menn med makt, for kvinner liker menn med makt. De liker menn som har høyere status enn seg selv. Det har vært mye om det i media, om kvinner som ikke vil ha mann med lavere utdanning. Og får kvinner viljen sin vil ikke mannen bare være overlegen på status og inntekt. Han vil være fullstendig overlegen fysisk. Av biologiske årsaker. Kvinner gjør alt de kan for å klatre oppover og grabbe en mann med mest mulig ressurser, status og makt. Og klager så i ettertid over at denne mannen utnyttet dem med deres ressurser, status og makt. For et hykleri.

Dette var jo litt av en generalisering av kvinner og understreker godt poenget om generalisering i innlegget mitt over.

"Kvinner gjør alt de kan for å klatre oppover og grabbe en mann med mest mulig ressurser, status og makt".

Jeg tenker den setningen sier det meste om kvinnesynet du fremlegger her. Dette, i tillegg til at du kaller varsleren for hore synes jeg vitner om et nedsettende kvinnesyn. Kvinner er faktisk i stand til å ta helt egne valg og er ikke avhengig av å grabbe menn med mest mulig makt for å komme seg opp og frem. Men du tillegger likevel 18-åringen dette formålet i hennes relasjon til Enoksen, som om det er fakta, og som at du vet at hun hadde dette som målsetting. Fordi "kvinner gjør alt de kan for å klatre oppover og grabbe en mann", som du generaliserende sier.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...