Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!

Anbefalte innlegg

Skrevet
RookieNO skrev (2 timer siden):

Ta en titt på denne...

https://tv.vg.no/nyheter/her-oppstar-ulykken-selvfolgelig-dumt?id=332963

Synes det utviser et sinnsykt storsinn av motorsyklisten, som her ønsker å gi oppmerksomhet til de som hjalp han etter ulykken. Hadde det vært jeg som hadde vært intervjuet så hadde jeg lagt ut om hvordan bilføreren nå kunne se frem i mot søksmål angående mulig drapsforsøk. Jeg har aldri sett en klarere hevnaksjon for noe som sannsynligvis har hatt en foranledning. Så er det ikke sikkert at MC-føreren har vært uskyldig her, men han kan ikke ha gjort noe som kan rettferdiggjøre en slik handling. Her mister bilføreren hodet helt og handler i total affekt, og skal selvfølgelig bli fotgjenger i lang tid!

Det der er et åpenbart førerkortbeslag.

Sånne idioter bør holdes langt unna veien!
Hvor vanskelig er det å gi tegn, samt sjekke speil & blind sone før man foretar en sånn handling?

Ser jo nesten ut som han gjør det med hensikt?

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Styrmann Smisk skrev (11 minutter siden):

Der er dessverre de som ser rødt når motorsykler lane splitter. Kombiner dette med folk bak rattet som ikke akkurat spiller med full kortstokk.

Hindrer null trafikk med lansplit, så da har de pent lite mellom ørene ja.

Er litt mer pes å stange i kø med mc enn en bil. Blir også bedre flyt i kø om man splitter, fremfor stans med ben ned støtt og stadig som bare forskyver kø enda lenger.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nå er det jo desverre slik at det er en del tullinger blant oss også som sørger for en forsuret tilværelse mellom biler og MC'er. Har sett min andel bare siste uken alene med tullkuker på motorsykkel som mener å lanesplitte i tett trafikk som går i 60 er helt innenfor. Gjerne i høy hastighet og. Hold på å få en av disse inn i siden på min egen bil da bilen i venstrefeltet sjenet litt mot midten der MC-føreren kom ihvertfall 20km/t fortere enn trafikken og brått innså at det ikke var plass mellom oss lengre.

Skrevet
Hansien skrev (3 timer siden):

Nå er det jo desverre slik at det er en del tullinger blant oss også som sørger for en forsuret tilværelse mellom biler og MC'er. Har sett min andel bare siste uken alene med tullkuker på motorsykkel som mener å lanesplitte i tett trafikk som går i 60 er helt innenfor. Gjerne i høy hastighet og. Hold på å få en av disse inn i siden på min egen bil da bilen i venstrefeltet sjenet litt mot midten der MC-føreren kom ihvertfall 20km/t fortere enn trafikken og brått innså at det ikke var plass mellom oss lengre.

Ingen relevans for temaet.

Skrevet

Jeg er motorsyklist selv, dette ser ut som et påkjøringsfelt? Spørsmålet er da om motorsyklisten bruker det til forbikjøring, eller kom han fra det feltet? Om han kom fra det feltet burde han ligge foran de andre bilene i det feltet. Og ikke drive lanesplitting der....

Men når det er sagt så har selvfølgelig bilen som forårsaker dette skyld også. Blinket ikke og foretok en brå manøvrering i håp om å komme inn i den lille luka på hovedveien. 

Skrevet (endret)
Leo_ skrev (9 timer siden):

Ingen relevans for temaet.

Mener du at det hverken var relevant for mc-tråden eller relevant som en generell kommentar til Styrmann smisk sin påstand om at enkelte bilister ser rødt når de ser/hører en mc?

Endret av Hansien
Skrevet
Hansien skrev (13 timer siden):

Enig i dette. Mye tullinger på Østre Aker vi som lane splitter mens bilene kjører i 40-50km/t.

Jeg har sett videoen. Litt usikker på om det er med vilje eller om sjåføren bare var totalt fraværende?
At det ble gjort avhør men ingen førerkortbeslag sier kanskje også sitt?

Skrevet
On 5/13/2025 at 5:07 AM, Megaoctane said:

Sånn var min nye Shoei Neotec 3 som jeg kjøpte på black friday ifor. Etter en ukes bruk, var den fin. 

og til de som diskuterer åpningshjelm vs vanlig… åpningshjelm er tingen. Fy søren så deilig å kunne flippe den opp når man kjører under 40km/t (nå er jeg 45 år så det farger nok mine meninger)

Det jeg stusset på var hvorfor noen velger åpningshjelm som ikke går helt rundt, og istedenfor stopper halvveis på toppen. Men det forsvinner fort da helhjelmfolket ikke enser nyansen og det blir den sedvanlige sammenligningen mellom helhjelm og åpningshjelm i sin helhet.

Skrevet
Megaoctane skrev (35 minutter siden):

Enig i dette. Mye tullinger på Østre Aker vi som lane splitter mens bilene kjører i 40-50km/t.

Jeg har sett videoen. Litt usikker på om det er med vilje eller om sjåføren bare var totalt fraværende?

Du er inne på noe vesentlig som flere her ikke har fått med seg.
Joda, det finnes tullinger bak rattet på biler, men det finnes også tullinger på MC.

Skrevet
Abigor skrev (23 minutter siden):

Det jeg stusset på var hvorfor noen velger åpningshjelm som ikke går helt rundt, og istedenfor stopper halvveis på toppen. Men det forsvinner fort da helhjelmfolket ikke enser nyansen og det blir den sedvanlige sammenligningen mellom helhjelm og åpningshjelm i sin helhet.

Synes de som går helt rundt ser litt rare når de er åpne. 
De som går opp ser tøffere ut. Så "simpel" er jeg 😅

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig å si hva som egentlig skjedde, men bilfører virket kanskje litt uoppmerksom?

Hva sier reglene rundt dette, og hva er beste praksis? Sånn ut fra egen vurdering ville jeg nok sagt at kjøring helt til venstre trolig er mest trygt. Mellom venstre felt og midtdeler, risikoen er/bør være mye lavere der enn ved kjøring midt mellom to felt. Eneste gang kjøring mellom to felt trolig er ganske trygt er dersom trafikken står helt stille i begge felt. 

Skrevet

Jeg er fersk MC kjører, og dette er min første hele sesong. 

Kjøring på Østre Aker er litt knotete. Der føler jeg at de har gjort veibanen ganske trang mellom Kalbakken til Haugenstua. Veldig glatt å kjøre på de "doble" hvite skillelinjene ved påkjøringsfeltet McDonalds Grorud. 

E6 fungerer mye bedre, og man kan holde rimelig høy fart. Men jeg filtrerer ikke hvis det er jevn flyt i trafikken. 
Har også sett noen kjøre i veiskulderen på E6 forbi all trafikk. 

Skrevet
Megaoctane skrev (1 time siden):

Slik jeg tolker videoen så virket det mer som om bilen skulle prøve å snike seg inn foran han i venstrefeltet og rett og slett ikke hadde fått med seg motorsyklisten. Man ser han har høyere fart enn bilen til venstre og trafikken lengre frem. Men det er jo vanskelig å se om det er noe spesielt med trafikk fremfor bilen i venstre felt.

Skrevet
kremt skrev (18 minutter siden):

Hva sier reglene rundt dette, og hva er beste praksis? Sånn ut fra egen vurdering ville jeg nok sagt at kjøring helt til venstre trolig er mest trygt. Mellom venstre felt og midtdeler, risikoen er/bør være mye lavere der enn ved kjøring midt mellom to felt. Eneste gang kjøring mellom to felt trolig er ganske trygt er dersom trafikken står helt stille i begge felt. 

Jeg mener å huske det ikke står noe konkret i lovverket om dette, men at det er lov å utføre. Oppfordringen/anbefalingene pleier å være når det er stillestående kø eller at trafikken går svært sakte.

Jeg foretrekker å ta det i midten, men følge aktivt med i speilene til bilen og bilen generelt. Man merker fort når folk får med seg at man er bak. De fleste belønner litt tolmodighet med å gi god plass. 

• Liker 1
Skrevet

Da er jeg oppe i Bergen nå og tar MC opplæring, faktisk akkurat ferdig med selve opplæringen nå på fredag, så er det førerprøve til Mandag. Satser på at jeg kan ture hjem til Kristiansand igjen på Mandag med lappen i hånd!

Brukt MT07 på Kjøreskolen her, som egentlig var den sykkelen jeg så på først når jeg var ute etter sykkel, men merker den er for liten for meg, så veldig glad at jeg gikk for GSX-8Sen jeg har nå, da det er ganske lik type sykkel, men noe større og passer mine 188cm litt bedre 😅

• Liker 2
Skrevet
Konkulf skrev (På 31.5.2025 den 15.34):

Da er jeg oppe i Bergen nå og tar MC opplæring, faktisk akkurat ferdig med selve opplæringen nå på fredag, så er det førerprøve til Mandag. Satser på at jeg kan ture hjem til Kristiansand igjen på Mandag med lappen i hånd!

Brukt MT07 på Kjøreskolen her, som egentlig var den sykkelen jeg så på først når jeg var ute etter sykkel, men merker den er for liten for meg, så veldig glad at jeg gikk for GSX-8Sen jeg har nå, da det er ganske lik type sykkel, men noe større og passer mine 188cm litt bedre 😅

Når jeg tok lappen så hadde kjøreskolen her en Kawa Z600, ganske lik egentlig, jeg likte den godt, men den var også liten for meg, men det er iallefall typ naked bike jeg liker best, har nå en Yamaha XV750 som er min andre sykkel, helt grei sykkel, men ønsker noe mere i gaten "Naked" ja.

Uansett lykke til. 😁

Skrevet

Da var førerkortet bestått! Godt å kunne ha en fin kjøretur hjemover uten å måtte sutre i egne tanker, og samtidig ha mulighet til å ta en kjøretur imorgen på egen sykkel!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...